Ungerns GP 2007

Kungaklassen av motorsport...

Vem vinner Ungerns GP 2007?

Omröstningen slutade lör aug 04, 2007 22:26

1. Fernando Alonso - McLaren
14
37%
2. Lewis Hamilton - McLaren
2
5%
3. Giancarlo Fisichella - Renault
2
5%
4. Heikki Kovalainen - Renault
2
5%
5. Felipe Massa - Ferrari
2
5%
6. Kimi Räikkönen - Ferrari
13
34%
7. Jenson Button - Honda
0
Inga röster
8. Rubens Barrichello - Honda
0
Inga röster
9. Nick Heidfeld - BMW Sauber
1
3%
10. Robert Kubica - BMW Sauber
0
Inga röster
11. Ralf Schumacher - Toyota
0
Inga röster
12. Jarno Trulli - Toyota
0
Inga röster
14. David Coulthard - Red Bull
0
Inga röster
15. Mark Webber - Red Bull
0
Inga röster
16. Nico Rosberg - Williams
0
Inga röster
17. Alexander Wurz - Williams
0
Inga röster
18. Vitantonio Liuzzi - Scuderia Toro Rosso
0
Inga röster
19. Scott Speed - Scuderia Toro Rosso
0
Inga röster
20. Adrian Sutil - Spyker
0
Inga röster
21. Christijan Albers ersättare - Spyker
1
3%
22. Takuma Sato - Super Aguri
0
Inga röster
23. Anthony Davidson - Super Aguri
1
3%
 
Antal röster: 38

Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

The atmosphere at the McLaren motorhome was slightly more tense than usual today
http://www.autosport.com/news/report.php/id/61369

Haha, säger ni det.
I was misled and that is the way it went
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

Tydlingen blir det inget straff för Alonso.
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Oavsett vem som orsakade "misstaget" så gillar jag konflikter (på distans), så jag hoppas det blir sura miner mellan Alonso och Hamilton resten av året. Och jag kommer hålla på Hamilton. :up:
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Och efter att ha läst Autosports referat inser jag att det kommer bli surt. Hoho.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Geer skrev:Tydlingen blir det inget straff för Alonso.
Den här säger nåt annat: http://www.autosport.com/news/report.php/id/61370
Var kommer dina uppgifter ifrån?

Tydligen hade jag fel om att chansen till straff var mindre, även om straffet var mindre än för Skummis förseelse.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Obegripligt! Ska bli intressant att få reda på vilken regel Alonso brutit mot.

Säkerligen har det framkommit en del när radiotrafiken har analyserats, annars förstår jag inte mig på beslutet om straff.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Och inga poäng till McLaren i kontruktör-VM heller!

Hur är det med trovärdigheten nu Ron? Om det framkommer att McLaren och Ron Dennis ljugit så kan det dra med sig ännu värre säker när Court of Appeal senare ska träffas och granska spionaffären.

Väntar spänt på att få läsa funktionärernas officiella rapport!
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

AndersF1 skrev:
Geer skrev:Tydlingen blir det inget straff för Alonso.
Den här säger nåt annat: http://www.autosport.com/news/report.php/id/61370
Var kommer dina uppgifter ifrån?

Tydligen hade jag fel om att chansen till straff var mindre, även om straffet var mindre än för Skummis förseelse.
Jag fick uppgiften från Grandprix.com, nu har dom ändrat den.

Alonso har nog horn imorgon :evil:
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Här kommer funktionärernas beslut:

During the final minutes of Qualifying, the car driven by Fernando Alonso remained in its pit stop position at the completion of his pit stop notwithstanding the fact that his team-mate Lewis Hamilton was waiting immediately behind him to commence his own pit stop. The delay prevented Hamilton from being able to complete his final flying lap of Qualifying.

The Team Principal, together with the team manager and both drivers were called before the Stewards and asked to explain their actions. Reference was made to video and audio evidence. The facts and the explanation given by the team are as follows:

At the commencement of the third period of the Qualifying practice it had been agreed within the Vodafone McLaren Mercedes Team ("The Team") that Fernando Alonso would leave the pit exit ahead of Lewis Hamilton in order to benefit from the possibility for purposes of fuel burn allowance of being able to complete an additional lap.

In the event, the car driven by Lewis Hamilton arrived at the pit exit before that of Fernando Alonso and when the pit lane opened he left in front of Alonso. The team required Hamilton by radio communication to allow Alonso to pass in order that he might endeavour to complete his extra lap. Because of the proximity of the Ferran driven by Kimi Raikkonen, however, Hamilton declined to allow Alonso to pass despite repeated requests from the team to do so.

Reference to the radio communications passing between the team and its two drivers shows that the team told Hamilton at 14:56:44 to "box this lap" and required him to do a "hard in lap" but advised him some 32 seconds later to "slow the pace a little, just lose a couple of seconds before the end of the lap because Fernando is pitting in front of you".

At 14:57:34, just 18 seconds later Alonso was told that when he pitted "we are going to hold you for 20 seconds".

At 14:57:46 Alonso's car arrived at his pit stop position, his tyres were changed and the jacks removed just 6 seconds later. The car then remained in position from 14:57:52 to 14:58:12 when the signal known as the "lollipop" was raised indicating that the driver was free to leave.

By this time Hamilton's car had arrived and stopped immediately behind that of Alonso. Alonso, instead of leaving his pit in order that his team-mate Hamilton could complete his pit stop, remained in position for a further 10 seconds. He then left the pit lane in sufficient time to reach the Control Line before the end of Qualifying, completed a flying lap in which he set the fastest time and secured pole position.

Because of the delay caused by Alonso, Hamilton was unable to complete his pit stop in time sufficient to enable him also to complete a flying lap.

The team were asked to explain why having indicated to Hamilton that he must stop at his pit on the next lap, they then informed Alonso whilst he was still on the track that when he also pitted on the next lap he would be held for 20 seconds.

The team stated that they frequently give estimates as to duration of pit stop to their drivers before they pit and that the reason the car was in fact held for 20 seconds was that it was being counted down prior to release at a beneficial time regard being given to other cars on the track.

Alonso was asked why he waited for some 10 seconds before leaving the pits after being given the signal to leave. His response was that he was enquiring as to whether the correct set of tyres had been fitted to his car. When asked why this conversation did not take place during the 20 second period when his car sat stationary all work on it having been completed, it was stated that it was not possible to communicate by radio because of the countdown being given to him.

Reference to the circuit map shows that at the time Alonso was told he would be held for 20 seconds there were but 4 cars on the circuit, his own and those of Fisichella, Hamilton and Raikkonen. All but Raikkonen entered the pits such that there can have been no necessity to keep Alonso in the pits for 20 seconds waiting for a convenient gap in traffic in which to leave.

The explanation given by Alonso as to why at the expiration of the 20 second period he remained in his pit stop position for a further 10 seconds is not accepted. The Stewards find that he unnecessarily impeded another driver, Hamilton, and as a result he will be penalised by a loss of 5 grid positions.

The explanation given by the team as to why they kept Alonso stationary for 20 seconds after completion of his tyre change and therefore delayed Hamilton's own pit stop is not accepted.

The actions of the team in the final minutes of Qualifying are considered prejudicial to the interests of the competition and to the interests of motor sport generally. The penalty to be applied is that such points (if any) in the 2007 Formula One Constructors Championship as accrue to the team as a result of their participation in the 2007 Hungarian Grand Prix wilt be withdrawn.

The team is reminded of its right of appeal.
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

McLaren och Alonso har brutit mot reglerna.
Den ända som inte gjort fel i stallet är nybörjaren Hamilton. Fantastiskt!
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

McLarens överklagan mot domslutet i Ungern kommer väl att tas upp på samma gång som spinaffären? Det lär i så fall inte vara till någon hjälp.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Nej, vilken ironi. :D Snacka om att Ron har ordbajsat sig in i en ringhörna nu och är pressad! Han är verkligen inte kortfattad av sig, utan hans förklaringar är mycket långa utläggningar med massor av ord som bara tröttar ut läsaren.

Tyvärr kan Formel 1 få jävligt dåligt rykte av dessa affärer, tänk om McLaren skulle strykas från årets och nästa års mästerskap? Oj, vilken soppa det här fina året kan komma att bli! :(
Användarens profilbild
Nirak
Inlägg: 69
Blev medlem: tor aug 17, 2006 08:14
Ort: Erm... I en F1-paddock? Jaså inte det...? Fasen.

Inlägg av Nirak »

Tycker mest att det här har blivit en jäkla soppa. Och oavsett om Nando hindrade Lewis medvetet eller inte tycker jag synd om honom.
I och för sig betyder detta att Nick startar från andra startrutan... :D
Var aldrig för optimistisk- ljuset i tunneln kan vara ett tåg
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

OK, om jag fattat det här rätt så åker McLaren dit för att de höll Alonso kvar i 20 s och Alonso åker dit för att han på eget bevåg stannade kvar i ytterligare 10 s.

Alonsos straff kan jag förstå, eftersom det ledde till Hamiltons missade kvalvarv, men varför åker McLaren dit? Om Alonso hade åkt när de ville, alltså när lollipomanen lyfter spaden, så hade ju Hamilton hunnit med sitt sista varv.

Alonsos förklaring om att han ville diskutera däcksvalet tror FIA inte på, eftersom han hade gott om tid att göra det innan, även om han sade att nedräkningen störde radiotrafiken. Men vad skulle vara McLarens motiv för de 20 s, förutom det som de uppgivet? Hamilton hade klarat sig och fått sätta ett varv på en ren bana med maximalt med gummi i.

Jäkla märkligt domslut.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

AF1 du har rätt vad jag förstår. Alonsos straff är enklare att förstå eftersom det verkar att han självmant stannat kvar de där extra sekunderna. McLarens straff är som sagt mera luddigt.
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

MacLaren straffades väl för att dom höll kvar Alonso 20 sek. i avsikt att hindra Hamilton. Deras förklaring var att dom väntade på en lucka på banan, men det fanns knappast några bilar där. Så man trodde inte på deras förklaring.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Inte tusan straffar McLaren sina förare på det viset och riskerar uppmärksamhet! Det hade i så fall skett under loppet då Hamilton fått en längre depåstopp ifall Alonso legat efter honom.
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

Pastis skrev:Inte tusan straffar McLaren sina förare på det viset och riskerar uppmärksamhet! Det hade i så fall skett under loppet då Hamilton fått en längre depåstopp ifall Alonso legat efter honom.
Dennis säger att "it was actually Lewis Hamilton who triggered the pitstop hold-up."... efterssom han inte släppte förbi Alonso.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Geer skrev:MacLaren straffades väl för att dom höll kvar Alonso 20 sek. i avsikt att hindra Hamilton. Deras förklaring var att dom väntade på en lucka på banan, men det fanns knappast några bilar där. Så man trodde inte på deras förklaring.
Men om Alonso åkt efter de 20 s så hade ju Hamilton hunnit med sitt sista försök med större marginal än vad Alonso hade och hade fått optimala förutsättningar för sitt sista kvalvarv.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Dennis ljuger så mycket att han har svårt att veta vad han talar om. ;)

Har aldrig gillat honom för han anser ser sig vara finare och bättre än de flesta, men nu är ordsbajsaren sannerligen ute på hal is! Tyvärr kan hela Formel 1 cirkusen dras med ned i smutsen. :shake:
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Geer skrev:
Pastis skrev:Inte tusan straffar McLaren sina förare på det viset och riskerar uppmärksamhet! Det hade i så fall skett under loppet då Hamilton fått en längre depåstopp ifall Alonso legat efter honom.
Dennis säger att "it was actually Lewis Hamilton who triggered the pitstop hold-up."... efterssom han inte släppte förbi Alonso.
Jo, Rons kära ursprungliga plan sket sig p.g.a. Hamiltons vägran att flytta på sig och för att kompensera det så väntade de extra vid Alonsos två depåstopp. Men det hade ju inget med Hamiltons missade chans att göra. Den orsakades av Alonsos extra 10 s.
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

AndersF1 skrev:
Geer skrev:MacLaren straffades väl för att dom höll kvar Alonso 20 sek. i avsikt att hindra Hamilton. Deras förklaring var att dom väntade på en lucka på banan, men det fanns knappast några bilar där. Så man trodde inte på deras förklaring.
Men om Alonso åkt efter de 20 s så hade ju Hamilton hunnit med sitt sista försök med större marginal än vad Alonso hade och hade fått optimala förutsättningar för sitt sista kvalvarv.
Varför höll man kvar Alonso när man visste att Hamilton var på väg och det fanns gott om luckor på banan? Svårt att hitta någon annan förklaring än att man ville hindra Hamilton, till och med för Dennis.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Geer skrev:
AndersF1 skrev:
Geer skrev:MacLaren straffades väl för att dom höll kvar Alonso 20 sek. i avsikt att hindra Hamilton. Deras förklaring var att dom väntade på en lucka på banan, men det fanns knappast några bilar där. Så man trodde inte på deras förklaring.
Men om Alonso åkt efter de 20 s så hade ju Hamilton hunnit med sitt sista försök med större marginal än vad Alonso hade och hade fått optimala förutsättningar för sitt sista kvalvarv.
Varför höll man kvar Alonso när man visste att Hamilton var på väg och det fanns gott om luckor på banan? Svårt att hitta någon annan förklaring än att man ville hindra Hamilton, till och med för Dennis.
För att vara ironisk. Ron hade på förhand räknat ut de där 20 sekunderna och kunde inte ändra sig.

Allvarligt talat. De där 20 sekunderna hindrade egentligen inte Hamilton så mycket. Det var de sista 10 sekunderna som förstörde för honom och dessa verkar Alonso själv beslutat om.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Geer skrev:
AndersF1 skrev:
Geer skrev:MacLaren straffades väl för att dom höll kvar Alonso 20 sek. i avsikt att hindra Hamilton. Deras förklaring var att dom väntade på en lucka på banan, men det fanns knappast några bilar där. Så man trodde inte på deras förklaring.
Men om Alonso åkt efter de 20 s så hade ju Hamilton hunnit med sitt sista försök med större marginal än vad Alonso hade och hade fått optimala förutsättningar för sitt sista kvalvarv.
Varför höll man kvar Alonso när man visste att Hamilton var på väg och det fanns gott om luckor på banan? Svårt att hitta någon annan förklaring än att man ville hindra Hamilton, till och med för Dennis.
Hur vet du att det fanns gott om luckor på banan och hur kan man vara så säker på det?

Men återigen, de 20 s hade ju inte hindrat Hamilton ö.h.t., utan hade tvärtom gett honom ett optimalt läge.
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

AndersF1 skrev:
Geer skrev:
AndersF1 skrev: Men om Alonso åkt efter de 20 s så hade ju Hamilton hunnit med sitt sista försök med större marginal än vad Alonso hade och hade fått optimala förutsättningar för sitt sista kvalvarv.
Varför höll man kvar Alonso när man visste att Hamilton var på väg och det fanns gott om luckor på banan? Svårt att hitta någon annan förklaring än att man ville hindra Hamilton, till och med för Dennis.
Hur vet du att det fanns gott om luckor på banan och hur kan man vara så säker på det?

Men återigen, de 20 s hade ju inte hindrat Hamilton ö.h.t., utan hade tvärtom gett honom ett optimalt läge.
FIA har konstaterat det efter att ha tittat på bandata

"Reference to the circuit map shows that at the time Alonso was told he would be held for 20 seconds there were but 4 cars on the circuit, his own and those of Fisichella, Hamilton and Raikkonen. All but Raikkonen entered the pits such that there can have been no necessity to keep Alonso in the pits for 20 seconds waiting for a convenient gap in traffic in which to leave."
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Jamen det är i sig inget straffbart! Folk har stannat i depån i alla tider och ibland står man kortare och ibland längre.

Det var de 10 sista sekunderna som hindrade Hamilton! Hade Alonso väntat de förbestämda 20 sekunderna och sedan åkt hade allt varit okej och Hamilton hunnit runt innan målflagg gick. Men Alonso ville inte åka efter 20 sekunder, utan lade till ytterligare 10 som blev tungan på vågen så att säga. Därför förstår jag att Alonsos straff lättare, även om också det var överraskande. Straffet för McLaren förblir fortfarande ett mysterium för mig, trots min avsky för Ron och hela hans stall.
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Geer skrev:Dennis säger att "it was actually Lewis Hamilton who triggered the pitstop hold-up."... efterssom han inte släppte förbi Alonso.
Och stallorder som påverkar förarnas placering är förbjudet, så den motiveringen skiter nog bandomarna i. Eller rättare sagt: det gör kanske bara saken värre.

Okej, Hamilton är min favorit i både mästerskapet och den här soppan, men jag tror att jag kan se en viss logik i straffen som har delats ut. Att sabba kvalvarv för motståndare är inte tillåtet, och i den meningen är ju även stallkamrater motståndare.
Användarens profilbild
Bopper
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av Bopper »

Var det inte förra året man såg några pitstop under Q3 där de hade inne båda bilarna samtidigt och bytte däck (de tankar ju inte under Q3)? Har man inte den möjligheten i år?
Keep on Boppin´
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Håller fullständigt med er om att det är konstigt att MaLaren blir straffade eftersom det var Alonsos tilltag som gjorde att Hamilton missade sitt kvalvarv.

Fan vad bra det känns att det uppenbarligen finns fler än schumi som är beredda att ta till det där extra för att vinna över sina konkurrenter :D
Det som talar för Alonso här är att han nu börjar ställa sig till den skarran som gör allt för att vinna, vilket på sikt troligtvis kommer leda till en lång och framgångsrik f1-karriär. Att han sedan kommer bli mindre omtyckt är en annan sak.
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

Pastis skrev:Jamen det är i sig inget straffbart! Folk har stannat i depån i alla tider och ibland står man kortare och ibland längre.

Det var de 10 sista sekunderna som hindrade Hamilton! Hade Alonso väntat de förbestämda 20 sekunderna och sedan åkt hade allt varit okej och Hamilton hunnit runt innan målflagg gick. Men Alonso ville inte åka efter 20 sekunder, utan lade till ytterligare 10 som blev tungan på vågen så att säga. Därför förstår jag att Alonsos straff lättare, även om också det var överraskande. Straffet för McLaren förblir fortfarande ett mysterium för mig, trots min avsky för Ron och hela hans stall.
Kanske var det ett gemensamt beslut av Alonso och McLaren, att blockera Hamilton, vilket framkom vid förhöret eller av radiotrafiken.
Det är tydligen straffbart att blockera andra förare även i depån, för det verkar inte finnas någon annan anledning att hålla kvar Alonso 20 sek.
Det är väl som på banan. Det är själva blockeringen (handlingen) som är otillåten (oavsett vad den leder till).
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Sant geer...en sak förbyrllar mig lite. Ljög Alonso på presskonferensen? Han fick ju den direkta frågan varför han inte körde ut och då sa han att det var teamet som sa åt honom det. Enligt vad som nu ha framkommit så väntade visserligen teamet 20 sek men det var ju uppenbarligen han själv som dröjde kvar de där extra sekunderna.
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

Crazy F1 skrev:Sant geer...en sak förbyrllar mig lite. Ljög Alonso på presskonferensen? Han fick ju den direkta frågan varför han inte körde ut och då sa han att det var teamet som sa åt honom det. Enligt vad som nu ha framkommit så väntade visserligen teamet 20 sek men det var ju uppenbarligen han själv som dröjde kvar de där extra sekunderna.
Tja, han sa inte hela sanningen. På presskonferensen hade han glömt att han väntade för att fråga om det var rätt däck på bilen, det kom han på lagom till förhöret.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

:D och det såg han säkert inte när de bytte. Så kassa är väl inte MacLarens gubbar att de sätter på fel däck hehe. Men det är klart, den gode Fernando är väl van vid Renaults killar som glömmer skruva dit hjulbultarna :lol:
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

Fisichella blir flyttad till 13:e plats efter att ha blockerat Yamamoto.
moch
Inlägg: 62
Blev medlem: lör jul 22, 2006 17:13

Inlägg av moch »

Vet inte hur många gånger jag talade om för folk i p-f1's forum förra året att FA är en minst lika 'lurig fan' som MS var. Men 'skandalen' som utspelas nu med alonsos snesteg är överspelat nu. Han försökte, och klantade det och för nu starta sexa. Mclearen's lagstraff är lite udda tycker jag. hammiltons ev. poäng för mclearen borde gillas. jaja... vem bryr sig, och ferrari svajar på... inte bra. Detta är ett läge med kimi och massa på p2,p3 skulle varit oerhört bra för racets skull. Men nu vette tusan om man orkar se mer än till första stoppet. efter det är det nog avgjort.

Go Massa.

min gissning idag
1 L. Hamilton (ganska fritt race, tar han starten vinner han)
2 K. Räikkönen (gör som vanligt kör bra men inte bäst, tar nick på depåstrategi)
3 N. Heidfeld (kommer stångas med ralf och FA, släpper ingen förbi sig)
4 R. Schumacher (brukar vara bra här, är det antagligen idag med)
5 F. Alonso (av ilska kommer han åka upp och ner i listan idag. överkör.. tar snabbaste varvet idag)
6 F. Massa (brukar fixa poäng när han startar längre bak. har nog ganska fulltankat idag)
7 N. Rosberg (brukar rasa under loppen)
8 D. Coulthard (imponerar på mig, kör ofta bra i sin knackiga bil)
Shumi *klapp klapp klapp* Shumi *klapp klapp klapp* Shumi...
Användarens profilbild
molle2
Inlägg: 122
Blev medlem: sön jul 22, 2007 13:45
Ort: Oslo

Inlägg av molle2 »

Geer skrev:Fisichella blir flyttad till 13:e plats efter att ha blockerat Yamamoto.
ja, den ar ju mer väntad. ok, inte det att yamamoto var ute på något "snabbt" varv kanske, men det syntes ju i tvbilderna att han fick hålla tillbaka. klantigt. fisi var väl rätt om sin plats där eller?
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

Tycker det var ett dåligt beslut av Dennis att överklaga, får se om han drar tillbaka den efter loppet.

Om ett team medvetet blockerar en förare från att kvala, sedan förklara att det var hans eget fel efterssom han bröt mot stallorder (vilket i sig inte är tillåtet) och sedan ljuger om orsaken för FIAs dommare tycker inte jag det är konstigt om FIA tycker stallet varit osportsliga.

Att ta upp denna historia i närheten av spion förhöret höjer knappast McLarens trovärdighet och kan ligga dom i fatet.
Senast redigerad av Geer den sön aug 05, 2007 11:33, redigerad totalt 1 gång.
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

Lite rolig radiokontakt mellan Dennis och Hamilton.

The British newspaper Sunday Mirror, meanwhile, published details of the heated radio argument Hamilton had with boss Ron Dennis after the incident.

Hamilton: "Don't ever f---ing do that to me again."

Dennis: "Don't f---ing talk to me like that."

Hamilton: "You can go and f---ing swivel."
Användarens profilbild
Bopper
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av Bopper »

Geer skrev:Fisichella blir flyttad till 13:e plats efter att ha blockerat Yamamoto.
Eje hade nån teori om att Fisichella kom i fatt en Red Bull-bil (tror jag det var) och fick bromsa. Det visades inte speciellt mycket av det, men jag håller med honom. Ingen annan som såg det?
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Vilken soppa, det här hade i alla fall iinte jag väntat mig. Men rätt skoj är det.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
molle2
Inlägg: 122
Blev medlem: sön jul 22, 2007 13:45
Ort: Oslo

Inlägg av molle2 »

Bopper skrev:
Geer skrev:Fisichella blir flyttad till 13:e plats efter att ha blockerat Yamamoto.
Eje hade nån teori om att Fisichella kom i fatt en Red Bull-bil (tror jag det var) och fick bromsa. Det visades inte speciellt mycket av det, men jag håller med honom. Ingen annan som såg det?
såg just bilder på reprisen av kvalet, i väntan på loppet.. och stämmer, det var en red bull-bil där i sista kurvan. fast svårt att se.
jag fick för mig att det gällde hela sista varvet, då fisi låg framför yamamoto och hindrade honom rätt länge.
såg märkligt ut. fattar inte varför spykern var snabbare än renaulten. de menar kanske att han kunde kört snabbare, eller borde gått åt sidan för yamamoto.
fisi hade ju en plats i q2 att försvara.
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Förstod inte riktigt vad du menade, men Fisichella saktade ner för att inte ha en Red-bull för nära och i och med det hindrade han Yamahokomoko. Mycket enkelt, sen spelar det ingen roll vad Fisichella hade att försvara, plats i Idoljuryn eller en plats i q2. Hade han bara gått åt sidan hade han inte blivit straffad, lite orutinerat av en av dom mest rutinerade på gridden.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Bopper
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av Bopper »

Men det såg ut som han blev överraskad av Red Bull-bilen, som han kom väldigt nära och var tvungen att bromsa för att inte köra på. Nu har jag inte kollat på kvalet igen, men det var så jag minns det...
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Jagmen vad tusan, jag trodde att Fisico hade ratt som alla andra :o

Eje sa just att han fick panik, jag hade vart hur cool som helst i samma situation 8)
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Bopper
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av Bopper »

OK! :D
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Geer skrev:
FIA har konstaterat det efter att ha tittat på bandata

"Reference to the circuit map shows that at the time Alonso was told he would be held for 20 seconds there were but 4 cars on the circuit, his own and those of Fisichella, Hamilton and Raikkonen. All but Raikkonen entered the pits such that there can have been no necessity to keep Alonso in the pits for 20 seconds waiting for a convenient gap in traffic in which to leave."
FIA konstaterade att Alonso hade fritt på sitt invarv efter sitt näst sista försök. Vad har det med hans sista snabba varv att göra, som ju är det viktiga att ha fritt?
Eller parkerade alla bilar i depån, utan att komma ut igen?
Jag vill minnas att det var massor av bilar som tog mållinjen halvminuten innan Alonso, alltså där Alonso hade hamnat om inte stallet och han själv hade dröjt den där halvminuten. Men jag kan minnas fel?
Däremot är det fortfarande totalt ointressant hur många som befinner sig på banan under Alonsos invarv efter det tidigare försöket. FIA ger intrycket av att inte ha någon koll alls.
Användarens profilbild
Nirak
Inlägg: 69
Blev medlem: tor aug 17, 2006 08:14
Ort: Erm... I en F1-paddock? Jaså inte det...? Fasen.

Inlägg av Nirak »

Så.. *s*
Yay Nick and Kimi, och Fernando som blev fyra trots allt. Och Robert femma, inte alls dåligt det heller=)
Var aldrig för optimistisk- ljuset i tunneln kan vara ett tåg
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Ja, Hamilton blev ju glad :lol:

Rätt intressant lopp ändå, men jag trodde nog att Alonso skulle klippa Ralf eftersom han tog sig förbi de andra så lätt där i början, men sen tog det stopp. Svordomar på Portugisiska och Spanska igen alltså...

Honda, vilket skämt och Barrichello, snälla gör oss alla en tjäns och sluta köra medan vi har lite av dina goda stunder i minnet.
I was misled and that is the way it went
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

AndersF1 skrev:
Geer skrev:
FIA har konstaterat det efter att ha tittat på bandata

"Reference to the circuit map shows that at the time Alonso was told he would be held for 20 seconds there were but 4 cars on the circuit, his own and those of Fisichella, Hamilton and Raikkonen. All but Raikkonen entered the pits such that there can have been no necessity to keep Alonso in the pits for 20 seconds waiting for a convenient gap in traffic in which to leave."
FIA konstaterade att Alonso hade fritt på sitt invarv efter sitt näst sista försök. Vad har det med hans sista snabba varv att göra, som ju är det viktiga att ha fritt?
Eller parkerade alla bilar i depån, utan att komma ut igen?
Jag vill minnas att det var massor av bilar som tog mållinjen halvminuten innan Alonso, alltså där Alonso hade hamnat om inte stallet och han själv hade dröjt den där halvminuten. Men jag kan minnas fel?
Däremot är det fortfarande totalt ointressant hur många som befinner sig på banan under Alonsos invarv efter det tidigare försöket. FIA ger intrycket av att inte ha någon koll alls.
Har FIA konstaterat att Alonso hade fritt invarv ?
Dom konstaterar att det var fritt på banan under större delen av dom 20 sekunder Alonso hölls kvar. Tror nog fia kan läsa data och se var bilarna befann sig när Alonso stog i depån.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Hehe, ja de är faktikst lite roliga i MacLaren och motsägser sig själva, men men...vi får väl se vad som händer. Klart är iaf att Hamilton gjorde en mycket bra körning, killen är ju iskall. Alonso fick det inte att stämma och jag hade nog förväntat mig lite mer av honom idag med tanke på materialet han sitter i. Han hade ju en himla tur att de framför honom var på 3 stoppare annars hade han ju kommit 5a eller 6a.
Massa...tja, vad gör killen, han får det inte att stämma, han är typexempel på en förare som är väldigt bra och kan köra bil sanbbt under perfekta förhållanden, men någon mästare blir han aldrig. Han har inte fäörmågan att plocka fram det där lilla extra när det behövs och det är det som utmärker en duktig förare.

Kimi gjorde vad han kunde och det var imponerande att se att Ferrarin inte var längre efter i racepace, jag trodde att Hamilton skulle cruisea till vinst men han fick kämpa!

Heidi, mycket bra gjort, kul att se att denna underskattade förare(i mina ögon) får kliva upp på pallen. Många glömmer faktiskt bort att han var exakt lika snabb som kimi när de körde Sauber, men fick han någon credit för det? NOT!

Ferrari kommer dock inte att komma ikapp i vm, de har inte den spetsen och framför allt så är de inte så pass snabba att de kan rada upp dubbelsegrar för det är det som behövs för att ta in de 20 p som är till toppen. Ferrari missade även ett tillfälle att ta igen konstruktörsmästerskapet eftersom bara en av deras bilar var på poängplats.

Med andra ord. MacLaren vinner båda mästerskapen i år, frågan är bara om Rookien ska piska upp den 4 gånger så bra betalde världsmästaren?

Vem tror ni blir årets rookie? Jag sätter mina pengar på en viss Engelskman :wink: