iRacing

Här diskuteras spel som bland annat anknyter till motorsport.
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

JTarnstrom skrev:SPec-racern är knpeig. Jag tror att jag har tänkt tvärtom när det gäller fjädringen på den. INte undra på att det understyr som fan. Ska testa lite ikväll. Om det är som jag tror så kan jag säkert gå ned på 1.00,5.

Är det inte idag vi ska få våra licenser?
Du delar väl med dig av setupen?

Jag hoppas licensen kommer idag, jag törs fan inte köra några ovalrace förens jag får den.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Jaja, för tusan. Det går att göra iinifrån spelet, eller hur?

Tricket är att knappt använda bromsen öht. Jag använder den förstås in i första kurvan och den första vänstern (för att få ut bakvagnen lite), men sedan duttar jag bara till bromsen för att få framvagnen att sätta sig och sedan rullar jag igenom kurvan.

Minimala rattrörelser sla det vara.
Senast redigerad av JTarnstrom den mån nov 02, 2009 23:14, redigerad totalt 2 gånger.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

JTarnstrom skrev:Jaja, för tusan. Det går att göra iinifrån spelet, eller hur?
Jag har aldrig provat, men det kanske går. Annars får du skicka filen.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

Nu sitter jag och läser iracing-forumet och det verkar som det varit nåt fel på spec-racerns "tire-model" i senaste uppgraderingen och att de ska uppdatera den igen snart.

http://members.iracing.com/iforum/forum ... orumID=433
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Men, vafan... Jaja, bara att börja om igen på ny kula. Jag tror fortfarande att jag har gjort bilen onödigt styv framtill. Synd att inte få njuta av den tidsvinsten det hade inneburit att fixa till det felet.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

Nu är man ingen rookie längre på ovaler.

CLASS D 2.86
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
thedude
Inlägg: 129
Blev medlem: tor okt 08, 2009 06:39

Inlägg av thedude »

Pepparkvarnen skrev:Nu är man ingen rookie längre på ovaler.

CLASS D 2.86

Grattis Pepparkvarnen.
Jag gick själv från D 4.99 till C 4.80 .Så nu kan jag rajsa
med vetten och lotus. Fast jag skippar vetten på första banan
som är V.I.R . Gillade inte den banan med skippyn och ännu mindre
med vetten,provade precis några varv. Som att köra bil full fräs
på en cykelbana. Visst kan man nöta banan lite men inte värt
det. Jag tycker det är den tristaste bana i hela spelet,men smaken
är som baken ,många gillar den. Provade även Lotus79 på Sebring
det var kul,fasen vad bilen går.Sebring gillar jag skarpt.
Har även precis kvalat med Star Mazdan på Road America.
Ska nog senare ikväll köra ett race. Mazdan är ganska kul bil.
Har inte kört den så mkt,men hade ett race med den på Road atlanta
förra säsongen och på den banan var det skitkul särskilt T1

DAGS O GASA
The Dude
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Grattis, Pepparn! Jag fick också min licens igår. Nu ger jag mig inte förrän jag har tagit Pro-licensen.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
thedude
Inlägg: 129
Blev medlem: tor okt 08, 2009 06:39

Inlägg av thedude »

Tänkte bara nämna det med setuper.
Det finns en hel del av dessa och länkar till setuper
på Iracing forumet. Till spec racern ligger dom nog här
http://members.iracing.com/iforum/forum ... orumID=433
Innan när man hade lite mer tid så gillade jag pilla på setuper.
Men nuförtiden så har jag laddat ner några olika till varje bana
och känt efter vilken känns bäst och ibland ändrat lite på
broms inställningar och vinge. default setuperna i spelet
är ganska ok ,särskilt till skippyn, då kan man välja advanced
varianten i setup fliken. Dock körde jag mkt
med dessa setups för skippyn
http://www.fast-apex.com/videos.html som jag har bifogat innan.
Man har ganska mkt nytta av killens replay filmer när det gäller vissa
partier på banan som är lite osäker på. slänger med mina länkar
till setups

http://www.teamredline.co.uk/download.p ... &track=All

http://iracerstuff.com/

http://orionraceteam.com/setups

http://www.mmaracing.com/forum/

http://www.iracersresource.com/homepage/index.php


Här är inga setups me lite annat

http://www.inracingnews.com/

Mvh
The Dude
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Du är en klippa, thedude!

iRacing är en djungel och man behöver hjälp av någon infödd för att ta sig fram.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Martin_Granberg
Inlägg: 253
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Martin_Granberg »

Specracern har "ny" fysik nu. Helt annorlunda bil. Från understyrd till snap oversteer galore :/ Gillar det inte alls, ännu...

Fan vet om jag fått upp SR så snabbt med denna version av bilen :)
Martin_Granberg
Inlägg: 253
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Martin_Granberg »

OK, efter några fler varv där jag lät däcken bli lite varmare anser jag ny att det är en bra mycket roligare (och snabbare!) bil. Går att attackera mer. Men snap oversteer (finns svenskt begrepp?) är ngt man får vara beredd på hela tiden.


Sänkte PB på Lowes med över en sekund ganska direkt, och då hade jag ändå flera missar.

/Martin
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

Nu kom jag tvåa i Indy 100 trots att jag både snurrade och körde för fort i depåinfarten och fick 15 sekunders stop and go penalty.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Spec-racern är svår, men visst går det fortare. Kom ned på 1,00,2 utan att få till ett perfekt varv. Men vad som är den optimala setupen vete fan. Egenskaperna ändras så snabbt med däckstemperaturen...
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
thedude
Inlägg: 129
Blev medlem: tor okt 08, 2009 06:39

Inlägg av thedude »

Ett tips om man vill avancera lite fortare med licenserna
är att köra time attack 4 gr. Är inte helt insatt i detaljerna
,men för min del så kan jag köra 4x time attack så får jag
b licensen. Körde 2 st igår och kör 2 st ikväll så är det fixat.
Kan sedan köra indycar, vilket lockar. Verkar vara kul banor.
Lite ovaler och lite road. Köper ev bilen ikväll.
Dock körde jag en del med Lotus79 på Sebring igår
och hittade en bra setup, alltså helt fantaskiskt obeskrivligt roligt.
Nästan bättre än sex :lol: . Så ev kör jag denna säsong med Lotus.



Mvh
The Dude
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

thedude skrev:Ett tips om man vill avancera lite fortare med licenserna
är att köra time attack 4 gr. Är inte helt insatt i detaljerna
,men för min del så kan jag köra 4x time attack så får jag
b licensen. Körde 2 st igår och kör 2 st ikväll så är det fixat.
Kan sedan köra indycar, vilket lockar. Verkar vara kul banor.
Lite ovaler och lite road. Köper ev bilen ikväll.
Dock körde jag en del med Lotus79 på Sebring igår
och hittade en bra setup, alltså helt fantaskiskt obeskrivligt roligt.
Nästan bättre än sex :lol: . Så ev kör jag denna säsong med Lotus.



Mvh
Är "time attack" samma som time trial?
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

JTarnstrom skrev:Spec-racern är svår, men visst går det fortare. Kom ned på 1,00,2 utan att få till ett perfekt varv. Men vad som är den optimala setupen vete fan. Egenskaperna ändras så snabbt med däckstemperaturen...
Jag förbättrtade också min tid till 1.01.nånting utan att pilla på setupen. Men det gick inte att köra nåt race, det kom upp "session is full" eller nåt sånt trots att det var 0 registrerade.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
thedude
Inlägg: 129
Blev medlem: tor okt 08, 2009 06:39

Inlägg av thedude »

Till pepparkvarnen, jepp time trial är det jag menar .
Om du kollar din MPR
både för oval och road
i Iracing menyn så se du vad som gäller för dig
Det är vid din hjälm ikon högst upp till höger under driver lookup

Har ni sett denna ?

http://www.youtube.com/watch?v=_IM3r4OvPdE

Mvh
The Dude
Användarens profilbild
thedude
Inlägg: 129
Blev medlem: tor okt 08, 2009 06:39

Inlägg av thedude »

Hade mitt första race med Lotus79 precis.
Tog mig nästan 10 varv innan jag vågade släppa blicken en
aning för att kolla hur många varv det kvarstod :) .
Vi var 3 st som fightades från start till mål = 25 varv på Sebring
racet tog nästa 50 minuter. När jag körde Skippyn tyckte
jag man fick vara på alerten hela tiden, men kan säga att det var inget jämfört med det här, man får parera allt. Bilen är väldigt
känslig hur man hanterar gasen.
Blir mer race med den här rackaren

Mvh
The Dude
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

Jag körde ett Indy 100 idag också och kom fyra i ett fält med bra motstånd, det var kul. Faktum är att rejsa med Dallaran på Indy är nog bland det roligaste jag gjort med kläderna på.

Men racen sparas inte på min stat-sida och jag får inge SR poäng. Det är lite träligt tycker jag. Beror det på att det är för få deltagare?

Och så vann jag ett legends race på South Boston.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
thedude
Inlägg: 129
Blev medlem: tor okt 08, 2009 06:39

Inlägg av thedude »

Pepparkvarnen skrev:Jag körde ett Indy 100 idag också och kom fyra i ett fält med bra motstånd, det var kul. Faktum är att rejsa med Dallaran på Indy är nog bland det roligaste jag gjort med kläderna på.

Men racen sparas inte på min stat-sida och jag får inge SR poäng. Det är lite träligt tycker jag. Beror det på att det är för få deltagare?

Och så vann jag ett legends race på South Boston.
Tjaba.
Indy 100 racet som du körde är fun race och ingår i week 13.
Det betyder att inga race incidenter eller poäng kommer
med i din race profil. fun racen är mest för folk ska prova
lite bilar och banor och ha kul. Fördelen är väl att man kan
göra bort sig utan att det sänker din sr . Du får plocka
C och B licensen i road så får du köra Indy serien.
Tar du C licensen och är över 4.0 i sr får du köra
vetten och Lotus 79.
Själv så blev jag helt såld på Lotus nu efter mitt race på Sebring
så jag kommer att köra den serien, men ev kör jag Dallaran också.
Vette katten hur det gick med min vette serie :) .
Bilen är grymt kul men man kan inte köra alla serier,finns
tyvärr ingen tid till det.
Den som lever få se .

Mvh
The Dude
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Har inte hunnit köra så mycket den här veckan men nu jävlar tänkte jag att jag skulle ta ett par race och rassla in lite poäng. Tränade och stod i på Summit Point och kom ned i skapliga tider, reggade mig för race. Med en sekund kvar tappar jag kontakten med iRacing. Kommer tillbaka och trycker på join men då har racet startat. Kör av i frustrationen och bryter. Tränar lite till och ska till att hoppa med i ett race, då bryts kontakten igen... Nu har jag en dag på mig att ta poäng på Summit. Satans svår bana. Lätt att göra misstag där.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

Jag har kört några race i helgen och det har börjat gå riktigt bra på de korta ovalerna med legend och late model bilarna. Jag börjar bli en expert på att starta sist och jobba mig upp i fältet.

Men i sista racet i går, när jag hade tänkt mig att gå över 4.0 så sprängde jag motorn, det var inte å kul.

Oval D 3.99
Road R 3.42
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Fan vad jag blir sned. Två race kvar på Summit, anmäler mig till det näst sista efter att ha fått upp speeden rejält på tester. Nog fan blir jag avpetad efter första böjen av nån jävel som inte kan ge sig fast han har gjort en tavla och min fart är betydligt högre. Ett race kvar. Risken är att jag inte har en enda poäng efter första veckan. Hur jävla kul är det att fortsätta köra?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Christoffer »

JTarnstrom skrev:Fan vad jag blir sned. Två race kvar på Summit, anmäler mig till det näst sista efter att ha fått upp speeden rejält på tester. Nog fan blir jag avpetad efter första böjen av nån jävel som inte kan ge sig fast han har gjort en tavla och min fart är betydligt högre. Ett race kvar. Risken är att jag inte har en enda poäng efter första veckan. Hur jävla kul är det att fortsätta köra?
Nu vet du hur Piquet jr, Sutil och Bordaise känner. :wink:
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Christoffer skrev:
JTarnstrom skrev:Fan vad jag blir sned. Två race kvar på Summit, anmäler mig till det näst sista efter att ha fått upp speeden rejält på tester. Nog fan blir jag avpetad efter första böjen av nån jävel som inte kan ge sig fast han har gjort en tavla och min fart är betydligt högre. Ett race kvar. Risken är att jag inte har en enda poäng efter första veckan. Hur jävla kul är det att fortsätta köra?
Nu vet du hur Piquet jr, Sutil och Bordaise känner. :wink:
Ja, fy fan... Men jag fick min revansch. Blev tvåa i det allra sista racet på Summit Point. Jäkligt synd att jag inte fick chansen att köra fler lopp där. Hade en bra setup, inte kanonsnabb, men det behövs inte heller på den banan. Man behöver en stabil setup som tar en i mål och det är precis det jag har. Lime Rock nästa. Där har jag en snabb och stabil setup.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
thedude
Inlägg: 129
Blev medlem: tor okt 08, 2009 06:39

Inlägg av thedude »

JTarnstrom skrev:
Christoffer skrev:
JTarnstrom skrev:Fan vad jag blir sned. Två race kvar på Summit, anmäler mig till det näst sista efter att ha fått upp speeden rejält på tester. Nog fan blir jag avpetad efter första böjen av nån jävel som inte kan ge sig fast han har gjort en tavla och min fart är betydligt högre. Ett race kvar. Risken är att jag inte har en enda poäng efter första veckan. Hur jävla kul är det att fortsätta köra?
Nu vet du hur Piquet jr, Sutil och Bordaise känner. :wink:
Ja, fy fan... Men jag fick min revansch. Blev tvåa i det allra sista racet på Summit Point. Jäkligt synd att jag inte fick chansen att köra fler lopp där. Hade en bra setup, inte kanonsnabb, men det behövs inte heller på den banan. Man behöver en stabil setup som tar en i mål och det är precis det jag har. Lime Rock nästa. Där har jag en snabb och stabil setup.

Grattis Thärnström, gött att du fick till det på sista racet :)
Själv så har jag nog beslutat att bara köra lotus serien.
Har givit Indycar bilen en rejäl chans med en hel del träning
Tycker den inte alls är lika kul att köra som lotusen.
Den är för stabil. Lite som en skrev på forumet.
Indycar är lätt att köra till 95% men till 100% svår då den bara släpper
och man har ingen direkt möjlighet att rädda bilen.
Lotus svår att köra 95% och svår att köra 100%.
Dock ska jag prova oval banan som är denna vecka med indycar.
Med lotusen blir det också Limerock. Tycker inte den
combon riktigt passar, alldeles för kort bana för denna bilen.
Kör runt på 43 sek. En annan grej som är lite kass med
limerock är att det finns inga omkörnings möjligheter
framförvarande måste göra en tabbe så kan man komma förbi.
Det tycker jag är lite trist man vill ju ha fight. Annars är
Limerock ganska go att köra med skippyn och spec racern.

Mvh
The Dude
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

I kväll tänkte jag försöka mig på att köra några race med spec racern på lime rock.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Jag ser fram emot Lotusen, men frågan är om tiden räcker till. Man kan ju fördjupa sig hur mycket som helst i spårval, inställningar etc. Jag har bara tävlat på tre banor hittills, eller är det fyra... Nåväl, det känns som om jag har tonvis mer att lära på dessa innan det är dags att gå vidare. Jag kommer nog att koncentrera mig på Spec Racern framöver. Jag provade att gå tillbaka till Solsticen men fasen vad svårt det var att ställa om.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
thedude
Inlägg: 129
Blev medlem: tor okt 08, 2009 06:39

Inlägg av thedude »

JTarnstrom skrev:Jag ser fram emot Lotusen, men frågan är om tiden räcker till. Man kan ju fördjupa sig hur mycket som helst i spårval, inställningar etc. Jag har bara tävlat på tre banor hittills, eller är det fyra... Nåväl, det känns som om jag har tonvis mer att lära på dessa innan det är dags att gå vidare. Jag kommer nog att koncentrera mig på Spec Racern framöver. Jag provade att gå tillbaka till Solsticen men fasen vad svårt det var att ställa om.

Håller med dig. Man har så lite tid till denna hobby så
man ska vara glad om man kan köra 1 serie.
förra säsongen körde jag hela skippy serien,det var hur kul som helst
men denna säsong blir det Lotus. Provade Skippyn igår, fasen
vad tricky det var . Helt annan fysik, visst om man skulle
lägga 1 timme så skulle man nog hitta känslan igen.
The Dude
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Nu är det risk att man stöter på Dale Earnhard Jr. Han kör Spec Racer-serien, ligger sexa just nu. Det är då fan att jag inte fick köra tillräckligt många race under första veckan. Jag vet att jag hade hängt med bland de tjugo första. Nu blir jag nog indelad i en division långt under Earnhardt så nöjet att få möta honom på banan är väl kanske inte så där stort. Sedan är han en god portion snabbare.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

Tack för setupen Tärnström, den var bättre än den jag hade, men den var lite lömsk över krönet. Jag snurrade två gånger där.

Jag fick i alla fall till en tid på 1.01.3 som får duga idag, men med den setupen borde jag komma ner i närheten av 1.00 när jag får lite mer träning.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Pepparkvarnen skrev:Tack för setupen Tärnström, den var bättre än den jag hade, men den var lite lömsk över krönet. Jag snurrade två gånger där.

Jag fick i alla fall till en tid på 1.01.3 som får duga idag, men med den setupen borde jag komma ner i närheten av 1.00 när jag får lite mer träning.
Vassego! Jag är inte klar med den där setupen ännu. Jag tror att det går att köra 59,7-59,8 med den om man prickar ett varv, men det understyr fortfarande för mycket ut ur kurvorna och det kostar tid.

1.01,3 är inte alls dåligt. Glöm inte att kvala. Jag tycker det är en jäkla skillnad om man får starta långt fram. Annars är risken att man blir inblandad i en massa elände.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

Wow! tack vare den nya race-ingenjören så blev det en fjärdeplats i första racet på Lime rock. vilket betyder att jag gick in på 319'e plats i mästerskapet efter bara ett race.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Grattis, Pepparn! Jag filade lite mer på setupen igår och kom ned i 59,7 på tester. Dock klarar jag inte att hålla ett riktigt så högt tempo som jag skulle vilja på tävlingar. Jag ligger på mellan sex och åtta tiondelar långsammare. Vet inte om det är däcktempen som sticker iväg. Lite svårt att kolla mitt i racen. Nåväl, gårdagen slutade med en seger (första som jag ledde från start till mål) och en tredjeplats. Jäkligt synd att jag missade den första veckan.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

Två fjärdeplatser lyckades skrapa ihop i går, men helt klart har jag en bra bit kvar till din nivå Tärnström.

Jag måste träna mer helt enkelt. Just nu tror jag att jag överkör bilen, det går på bredsladd nästan hela tiden och det kan inte vara rätt.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Pepparkvarnen skrev:Två fjärdeplatser lyckades skrapa ihop i går, men helt klart har jag en bra bit kvar till din nivå Tärnström.

Jag måste träna mer helt enkelt. Just nu tror jag att jag överkör bilen, det går på bredsladd nästan hela tiden och det kan inte vara rätt.
Prova att köra några varv där du använder bromsen så lite som möjligt så att du rullar in i kurvorna (de tre avslutande högerböjarna. In i första högern måste man ju bromsa rejält). Du måste förstås släppa tidigare än när du normalt brukar bromsa. Börja sedan försiktigt lägga på lite broms. Det ska bara vara en lätt dutt, inte en hård inbromsning, då brukar det bli för brett. Svåraste passagen är annars vänsterkurvan, den dubbla. Där är det lätt att det blir för brett. Tror inte jag har lyckats ta den på samma sätt två gånger.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

Jag ska träna på det det i kväll.

Och så hittade jag en video på youtube som jag ska studera.
http://www.youtube.com/watch?v=sV2sVc-pSQI
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Sista högern ska klaras helt utan broms. När man väl får upp farten så måste det dock till en liten dutt i de två föregående högerböjarna - men se till att göra det medan bilen går rakt fram. Det ska bara vara så att framvagnen sätter sig och du måste börja styra in innan vikten börjar flytta sig mot mitten av bilen igen och framvagnen reser sig.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Kolla in den här länken:

http://www.youtube.com/watch?v=73bWTuDD ... re=related

Där är grafiken för gas o broms med. Han kör exakt så som jag gör.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

Fan, jag som måste gå och titta på ishockey ikväll. Jag hade hellre kört iracing.

Träligt.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
thedude
Inlägg: 129
Blev medlem: tor okt 08, 2009 06:39

Inlägg av thedude »

Pepparkvarnen skrev:Fan, jag som måste gå och titta på ishockey ikväll. Jag hade hellre kört iracing.

Träligt.

He hee Om 2 år när du och Tärnström sitter på
spel beroende akuten, skyller ni på mig .
"Det var thedude som fick oss att bli såna här spel torskar
Ta fast honom och lås in snubben så han inte skadar fler" :dance:


Mvh
The Dude
Martin_Granberg
Inlägg: 253
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Martin_Granberg »

Har varit bortrest så ingen iRacing för mig på ngn vecka.

Gav mig ut ikväll och klantade bort en andraplats på rakan på Limerock hur nu det gick till... Darrar ju som ett asplöv när det blir race, precis som i början av GPL-karriären.

Hur som helst - har jag fattat det rätt att med D-licens kan man inte uppnå MPR och därmed få en C-licens genom att bara köra specracer? Har kört ett par race och timetrials utan att det verkar slå igenom vad gäller minskande MPR-krav... Jag måste alltså tex köpa Skip Barber eller Jetta?

Kör bara på defaultsetupen än så länge. Har jag bara tid så förbättrar jag mig så pass mycket genom träning att det är svårt att utvärdera setups än så länge :)

/Martin
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Martin_Granberg skrev:Har varit bortrest så ingen iRacing för mig på ngn vecka.

Gav mig ut ikväll och klantade bort en andraplats på rakan på Limerock hur nu det gick till... Darrar ju som ett asplöv när det blir race, precis som i början av GPL-karriären.

Hur som helst - har jag fattat det rätt att med D-licens kan man inte uppnå MPR och därmed få en C-licens genom att bara köra specracer? Har kört ett par race och timetrials utan att det verkar slå igenom vad gäller minskande MPR-krav... Jag måste alltså tex köpa Skip Barber eller Jetta?

Kör bara på defaultsetupen än så länge. Har jag bara tid så förbättrar jag mig så pass mycket genom träning att det är svårt att utvärdera setups än så länge :)

/Martin
Jag har noterat din framfart, Martin. Det går undan. Jäkligt kul att GPL-takterna sitter i. Utan dem hade man väl varit rökt. Defaultsetuperna verkar rätt bra. Det är nog rätt tänkt att inte fippla för mycket. Det går snabbare att skruva bort sig än att hitta rätt, så att säga.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Martin_Granberg
Inlägg: 253
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Martin_Granberg »

Är på tok för ojämn...

Fick lämna chatten i det racet vi körde tillsammans innan jag skrev ngt jag kunde bli bannad för. Aussiegubbj*veln klagade på folk som stannade kvar på yttern efter att man passerat dem på innern. Detta refererade till när han gjorde en tokdykning på innern på mig och inte kunde hålla spår utan gled ut i mig. Bägge dånade givetvis av. Han hade en safety rating på 1.63 såg jag senare.

/Martin
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Martin_Granberg skrev:Är på tok för ojämn...

Fick lämna chatten i det racet vi körde tillsammans innan jag skrev ngt jag kunde bli bannad för. Aussiegubbj*veln klagade på folk som stannade kvar på yttern efter att man passerat dem på innern. Detta refererade till när han gjorde en tokdykning på innern på mig och inte kunde hålla spår utan gled ut i mig. Bägge dånade givetvis av. Han hade en safety rating på 1.63 såg jag senare.

/Martin
Frustrerande. Man kan ju inte gå upp i rök. Själv gjorde jag en simpel tavla och snurrade bort mig. Tänkte revanschera mig i nästa race men där började jag med en tjuvstart och fick en svartflagga till när jag lämnade depån "unsafe". Det är nåt grymt vad flk är snabba och jämna på Lime Rock. Det är en sjujävla nervpärs att köra race där när alla ligger och klockar så snabba varv. Det är rena kvalet i tjugo varv. Hjärnan kokar.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Martin_Granberg
Inlägg: 253
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Martin_Granberg »

Jo, det är ruggigt jämt. Själv trivs jag än så länge bäst när jag kan ligga och köra mitt eget race utan varken behöva köra om eller ha någon hetsporre i baken. Men snubben igår är ett undantag, har haft mestadels rena race annars. Efter vår första kontakt kom han ifatt igen och då körde jag defensivt och låg i innerspår in i T1 - då gjorde han en snygg omkörning på yttern istället, försmädligt :)

/Martin
Martin_Granberg
Inlägg: 253
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Martin_Granberg »

Verkar vara svårt att köra upp SR också med D-licens när man kör SpecRacer. Är det så att ett race i Skip Barber med lika många incidents skulle ge bättre "poäng"?

Tog en titt på Aussiegubbens profil och trots att han har många incidenter hela tiden fick han mycket plus i SR när han körde Star Mazda.

/Martin
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

I går körde jag två intressanta race.

Först körde jag specracern på lime rock där jag mirakulöst lyckades undvika några masskrascher på första varvet och fick en ledning på typ femton sekunder.
Allt kändes bra de första varven, men började en ta in på mig med en halv sekund per varv så då blev jag skakig och började titta på klockan och försöka räkna ut om min ledning skulle hålla ända i mål.
Det slutade med att jag sladdade av i sista högern och totalskrotade bilen.
Så jävla korkat. Hade jag koncentrerat mig på körningen istället så hade jag grejat det och vunnit mitt första roadrace.

Sen körde jag ett legends race på lanier. Där blev jag på påkörd av samma kille tre gånger, först en gång på warmupen och sen två gånger i racet.
Då blev jag så jävla förbannad att jag skrev på chatten att han var ett asshole, då svarar han mig på voice chatten och då visar det sig att han är full. Vilken jävla idiot.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

De senaste Spec racer-loppen har varit rena tortyren. Maken till koncentration och fokusering som måste till har jag inte varit med om. Spec Racern är ju rätt svårkörd, så tillvida att misstag är väldigt svåra att reda ut. Omkörningar ska vi inte tala om. Att lägga sig i ett annat spår än det vanliga är ju förenat med livsfara. Och nu när alla börjat köra så rasande fort. Senast var det sju man som hade kvaltider under minuten. Det är ju också väldigt svårt att hitta ingångar och tangeringspunkter när man ligger för nära någon annan. Har de dessutom andra bromspunkter än vad man själv har så blir inte saken lättare. Min taktik, som jag inte alltid följer, är att ligga en bit bakom tills jag har lärt mig motståndaren. Först då försöker jag lägga mig närmre och pressa på.

Men det är nyttig mental träning, det är jag övertygad om. Det gäller att hålla de negativa tankarna borta och inte släppa fokuseringen på själva körningen. Att släppa av för att ta det lugnt funkar inte för mig. Oftast slutar det med att bilen vänder för att jag har släppt på gasen för mycket.

Jag kollade lite videos på Lotus 79:an. Jösses vad det går undan! Att köra den på Lime Rock måste ju vara omöjligt.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666