Säsongen 2012
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
-
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Vimmerby
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
Man mäter tydligen på ett parställen.
http://www.formula1.com/news/technical/2012/0/929.html
Antagligen är McLaren lägre på det stället som "Ferrarin på bilden" är 625mm.
Jörgen
http://www.formula1.com/news/technical/2012/0/929.html
Antagligen är McLaren lägre på det stället som "Ferrarin på bilden" är 625mm.
Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
-
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Vimmerby
-
- Inlägg: 129
- Blev medlem: tor okt 08, 2009 06:39
Håller med om att anknosen ser åt helvete ut. Dock tror jag att den
kan ha en viss aerodynamisk effekt .Ser ju lite ut som en mini vinge
så den lär ju trycka ner framhjulen mer och ge lite bättre grepp och kanske
ger vissa justerings möjligheter när det gäller den "riktiga framvingen"
Bara spekulerar i min 40 graders koma som är inne på 11 dagen .
Ska bli kul och se hur dessa ankor kommer att prestera i racen.
Mvh
kan ha en viss aerodynamisk effekt .Ser ju lite ut som en mini vinge
så den lär ju trycka ner framhjulen mer och ge lite bättre grepp och kanske
ger vissa justerings möjligheter när det gäller den "riktiga framvingen"
Bara spekulerar i min 40 graders koma som är inne på 11 dagen .
Ska bli kul och se hur dessa ankor kommer att prestera i racen.
Mvh
The Dude
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 35
- Blev medlem: sön jul 24, 2011 09:29
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
http://www.redbullracing.com/cs/Satelli ... 3158945543
Som vanligt är RedBull lite duktigare än alla andra. Snyggt...
Som vanligt är RedBull lite duktigare än alla andra. Snyggt...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Mycket, de har känsla för detaljer där kan man säga. Och noskonceptet verkar vara gemensamt för alla utom Maccarna i år och det ska bli spännande att se vad som är bäst. maclaren har ju lyckats förr om åren genom att köra på sitt så det är inte omöjligt att de kan vara snabba ändå.
Nu väntar man ju bara på Merceders för att se om den är likadan.
Nu väntar man ju bara på Merceders för att se om den är likadan.
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
Är det ett luftintag i stället för anknos-kanten?PC: skrev:http://www.redbullracing.com/cs/Satelli ... 3158945543
Som vanligt är RedBull lite duktigare än alla andra. Snyggt...
Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 421
- Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02
Vad f.. är det som är "snyggt"...Krassegrand skrev:Är det ett luftintag i stället för anknos-kanten?PC: skrev:http://www.redbullracing.com/cs/Satelli ... 3158945543
Som vanligt är RedBull lite duktigare än alla andra. Snyggt...
Jörgen
Saknar de gamla mästarna...
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Presentationen, Lenny... presentationen.Lenny skrev:Vad f.. är det som är "snyggt"...Krassegrand skrev:Är det ett luftintag i stället för anknos-kanten?PC: skrev:http://www.redbullracing.com/cs/Satelli ... 3158945543
Som vanligt är RedBull lite duktigare än alla andra. Snyggt...
Jörgen
Vad gäller dagens F1or så är de rena kräkmedlet... allihop... inklusive Mclaren.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 35
- Blev medlem: sön jul 24, 2011 09:29
-
- Inlägg: 181
- Blev medlem: sön aug 01, 2010 16:14
- Ort: Vasa, Finland
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Nej köra bil kan killen nog men det är svårt att säga hur snabb tiden är med tanke på vad Ferrari, RB och Mac gör men visst är det bra att han har farten fast jag hade inte förväntat mig att han skulle vara sekunder efter. Det är ju i så fall de sista 2-3 tiondelarna han tappat och de får vi nog se senare om det är så.
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
vilken skönhet ! Alltid lika vacker, inte ett öga är tort .PC: skrev:
Jag tar tillbaka att alla F1ors utseende är rena kräkmedlet... i alla fall vad gäller årets Mac sedd från sidan!
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Inlägg: 421
- Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Jag kan också tänka mig att McLaren skaffar sig en högre nos, med tanke på att alla har det. Men det blir inte en anknäbb eftersom McLaren inte är 625 mm hög vid infästningen av nosen som övriga stall är.Lenny skrev:Är bara lite rädd,, att det kommer sitta en "anknos" på den snart..
(hoppas jag får fel)
Tycker den är ännu snyggare ur andra vinklar..
Sett Ferrarin från sidan?
Å andra sidan har dom en annan designfilosofi och det kanske inte ger någon fördel att höja nosen givet att ändringar inte är tillåtet på själva säkerhetscellen.
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Det skulle vara intressant att se bilder på samtliga teams bilar från sidan för att få en jämförelse.Jögga skrev:Jag kan också tänka mig att McLaren skaffar sig en högre nos, med tanke på att alla har det. Men det blir inte en anknäbb eftersom McLaren inte är 625 mm hög vid infästningen av nosen som övriga stall är.Lenny skrev:Är bara lite rädd,, att det kommer sitta en "anknos" på den snart..
(hoppas jag får fel)
Tycker den är ännu snyggare ur andra vinklar..
Sett Ferrarin från sidan?
Å andra sidan har dom en annan designfilosofi och det kanske inte ger någon fördel att höja nosen givet att ändringar inte är tillåtet på själva säkerhetscellen.
Om man tittar på den här Macen så ser att man att den är ställd med ganska mycket rake, men det kanske inte så man kommer köra den...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Rake spelar ingen roll eftersom man mäter från referensplanet, alltså golvet på bilen. Det går ju att uppskatta höjden mellan plankan och överdelen på tubben hyffsat i alla fall på den här bilden.PC: skrev:Det skulle vara intressant att se bilder på samtliga teams bilar från sidan för att få en jämförelse.Jögga skrev:Jag kan också tänka mig att McLaren skaffar sig en högre nos, med tanke på att alla har det. Men det blir inte en anknäbb eftersom McLaren inte är 625 mm hög vid infästningen av nosen som övriga stall är.Lenny skrev:Är bara lite rädd,, att det kommer sitta en "anknos" på den snart..
(hoppas jag får fel)
Tycker den är ännu snyggare ur andra vinklar..
Sett Ferrarin från sidan?
Å andra sidan har dom en annan designfilosofi och det kanske inte ger någon fördel att höja nosen givet att ändringar inte är tillåtet på själva säkerhetscellen.
Om man tittar på den här Macen så ser att man att den är ställd med ganska mycket rake, men det kanske inte så man kommer köra den...
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Man får gå tillbaka till MP4-24 (2009) för att hitta en McLaren-bil med nära fullhöjd på monocoquen men även då var nostippen ganska låg. Så McLarens lösning är något man haft några säsonger nu så det är ju inte så konstigt i sig att bilen ser ut som den gör till skillnad från dom andra som senast ifjol körde med hög monocoque (se bilden i Jöggas inlägg). Regelförändringen tvingade stallen till att fixa en anknäbb för att kunna fortsätta jobba efter deras idéer medan reglerna inte alls drabbade McLaren i samma utsträckning då deras fjolårsbil redan uppfyllde kraven (sett i grova drag).
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Snygga bilder, men det var årets bilar jag var intresserad av.Jögga skrev:Rake spelar ingen roll eftersom man mäter från referensplanet, alltså golvet på bilen. Det går ju att uppskatta höjden mellan plankan och överdelen på tubben hyffsat i alla fall på den här bilden.
...och varför skulle inte rake spela någon roll menar du? Förutom det uppenbara du nämner...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Jag kan inte ta cred för bilden(erna), det är Peppes som jag snoddePC: skrev:Snygga bilder, men det var årets bilar jag var intresserad av.Jögga skrev:Rake spelar ingen roll eftersom man mäter från referensplanet, alltså golvet på bilen. Det går ju att uppskatta höjden mellan plankan och överdelen på tubben hyffsat i alla fall på den här bilden.
...och varför skulle inte rake spela någon roll menar du? Förutom det uppenbara du nämner...
Måttet mellan referensplanet och överkant på tubben ändras inte med vinkeln på bilen, det är alltså inte höjd över marken som sätter gränsen.
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Jag tycker det r svårt att få någon klarhet i vad detta testet gav, Merceders ska man nog strunta i men Lotus såg ju väldigt bra ut men gjorde de inte det förra året också? Dessa tester är väldigt svåra att läsa av, jag har för mig att RB inte satte några snabba varv nästan förra året men sen när det väl var dags.....ja ni vet ju historien.
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Men höjden över marken fram och bak i förhållande till varann är ju direkt avgörande för hur bilen uppför sig, eller hur...?Jögga skrev:Jag kan inte ta cred för bilden(erna), det är Peppes som jag snoddePC: skrev:Snygga bilder, men det var årets bilar jag var intresserad av.Jögga skrev:Rake spelar ingen roll eftersom man mäter från referensplanet, alltså golvet på bilen. Det går ju att uppskatta höjden mellan plankan och överdelen på tubben hyffsat i alla fall på den här bilden.
...och varför skulle inte rake spela någon roll menar du? Förutom det uppenbara du nämner...
Måttet mellan referensplanet och överkant på tubben ändras inte med vinkeln på bilen, det är alltså inte höjd över marken som sätter gränsen.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 421
- Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
-
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Vimmerby
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Jo, självklart. Men det var ju diskussion om anknäbb eller ej vad jag förstod. Tydligen hade jag felPC: skrev:Men höjden över marken fram och bak i förhållande till varann är ju direkt avgörande för hur bilen uppför sig, eller hur...?Jögga skrev:Jag kan inte ta cred för bilden(erna), det är Peppes som jag snoddePC: skrev: Snygga bilder, men det var årets bilar jag var intresserad av.
...och varför skulle inte rake spela någon roll menar du? Förutom det uppenbara du nämner...
Måttet mellan referensplanet och överkant på tubben ändras inte med vinkeln på bilen, det är alltså inte höjd över marken som sätter gränsen.
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Grundkonstruktionen är väldigt avgörande för vilken setup du kan använda dig av, eller hur?Jögga skrev:Jo, självklart. Men det var ju diskussion om anknäbb eller ej vad jag förstod. Tydligen hade jag felPC: skrev:Men höjden över marken fram och bak i förhållande till varann är ju direkt avgörande för hur bilen uppför sig, eller hur...?Jögga skrev: Jag kan inte ta cred för bilden(erna), det är Peppes som jag snodde
Måttet mellan referensplanet och överkant på tubben ändras inte med vinkeln på bilen, det är alltså inte höjd över marken som sätter gränsen.
Om Macen nu är konstruerad för att gå med näsan i backen och med lägre fästpunkter för hjulupphängningen fram exempelvis, så blir det kanske problem med hela paketet om man bara hänger på en anknäbb.
Do You Follow...?, som Doyle Lonnegan sa.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Jo, visst. Aj fållåwPC: skrev:Grundkonstruktionen är väldigt avgörande för vilken setup du kan använda dig av, eller hur?Jögga skrev:Jo, självklart. Men det var ju diskussion om anknäbb eller ej vad jag förstod. Tydligen hade jag felPC: skrev: Men höjden över marken fram och bak i förhållande till varann är ju direkt avgörande för hur bilen uppför sig, eller hur...?
Om Macen nu är konstruerad för att gå med näsan i backen och med lägre fästpunkter för hjulupphängningen fram exempelvis, så blir det kanske problem med hela paketet om man bara hänger på en anknäbb.
Do You Follow...?, som Doyle Lonnegan sa.
Det är ju i och för sig inte nödvändigt att ändra fästpunkter för hjulupphängningen för att man lyfter på nosen, men sannolikt måste man även ändra på en del annat om man lyfter näsan på bilen för att kunna använda luftflödet under bilen.
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Idag har Newey gått ut och sagt att han tror Merceders har någon ny sak som de inte vill visa för konkurrenterna men jag vetifan om det stämmer men man kan ju hoppas. Känns som att de bara är sena med bilen och att det inte var planerat då de började rita den.
http://en.espnf1.com/redbull/motorsport ... 70474.html
http://en.espnf1.com/redbull/motorsport ... 70474.html
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 181
- Blev medlem: sön aug 01, 2010 16:14
- Ort: Vasa, Finland
Jag tycker lite synd om Trulli. Ett förståeligt beslut av Caterham, men de skötte inte detta speciellt snyggt. Man lät Jarno vara med på första testet, där han fick förhoppningar om en bra säsong, och därefter dumpade man honom. Det hade varit bättre om avskedandet kommit tidigare.
Detta innebär väl med största säkerhet att hans F1-karriär är över. Jag har alltid gillat Trulli, och hade önskat honom ett värdigare avslut än detta. När han hade en bra dag var han snabbare än de flesta.
Med detta sagt ska det bli intressant att se hur Kovalainen klarar konkurrensen från en yngre och hungrigare stallkamrat.
Detta innebär väl med största säkerhet att hans F1-karriär är över. Jag har alltid gillat Trulli, och hade önskat honom ett värdigare avslut än detta. När han hade en bra dag var han snabbare än de flesta.
Med detta sagt ska det bli intressant att se hur Kovalainen klarar konkurrensen från en yngre och hungrigare stallkamrat.
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Tja... finnarna lyckades ju rätt bra i Finska vinterkriget.Zwonk skrev:Jag tycker lite synd om Trulli. Ett förståeligt beslut av Caterham, men de skötte inte detta speciellt snyggt. Man lät Jarno vara med på första testet, där han fick förhoppningar om en bra säsong, och därefter dumpade man honom. Det hade varit bättre om avskedandet kommit tidigare.
Detta innebär väl med största säkerhet att hans F1-karriär är över. Jag har alltid gillat Trulli, och hade önskat honom ett värdigare avslut än detta. När han hade en bra dag var han snabbare än de flesta.
Med detta sagt ska det bli intressant att se hur Kovalainen klarar konkurrensen från en yngre och hungrigare stallkamrat.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Jag klurar lite på detta mer Merceders, det står ju på flera ställen att de kunde kört testet senast men valde att avstå. Hur mycket sanning tror ni att det ligger i detta? Det känns ju i ärlighetens namn konstigt att de skulle vara det enda stall bortsett från hrt som inte kunde få fram en bil i tid men å andra sidan känns det konstigt om de skulle välja att inte testa en färdig bil bara för att inte avslöja något för konkurrenterna...
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
-
- Inlägg: 421
- Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03