Gösta skrev:EnzoF1 skrev:
Och som sagt, dubbdäck är ju ändå bättre på nästan alla underlag, ?
Den var ny!!
Dubbdäck är ENDAST bättre på is. Inget annat. Ett par friktions / lamelldäck är normalt överlägsna dubbdäck på snö och modd. Dubbdäck är KATASTROFALT dåliga på torr / våt asfalt.
Du får nog läsa på lite min gode Enzo innan du så kategoriskt berömmer dubbdäck.
Gösta, det där tror du säkert. Men inga tester visar det. Tvärtom!
Jag har länkat till flera källor som motsäger din tes.
Tvärtom är det lamelldäck som är sämre på asfalt, just pga lamellerna som gör däcket instabilt.
Sorry Gösta, du får nog komma med lite fakta för dina påståenden. Lamelldäck kan i bästa fall vara nästan lika bra på t.ex. snö, men dubbdäck är bättre än lamelldäck på i princip alla underlag!
PÅ bromsning på t.ex. våt asfalt är dubbdäcken klart bättre, med kortare bromssträckor.
Samma sak på slaskplaning i snömodd.
Självklart är dubbdäcken markant bättre på ren is.
Sedan finns det dubbfria däck som närmar sig och i vissa fall tangerer dubbdäckens resultat på snö och asfalt, men generellt är de dubbfria bättre på i princip alla underlag.
Gösta, detta fastställs år efter år i tester som publiceras i de flesta tidningar. Jag har förståelse för dem som köper dubbfritt för att de måste resa till Tyskland etc. Men kär man bara i Stockholmstrakten så är man bra pantad i roten om man inte har dubbdäck. Det finns de som säger att de har nya sommardäck och att de funkar bra på vintern.
Nåja, du får gärna visa på lite tester som belägger dina påståenden Gösta, det vore kul!
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.