http://www.autosport.com/news/report.php/id/61369The atmosphere at the McLaren motorhome was slightly more tense than usual today
Haha, säger ni det.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/61369The atmosphere at the McLaren motorhome was slightly more tense than usual today
Den här säger nåt annat: http://www.autosport.com/news/report.php/id/61370Geer skrev:Tydlingen blir det inget straff för Alonso.
Jag fick uppgiften från Grandprix.com, nu har dom ändrat den.AndersF1 skrev:Den här säger nåt annat: http://www.autosport.com/news/report.php/id/61370Geer skrev:Tydlingen blir det inget straff för Alonso.
Var kommer dina uppgifter ifrån?
Tydligen hade jag fel om att chansen till straff var mindre, även om straffet var mindre än för Skummis förseelse.
Dennis säger att "it was actually Lewis Hamilton who triggered the pitstop hold-up."... efterssom han inte släppte förbi Alonso.Pastis skrev:Inte tusan straffar McLaren sina förare på det viset och riskerar uppmärksamhet! Det hade i så fall skett under loppet då Hamilton fått en längre depåstopp ifall Alonso legat efter honom.
Men om Alonso åkt efter de 20 s så hade ju Hamilton hunnit med sitt sista försök med större marginal än vad Alonso hade och hade fått optimala förutsättningar för sitt sista kvalvarv.Geer skrev:MacLaren straffades väl för att dom höll kvar Alonso 20 sek. i avsikt att hindra Hamilton. Deras förklaring var att dom väntade på en lucka på banan, men det fanns knappast några bilar där. Så man trodde inte på deras förklaring.
Jo, Rons kära ursprungliga plan sket sig p.g.a. Hamiltons vägran att flytta på sig och för att kompensera det så väntade de extra vid Alonsos två depåstopp. Men det hade ju inget med Hamiltons missade chans att göra. Den orsakades av Alonsos extra 10 s.Geer skrev:Dennis säger att "it was actually Lewis Hamilton who triggered the pitstop hold-up."... efterssom han inte släppte förbi Alonso.Pastis skrev:Inte tusan straffar McLaren sina förare på det viset och riskerar uppmärksamhet! Det hade i så fall skett under loppet då Hamilton fått en längre depåstopp ifall Alonso legat efter honom.
Varför höll man kvar Alonso när man visste att Hamilton var på väg och det fanns gott om luckor på banan? Svårt att hitta någon annan förklaring än att man ville hindra Hamilton, till och med för Dennis.AndersF1 skrev:Men om Alonso åkt efter de 20 s så hade ju Hamilton hunnit med sitt sista försök med större marginal än vad Alonso hade och hade fått optimala förutsättningar för sitt sista kvalvarv.Geer skrev:MacLaren straffades väl för att dom höll kvar Alonso 20 sek. i avsikt att hindra Hamilton. Deras förklaring var att dom väntade på en lucka på banan, men det fanns knappast några bilar där. Så man trodde inte på deras förklaring.
För att vara ironisk. Ron hade på förhand räknat ut de där 20 sekunderna och kunde inte ändra sig.Geer skrev:Varför höll man kvar Alonso när man visste att Hamilton var på väg och det fanns gott om luckor på banan? Svårt att hitta någon annan förklaring än att man ville hindra Hamilton, till och med för Dennis.AndersF1 skrev:Men om Alonso åkt efter de 20 s så hade ju Hamilton hunnit med sitt sista försök med större marginal än vad Alonso hade och hade fått optimala förutsättningar för sitt sista kvalvarv.Geer skrev:MacLaren straffades väl för att dom höll kvar Alonso 20 sek. i avsikt att hindra Hamilton. Deras förklaring var att dom väntade på en lucka på banan, men det fanns knappast några bilar där. Så man trodde inte på deras förklaring.
Hur vet du att det fanns gott om luckor på banan och hur kan man vara så säker på det?Geer skrev:Varför höll man kvar Alonso när man visste att Hamilton var på väg och det fanns gott om luckor på banan? Svårt att hitta någon annan förklaring än att man ville hindra Hamilton, till och med för Dennis.AndersF1 skrev:Men om Alonso åkt efter de 20 s så hade ju Hamilton hunnit med sitt sista försök med större marginal än vad Alonso hade och hade fått optimala förutsättningar för sitt sista kvalvarv.Geer skrev:MacLaren straffades väl för att dom höll kvar Alonso 20 sek. i avsikt att hindra Hamilton. Deras förklaring var att dom väntade på en lucka på banan, men det fanns knappast några bilar där. Så man trodde inte på deras förklaring.
FIA har konstaterat det efter att ha tittat på bandataAndersF1 skrev:Hur vet du att det fanns gott om luckor på banan och hur kan man vara så säker på det?Geer skrev:Varför höll man kvar Alonso när man visste att Hamilton var på väg och det fanns gott om luckor på banan? Svårt att hitta någon annan förklaring än att man ville hindra Hamilton, till och med för Dennis.AndersF1 skrev: Men om Alonso åkt efter de 20 s så hade ju Hamilton hunnit med sitt sista försök med större marginal än vad Alonso hade och hade fått optimala förutsättningar för sitt sista kvalvarv.
Men återigen, de 20 s hade ju inte hindrat Hamilton ö.h.t., utan hade tvärtom gett honom ett optimalt läge.
Och stallorder som påverkar förarnas placering är förbjudet, så den motiveringen skiter nog bandomarna i. Eller rättare sagt: det gör kanske bara saken värre.Geer skrev:Dennis säger att "it was actually Lewis Hamilton who triggered the pitstop hold-up."... efterssom han inte släppte förbi Alonso.
Kanske var det ett gemensamt beslut av Alonso och McLaren, att blockera Hamilton, vilket framkom vid förhöret eller av radiotrafiken.Pastis skrev:Jamen det är i sig inget straffbart! Folk har stannat i depån i alla tider och ibland står man kortare och ibland längre.
Det var de 10 sista sekunderna som hindrade Hamilton! Hade Alonso väntat de förbestämda 20 sekunderna och sedan åkt hade allt varit okej och Hamilton hunnit runt innan målflagg gick. Men Alonso ville inte åka efter 20 sekunder, utan lade till ytterligare 10 som blev tungan på vågen så att säga. Därför förstår jag att Alonsos straff lättare, även om också det var överraskande. Straffet för McLaren förblir fortfarande ett mysterium för mig, trots min avsky för Ron och hela hans stall.
Tja, han sa inte hela sanningen. På presskonferensen hade han glömt att han väntade för att fråga om det var rätt däck på bilen, det kom han på lagom till förhöret.Crazy F1 skrev:Sant geer...en sak förbyrllar mig lite. Ljög Alonso på presskonferensen? Han fick ju den direkta frågan varför han inte körde ut och då sa han att det var teamet som sa åt honom det. Enligt vad som nu ha framkommit så väntade visserligen teamet 20 sek men det var ju uppenbarligen han själv som dröjde kvar de där extra sekunderna.
ja, den ar ju mer väntad. ok, inte det att yamamoto var ute på något "snabbt" varv kanske, men det syntes ju i tvbilderna att han fick hålla tillbaka. klantigt. fisi var väl rätt om sin plats där eller?Geer skrev:Fisichella blir flyttad till 13:e plats efter att ha blockerat Yamamoto.
såg just bilder på reprisen av kvalet, i väntan på loppet.. och stämmer, det var en red bull-bil där i sista kurvan. fast svårt att se.Bopper skrev:Eje hade nån teori om att Fisichella kom i fatt en Red Bull-bil (tror jag det var) och fick bromsa. Det visades inte speciellt mycket av det, men jag håller med honom. Ingen annan som såg det?Geer skrev:Fisichella blir flyttad till 13:e plats efter att ha blockerat Yamamoto.
FIA konstaterade att Alonso hade fritt på sitt invarv efter sitt näst sista försök. Vad har det med hans sista snabba varv att göra, som ju är det viktiga att ha fritt?Geer skrev:
FIA har konstaterat det efter att ha tittat på bandata
"Reference to the circuit map shows that at the time Alonso was told he would be held for 20 seconds there were but 4 cars on the circuit, his own and those of Fisichella, Hamilton and Raikkonen. All but Raikkonen entered the pits such that there can have been no necessity to keep Alonso in the pits for 20 seconds waiting for a convenient gap in traffic in which to leave."
Har FIA konstaterat att Alonso hade fritt invarv ?AndersF1 skrev:FIA konstaterade att Alonso hade fritt på sitt invarv efter sitt näst sista försök. Vad har det med hans sista snabba varv att göra, som ju är det viktiga att ha fritt?Geer skrev:
FIA har konstaterat det efter att ha tittat på bandata
"Reference to the circuit map shows that at the time Alonso was told he would be held for 20 seconds there were but 4 cars on the circuit, his own and those of Fisichella, Hamilton and Raikkonen. All but Raikkonen entered the pits such that there can have been no necessity to keep Alonso in the pits for 20 seconds waiting for a convenient gap in traffic in which to leave."
Eller parkerade alla bilar i depån, utan att komma ut igen?
Jag vill minnas att det var massor av bilar som tog mållinjen halvminuten innan Alonso, alltså där Alonso hade hamnat om inte stallet och han själv hade dröjt den där halvminuten. Men jag kan minnas fel?
Däremot är det fortfarande totalt ointressant hur många som befinner sig på banan under Alonsos invarv efter det tidigare försöket. FIA ger intrycket av att inte ha någon koll alls.