Mclaren MP4-19

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Nä, jag tror påt när jag ser det i Melbourne!
McLaren kör fullastade med sandsäckar, kanske!
Användarens profilbild
Boxerman
Inlägg: 249
Blev medlem: tor feb 28, 2002 01:00
Ort: Piteå

Inlägg av Boxerman »

Granis skrev:Finns det nagra sektor tider att tillga fran testerna? Det ar ju inte helt omojligt att McLaren gor ett snabbt varv och sedan tar sista kurvan langsamt for att morka bilens potential.
tro att du har helt rätt i det du säger
Goran
Inlägg: 115
Blev medlem: tis okt 14, 2003 20:58

Inlägg av Goran »

Men McLaren har hittat formen igen efter det senaste testet! Dom kommer vara med och fightas i Melbourne.
AMG
Inlägg: 3
Blev medlem: fre jan 23, 2004 18:13

Inlägg av AMG »

fräck vinge

Bild
Användarens profilbild
erc
Inlägg: 18
Blev medlem: mån sep 29, 2003 14:33
Ort: Karlstad, Sverige

Inlägg av erc »

trattarna till kylningen av bromsarna... är det något nytt?!
"I am not here to make it interesting, I'm here to win." (Michael Schumacher 2001)
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Nej, McLaren har använt dessa sen åtminstånde 2001, men troligen längre än så!
Användarens profilbild
erc
Inlägg: 18
Blev medlem: mån sep 29, 2003 14:33
Ort: Karlstad, Sverige

Inlägg av erc »

där ser man... man ser något nytt här i världen varje dag! :)
"I am not here to make it interesting, I'm here to win." (Michael Schumacher 2001)
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

Nya 4-19B planerad till Hockenheim. Så mycket ändrad ändå att den måste igenom nytt kraschtest!

Australian GP: McLaren Friday practice notes
Racing series F1
Date 2004-03-05

Team McLaren Mercedes drivers David Coulthard and Kimi Raikkonen finished today's two practice sessions in eighth and 10th positions setting fastest times of 1:26.215 and 1:26.579 respectively. David and Kimi completed 22 laps in total each. Today was the first time that the Formula One World Championship ran under the one engine per race weekend regulation and as a result most teams did a limited amount of laps.

David Coulthard:

"Like the majority of the other teams, we ran a limited amount of laps as a result of the one engine rule. However we went through our set programme which was aimed at establishing where we are on tyres as we have to make the decision by Saturday morning. We will now concentrate on tomorrow which is when the action really starts."

Kimi Raikkonen:

"We focused on trying to find the right tyres for the weekend and went through our planned programme. I'm not too happy with the set up of the car at the moment, but we will work on it overnight and hopefully improve for tomorrow."

Ron Dennis:

"With today's practice sessions not contributing to grid or qualifying positions, teams have understandably adopted different strategies for what, is effectively a test in preparation for the real event. As a result times are of little significance. We went through our programme and are looking forward to the rest of the weekend."

Norbert Haug:

"In the Michelin camp five teams were within half a second today. Ferrari was in a class of its own, so everybody will be working on closing the gap during the rest of the weekend."

David Coulthard: MP4-19 03
Kimi Raikkonen: MP4-19 04
T-car (David): MP4-19 01
Spare: MP4-19 02
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Goran
Inlägg: 115
Blev medlem: tis okt 14, 2003 20:58

Inlägg av Goran »

guuben skrev:David Coulthard: MP4-19 03
Kimi Raikkonen: MP4-19 04
T-car (David): MP4-19 01
Spare: MP4-19 02
Har dom fyra bilar med sig till Melbourne eller vad menar du?
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

Om man vill kan man hitta intressanta jämförelser med förra årets kval jämfört med 2004:s kval och hur det sen gick i racet!

2003 Australian Grand Prix
Pos No Driver Team Laps Time/Retired Grid Points

1 1 Michael Schumacher Ferrari 1:27.173
2 2 Rubens Barrichello Ferrari 1:27.418
3 3 Juan Pablo Montoya Williams-BMW 1:28.101
4 10 Heinz-Harald Frentzen Sauber-Petronas 1:28.274
5 20 Olivier Panis Toyota 1:28.288
6 16 Jacques Villeneuve BAR-Honda 1:28.420
7 9 Nick Heidfeld Sauber-Petronas 1:28.464
8 17 Jenson Button BAR-Honda 1:28.682
9 4 Ralf Schumacher Williams-BMW 1:28.830
10 8 Fernando Alonso Renault 1:28.928
11 5 David Coulthard McLaren-Mercedes 1:29.105
12 7 Jarno Trulli Renault 1:29.136
13 11 Giancarlo Fisichella Jordan-Ford 1:29.344
14 14 Mark Webber Jaguar-Cosworth 1:29.367
15 6 Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes 1:29.470
16 21 Cristiano da Matta Toyota 1:29.538
17 12 Ralph Firman Jordan-Ford 1:31.242
18 15 Antonio Pizzonia Jaguar-Cosworth 1:31.723
19 18 Justin Wilson Minardi-Cosworth
20 19 Jos Verstappen Minardi-Cosworth
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

En annan intressant jämförelse är VM-tabellen ifjol ...

Om vu ska titta i backspegeln alltså. Då var det visst en viss pole-man i Australien som vann hela mästerskapet ...
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

LuckyStrike1 skrev:En annan intressant jämförelse är VM-tabellen ifjol ...

Om vu ska titta i backspegeln alltså. Då var det visst en viss pole-man i Australien som vann hela mästerskapet ...
Men tidsdifferensen för det förloppet var lite längre :)
Men vad var det som hände med ferrari i racet - och Kimi var väl ute och sladdade i kvalet. Blandar jag ihop tidigare år?
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Loppet ifjol var rena lotteriet med, tror jag, två perioder med säkerhetsbilar som ändrade på alla stalls taktik och en snurrning av Montoya i slutet av loppet när han ledde.

Coulthard var den förare som hade mest tur med perioderna av säkerhetsbil och kunde dra nytta av det och Montoyas misstag.
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

LuckyStrike1 skrev:Loppet ifjol var rena lotteriet med, tror jag, två perioder med säkerhetsbilar som ändrade på alla stalls taktik och en snurrning av Montoya i slutet av loppet när han ledde.

Coulthard var den förare som hade mest tur med perioderna av säkerhetsbil och kunde dra nytta av det och Montoyas misstag.
Tack, Montoyas snurrning (i Melbourne) kommer jag inte ens ihåg - alzheimer strong?

Kimi berättade efter kvalet i år att stallet inte blev överraskat av de andra stallens snabbhet men han sade att de andra stallen var säkert överraskade hur långsamma MacLaren var!

Den kommentaren kunde jag ha undvarat :D
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Det märks att Kimi lärt sig av mästaren Mika, till o med kommentarerna liknar Mikas, eller är det bara finsk humor?
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Det är för sorgligt att den inte går bättre... disappointed!

Nu fattas det bara att motorn går sönder också trots att den verka ge 50 hk vid 18 000 rpm, eller något...
Senast redigerad av Sami den lör mar 06, 2004 14:36, redigerad totalt 1 gång.
lazyboy
Inlägg: 105
Blev medlem: sön sep 28, 2003 21:05
Ort: Luleå

Inlägg av lazyboy »

växlade inte mclaren vid 18000 varv/min?
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

noterat
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

Sami, jag som litade på dig med din "positiv thinking" om MacLaren - du har lurat mig.
Jag tänker fortsätta vara en gaamal sur guube :-)

18000rpm? min mormor sade att det var bara 17600 - detta var inte ett skämt .
Visade dom varvmäteren när KIMI körde på tv.n.....jag kunde bara följa med en sak. KIMI.s körning :D
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

Gonzo skrev:Det märks att Kimi lärt sig av mästaren Mika, till o med kommentarerna liknar Mikas, eller är det bara finsk humor?
Har dom humor? :D
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

guuben skrev:Sami, jag som litade på dig med din "positiv thinking" om MacLaren - du har lurat mig.
Jag tänker fortsätta vara en gaamal sur guube :-)
Sorry, Positivitet suger. :saucy:
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

Sami skrev:
guuben skrev:Sami, jag som litade på dig med din "positiv thinking" om MacLaren - du har lurat mig.
Jag tänker fortsätta vara en gaamal sur guube :-)
Sorry, Positivitet suger. :saucy:
Stämmer, och sjön - fastän kompisen från vårt västra grannland tyckte det ännu kändes för kallt. :)
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Användarens profilbild
Mr T
Inlägg: 686
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Åland

Inlägg av Mr T »

He started: 'It's not rocket science. We need more power, more aero and more mechanical grip,' DC told the Telegraph.

Hmmm... Det verkar ju lovande... Inte någet större problem.... :(


Jag läste också att Forza hade ett klipp från Turun Sanomat om att Dennis ska sluta. Den tidningen e ökänd för att salta sanningen t.o.m mer än expressen.
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

guuben skrev:
Gonzo skrev:Det märks att Kimi lärt sig av mästaren Mika, till o med kommentarerna liknar Mikas, eller är det bara finsk humor?
Har dom humor? :D
Om jag fattat det rätt är den lite som norrlänningarnas, dvs så få ord som möjligt och eftersom deras engelska inte är 100% så låter det kul!

Än är inte slaget förlorat för McLaren, men det ser inte enkelt ut, vi får nog vänta tills Imola för att få koll på läget.
Användarens profilbild
Mr T
Inlägg: 686
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Åland

Inlägg av Mr T »

Du har väl rätt i det att man måste se vad som händer dom närmaste loppen.
Jag förutspår att dom i toppen kommer att samla på sej en 50-60 poäng medan Kimi kanske lyckas få ihop 7-8 innan Mclaren får trim på sin lådbil.

Jag har nu tappat hoppet om titeln för i år. Högst en 3 plats.

Det enda jag ser fram emot är när dom grej på kärran. Då kommer vi nog att få se på åka av....
RacerBice
Inlägg: 98
Blev medlem: mån jul 14, 2003 09:18

Inlägg av RacerBice »

Mr T skrev: Jag har nu tappat hoppet om titeln för i år. Högst en 3 plats.
Får jag ventilera en liten undran jag närt ganska länge nu, efter frekvent läsning här på Forza och andra, liknande ställen....? Varför börjar man heja på stallet McLaren? Observera att detta inte är menat som någon sorts kritik eller ifrågasättande, utan jag är bara nyfiken. Är det bara för att det är ett av de äldsta och mest framgångsrika stallen? Eller att namnet är coolt? Eller är det ledningen ni McLaren-fans sympatiserar med? Har det att göra med hur stallet tillkom och byggdes upp? Filosofier? Eller vad handlar det om? Vad är det som gör McLaren så mycket mer speciellt än exempelvis Williams (som ju inte en levande själ verkar heja på)? Det är ju inte en industri av särskild betydelse för Storbrittannien eller ens England, det finns inget genuint engelskt över varumärket (åtminstone inte på samma sätt som Ferrari, Renault och Toyota stoltserar med en intim koppling med sitt respektive hemland), det finns väl knappt någonting genuint över huvud taget i varumärket, produkterna har inte ens hel-engelskt innehåll, det finns inga riktigt gamla anor eller traditioner förknippade med stallet, osv osv.

Som sagt, jag undrar bara..... :oops:
Användarens profilbild
Hampus
Inlägg: 215
Blev medlem: fre feb 22, 2002 01:00

Inlägg av Hampus »

Namnet, varumärket, de snygga bilarna och framför allt förarna (tidigare Häkkinen och nu Räikkönen)! Skulle dock fortfarande heja på McLaren även om de inte hade en förare från Finland.

Dessutom så har jag sedan barnsben avskytt Ferrari. När jag var liten fattade jag inte varför man kunde gilla Ferrari. Det förstår jag fortfarande inte. Särskilt inte nu när Schumacher kör för dem :)
Användarens profilbild
Hampus
Inlägg: 215
Blev medlem: fre feb 22, 2002 01:00

Inlägg av Hampus »

Kan lägga till att gamla anor o dyl bryr jag mig inte om i det här fallet då jag inte är särskilt bilintresserad i övrigt.
Budo
Inlägg: 269
Blev medlem: tis okt 14, 2003 17:54
Ort: Växjö

Inlägg av Budo »

Jag vet inte om det är så där jättemånga fler som hejar på mclaren än något annat stall. De tävlingar jag har varit på har Ferrari haft tveklöst flest anhängare medans Williams , Mclaren och Renault till en viss del har varit ungefär lika.
Jag personligen har aldrig gillat dom, mest pga Ron Denis. Tycker han är den sämsta förlorare F1 någonsin har skådat.
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Frågan är intressant, varför hållar man på McLaren osv..
När jag var liten (är lite större nu...) hejjade jag på Leksand i hockey fast min pappa och min bror på Brynäs, jag kommer ihåg att de hade bra spelare som Mats Ålberg, Högosta mm samt en fin dräkt. Dessutom ville jag ha min egen åsikt (förvånande va....) jag antar att det är så det startar för de allra flesta, även vad gäller F1!

I F1 är ju inte teamen med säkerhet bestående, team kommer och går och Lotus finns ju inte mer som team så nu håller jag väl inte sådär hårt på någon.
Jag är dock inte sen att försvara MS om han utsetts för nedvärderande kritik, håller jag på honom för det, NEJ men jag respekterar honom för hans kunnande och tycker han förtjänat respekten flera ggr om, det har dock inte alla på gridden enligt mig.

I år håller jag på David "ekorren" Coulthard.
Ankan
Inlägg: 797
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: 08 land :)

Inlägg av Ankan »

[quote="AMG"]fräck vinge

Vingen liknar en vinge ferrari hade 2002 eller om det var 2001 :)
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

Gonzo skrev:
guuben skrev:
Gonzo skrev:Det märks att Kimi lärt sig av mästaren Mika, till o med kommentarerna liknar Mikas, eller är det bara finsk humor?
Har dom humor? :D
Om jag fattat det rätt är den lite som norrlänningarnas, dvs så få ord som möjligt och eftersom deras engelska inte är 100% så låter det kul!

Än är inte slaget förlorat för McLaren, men det ser inte enkelt ut, vi får nog vänta tills Imola för att få koll på läget.
Du har rätt att det kan låta kul men annars är engelskan i princip "procentuellt" oftast lika rätt (grammatikaliskt) för finländaren som för svensken i gemen ( men fonetiken är av lite annat slag :) Men kanske du menade just det?
Men visst - det finns många roliga historier om finländska dignitärers klavertramp i språkliga sammelsurier.
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Nej alltså jag menade inte att finnar skulle vara sämre överlag på engelska, bara att Kimi och i synnerhet Mika's engelska är sparsmakad men träffande!
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

Gonzo skrev:Nej alltså jag menade inte att finnar skulle vara sämre överlag på engelska, bara att Kimi och i synnerhet Mika's engelska är sparsmakad men träffande!
OK...
Men det här då :

German carmaker Mercedes-Benz may be preparing to go it alone in Formula One.

Respected website grandprix.com is reporting that a head-hunting agency in Britain has been inviting experienced F1 engineers to join a new race-project.

The publication said applicants are being told that their employer would be Mercedes, sparking speculation that it is to take-over the Woking-based team. F1-live
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Användarens profilbild
Mr T
Inlägg: 686
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Åland

Inlägg av Mr T »

RacerBice skrev:
Mr T skrev: Jag har nu tappat hoppet om titeln för i år. Högst en 3 plats.
Får jag ventilera en liten undran jag närt ganska länge nu, efter frekvent läsning här på Forza och andra, liknande ställen....? Varför börjar man heja på stallet McLaren? Observera att detta inte är menat som någon sorts kritik eller ifrågasättande, utan jag är bara nyfiken. Är det bara för att det är ett av de äldsta och mest framgångsrika stallen? Eller att namnet är coolt? Eller är det ledningen ni McLaren-fans sympatiserar med? Har det att göra med hur stallet tillkom och byggdes upp? Filosofier? Eller vad handlar det om? Vad är det som gör McLaren så mycket mer speciellt än exempelvis Williams (som ju inte en levande själ verkar heja på)? Det är ju inte en industri av särskild betydelse för Storbrittannien eller ens England, det finns inget genuint engelskt över varumärket (åtminstone inte på samma sätt som Ferrari, Renault och Toyota stoltserar med en intim koppling med sitt respektive hemland), det finns väl knappt någonting genuint över huvud taget i varumärket, produkterna har inte ens hel-engelskt innehåll, det finns inga riktigt gamla anor eller traditioner förknippade med stallet, osv osv.

Som sagt, jag undrar bara..... :oops:
Det var en märklig fråga med konstiga inlägg...
"det finns inga riktigt gamla anor eller traditioner förknippade med stallet"
Jaså, det finns det inte? Jaaa kanske inte om man räknar bort Bruce Mclaren, Senna, Prost, Lauda, Häkkinen med mera...
Att dom varit med i F1 cirkusen sen -66 som ett renodlat F1 stall har väl heller inte med saken att göra. Å man ska väl heller inte jämföra dom med andra stall...

Det är inget genuint Engelsk över Mclaren. Det e genuint förknippat med racing!

Personligen så hejar jag på dom nordiska förarna. På senare år har ju Mika och Kimi visat framfötterna i Mclaren. Nu blir det ju intressant och se hur det går för Björn också.
RacerBice
Inlägg: 98
Blev medlem: mån jul 14, 2003 09:18

Inlägg av RacerBice »

Mr T skrev: Det är inget genuint Engelsk över Mclaren. Det e genuint förknippat med racing!
OK, då vet jag ungefär. Synd på din defensiv bara, för min fråga var inte menad som ett angrepp. Jag tycker bara att McLaren-hejandet är ett intressant fenomen som jag inte riktigt klurat ut (förrän möjligen nu). Som sagt, inte en jävel verkar ju heja på Williams som visserligen är ett lite yngre stall men ändå har jämförbara meriter och en minst sagt intressant förarhistoria.... Och när jag påstår att McLaren inte har några egentliga anor (eller hur jag nu uttryckte mig) så hade jag en jämförelse med Ferrari och deras personbilstillverkning surrande i bakhuvudet.
Användarens profilbild
Mr T
Inlägg: 686
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Åland

Inlägg av Mr T »

RacerBice skrev: Och när jag påstår att McLaren inte har några egentliga anor (eller hur jag nu uttryckte mig) så hade jag en jämförelse med Ferrari och deras personbilstillverkning surrande i bakhuvudet.
Sorry om det var defensiv ton på svaret...
Mclaren har ju också en historia vad gäller "personbilar". Deras F1 GT (630 Hp i döläcker förpackning) e väl en kärra som alla skulle vilja ha men som tyvärr få har råd men.

Jag sätter in några länkar, läser du historian om Mclaren kanske du blir ett fan du också? Det Mclaren sysslar med är, utan kompromisser, racing.

http://www.supercars.net/Pic?s=1&id=117 ... &o=F1%20GT
http://www.mclarencars.com/content/sect ... r/cars.htm
http://www.bruce-mclaren.com/main.htm
http://www.mclaren.co.uk
RacerBice
Inlägg: 98
Blev medlem: mån jul 14, 2003 09:18

Inlägg av RacerBice »

Mr T skrev: Det Mclaren sysslar med är, utan kompromisser, racing.
Tack för länkarna! Lite mer nyfikenhet; om vi leker med tanken att Weirdheim får en körning i Ferrari (jag sa inte att vi skulle vara realistiska.... :) ) och ligger och tampas om segern i ett lopp med Räkan i en McLaren, vem hejar du på?
Användarens profilbild
Hampus
Inlägg: 215
Blev medlem: fre feb 22, 2002 01:00

Inlägg av Hampus »

Jag skulle fortfarande heja på Räikkönen i McLaren. Inte ens Wirdheim skulle få mig att heja på Ferrari :)
Användarens profilbild
Mad Mako
Inlägg: 3664
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Götejävlaborg

Inlägg av Mad Mako »

Lita på mig, det kommer inte bli ordning på McLaren förrän de fixar ny färgsättning på sina skitfula bilar.
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Mad Mako skrev:Lita på mig, det kommer inte bli ordning på McLaren förrän de fixar ny färgsättning på sina skitfula bilar.
Den är inte ful, det är bara du som har en obskyr smak. :wink:
Användarens profilbild
Mr T
Inlägg: 686
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Åland

Inlägg av Mr T »

RacerBice skrev: om vi leker med tanken att Weirdheim får en körning i Ferrari
Ojojoj... Jaa det lär väl inte hände i första taget, men jag säger inte att det e omöjligt.
Jag hejade faktisk på Salo när han körde ett lopp i Ferrari och skänkte seger åt MS. Det har ju hört till Ferraris filosofi att MS stallkamrater skall bromsa eller tvärnita om dom e snabbare än MS.

Jag önskar Björn all välgång i F1 cirkusen, men det e ju självklart för mej att heja på "Räkan" i och med att jag e finne/ålänning. :bang:
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Salo körde aldrig i Ferrari med Schumacher.

Det var Irvine och Salo som körde tillsammans, och det var Irvine som fick segern till skänks av Salo på Hockenheim. Schumacher var hemma i Schweiz och spelade fotboll med brutet ben.
Användarens profilbild
Mr T
Inlägg: 686
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Åland

Inlägg av Mr T »

LuckyStrike1 skrev:Salo körde aldrig i Ferrari med Schumacher.

Det var Irvine och Salo som körde tillsammans, och det var Irvine som fick segern till skänks av Salo på Hockenheim. Schumacher var hemma i Schweiz och spelade fotboll med brutet ben.
Det stämmer!
Sorry för den felskrivningen.
Jag e nog för van att det e MS som får allt till skänks så jag blandade ihop fakta lite... :D
Fp730a
Inlägg: 380
Blev medlem: fre jan 30, 2004 14:57
Ort: Västerås - Sweden

Inlägg av Fp730a »

Jag läser en del trådar på detta forumet. De trådar som intresserar mig. Denna tråd rör mitt hjärta mycket och jag blir lycklig var gång jag ser att någon lagt till något nytt. Men vad finner jag, det är sällan skriverier om mp19 utan mer pajkastartävling både hit och dit? :shake:
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Hur mycket HK försvinner om man varvar en motor med 17000 rpm i stället för 19 000 rpm? Ja om nu Mercedes motorn går att varva lika högt som BMW.

Är det månne mer än 70-80 hk?
The Dude
Inlägg: 25
Blev medlem: mån aug 25, 2003 15:51

Inlägg av The Dude »

Formeln för att räkna ut effekten från en motor är något i stil med:

P=m*n/a

P - effekt
m - vridmoment
n - varvtal
a - en konstant

Om man antar att motorn kan leverera samma vridmoment vid dessa varvtal (inte särskillt sannorlikt) så får man:

P2/P1 = (m2*19000/a) / (m1*17000/a) = m2*19000 / m1*17000 = (samma vridmoment, dvs m1=m2) = 19000/17000 = 1.117... = 12%

Alltså, effekten ökar med knappt 12%. Utöver detta så borde det också ge fördelen att man i genomsnitt kör med en lägre utväxling.

edit:
Ehum, du frågade visst efter det motsatta, dvs hur mycket man tappar i effekt. Det är bara vända på resonemanget och man får istället 17000/19000 = 0.8947 = 89%, dvs man tappar 11% effekt.
-- The Dude
Användarens profilbild
Boxerman
Inlägg: 249
Blev medlem: tor feb 28, 2002 01:00
Ort: Piteå

Inlägg av Boxerman »

RacerBice skrev:
Mr T skrev: Jag har nu tappat hoppet om titeln för i år. Högst en 3 plats.
Får jag ventilera en liten undran jag närt ganska länge nu, efter frekvent läsning här på Forza och andra, liknande ställen....? Varför börjar man heja på stallet McLaren? Observera att detta inte är menat som någon sorts kritik eller ifrågasättande, utan jag är bara nyfiken. Är det bara för att det är ett av de äldsta och mest framgångsrika stallen? Eller att namnet är coolt? Eller är det ledningen ni McLaren-fans sympatiserar med? Har det att göra med hur stallet tillkom och byggdes upp? Filosofier? Eller vad handlar det om? Vad är det som gör McLaren så mycket mer speciellt än exempelvis Williams (som ju inte en levande själ verkar heja på)? Det är ju inte en industri av särskild betydelse för Storbrittannien eller ens England, det finns inget genuint engelskt över varumärket (åtminstone inte på samma sätt som Ferrari, Renault och Toyota stoltserar med en intim koppling med sitt respektive hemland), det finns väl knappt någonting genuint över huvud taget i varumärket, produkterna har inte ens hel-engelskt innehåll, det finns inga riktigt gamla anor eller traditioner förknippade med stallet, osv osv.

Som sagt, jag undrar bara..... :oops:
för min egen del så är det ett bra team, tillsammans att det är iallafal nordbor som kör först Mika och nu Kimi. Nu har ju Björn kommit in i F1
och givetvis håller jag på honom men han sitter i fel team och plats.
kan bara hoppas att han kommer till Mclaren
Användarens profilbild
MclarenII
Inlägg: 64
Blev medlem: ons aug 06, 2003 21:32

Inlägg av MclarenII »

RacerBice skrev: Får jag ventilera en liten undran jag närt ganska länge nu, efter frekvent läsning här på Forza och andra, liknande ställen....? Varför börjar man heja på stallet McLaren? Observera att detta inte är menat som någon sorts kritik eller ifrågasättande, utan jag är bara nyfiken. Är det bara för att det är ett av de äldsta och mest framgångsrika stallen? Eller att namnet är coolt? Eller är det ledningen ni McLaren-fans sympatiserar med? Har det att göra med hur stallet tillkom och byggdes upp? Filosofier? Eller vad handlar det om? Vad är det som gör McLaren så mycket mer speciellt än exempelvis Williams (som ju inte en levande själ verkar heja på)? Det är ju inte en industri av särskild betydelse för Storbrittannien eller ens England, det finns inget genuint engelskt över varumärket (åtminstone inte på samma sätt som Ferrari, Renault och Toyota stoltserar med en intim koppling med sitt respektive hemland), det finns väl knappt någonting genuint över huvud taget i varumärket, produkterna har inte ens hel-engelskt innehåll, det finns inga riktigt gamla anor eller traditioner förknippade med stallet, osv osv.

Som sagt, jag undrar bara..... :oops:
This is my story:
Jag började följa F1 1996 då jag var 18 år och hade då inget favoritteam utan tyckte bara det var kul att titta på. Sen -97 när Schumacher gjorde sin manöver mot Villeneuve förlorade jag all respekt för den killen. Samma lopp vann Häkkinen för första gången och jag tyckte han verkade vara sympatisk om än fåordig. Sen läste man på lite om honom om hur han kom tillbaka efter en svår krasch osv. Så det blev att jag höll på honom och Mclaren och sen dess har det varit Mclaren som gäller för mig. Det enda som kan få mig att svika dom är att M.Schumacher börjar köra för dom men det betvivlar jag starkt kommer att hända. Mclaren före Wirdheim helt klart även om jag önskar han lycka till.
Användarens profilbild
Mr T
Inlägg: 686
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Åland

Inlägg av Mr T »

En liten undran...
Wurz sade att 19 var 1.5 sekunder snabbare än 18.
Stämmer det om man jämför DC:s tid i år med Kimis tid i fjol på Melbourn?
Är det nån som har tiderna?
Eller menade han då när det inte var strypt REV på kärran? :-?