KANADAS GP 2011 - CIRCUIT GILLES VILLENEUVE. Lopp 7 av 19

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

Ja, men man har ju betydligt bättre koll på vädret än man hade innan kvalet dagen innan. Sen går det ju alltid chansa och bli riktigt snabb under de första varven på upptorkande bana, antar att Mercedes gjorde något sånt. Skulle gissa att även McLaren skruvade om bilen en aning och chansa.
Naturligtvis var det en risk om det sedan visade sig att de inte startar racet förrän banan var riktigt torr men det trodde nog inte de flesta på.
Användarens profilbild
Blomman
Inlägg: 567
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Uppsala

Inlägg av Blomman »

Det är faktiskt inte så mycket man kan ändra på när bilarna står ute på gridden, möjligen rideheight och downforcenivå på vingarna...men att göra detta i någon större utsträckning utan att få köra ett enda varv innan racet startar igen håller jag för osannolikt...
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Sam Michael sa att Rubens önskade en mjukare bil så jag antar att det innebar att dom justerade fjädring/dämpning en aning.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Tack Peppe.
Mjuka upp den lite går ju också om det är lite risk för blöta.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Blomman skrev:Det är faktiskt inte så mycket man kan ändra på när bilarna står ute på gridden, möjligen rideheight och downforcenivå på vingarna...men att göra detta i någon större utsträckning utan att få köra ett enda varv innan racet startar igen håller jag för osannolikt...
Nu har jag inte skruvat på just en F1-bil, så jag har inte full koll i det specifika fallet.

Men ändrar du rideheight så förändras även rake, camber och toe vilket leder till ytterligare justeringar...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Man borde rent tekniskt kunna göra ganska stora förändringar i bilens beteende även ute på gridden. Jag tänker på stötdämparnas karaktär t.ex. Eller får man inte det?
Användarens profilbild
Blomman
Inlägg: 567
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Uppsala

Inlägg av Blomman »

Du får, men det tar för lång tid...som jag sa..möjligen reidheight och vingar. That's it...kanske mjuka upp krängarna. Det mesta på bilen är numera väldigt inkapslat och svåråtkomligt. Den "presetup" man har när helgen börjar behöver oftast bara finjusteras och därför kan man av aerodynamiska skäl bygga in det som inte "måste" sitta lätt-tillgängligt...
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Hur får teamen reda på hur de ska ställa in bilen? Det är något som jag länge funderat på och hur mycket som skiljer mellan olika förare och om det finns en set-p som är bättre men mer svårkörd etc...
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Crazy F1 skrev:Hur får teamen reda på hur de ska ställa in bilen? Det är något som jag länge funderat på och hur mycket som skiljer mellan olika förare och om det finns en set-p som är bättre men mer svårkörd etc...
Man börjar med att titta på däcken. När man når idealt lufttryck och temperatur och hur jämnt fördelad temperaturen är över slitytan.

Det finns givetvis mer att ta hänsyn till, men i stort sett allt hänger på hur väl man får däcken att arbeta...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Jaha, det var som sjutton, jag trodde att teamet hade en bild av hur greppnivån var men det är klart att det måste vara svårt att veta innan man kommer till ett race.