BAHRAINS GP 2012 - SAKHIR. Lopp 4 av 20
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Att gå mot fyra cylindrar och turbo är nog tyvärr oundvikligt om F1 inte skall få miljömupparna på sig.
Å andra sidan blir det ändå lite löjeväckande att prata om miljötänk då teamen fraktar 360 ton utrustning med flyg från bana till bana så här års.
Om F1 verkligen skall bli miljömedvetet så bör man nog lägga ner tävlandet borta i Asien och bara köra i Europa. Fast visst skulle man sakna både Interlagos och Suzuka...
Å andra sidan blir det ändå lite löjeväckande att prata om miljötänk då teamen fraktar 360 ton utrustning med flyg från bana till bana så här års.
Om F1 verkligen skall bli miljömedvetet så bör man nog lägga ner tävlandet borta i Asien och bara köra i Europa. Fast visst skulle man sakna både Interlagos och Suzuka...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 142
- Blev medlem: mån jul 07, 2008 13:21
Som sagt:PC: skrev:Att gå mot fyra cylindrar och turbo är nog tyvärr oundvikligt om F1 inte skall få miljömupparna på sig.
Å andra sidan blir det ändå lite löjeväckande att prata om miljötänk då teamen fraktar 360 ton utrustning med flyg från bana till bana så här års.
Om F1 verkligen skall bli miljömedvetet så bör man nog lägga ner tävlandet borta i Asien och bara köra i Europa. Fast visst skulle man sakna både Interlagos och Suzuka...
Jag tror att mijöaspekten bara är en av orsakerna till att vi förmodligen kommer att se mindre cylindervolym i F1.
På sikt blir det oundvikligt, oberoende vad mijömupparna säger.
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
En avgasdriven kompressor är ju inte höjden av ingenjörskonst direkt, och man brukar inte behöva varva en turbo lika högt som en sugmotor eftersom fyllnadsgraden på en turbo är såpass mycket större.Gevalia skrev:Det är möjligt, men också något vi inte vet något om.Jögga skrev: Jag vill nog påstå att en V8 som varvar 18 000 rpm är mer tekniskt avancerad än en 1,6L turbo. Men det är ju jag det.
Vi har ju inte sett hur avancerad turbo-motorn blir.
Egentligen känns det lite dumt att försvara övergången till mindre motorer eftersom även jag tycker om ljudet av en större motor.
Det enda jag vill få fram är att jag förstår beslutet/förslaget, även fast jag inte alltid gillar det.
Men visst, det kan säkert vara en hel del finesser på en sån snurra. Men det mest avancerade är ju överladdningen som i sig inte är så svår.
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
[quote="Gevalia"]Egentligen känns det lite dumt att försvara övergången till mindre motorer eftersom även jag tycker om ljudet av en större motor./quote]
Men vad ska man hitta på för att få tillbaka ett "riktigt" motorljud? Varvtalsbegränsning?
F1 har egentligen inte låtit riktigt bra sedan tolvorna försvann
Jörgen
Men vad ska man hitta på för att få tillbaka ett "riktigt" motorljud? Varvtalsbegränsning?
F1 har egentligen inte låtit riktigt bra sedan tolvorna försvann
Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Krassegrand skrev:Du menar när tiorna försvann?Gevalia skrev:Egentligen känns det lite dumt att försvara övergången till mindre motorer eftersom även jag tycker om ljudet av en större motor./quote]
Men vad ska man hitta på för att få tillbaka ett "riktigt" motorljud? Varvtalsbegränsning?
F1 har egentligen inte låtit riktigt bra sedan tolvorna försvann
Jörgen
I stort sett alla, om inte alla, team körde tiocylindriga motorer men det har vad jag kan komma ihåg aldrig varit mer än ett fåtal team i fältet som kört med tolvcylindriga motorer.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
-
- Inlägg: 142
- Blev medlem: mån jul 07, 2008 13:21
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34