BAHRAINS GP 2012 - SAKHIR. Lopp 4 av 20

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Att gå mot fyra cylindrar och turbo är nog tyvärr oundvikligt om F1 inte skall få miljömupparna på sig.

Å andra sidan blir det ändå lite löjeväckande att prata om miljötänk då teamen fraktar 360 ton utrustning med flyg från bana till bana så här års.

Om F1 verkligen skall bli miljömedvetet så bör man nog lägga ner tävlandet borta i Asien och bara köra i Europa. Fast visst skulle man sakna både Interlagos och Suzuka...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Gevalia
Inlägg: 142
Blev medlem: mån jul 07, 2008 13:21

Inlägg av Gevalia »

PC: skrev:Att gå mot fyra cylindrar och turbo är nog tyvärr oundvikligt om F1 inte skall få miljömupparna på sig.

Å andra sidan blir det ändå lite löjeväckande att prata om miljötänk då teamen fraktar 360 ton utrustning med flyg från bana till bana så här års.

Om F1 verkligen skall bli miljömedvetet så bör man nog lägga ner tävlandet borta i Asien och bara köra i Europa. Fast visst skulle man sakna både Interlagos och Suzuka...
Som sagt:
Jag tror att mijöaspekten bara är en av orsakerna till att vi förmodligen kommer att se mindre cylindervolym i F1.
På sikt blir det oundvikligt, oberoende vad mijömupparna säger.
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Gevalia skrev:
Jögga skrev: Jag vill nog påstå att en V8 som varvar 18 000 rpm är mer tekniskt avancerad än en 1,6L turbo. Men det är ju jag det. ;)
Det är möjligt, men också något vi inte vet något om.
Vi har ju inte sett hur avancerad turbo-motorn blir.

Egentligen känns det lite dumt att försvara övergången till mindre motorer eftersom även jag tycker om ljudet av en större motor.
Det enda jag vill få fram är att jag förstår beslutet/förslaget, även fast jag inte alltid gillar det.
En avgasdriven kompressor är ju inte höjden av ingenjörskonst direkt, och man brukar inte behöva varva en turbo lika högt som en sugmotor eftersom fyllnadsgraden på en turbo är såpass mycket större.

Men visst, det kan säkert vara en hel del finesser på en sån snurra. Men det mest avancerade är ju överladdningen som i sig inte är så svår.
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

[quote="Gevalia"]Egentligen känns det lite dumt att försvara övergången till mindre motorer eftersom även jag tycker om ljudet av en större motor./quote]

Men vad ska man hitta på för att få tillbaka ett "riktigt" motorljud? Varvtalsbegränsning?
F1 har egentligen inte låtit riktigt bra sedan tolvorna försvann

Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Krassegrand skrev:
Gevalia skrev:Egentligen känns det lite dumt att försvara övergången till mindre motorer eftersom även jag tycker om ljudet av en större motor./quote]

Men vad ska man hitta på för att få tillbaka ett "riktigt" motorljud? Varvtalsbegränsning?
F1 har egentligen inte låtit riktigt bra sedan tolvorna försvann

Jörgen
Du menar när tiorna försvann?

I stort sett alla, om inte alla, team körde tiocylindriga motorer men det har vad jag kan komma ihåg aldrig varit mer än ett fåtal team i fältet som kört med tolvcylindriga motorer.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Just det det var de få tolvorna som var det som mest liknade en symfoni i 200kmh. Allra bäst lät de på -70-talet i Monaco.

Ok tiorna var bättre än dagens åttor men det är tolvorna jag minns!

Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Ferraris tolva hade en skön sång där i mitten på nittiotalet. Synd att resten av bilen inte var mycket att hänga i julgranen.
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Maseratis tolva på 70-talet lät underbart men vann inte ett enda lopp.
(Edit, eller var det Lamborgini?)
Hmm... kanske jag börjar se ett mönster här?

Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
Gevalia
Inlägg: 142
Blev medlem: mån jul 07, 2008 13:21

Inlägg av Gevalia »

Krassegrand skrev: Men vad ska man hitta på för att få tillbaka ett "riktigt" motorljud? Varvtalsbegränsning?
F1 har egentligen inte låtit riktigt bra sedan tolvorna försvann

Jörgen
Har dessvärre ingen aning.
...håller med om att vissa saker var bättre förr.
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Gevalia skrev:Har dessvärre ingen aning.
...håller med om att vissa saker var bättre förr.
:D Några saker
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Gevalia skrev:
Krassegrand skrev: Men vad ska man hitta på för att få tillbaka ett "riktigt" motorljud? Varvtalsbegränsning?
F1 har egentligen inte låtit riktigt bra sedan tolvorna försvann

Jörgen
Har dessvärre ingen aning.
...håller med om att vissa saker var bättre förr.
Minnet till exempel :oops:
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Ja det är dags att inse att minnet inte är vad det har varit! Konstigt nog så känns det ofta som att de gamla minnena är de bättre, ja eller,,,, ok jag vet vad jag menar...

Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!