Nämn någon med bättre resultat i en ArrowsKrassegrand skrev:Titta på vilka resultat han har gjort utanför Williams!
SINGAPORE GP 2011 - SINGAPORE CITY. Lopp 14 av 19
-
-
-
Det är fusk att titta efter i facitJögga skrev:Riccardo Patrese och Eddie CheeverGevalia skrev:Nämn någon med bättre resultat i en ArrowsKrassegrand skrev:Titta på vilka resultat han har gjort utanför Williams!
Hill tangerade Patreses andraplats, Cheever har väl bara en tredje plats i bagaget?
Har någon varit lika nära en vinst som Hill?
-
-
Möjligen fusk att titta i facit, men ställer man frågan om någon haft bättre resultat i Arrows så..... Fyra pallplatser är fler än en.
Patrese hade 3 andraplatser och en tredje.
Cheever hade 2 tredjeplatser
Boutsen hade en andraplats
Hill hade en andraplats
Närmast segern var Patrese, 4,58 sekunder efter segraren i Imola 1981.
Hill kom 9,079 sekunder efter segraren i Ungern 1997
Det kan väl diskuteras hur motiverad Hill var i den bilen, men Patrese var i början på karriären medan Hill var i slutet på sin.
Hill hade en andraplats
Det kan väl diskuteras hur motiverad Hill var i den bilen, men Patrese var i början på karriären medan Hill var i slutet på sin.
-
http://en.espnf1.com/ferrari/motorsport ... 60355.htmlSpeaking over the radio, Massa's race engineer Rob Smedley told him: "Hold Hamilton as much as we can. Destroy his race as much as we can. Come on boy." This appeared to be an instruction to make it as hard as possible for Hamilton to pass.
Och det lyckades han med ganska bra.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
Men bäst av alla lyckades Hamilton. Om man vill att någon ska förstöra Hamiltons race är Hamilton den bästa att prata med.platt skrev:http://en.espnf1.com/ferrari/motorsport ... 60355.htmlSpeaking over the radio, Massa's race engineer Rob Smedley told him: "Hold Hamilton as much as we can. Destroy his race as much as we can. Come on boy." This appeared to be an instruction to make it as hard as possible for Hamilton to pass.
Faktiskt behöver man inte ens göra det, han gör det ändå.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
-
-
Om vi glömmer den incidenten för ett ögonblick, så är det länge sen man såg någon få konkurrenterna att se ut som statister på det här viset..platt skrev:http://en.espnf1.com/ferrari/motorsport ... 60355.htmlSpeaking over the radio, Massa's race engineer Rob Smedley told him: "Hold Hamilton as much as we can. Destroy his race as much as we can. Come on boy." This appeared to be an instruction to make it as hard as possible for Hamilton to pass.
Lewis måste personligen stått för mer än hälften av alla omkörningar och var nog i bild 70% av sändningstiden,, tog bara sekunder innan han var på väg att "käka upp" nästa,,
,,nåt liknande har då inte jag sett sen Ayrtons dagar,,
,,ni som inte kan uppskatta detta, kan jag bara beklaga,, för mig är detta racing när den är som bäst..
Saknar de gamla mästarna...
-
-
För att inte tala om de stora incidenterna...
I övrigt är väl den enda likheten med Senna den gulgröna hjälmen och den stundtals brutalt våldsamma körningen mot andra. Men Senna gjorde aldrig sådana misstag som Hamilton gör hela tiden numera.
Senna körde som han körde för att han var snabb och genialisk. Hamilton ser mer ut att köra som han kör för att han är desperat och har lite för stora komplex.
I övrigt är väl den enda likheten med Senna den gulgröna hjälmen och den stundtals brutalt våldsamma körningen mot andra. Men Senna gjorde aldrig sådana misstag som Hamilton gör hela tiden numera.
Senna körde som han körde för att han var snabb och genialisk. Hamilton ser mer ut att köra som han kör för att han är desperat och har lite för stora komplex.
-
Tja sensationsjournalistik. Medelandet betydde väl enbart att Massa inte skule bete sig sig som de ryggradslösa idioter som utan att ens kämpa emot släppte förbi Hamilton.platt skrev:http://en.espnf1.com/ferrari/motorsport ... 60355.htmlSpeaking over the radio, Massa's race engineer Rob Smedley told him: "Hold Hamilton as much as we can. Destroy his race as much as we can. Come on boy." This appeared to be an instruction to make it as hard as possible for Hamilton to pass.
@Lenny
Jag uppskattar verkligen Hamiltons körning så länge den inte går ut över andra personer. Oftast är det ren och skär underhållning i alla dueller, tyvärr har alla blivit så rädda för honom att det inte blir några dueller. Lite tråkigt.
-
Rädslan, om det nu är rätt beskrivning, beror väl på att det tenderar bli kontakt om inte Hamilton får komma förbi. Om han tycker sig vara snabbare skapar han en lucka, och ofta slutar det i tårar.
Den förare historiskt som imponerat mest på mig för sin taktiska kompetens är Professorn, Alain Prost. Han vann 51 tävlingar utan att vara inblandad i speciellt många incidenter, och jag tror att Hamilton måste lära av honom om han tänker sig vinna VM fler gånger.
På senare tid har det mest varit full fart mot nästa incident, och det tror jag det att man måste köra om en massa när man hela tiden ser till att "råka ut för" en massa incidenter hela tiden. Om han taggat ner ett par snäpp skulle han garanterat varit före Button i VM, men nu ligger han trots sin enorma kompetens och fart 17 poäng efter killen som är den långsammare i teamet.
Kanske nåt att tänka på om man siktar på titeln, eller vad tror ni?
Den förare historiskt som imponerat mest på mig för sin taktiska kompetens är Professorn, Alain Prost. Han vann 51 tävlingar utan att vara inblandad i speciellt många incidenter, och jag tror att Hamilton måste lära av honom om han tänker sig vinna VM fler gånger.
På senare tid har det mest varit full fart mot nästa incident, och det tror jag det att man måste köra om en massa när man hela tiden ser till att "råka ut för" en massa incidenter hela tiden. Om han taggat ner ett par snäpp skulle han garanterat varit före Button i VM, men nu ligger han trots sin enorma kompetens och fart 17 poäng efter killen som är den långsammare i teamet.
Kanske nåt att tänka på om man siktar på titeln, eller vad tror ni?
-
-
Och det syns ju rätt tydligt att killen är pressad för då kommer ju missarna...
Jag undrar hur Senna och Prost skulle stå sig i dagens konkurrens, det är ju skillnad på epoker om man säger så...Schumi var ju outstandning eller iaf den mest framstående föraren mellan 94 och 2006 och även om han inte vann vm alla åren så var han ju inblandad i titelfighten mer eller mindre varje år. Vissa säger ju att det beror på brist på konkurrens, det köper visserligen inte jag men ändå...
Det skulle vara kul att haft några av de gamla "legenderna" i dag för att se hur de hade klarat sig i denna konkurensen så att säga.
Jag undrar hur Senna och Prost skulle stå sig i dagens konkurrens, det är ju skillnad på epoker om man säger så...Schumi var ju outstandning eller iaf den mest framstående föraren mellan 94 och 2006 och även om han inte vann vm alla åren så var han ju inblandad i titelfighten mer eller mindre varje år. Vissa säger ju att det beror på brist på konkurrens, det köper visserligen inte jag men ändå...
Det skulle vara kul att haft några av de gamla "legenderna" i dag för att se hur de hade klarat sig i denna konkurensen så att säga.
-
-
-
Intressant.
1992 hade MS 8 pallplatser och Senna 7. Senna vann dock 3 lopp mot Schumis 1.
Kollar man på varv i ledning vann Senna med 95 mot Schumis 11
1993 fick båda pisk av Prost, och Senna klådde Schumi totalt.
Prost nådde pallen 12 gånger varav 7 segrar
Senna nådde pallen 7 gånger varav 5 segrar
Schumi nådde pallen 9 gånger varav 1 seger.
Poängmässigt slog Schumi Senna 1992 med hela 3 poäng, men Senna revancherade sig året därpå och vann över Schumi med 21 poäng.
1992 hade MS 8 pallplatser och Senna 7. Senna vann dock 3 lopp mot Schumis 1.
Kollar man på varv i ledning vann Senna med 95 mot Schumis 11
1993 fick båda pisk av Prost, och Senna klådde Schumi totalt.
Prost nådde pallen 12 gånger varav 7 segrar
Senna nådde pallen 7 gånger varav 5 segrar
Schumi nådde pallen 9 gånger varav 1 seger.
Poängmässigt slog Schumi Senna 1992 med hela 3 poäng, men Senna revancherade sig året därpå och vann över Schumi med 21 poäng.
-
-
-
Angående Massa & LH, så tycker jag att det bara är skoj att dom gruffar med varandra. Men att stallet talar om för vederbörande att förstöra motståndarens dag tycker jag är piss dåligt! Men vad kan man förvänta sig av dom osportsliga Italienarna? förmodligen inte mer än så här.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
-
Äsch ta det lilla lugna nu. Ferrari hade varken ambition att få Hamilton att krascha bort sig eller fick Hamilton att krascha bort sig.platt skrev:Angående Massa & LH, så tycker jag att det bara är skoj att dom gruffar med varandra. Men att stallet talar om för vederbörande att förstöra motståndarens dag tycker jag är piss dåligt! Men vad kan man förvänta sig av dom osportsliga Italienarna? förmodligen inte mer än så här.
"Destroy his race" är ingen ovanlig kommentar mellan en raceingenjör och förare i ett race. Det går ut på att förstöra för den andra genom att vara före, vara ivägen, vara snabbare, ha en strategi som förstör den andres strategi etc. etc. etc.
Det är bara en lek med ord för att skapa rubriker och antyda något som inte finns.
-
-
-
- Varnad
-
Att ta upp Patrese är fusk (eftersom jag inte tänkte på de.........);-)Jögga skrev:Möjligen fusk att titta i facit, men ställer man frågan om någon haft bättre resultat i Arrows så..... Fyra pallplatser är fler än en.
Hill hade en andraplats
Tar man en titt på Ungerns GP -97, så ser man att Hill var närmare en seger än vad siffrorna säger.
Det är ett lopp där Hill definitivt visar att han är långt ifrån medelmåtta.
Å andra sidan, eftersom vi ändå diskuterar faktorn om och Senna.
Hade Senna fortsatt sin karriär och inte förolyckas, hade det varit ganska sannolikt att Hill aldrig hade tagit sitt WDC
-
Patrese/Hill kan jag hålla med om, Hill var snubblande nära trots allt och statistik kan man använda att bevisa precis vad man vill (om man vill) Jag skrev inlägget med glimten i ögat.
Senna körde ju skjortan av Hill under kval och FP 1994, så där är jag böjd att hålla med. Hill var ju nära vid nåt tillfälle, men för det mesta en dryg sekund efter Senna.
Det vi inte vet är om Senna stannat i Williams eller vart Hill tagit vägen.
Senna körde ju skjortan av Hill under kval och FP 1994, så där är jag böjd att hålla med. Hill var ju nära vid nåt tillfälle, men för det mesta en dryg sekund efter Senna.
Det vi inte vet är om Senna stannat i Williams eller vart Hill tagit vägen.
-
-
-
-
-
Har Mika kört Ferrari?Fredrik i Trollhättan skrev:Mika hade problem med att slå Ferraris andreförare...Jari skrev:Hade Mika haft material som höll, hade det varit samma resultat!LuckyStrike1 skrev:Senna och Prost hade piskat upp dem allihopa och Schumacher hade haft 2 VM-titlar. Max! Så det så!
Har följt F1 sedan 70-talet!
-
Ja men andreföraren slog ju i och för sig försteföraren så han var rätt duktig ändåFredrik i Trollhättan skrev:Mika hade problem med att slå Ferraris andreförare...Jari skrev:Hade Mika haft material som höll, hade det varit samma resultat!LuckyStrike1 skrev:Senna och Prost hade piskat upp dem allihopa och Schumacher hade haft 2 VM-titlar. Max! Så det så!
-
Nej, men det var snubblande nära att Irvine vann VM -99Krassegrand skrev:Har Mika kört Ferrari?Fredrik i Trollhättan skrev:Mika hade problem med att slå Ferraris andreförare...Jari skrev:Hade Mika haft material som höll, hade det varit samma resultat!
Vad gäller Hills plats så har du nog rätt, Senna ville köra för Williams eftersom det var där det fanns chans till titeln och då valde Prost att gå i pension, om minnet inte sviker.
-
Ja, faktiskt.Krassegrand skrev:Har Mika kört Ferrari?Fredrik i Trollhättan skrev:Mika hade problem med att slå Ferraris andreförare...Jari skrev:Hade Mika haft material som höll, hade det varit samma resultat!
-
Nja, så var det inte riktigt.Krassegrand skrev:Var det inte så att Hill fick platsen i Williams för att Prost inte ville köra för samma team som Senna? Jögga, rätta mig!Jögga skrev:Det vi inte vet är om Senna stannat i Williams eller vart Hill tagit vägen.
Prost och Hill hade båda kontrakt för 1993 som löpte ut efter den säsongen. Prost hade aldrig något klart skrivet med Williams för 1994 och Hill skrev 1990 på ett testförarkontrakt med Williams som om jag minns rätt var tills vidare.
Hill var testförare för Williams 1992 men blev erbjuden ett racekontrakt av Ligier för 1993 som då var ett bra team i över mittfältet med sina Renaultmotorer.
Hill höll sig ändå kall och tackade nej till Ligier då han kände att han hade en chans till en racesits hos Williams utan att fått några som helst löften av Williams och Head om det. Den chansen materialiserade sig ändå när Patrese skrev på för Benetton 1993 och Nigel Mansell blev osams med Frank och drog till USA.
Hill blev befordrad till raceteamet som teamkamrat till Prost och vann väl tre GP om jag inte minns fel. Han ansågs ha gjort en väldigt bra första säsong för Williams av många på den tiden.
Inför 1994 skrev Williams kontrakt med Senna. Prost, som gjorde comeback 1993 efter ett års frånvaro, sa då att han inte var intresserad av en fortsättning hos Williams och ville inte ens förhandla om ett nytt kontrakt om Senna redan var klar för teamet. Efter deras period hos McLaren sa ju Prost att han aldrig mer skulle vara teamkamrat med Senna. (De försonades under vintern 1993 när Prost meddelade att han istället la hjälmen på hyllan igen, denna gång för gott).
Williams erbjöd därför Hill ett nytt treårskontrakt för 1994, 1995 och 1996. Eller om det var ett tvåårskontrakt som raceförare med option för ett tredje år som man utnyttjade 1994 när Hill så när blev världsmästare, och inte minst tog ett stort ansvar som teamledare efter Sennas död. Jag minns inte exakt om det var ett treårskontrakt från början eller om det var ett tvåårskontrakt med option.
Hur som helst, 1995 när Hill gjorde en dålig säsong, gjorde Williams upp med Frentzen för ett kontrakt 1997. Sen när Villeneuve inför 1996 blev klar för Williams för tre år fanns det ingen plats kvar för Hill.
Det sägs, tror bland annat Alan Henry skrivit om det, att Williams faktiskt övervägde att bryta kontraktet med Frentzen för att behålla Hill men valde att inte göra det. En bidragande orsak ska ha varit att man försökt få Frentzen till teamet tidigare och varit berett att köpa ur han ur hans kontrakt med Sauber men att Frentzen inte ville bryta sitt löfte, och kontrakt, med Sauber då. Något Williams respekterade och därför inte ville göra det mot Frentzen.
Sen tackade Hill nej till ett kontrakt med McLaren för 1997, främst på grund av att Ron Dennis erbjöd Hill ett kontrakt utan fast ersättning och endast med bonus för pallplats och segrar. Istället valde han ett välbetalt kontrakt med Arrows där han så när tog Arrows första seger, och sen gick vidare till Jordan på ett tvåårskontrakt där han tog Jordans första seger.
Sen tog motivationen slut 1999 och det var en säsong Hill efteråt själv erkänt han inte borde ha kört. Han sa att han då kände sig för gammal, inte var beredd att ta de risker som behövdes och tänkte mer på sin familj och inte ville utsätta dem för något. Hans mål om att bli världsmästare och skapa en finansiellt trygghet för sin familj var ju redan uppnått och han hade vunnit VM och många F1-race.
Ja, Hill är den största "idol" jag har haft i idrottsvärlden.
-
-
Hill ersatte ett fruntimmer i Brabham. Bara det är en prestation, har jag sagt det förut?
Känns som att Button fått sig en lidners knäpp och höjt sig ett snäpp. Synd att han inte gjorde det lite tidigare på säsongen och kunde ge Gnällis en match om titeln.
Nytt kontrakt har han också, bra där
Ang Smedly-gate tycker jag att han skall kölhalas och rullas i tjära och fjädrar och hängas ut till allmänn bespottning på trget i Maranello.
Har dom inte lärt sig någonting i Ferrari? Att tala klarspråk är inte bra! Att dessutom medvetet hetsa sin förare till att blocka tycker jag skulle vara straffbart, Smedley/Massa kommer undan för lätt även om Hamilton måste vara den mest tacksamma i världen att blocka lite extra med flit.
Hur vore det om Massa försökte koncentrera sig på att köra fort framåt istället för att försöka hindra bakomvarande att köra om?
Nä, det är inte alls "bara ett ordval" förbannat skitsnack är det och nu kommer fanstyget undan.
Nu ska dom dessutom ha ett möte med CW ang Lewis lille, får se om han klarar sig från rektorn med licensen i behåll.
Känns som att Button fått sig en lidners knäpp och höjt sig ett snäpp. Synd att han inte gjorde det lite tidigare på säsongen och kunde ge Gnällis en match om titeln.
Ang Smedly-gate tycker jag att han skall kölhalas och rullas i tjära och fjädrar och hängas ut till allmänn bespottning på trget i Maranello.
Har dom inte lärt sig någonting i Ferrari? Att tala klarspråk är inte bra! Att dessutom medvetet hetsa sin förare till att blocka tycker jag skulle vara straffbart, Smedley/Massa kommer undan för lätt även om Hamilton måste vara den mest tacksamma i världen att blocka lite extra med flit.
Hur vore det om Massa försökte koncentrera sig på att köra fort framåt istället för att försöka hindra bakomvarande att köra om?
Nä, det är inte alls "bara ett ordval" förbannat skitsnack är det och nu kommer fanstyget undan.
Nu ska dom dessutom ha ett möte med CW ang Lewis lille, får se om han klarar sig från rektorn med licensen i behåll.
I was misled and that is the way it went
-
-
Lysande LuckyStrike1, det var en redovisning som heter duga
Hill körde med 0 både 1993 (Mansell) och 1994 (Prost) eftersom världsmästaren gjorde annat. För övrigt är det väl bara Jody Scheckter som kört med 0 på bilen, och det var säsongen 1973 i USA och Kanada.
Och över till dagens fråga. Vilket är det högsta nummer som använts i F1, vem hade det och när?
Rätt svar premieras med en fri promenad runt kvarteret
Hill körde med 0 både 1993 (Mansell) och 1994 (Prost) eftersom världsmästaren gjorde annat. För övrigt är det väl bara Jody Scheckter som kört med 0 på bilen, och det var säsongen 1973 i USA och Kanada.
Och över till dagens fråga. Vilket är det högsta nummer som använts i F1, vem hade det och när?
-
finns inget att tillägaCheever skrev:Hill ersatte ett fruntimmer i Brabham. Bara det är en prestation, har jag sagt det förut?
-
Vem vet jag inte men jag tror att det var ganska nyligen eftersom det är fler bilar i F1 än på länge.Jögga skrev:Och över till dagens fråga. Vilket är det högsta nummer som använts i F1, vem hade det och när?
Första föraren att placera sig på 26e plats var i alla fall ganska nyligen, i år eller förra året.
Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
-
Att bli slagen av Senna behöver inte innebära att man är medioker.Krassegrand skrev:Just min poäng från början!Gevalia skrev:Hade Senna fortsatt sin karriär och inte förolyckas, hade det varit ganska sannolikt att Hill aldrig hade tagit sitt WDC
Hill var en vass förare, men inte i Sennas klass.
Vilket också stämmer in för drygt 90% (om inte tom 100%) av alla andra WDC:er