Säsongen 2012

Kungaklassen av motorsport...
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Jag trodde att reglerna sa att man var tvungen att köra med lägre nos i år än innan men eftersom Maclaren inte har det så verkar det ju valfritt. Det kanske finns några aerodynamiska fördelar med att ha nosen så lågt.
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Är det inte så att McLarens nos är "låg" hela vägen utan en puckel?

Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
Bopper
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av Bopper »

Jo, McLarens nos ser mer sluttande ut, så nivån framtill är nog samma som Ferrari (var man nu mäter höjden på nosen).
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Man mäter tydligen på ett parställen.
http://www.formula1.com/news/technical/2012/0/929.html
Antagligen är McLaren lägre på det stället som "Ferrarin på bilden" är 625mm.

Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
Bopper
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av Bopper »

Ytterligare en ank-nos :D
dock inte lika extrem som Ferraris.

Bild
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
thedude
Inlägg: 129
Blev medlem: tor okt 08, 2009 06:39

Inlägg av thedude »

Håller med om att anknosen ser åt helvete ut. Dock tror jag att den
kan ha en viss aerodynamisk effekt .Ser ju lite ut som en mini vinge
så den lär ju trycka ner framhjulen mer och ge lite bättre grepp och kanske
ger vissa justerings möjligheter när det gäller den "riktiga framvingen"
Bara spekulerar i min 40 graders koma som är inne på 11 dagen :-) .
Ska bli kul och se hur dessa ankor kommer att prestera i racen.


Mvh
The Dude
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

...och Sauber leker Följa John med Ferrari... som vanligt.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Picard
Inlägg: 35
Blev medlem: sön jul 24, 2011 09:29

Inlägg av Picard »

PC: skrev:...och Sauber leker Följa John med Ferrari... som vanligt.
Men veti fanken om inte Saubern ser ännu värre ut tack vare färgsättningen.....
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

http://www.redbullracing.com/cs/Satelli ... 3158945543

Som vanligt är RedBull lite duktigare än alla andra. Snyggt...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Mycket, de har känsla för detaljer där kan man säga. Och noskonceptet verkar vara gemensamt för alla utom Maccarna i år och det ska bli spännande att se vad som är bäst. maclaren har ju lyckats förr om åren genom att köra på sitt så det är inte omöjligt att de kan vara snabba ändå.
Nu väntar man ju bara på Merceders för att se om den är likadan.
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

PC: skrev:http://www.redbullracing.com/cs/Satelli ... 3158945543

Som vanligt är RedBull lite duktigare än alla andra. Snyggt...
Är det ett luftintag i stället för anknos-kanten?

Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Det ser onekligen ut som ett luftintag, men frågan är vad det är till för. Newey är ju inte känd för att bygga sånt som inte behövs :o
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Jögga skrev:Det ser onekligen ut som ett luftintag, men frågan är vad det är till för. Newey är ju inte känd för att bygga sånt som inte behövs :o
Än behövs det faktiskt inte...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

lr så e det bara något som ska göra konkurenterna rädda och börja ändra sina bilar :D
Användarens profilbild
Lenny
Inlägg: 421
Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02

Inlägg av Lenny »

Krassegrand skrev:
PC: skrev:http://www.redbullracing.com/cs/Satelli ... 3158945543

Som vanligt är RedBull lite duktigare än alla andra. Snyggt...
Är det ett luftintag i stället för anknos-kanten?

Jörgen
Vad f.. är det som är "snyggt"... :quest: :quest:
Saknar de gamla mästarna...
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Lenny skrev:
Krassegrand skrev:
PC: skrev:http://www.redbullracing.com/cs/Satelli ... 3158945543

Som vanligt är RedBull lite duktigare än alla andra. Snyggt...
Är det ett luftintag i stället för anknos-kanten?

Jörgen
Vad f.. är det som är "snyggt"... :quest: :quest:
Presentationen, Lenny... presentationen.

Vad gäller dagens F1or så är de rena kräkmedlet... allihop... inklusive Mclaren.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Picard
Inlägg: 35
Blev medlem: sön jul 24, 2011 09:29

Inlägg av Picard »

Användarens profilbild
Zwonk
Inlägg: 181
Blev medlem: sön aug 01, 2010 16:14
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Zwonk »

Räikkönen i topp på testerna. Självklart är det för tidigt att överhuvudtaget dra några slutsatser, men han verkar i varje fall inte ha några problem att hitta farten. :up:
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Nej köra bil kan killen nog men det är svårt att säga hur snabb tiden är med tanke på vad Ferrari, RB och Mac gör men visst är det bra att han har farten fast jag hade inte förväntat mig att han skulle vara sekunder efter. Det är ju i så fall de sista 2-3 tiondelarna han tappat och de får vi nog se senare om det är så.
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Det är nog inte frågan om Kimi kan köra bilen på gränsen, utan snarare om Lotus gräns är tillräckligt nära Red Bull, Ferrari, McLaren och Mercedes.
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Bild

Jag tar tillbaka att alla F1ors utseende är rena kräkmedlet... i alla fall vad gäller årets Mac sedd från sidan! :wor:
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

PC: skrev:Bild

Jag tar tillbaka att alla F1ors utseende är rena kräkmedlet... i alla fall vad gäller årets Mac sedd från sidan! :wor:
vilken skönhet ! Alltid lika vacker, inte ett öga är tort .
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
Lenny
Inlägg: 421
Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02

Inlägg av Lenny »

Är bara lite rädd,, att det kommer sitta en "anknos" på den snart..

(hoppas jag får fel)

Tycker den är ännu snyggare ur andra vinklar..

Sett Ferrarin från sidan? :roll:
Saknar de gamla mästarna...
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Ja det är sant jögga. Jag funderar på hur mycket den där blowndiffen gör i tid, schumi var ju överlägset snabbast idag och jag vetifan om Merceders rår på RB även om de hade fått köra med blown fast de andra inte gjort det.
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Lenny skrev:Är bara lite rädd,, att det kommer sitta en "anknos" på den snart..

(hoppas jag får fel)

Tycker den är ännu snyggare ur andra vinklar..

Sett Ferrarin från sidan? :roll:
Jag kan också tänka mig att McLaren skaffar sig en högre nos, med tanke på att alla har det. Men det blir inte en anknäbb eftersom McLaren inte är 625 mm hög vid infästningen av nosen som övriga stall är.

Å andra sidan har dom en annan designfilosofi och det kanske inte ger någon fördel att höja nosen givet att ändringar inte är tillåtet på själva säkerhetscellen.
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Jögga skrev:
Lenny skrev:Är bara lite rädd,, att det kommer sitta en "anknos" på den snart..

(hoppas jag får fel)

Tycker den är ännu snyggare ur andra vinklar..

Sett Ferrarin från sidan? :roll:
Jag kan också tänka mig att McLaren skaffar sig en högre nos, med tanke på att alla har det. Men det blir inte en anknäbb eftersom McLaren inte är 625 mm hög vid infästningen av nosen som övriga stall är.

Å andra sidan har dom en annan designfilosofi och det kanske inte ger någon fördel att höja nosen givet att ändringar inte är tillåtet på själva säkerhetscellen.
Det skulle vara intressant att se bilder på samtliga teams bilar från sidan för att få en jämförelse.

Om man tittar på den här Macen så ser att man att den är ställd med ganska mycket rake, men det kanske inte så man kommer köra den... :hmm:
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Nu var Nico snabbast igen, det är väl klart så att förra årets bilar är snabbare än detta årets.
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

PC: skrev:
Jögga skrev:
Lenny skrev:Är bara lite rädd,, att det kommer sitta en "anknos" på den snart..

(hoppas jag får fel)

Tycker den är ännu snyggare ur andra vinklar..

Sett Ferrarin från sidan? :roll:
Jag kan också tänka mig att McLaren skaffar sig en högre nos, med tanke på att alla har det. Men det blir inte en anknäbb eftersom McLaren inte är 625 mm hög vid infästningen av nosen som övriga stall är.

Å andra sidan har dom en annan designfilosofi och det kanske inte ger någon fördel att höja nosen givet att ändringar inte är tillåtet på själva säkerhetscellen.
Det skulle vara intressant att se bilder på samtliga teams bilar från sidan för att få en jämförelse.

Om man tittar på den här Macen så ser att man att den är ställd med ganska mycket rake, men det kanske inte så man kommer köra den... :hmm:
Rake spelar ingen roll eftersom man mäter från referensplanet, alltså golvet på bilen. Det går ju att uppskatta höjden mellan plankan och överdelen på tubben hyffsat i alla fall på den här bilden.

Bild
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

GRYMT JÖGGA!

Tack!

Det var fina bilder måste jag säga.
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Man får gå tillbaka till MP4-24 (2009) för att hitta en McLaren-bil med nära fullhöjd på monocoquen men även då var nostippen ganska låg. Så McLarens lösning är något man haft några säsonger nu så det är ju inte så konstigt i sig att bilen ser ut som den gör till skillnad från dom andra som senast ifjol körde med hög monocoque (se bilden i Jöggas inlägg). Regelförändringen tvingade stallen till att fixa en anknäbb för att kunna fortsätta jobba efter deras idéer medan reglerna inte alls drabbade McLaren i samma utsträckning då deras fjolårsbil redan uppfyllde kraven (sett i grova drag).
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Jögga skrev:Rake spelar ingen roll eftersom man mäter från referensplanet, alltså golvet på bilen. Det går ju att uppskatta höjden mellan plankan och överdelen på tubben hyffsat i alla fall på den här bilden.
Snygga bilder, men det var årets bilar jag var intresserad av.

...och varför skulle inte rake spela någon roll menar du? Förutom det uppenbara du nämner...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

PC: skrev:
Jögga skrev:Rake spelar ingen roll eftersom man mäter från referensplanet, alltså golvet på bilen. Det går ju att uppskatta höjden mellan plankan och överdelen på tubben hyffsat i alla fall på den här bilden.
Snygga bilder, men det var årets bilar jag var intresserad av.

...och varför skulle inte rake spela någon roll menar du? Förutom det uppenbara du nämner...
Jag kan inte ta cred för bilden(erna), det är Peppes som jag snodde ;)

Måttet mellan referensplanet och överkant på tubben ändras inte med vinkeln på bilen, det är alltså inte höjd över marken som sätter gränsen.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Jag tycker det r svårt att få någon klarhet i vad detta testet gav, Merceders ska man nog strunta i men Lotus såg ju väldigt bra ut men gjorde de inte det förra året också? Dessa tester är väldigt svåra att läsa av, jag har för mig att RB inte satte några snabba varv nästan förra året men sen när det väl var dags.....ja ni vet ju historien.
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Jögga skrev:
PC: skrev:
Jögga skrev:Rake spelar ingen roll eftersom man mäter från referensplanet, alltså golvet på bilen. Det går ju att uppskatta höjden mellan plankan och överdelen på tubben hyffsat i alla fall på den här bilden.
Snygga bilder, men det var årets bilar jag var intresserad av.

...och varför skulle inte rake spela någon roll menar du? Förutom det uppenbara du nämner...
Jag kan inte ta cred för bilden(erna), det är Peppes som jag snodde ;)

Måttet mellan referensplanet och överkant på tubben ändras inte med vinkeln på bilen, det är alltså inte höjd över marken som sätter gränsen.
Men höjden över marken fram och bak i förhållande till varann är ju direkt avgörande för hur bilen uppför sig, eller hur...?
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Lenny
Inlägg: 421
Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02

Inlägg av Lenny »

http://i.imgur.com/3QCKo.jpg[/img]

Är den snygg,, eller är den snygg..
Saknar de gamla mästarna...
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Tja... den skulle inte sitta fel på infarten!

Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
Bopper
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av Bopper »

Den ser snabb ut! :D
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Sitter som en smäck...

... i sidan på Massa.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

PC: skrev:
Jögga skrev:
PC: skrev: Snygga bilder, men det var årets bilar jag var intresserad av.

...och varför skulle inte rake spela någon roll menar du? Förutom det uppenbara du nämner...
Jag kan inte ta cred för bilden(erna), det är Peppes som jag snodde ;)

Måttet mellan referensplanet och överkant på tubben ändras inte med vinkeln på bilen, det är alltså inte höjd över marken som sätter gränsen.
Men höjden över marken fram och bak i förhållande till varann är ju direkt avgörande för hur bilen uppför sig, eller hur...?
Jo, självklart. Men det var ju diskussion om anknäbb eller ej vad jag förstod. Tydligen hade jag fel ;)
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Jögga skrev:
PC: skrev:
Jögga skrev: Jag kan inte ta cred för bilden(erna), det är Peppes som jag snodde ;)

Måttet mellan referensplanet och överkant på tubben ändras inte med vinkeln på bilen, det är alltså inte höjd över marken som sätter gränsen.
Men höjden över marken fram och bak i förhållande till varann är ju direkt avgörande för hur bilen uppför sig, eller hur...?
Jo, självklart. Men det var ju diskussion om anknäbb eller ej vad jag förstod. Tydligen hade jag fel ;)
Grundkonstruktionen är väldigt avgörande för vilken setup du kan använda dig av, eller hur?

Om Macen nu är konstruerad för att gå med näsan i backen och med lägre fästpunkter för hjulupphängningen fram exempelvis, så blir det kanske problem med hela paketet om man bara hänger på en anknäbb.

Do You Follow...?, som Doyle Lonnegan sa.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

PC: skrev:
Jögga skrev:
PC: skrev: Men höjden över marken fram och bak i förhållande till varann är ju direkt avgörande för hur bilen uppför sig, eller hur...?
Jo, självklart. Men det var ju diskussion om anknäbb eller ej vad jag förstod. Tydligen hade jag fel ;)
Grundkonstruktionen är väldigt avgörande för vilken setup du kan använda dig av, eller hur?

Om Macen nu är konstruerad för att gå med näsan i backen och med lägre fästpunkter för hjulupphängningen fram exempelvis, så blir det kanske problem med hela paketet om man bara hänger på en anknäbb.

Do You Follow...?, som Doyle Lonnegan sa.
Jo, visst. Aj fållåw ;)

Det är ju i och för sig inte nödvändigt att ändra fästpunkter för hjulupphängningen för att man lyfter på nosen, men sannolikt måste man även ändra på en del annat om man lyfter näsan på bilen för att kunna använda luftflödet under bilen.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Idag har Newey gått ut och sagt att han tror Merceders har någon ny sak som de inte vill visa för konkurrenterna men jag vetifan om det stämmer men man kan ju hoppas. Känns som att de bara är sena med bilen och att det inte var planerat då de började rita den.

http://en.espnf1.com/redbull/motorsport ... 70474.html
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

Det här med Trulli är det bästa som har hänt i F1 på mycket länga! Tack för mig 8)
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

platt skrev:Det här med Trulli är det bästa som har hänt i F1 på mycket länga! Tack för mig 8)
Ja. Trulli har ju inte lyckats förstöra så mycket på senare år, men ändå skönt att han äntligen försvinner.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Zwonk
Inlägg: 181
Blev medlem: sön aug 01, 2010 16:14
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Zwonk »

Jag tycker lite synd om Trulli. Ett förståeligt beslut av Caterham, men de skötte inte detta speciellt snyggt. Man lät Jarno vara med på första testet, där han fick förhoppningar om en bra säsong, och därefter dumpade man honom. Det hade varit bättre om avskedandet kommit tidigare.

Detta innebär väl med största säkerhet att hans F1-karriär är över. Jag har alltid gillat Trulli, och hade önskat honom ett värdigare avslut än detta. När han hade en bra dag var han snabbare än de flesta.

Med detta sagt ska det bli intressant att se hur Kovalainen klarar konkurrensen från en yngre och hungrigare stallkamrat.
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Zwonk skrev:Jag tycker lite synd om Trulli. Ett förståeligt beslut av Caterham, men de skötte inte detta speciellt snyggt. Man lät Jarno vara med på första testet, där han fick förhoppningar om en bra säsong, och därefter dumpade man honom. Det hade varit bättre om avskedandet kommit tidigare.

Detta innebär väl med största säkerhet att hans F1-karriär är över. Jag har alltid gillat Trulli, och hade önskat honom ett värdigare avslut än detta. När han hade en bra dag var han snabbare än de flesta.

Med detta sagt ska det bli intressant att se hur Kovalainen klarar konkurrensen från en yngre och hungrigare stallkamrat.
Tja... finnarna lyckades ju rätt bra i Finska vinterkriget.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Jag klurar lite på detta mer Merceders, det står ju på flera ställen att de kunde kört testet senast men valde att avstå. Hur mycket sanning tror ni att det ligger i detta? Det känns ju i ärlighetens namn konstigt att de skulle vara det enda stall bortsett från hrt som inte kunde få fram en bil i tid men å andra sidan känns det konstigt om de skulle välja att inte testa en färdig bil bara för att inte avslöja något för konkurrenterna...
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Vi får se i mitten av Mars!

Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
Lenny
Inlägg: 421
Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02

Inlägg av Lenny »

Saknar de gamla mästarna...
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Bild

Framvingen ser onekligen blåst ut...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...