PeppeF1 skrev:Nog had ehan påbörjat 56'e varvet när rödflaggen visades i TV. Han var förmodligen vid Start/Mål då Alonso körde in i däcket, detta eftersom han försvunnit ur bild sekunden innan ALonso kom flygandes in i bild och däck.
Tror Fisichella får segern, uppkörd, men enligt reglerna
Får inte förare och team info från typ tävlingsledningen innan vi i tv-soffan får det??
Man tycker ju att de borde få det .... men frågan är hur mycket tidigare de får det och hur långt en Fisichella hinner köra på den tiden
Tänk om Kimi ändå står som vinnare efter FIA-mötet .... då har han ju lyckats få samma seger uppkörd två gånger ... Då är det verkligen historiens mest uppkörda seger
Tja i och med rödflaggan så får ju Fisi den uppkörd också i så fall ju i och med att hans motor gick upp i rök varvet efter.
frongor skrev:
Om vi är inne på att diskutera Alonsos ignorans av gulflagg kan man kanske också i samma veva ge Schumacher lite dåligt samvete, han spann av på ett ställe där jag är övertygad om att det vinkades gulflagg och kunde med lite otur haft en funktionärs liv på sitt samvete. Låt vara att det var svåra förhållanden men man ska väl anpassa farten när det vinkas gulflagg?
Helt rätt och ytterligare en anledning till att juryn borde ha röstat ut honom.
"It all went too quickly," he explained. "From the third corner onwards, I had seen the yellow flags and the sign 'SC' telling me that the safety car was coming out, but at that moment, there were yellow flags all around the circuit. I was careful, but I didn't expect there to be as much debris. I couldn't avoid a tyre in the middle of the track. Everything then happened very quickly.
Om han hade sett SC flaggorna borde han fattat att man inte får köra om och att han kommer att komma ikapp fältet, oavsett vad som händer! Varför kör han då inte långsamt? Dj-a idiot! T.o.m. ett barn känner till den reglen. Han kunde inte undvika något som var mitt i banan... Sanningen var väl att han inte kunde undvika något alls eftersom han körde så fort att han inte fritt kunde välja spår över huvud taget. Fisi och Kimi anpassade hastigheten och hade inga problem att väja undan, Alonso hade ingen chans. Detta i ett tillfälle där han inte behövde och absolut inte skulle köra fort! Han enda fruktansvärt dumma ursäkt var att han missat flaggorna. Men nu har han inte ens den. Kvar är då bara en farlig idiot!
Sen måste jag ge Frongor rätt, Schummi, Pizzi med flera borde tagit det mera lungt när gulflagorna visades. Rätt pinsamt att köra av banan på grund av för hög hastighet (i förhållande till omständigheterna) under gulflagg.
Detser ut som om det är fle än vi Experter på Forza som uppmärksammat Alonsos framfart.
"Fernando Alonso was lucky to emerge unscathed from a 150mph crash at Interlagos 10 days ago and equally lucky to end up on the podium in the race as a result of his own accident which resulted in the race being stopped.
But Alonso is unlikely to get through the drivers' briefing in Imola without a stern talking-to from officials and possibly from some of the other drivers as well. There is evidence which suggests that Alonso may have been involved in a number of overtaking maneuvers while yellow flags were being shown. He was penalized for one of these but Jacques Villeneuve reported that he had been passed by Alonso when the caution flags were being shown and there was certainly no punishment for that.
It is anticipated that the authorities will also want to make sure that Alonso understands that travelling as fast as he was when he hit wreckage from Mark Webber's accident, more than a minute after the crash and despite having seen yellow flags and Safety Car boards around the track, was not a very wise thing to do."
I lägre serier så hade man riskerat bli av med sin licens för det som Alonso råkade ut för eller gjorde.
I Sverige hade de nog ryckt det ur handen på dig direkt..
Bror min var i England för några år sedan och körde Formel Ford. Han och några andra höll på att få sin licens inkallat och då var de inte ens i närheten av den situationen som rådde i Brasilien men de ser stenhårt på detta i de lägre serierna.
Det står även i reglerna om detta att under "Full Course Yellow" så ska man anpassa farten så att man ska hinna att stanna om ett hinder står mitt på banan.
Det var bara en jädrans tur att ingen annan blev skadad i den situationen..