Ja, men man har ju betydligt bättre koll på vädret än man hade innan kvalet dagen innan. Sen går det ju alltid chansa och bli riktigt snabb under de första varven på upptorkande bana, antar att Mercedes gjorde något sånt. Skulle gissa att även McLaren skruvade om bilen en aning och chansa.
Naturligtvis var det en risk om det sedan visade sig att de inte startar racet förrän banan var riktigt torr men det trodde nog inte de flesta på.
KANADAS GP 2011 - CIRCUIT GILLES VILLENEUVE. Lopp 7 av 19
-
- Inlägg: 567
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Uppsala
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Nu har jag inte skruvat på just en F1-bil, så jag har inte full koll i det specifika fallet.Blomman skrev:Det är faktiskt inte så mycket man kan ändra på när bilarna står ute på gridden, möjligen rideheight och downforcenivå på vingarna...men att göra detta i någon större utsträckning utan att få köra ett enda varv innan racet startar igen håller jag för osannolikt...
Men ändrar du rideheight så förändras även rake, camber och toe vilket leder till ytterligare justeringar...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
-
- Inlägg: 567
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Uppsala
Du får, men det tar för lång tid...som jag sa..möjligen reidheight och vingar. That's it...kanske mjuka upp krängarna. Det mesta på bilen är numera väldigt inkapslat och svåråtkomligt. Den "presetup" man har när helgen börjar behöver oftast bara finjusteras och därför kan man av aerodynamiska skäl bygga in det som inte "måste" sitta lätt-tillgängligt...
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Man börjar med att titta på däcken. När man når idealt lufttryck och temperatur och hur jämnt fördelad temperaturen är över slitytan.Crazy F1 skrev:Hur får teamen reda på hur de ska ställa in bilen? Det är något som jag länge funderat på och hur mycket som skiljer mellan olika förare och om det finns en set-p som är bättre men mer svårkörd etc...
Det finns givetvis mer att ta hänsyn till, men i stort sett allt hänger på hur väl man får däcken att arbeta...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...