Klenare hoj än Gösta?

Allmänt om bilar och motorcyklar.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Provade en BMW K1200RS förra veckan som blev som en våt dröm...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
webbelina
Inlägg: 46
Blev medlem: tis jan 31, 2006 23:54
Ort: Skåneland

Inlägg av webbelina »

*.*
Senast redigerad av webbelina den mån aug 14, 2006 01:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Ingen njutning?
Ska du pyssla me hojar alls?
För han som körde var det säkert ungefär lika spännande som att öppna kallvattenkranen...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
jAsO
Inlägg: 238
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Uppsala

Inlägg av jAsO »

Jari skrev:Ingen njutning?
Ska du pyssla me hojar alls?
Jag får heller ingen njutning av att skjutsas i höga farter. Håller på att göra i byxorna när jag blir skjutsad i 70+ km/h.

Har dock aldrig funderat på att sälja min sporthoj p.g.a. det. Inte många som skulle säga att det är en förutsättning att bli skjutsad på hoj för att själv köra hoj.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Nej, håller med. Ingen större njutning att åka hoj bakpå. Alldeles för åkrädd.

Jag gillar BMW:s bilar som är bra och roliga, men deras hojar är verkligen *boring*. De japanska är bäst, de italienska, engelska och amerikanska har själ, men BMW har verkligen ingenting annat än dyr och tråkig kompromiss.

Vad har en K1200RS, 130 hk och 240 kg? Ungefär samma data som min GSX1100 hade, för drygt 20 år sedan...

Men visst, de gör bra ihopsatta sporttouringhojar som är lite lagom på alla fronter, men själv så är det nog det näst sista hojmärke jag skulle köpa, enbart slaget av HD.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Rätt märkligt egentligen att BMW kan bygga sådana fantastiska bilar, men inte verkar få till det vad gäller prestanda m.m. på hojsidan.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Jo, men det är väl två helt olika företag, antar jag.

Angående skjutsa så blev jag en gång tvungen att åka med en kompis på hans Laverda, för att hämta min hoj. Tyvärr har han lite felkopplad hjärna när det gäller risker, även om han är en överdjävlig hojåkare och brukade även krydda somrarna med en del krascher, som kostat åtskilliga benbrott och sjukvårdskostnader som vida överstigit vad han någonsin kommer att betala in. Att vädja om att han skulle ta det lugnt var förstås helt lönlöst. Det blev 220 km/h med kraftiga nedlägg och när vi närmade oss ett s-parti under en viadukt där han lade ned så att det skrapade i och stålräckena passerade förbi med nån dm tillgodo så var jag helt säker på att livet var slut...

Jag fattar inte de som vågar åka med bakpå sporthojar och dessutom njuta av det.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Kan bara hålla med - åka bakpå en hoj är skrämmande i sig. Att göra det på en sporthoj i höga farter .... nej tack.

Normalt är jag inte det minsta åkrädd - älskar när man t.ex. kan få åka med en racerförare i bil, tävlingsbil eller vanlig bil, och se hur fort det verkligen kan gå och med vilken kontroll.

Men att åka med på en hoj i höga farter - nej, där går min gräns. Det ska vara en glidare med en sansad förare och en s.k. "sissybar" för att jag ska känna mig trygg som hojpassagerare.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
webbelina
Inlägg: 46
Blev medlem: tis jan 31, 2006 23:54
Ort: Skåneland

Inlägg av webbelina »

*.*
Senast redigerad av webbelina den mån aug 14, 2006 01:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

AndersF1 skrev:Nej, håller med. Ingen större njutning att åka hoj bakpå. Alldeles för åkrädd.

Jag gillar BMW:s bilar som är bra och roliga, men deras hojar är verkligen *boring*. De japanska är bäst, de italienska, engelska och amerikanska har själ, men BMW har verkligen ingenting annat än dyr och tråkig kompromiss.

Vad har en K1200RS, 130 hk och 240 kg? Ungefär samma data som min GSX1100 hade, för drygt 20 år sedan...

Men visst, de gör bra ihopsatta sporttouringhojar som är lite lagom på alla fronter, men själv så är det nog det näst sista hojmärke jag skulle köpa, enbart slaget av HD.
Det framstår som alltmer uppenbart att du inte gjort någon vidare handgriplig undersökning av hur det verkligen ligger till.
130 Nm och 167 Hk är allt annat än tråkigt och med den framgaffel och sving de nya cyklarna är utrustade med går det som tåget när era hyllade riskokare redan vobblat av vägen.
Jag har kört en hel del hoj och jag har aldrig blivit frånåkt av de där rejsputtarna. Då satt jag på en i jämförelse riktig gubbracer, eller som den då kallades världens snabbaste ståplats, men de satte redan då garvet i halsen.

0-100 går på 3s och 0-200 går på åtta om man har lite bråttom.

Å andra sidan körde jag väl aldrig mot någon riktig Mika Kallio, så man vet väl inte riktigt. Eller rättare sagt, förmodligen hade jag fått smisk både fram och baklänges, men så fort vill ingen längre åka så att de hänger av en. DVS den går alldeles tillräckligt. Med de nya generationernas cyklar har BMW på allvar tagit upp kampen med riskokarna och det har också skrivits en hel del om detta i MC-pressen, men ni kan ju leva kvar i era gamla villfarelser om att BMW är trista för att de går som tåget och upplevs som lugnare och stabilare i alla farter och har överlägsen teknik.
Vill dock gärna betona att
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

Håller med Jari (tyvär för en gångs skull).

BMW´s sporttourer är ett mirakel av effekt, ballans, teknologi och körglädje. Lite väl dyr i sann BMW anda men mer kvalité än vad någon riskokare kan drömma om.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Jari skrev:
Jag har kört en hel del hoj och jag har aldrig blivit frånåkt av de där rejsputtarna. Då satt jag på en i jämförelse riktig gubbracer, eller som den då kallades världens snabbaste ståplats, men de satte redan då garvet i halsen.
Haha, så alla GSX1100R och liknande hojar var chanslösa mot din överviktiga och undermotoriserade gamla BMW. Vad var det för fantastiskt gammal BMW du hade? :D Ungefär lika troligt som dina kartingtider... :roll:

Vad var det förresten för årsmodell på K1200RS:n som du testade?
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

Jag fräste omkring på en Yamaha FJ1200, en på sin tid riktigt potent hoj, det var fan ingen BMW åkare som åkte ifrån mig då.!!!!

Hade även "kultmaskiner" som Honda CBX (6 cyl 1000cc) samt Yamaha RD350 (tvåtakt). Yamahan var riktigt snabb till 100 km / h!!

På den tiden så hade BMW inget som kunde i fart, väghållning eller ren prestanda matcha de japanska eller Italienska maskinerna!!!

Numera har BMW "sportat till sig" riktigt bra. :up:
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Jo, men inte har de några riktiga supersporthojar som t.ex. GSX-R1000, som har 178 hk på 166 kg, R1, etc..
De har bra sporttouringhojar om man gillar att åka omkring i 150 med packväskor, samt åka lite sportigare nån gång ibland, samt tycker om att betala lite mer än för motsvarande riskokare.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

AndersF1 skrev:
Jari skrev:
Jag har kört en hel del hoj och jag har aldrig blivit frånåkt av de där rejsputtarna. Då satt jag på en i jämförelse riktig gubbracer, eller som den då kallades världens snabbaste ståplats, men de satte redan då garvet i halsen.
Haha, så alla GSX1100R och liknande hojar var chanslösa mot din överviktiga och undermotoriserade gamla BMW. Vad var det för fantastiskt gammal BMW du hade? :D Ungefär lika troligt som dina kartingtider... :roll:

Vad var det förresten för årsmodell på K1200RS:n som du testade?
Tror hojen har mindre betydelse när en av förarna inte slår av när man nått 200 och över och den andre inte vågar...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
westerberg
Inlägg: 176
Blev medlem: fre mar 07, 2003 18:38

Inlägg av westerberg »

Har inget emot BMW,kör själv en (fyrhjulig med tak) men har Bmw nånsin varit framgångrik på asfalt med mc,annat än sidvagnsacing där dom dominerat under många år(för längesen)??
"Pit Board? What the f**k do I need a pit board for? If theres bikes in front of me then I'm not going fast enough!"

Richard Britton. Macau GP 2004
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

BMW har en egen serie...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
westerberg
Inlägg: 176
Blev medlem: fre mar 07, 2003 18:38

Inlägg av westerberg »

Jari skrev:BMW har en egen serie...
Är man framgångsrik där? :wink:
"Pit Board? What the f**k do I need a pit board for? If theres bikes in front of me then I'm not going fast enough!"

Richard Britton. Macau GP 2004
Användarens profilbild
Mr T
Inlägg: 686
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Åland

Inlägg av Mr T »

Åhh fasen ni har en hojtråd åxå!!!

De var lite mindre pajkastning här! :up:

LL har du köpt nån hoj?


Om inte, ta dej en funderare på en Itliensk V-Twin!
Snackar vi hoj eller snackar vi HOJ!!!

Aprilia vann årets hojtest, samtliga klasser!

Fy fasen vilken härlig hoj!
Och ljudet!!! :spec:

En bild från Mo i Rana. Jäkligt skön bana!
Synd att det regnade båda dagarna och var max 10 grader varm (i mitten av juli...).

Det e så inihelvete roligt att köra på bana så köper du hoj tycker jag att du skulle sikta på en som passar där. Risken e förstås att du blir biten...


Bild
Bild
Say no more...
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
jAsO
Inlägg: 238
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Uppsala

Inlägg av jAsO »

Vad har hänt med webbelinas inlägg?

Var själv och provkörde BMW F800S... den var riktigt trevlig. Skönt ljud från V-twinen och härlig körställning. Tror att detta kommer bli mitt stående råd till de som frågar efter vilken hoj de ska köpa som sin första.


Mr T,

Vilken fin hoj! Är det din Aprillia?
Användarens profilbild
Mr T
Inlägg: 686
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Åland

Inlägg av Mr T »

jAsO skrev:Vad har hänt med webbelinas inlägg?

Var själv och provkörde BMW F800S... den var riktigt trevlig. Skönt ljud från V-twinen och härlig körställning. Tror att detta kommer bli mitt stående råd till de som frågar efter vilken hoj de ska köpa som sin första.


Mr T,

Vilken fin hoj! Är det din Aprillia?
Kul att du gillade hojen jAsO.
Jodå de e min. Har haft den i tre år nu.
Det e en -00 så den börjar ju bli lite till åren.
Jag har funderat på att byta till nyare modell, men skillnaden är inte såå jäkla stor på dom nyare modellerna förutom hästkrafterna då.
På banan så spelar det inte så hemskt stor roll med kraften om man inte kan ta kurvorna å det är ju där nöjet ligger...

Men vad gäller kvalitet, prestanda, värde för pengarna och "kulfaktor" så rekomenderar jag skarp en Aprilia. Det finns bra begagnade hojar och maskinerna är otrooligt slitstarka (Rotax maskiner, "Made in Swiss").


Enda "felen" som jag vet att ägare haft e slirande koppling om dom haft fel olja i den och startrelät som med fördel kan bytas till ett från GSX1000.


Kort sagt, funderar nån på att köpa hoj, prova en Aprilia innan ni bestämmer er. Jag lovar att ni inte blir missnöjda!
Say no more...
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

Webbelina har just tagit sitt MC körkort. JÄTTEGRATTIS.

Har för mig att Webbelina spanat in sig på en Transalp som 2á hoj. Är för närvarande lycklig ägare till en riktig relik, en Honda CB400N som lystrar till namnet Sture. :D
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Har ju aldrig gillat H-D men den här måste jag erkänna att jag har ett habegär för - V-Rod och nu en ny version: Night Rod

http://www.mcnytt.se/content/index.php? ... 328be81189

Tur bara att plånboken inte är anpassad för den.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Har du tagit MC-kort än, LS1?
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Näää, med tanke på att jag flyttade mitt i sommaren tyckte jag det var bäst att vänta tills jag flyttade. Och sen trodde jag inte att det skulle vara så fint väder så länge - annars hade jag börjat nu i augusti. Nu blir det till i vår istället .... känns lite sent på året att börja nu. Göra klar det på vintern har jag ingen lust med.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Annars är det ganska skönt att ha kortet klart till våren, det kan ju vara lite kö på vårkanten med uppkörningar och liknande. Likadant bra att köpa hoj på höstkanten när en del är desperata efter pengar, istället för dyrt på våren.
Själv körde jag upp i snöslask - så blev det när man fyllde 16 sent på året och inte pallade med att vänta... Brorsan som var i samma läge fick köra upp i snöstorm, så det finns alltid de som har det värre.
webbelina
Inlägg: 46
Blev medlem: tis jan 31, 2006 23:54
Ort: Skåneland

Inlägg av webbelina »

Tack Gösta! Jo jag njuter i fulla drag av att det numera står AB på körkortet. Det är SKITKUL! att köra själv!
Nu i höst så tänkte jag börja med att vara så smått otrogen mot Sture...jag sneglar på andra mc :lol: . Sture är gammal (-82) och förvisso rätt pålitlig men ... jag vill ha "lammkött" :D . I alla fall ngn som är från 90-talet OCH som passar plånboken.
Jag märker ju att priserna på en del mc som finns och har funnits på blocket legat ett tag och priserna har gått ner. Så det är nog idé att se sig om efter en ny hoj när det inte är säsong.
Jag skulle nog rekommendera LS1 att skriva in sig och börja så smått med mc åkningen. Teorin är ju rätt bra att ha avklarat innan man börjar köra mer. Säsongen håller ju på till 31 Oktober dvs fram till det datumet så kan man köra upp här i Skåneland.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

En sån vill jag ha:
Bild
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
jAsO
Inlägg: 238
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Uppsala

Inlägg av jAsO »

Mr T,

Nu när vintern börjar närma sig börjar i vart fall jag fundera på om min gammelgixxer ska bytas mot något nyare. Italienska hojar har jag alltid drömt om men varit mycket osäker på kvaliteten. Du skriver att det är bra kvalitet på Aprillian... kan den jämföras med riskokarna? Hur är det med reservdelar vad gäller tillgång och pris? Man kan väl inte bara kliva in på Lelles MC och fixa billiga delar antar jag.

Det är väl kanske en Ducce i första hand som hägrar för egen del, om jag kommer över min oro över just kvaliteten (antar att det är många myter som snurrar runt).


Jari,

Den är grym! Synd bara att det var ett hemmabygge till hoj med Räkan på framför... svårt att se skönheten bakom ;).
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Jari skrev:En sån vill jag ha:
Jag förstår att det är Ferrarin i bakgrunden som du suktar efter för motorcykeln var bland det mest gräsliga jag har sett i mc-väg :barf:
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
jAsO
Inlägg: 238
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Uppsala

Inlägg av jAsO »

Drömhojen just nu måste ju vara en Desmosedici RR... om någon här köper en får ni göra en snabbrecension!


Bild
Bild

http://www.ducati.com/od/ducatisverige/ ... wsId=12504
http://www.ducati.com/desmosedici/
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

500.000+ för en mc ligger strax utanför vad jag är beredd att ge för en mc. :D


Här kommer min recension:

Superstark v4 motor med ett brett användbart varvregister, en vridstyv fackverksram som väl väger upp den superstarka motorn. Bromsar som nyper till och får stopp på schabraket innan du sitter i arschlet på framförvarande bil eftersom du blivit fartblind och missbedömt den egna farten och avståndet i relation till framförvarande fordon. Däck som nöts oroväckande fort, inte på grund av dålig kvalité utan på grund av att mc´n inbjuder till snabba accelerationer och hysteriska inbromsningar. En saftig försäkringsräkning då mc´n inte är helt gratis och förhållandet vikt / kraft är ohyggligt snedfördelad. Underleverantörerna (Brembo och Öhlins) är kända för att dels leverera bra prylar och ta bra betalt för dessa.


+
kul att köra, bra gasrespons, hyffsad ballans och väghållning, bra romsar, snygg färg, du lär slippa skammen av att möta många som har en likadan som du.

-
Högt däckslitage, det ingår inte ett halvt dussin mekaniker som hjälper dig med inställningarna då vädret skiftar från gassande sol till stilla duggregn, inget bra ställe att hänga bygellåset på då du kör. :D
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Mr T
Inlägg: 686
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Åland

Inlägg av Mr T »

jAsO skrev:Mr T,

Nu när vintern börjar närma sig börjar i vart fall jag fundera på om min gammelgixxer ska bytas mot något nyare. Italienska hojar har jag alltid drömt om men varit mycket osäker på kvaliteten. Du skriver att det är bra kvalitet på Aprillian... kan den jämföras med riskokarna? Hur är det med reservdelar vad gäller tillgång och pris? Man kan väl inte bara kliva in på Lelles MC och fixa billiga delar antar jag.

Det är väl kanske en Ducce i första hand som hägrar för egen del, om jag kommer över min oro över just kvaliteten (antar att det är många myter som snurrar runt).


Jari,

Den är grym! Synd bara att det var ett hemmabygge till hoj med Räkan på framför... svårt att se skönheten bakom ;).
JaSo:
Aprilias kvalitet kan MINST jämföras med riskokarnas. För två år sedan bytte jag ställe där jag gjorde servicen på hojen. Killen som gjorde servicen berättade att ventilkåporna aldig varit lyfta på hojen tidigare! Jag blev ju naturligvis förbannad då man betalat för service och dom inte hade checkat ventilerna. Men service killen sade att med Aprilia e de inte något problem, dom är i princip servicefria!!! De behövdes för övrigt ingen justering den gången heller. Kort sagt, byt olja å kör uta helvete!

Jag kan förstå att du e sugen på Ducce, men prova en Aprilia före du bestämmer dej, du får så mycket mer hoj för pengarna. Aprilian slog ju för övrigt Duccan också i årets Bike test (I och för sej så vann dom ju så dom slog ju alla).

Det är inget problem att få tag delar att få tag på till RSV:n. Jag plockar hem mycket från nätet. I Tyskland och USA finns det för övrigt mycket godis att få tag på (tuning och trimmning).
Annars så använder jag mej av Starol Racing i Enköping. Dom vet vad dom snackar om!!!

Jag hade kameran på tanken på Gellerås. Skruva upp volymen och njut av twinljudet. Körde runt banan på 3:an och 4:an, av ren lathet växlade jag aldrig ner till 2:an. Men vridet räckte bra till att hänga med R1:an framför ändå...
http://personal.inet.fi/cool/boive/EttV ... erasen.wmv
Say no more...
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Mr T:
Har du haft många riskokare eller är det italienskt som gäller?
Jag hade ett antal hängivna Laverda-fantaster som jag brukade umgås med när jag bodde i Sundsvall och åkte hoj och de tyckte att Laverda samt andra italienska hojar var guds gåva till hojåkarna, där det knappt fanns några fel alls. Jag och deras hojar höll inte alltid med, så hur subjektiv är du? :)
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Razor skrev:
Jari skrev:En sån vill jag ha:
Jag förstår att det är Ferrarin i bakgrunden som du suktar efter för motorcykeln var bland det mest gräsliga jag har sett i mc-väg :barf:
Du kommer inte få se mig nånsin bakom ratten på en sån. För det första skall man vara byggd som en spagetti i kroppen och så skall man gilla taskig byggkvalitet och plast.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Mr T
Inlägg: 686
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Åland

Inlägg av Mr T »

AndersF1 skrev:Mr T:
Har du haft många riskokare eller är det italienskt som gäller?
Jag hade ett antal hängivna Laverda-fantaster som jag brukade umgås med när jag bodde i Sundsvall och åkte hoj och de tyckte att Laverda samt andra italienska hojar var guds gåva till hojåkarna, där det knappt fanns några fel alls. Jag och deras hojar höll inte alltid med, så hur subjektiv är du? :)
Jag har har riskokare förut och hade inte nåt att klaga på. Det jag försökte säga till jAsO e att han inte behöver vara orolig vad gäller kvaliteten då det är Italienskt. Ducce hade dåligt rykte ett tag (jag vet inte om det gäller på dom nyare modellerna) och jag har förstått att servicen är väldigt viktig och ganska dyr. Det gäller inte för Aprilia.

NU har jag nog fastnat för Italienskt. Det e nåt speciellt med dom helt enkelt.
Läste nyligen att Aprilia kommer ut med en 1200cc twin och en 1000cc V4 2008. Den första ryktas ge ca 170 hp och den senare e nog för att matcha Duccen på bilden ovan. Troligvis kommer den att ha ett överkomligt pris...
Say no more...
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

AndersF1 skrev:Mr T:
Har du haft många riskokare eller är det italienskt som gäller?
Jag hade ett antal hängivna Laverda-fantaster som jag brukade umgås med när jag bodde i Sundsvall och åkte hoj och de tyckte att Laverda samt andra italienska hojar var guds gåva till hojåkarna, där det knappt fanns några fel alls. Jag och deras hojar höll inte alltid med, så hur subjektiv är du? :)
Nu är ju inte Laverda kända för sin kvalité, däremot så tror jag att det fanns mycket körglädje och inbyggd Laverdakaraktär i maskinerna. När riskokarna kom på allvar i slutet av 60 talet så tog man kvalitén till helt nya höjder. Hondas klassiska 750 kubikare med skivbroms, radfyra, överhängande axlar mm mm var ett mirakel av kvalité när den kom. Den konkurerade snabbt ut klassiker som BSA, Norton, Triumph, och de andra dåtidens "muskelmaskiner". Nu har man repat sig något och en Triumph idag är inte vad den var då. Man behöver inte längre kolla bensinen och fylla på olja som det var då. Kvaliten är utmärkt. De italienska tillverkarna har delvis gått samman och gör idag bra maskiner även om priserna inte är nere på riskokarnivå. Jänkarnas maskiner i glidarsegmentet håller utmärkt kvalité även om även de är något högt prissatta. Som lite amatörmcentusiast så saknar jag märken som Laverda, Benelli, Moto Guzzi, Gilera mfl på vägarna. Sen tycker jag att det har gått lite till överdrift det där med motorkraft på mc. Varför i hela fridens namn behöver man 100+ hk på en mc? Med 100 hk och en vikt på 250 kg så blir fart och accelerationsresurserna ohanterliga för många förare, det ser vi på våra intensivvårdsavdelningar och kyrkogårdar. En 22 åring har normalt inte så gott omdömme att han / hon kan på ett säkert och tryggt sätt framföra en mc i trafiken och sammtidigt utnyttja dess potential och ligga inanför lagens råmärken. Att ha starka maskiner för tävlingsbruk på bana är självfallet en helt annan sak. Jag kan inte se något som helst skäl till att tex ducatin ovan görs godkänd för gatubruk och riskerar att hamna i händerna på en son till en rik människa. Vad skulle motivera detta? Den individuella friheten? Sen är jag till leda trött på alla snorungar som ser sin mc som en leksak som de kan använda på allmänn väg. :down:
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Mr T
Inlägg: 686
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Åland

Inlägg av Mr T »

Gösta skrev:
AndersF1 skrev:Mr T:
Har du haft många riskokare eller är det italienskt som gäller?
Jag hade ett antal hängivna Laverda-fantaster som jag brukade umgås med när jag bodde i Sundsvall och åkte hoj och de tyckte att Laverda samt andra italienska hojar var guds gåva till hojåkarna, där det knappt fanns några fel alls. Jag och deras hojar höll inte alltid med, så hur subjektiv är du? :)
Nu är ju inte Laverda kända för sin kvalité, däremot så tror jag att det fanns mycket körglädje och inbyggd Laverdakaraktär i maskinerna. När riskokarna kom på allvar i slutet av 60 talet så tog man kvalitén till helt nya höjder. Hondas klassiska 750 kubikare med skivbroms, radfyra, överhängande axlar mm mm var ett mirakel av kvalité när den kom. Den konkurerade snabbt ut klassiker som BSA, Norton, Triumph, och de andra dåtidens "muskelmaskiner". Nu har man repat sig något och en Triumph idag är inte vad den var då. Man behöver inte längre kolla bensinen och fylla på olja som det var då. Kvaliten är utmärkt. De italienska tillverkarna har delvis gått samman och gör idag bra maskiner även om priserna inte är nere på riskokarnivå. Jänkarnas maskiner i glidarsegmentet håller utmärkt kvalité även om även de är något högt prissatta. Som lite amatörmcentusiast så saknar jag märken som Laverda, Benelli, Moto Guzzi, Gilera mfl på vägarna. Sen tycker jag att det har gått lite till överdrift det där med motorkraft på mc. Varför i hela fridens namn behöver man 100+ hk på en mc? Med 100 hk och en vikt på 250 kg så blir fart och accelerationsresurserna ohanterliga för många förare, det ser vi på våra intensivvårdsavdelningar och kyrkogårdar. En 22 åring har normalt inte så gott omdömme att han / hon kan på ett säkert och tryggt sätt framföra en mc i trafiken och sammtidigt utnyttja dess potential och ligga inanför lagens råmärken. Att ha starka maskiner för tävlingsbruk på bana är självfallet en helt annan sak. Jag kan inte se något som helst skäl till att tex ducatin ovan görs godkänd för gatubruk och riskerar att hamna i händerna på en son till en rik människa. Vad skulle motivera detta? Den individuella friheten? Sen är jag till leda trött på alla snorungar som ser sin mc som en leksak som de kan använda på allmänn väg. :down:
Hmm... Ja, man kanske inte "behöver" så mycket hästar. Man behöver nog inte 400 kusar i en M5:a heller. I min e de runt 130 kusar/220 kilo som jag tyckte var grymt i början. Efter några år så blev "grymt" hanterbart och lagom. Nu skulle jag inte säga nej tack till lite mer och har ett chip liggande som skall moteras till nästa säsong...

Men jag håller fullständigt med i resonemanget om att det är galet att ungdomar slänger sej på en maskin med 180 hästar och ett viktförhållande på 1:1 innan dom har lärt sej köra hoj. Jag vet själv att man inte hade så mycket respekt för farter och överskattade sin egen förmåga när man var yngre.
Men det finns nog ingen enkel lösning att reglrea det med lagar och förordningar. En kille som kört cross sen han började gå och fortsatte med 125 på bana och även kanske 600:a innan han ens fyllt 18 har ju bättre förutsättningar än en 25:åring som köpte sitt första fordon vid 24 t.ex. en VW bubbla.

Till sist en liten fråga angående en mening i ditt inlägg.
"Jänkarnas maskiner i glidarsegmentet håller utmärkt kvalité"
Kör du själv jänkare? :wink:
Say no more...
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

Hej Mr T, ja jag kör själv en H-D XL1200C. När min ekonomi tillåter så blir det en Softtail Fat Boy. :D Fluktar även in en Varadero som jag tyckte känndes bra.

Har själv kört för sin tid snabba maskiner. Yamaha FJ 1200 samt en RD 350 (en för sin tid hysteriskt snabb maskin, 2 cyl 2 takt som levererade ca 60 + hk) mfl.

Nu blir det mest slököra och köpa en glass då och då. Har ofta min 12 eller 8 årige son som medpassagerare.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Gösta skrev:Har ofta min 12 eller 8 årige son som medpassagerare.
Vet du inte hur gammal din son är? :o
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
Mr T
Inlägg: 686
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Åland

Inlägg av Mr T »

Gösta skrev:Hej Mr T, ja jag kör själv en H-D XL1200C. När min ekonomi tillåter så blir det en Softtail Fat Boy. :D Fluktar även in en Varadero som jag tyckte känndes bra.

Har själv kört för sin tid snabba maskiner. Yamaha FJ 1200 samt en RD 350 (en för sin tid hysteriskt snabb maskin, 2 cyl 2 takt som levererade ca 60 + hk) mfl.

Nu blir det mest slököra och köpa en glass då och då. Har ofta min 12 eller 8 årige son som medpassagerare.
OK! Släppte dom inte en RD500 tvåtaktare åxå??
Jaaa det kanske blir någon glidare för mej i framtiden åxå, men för tillfället så e jag biten av bankörningen. Jag tycker att jag lärt mej köra hoj mycket bättre efter att varit på banan några gånger. Det e skönt att kunna gasa friskt utan att vara rädd för alla bildårar.
FJ1200:an var väl en skön maskin, eller?
Say no more...
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

Razor skrev:
Gösta skrev:Har ofta min 12 eller 8 årige son som medpassagerare.
Vet du inte hur gammal din son är? :o
Jodå, jag vet hur gamla båda är, 12 och 8. en av dom brukar åka med, 12 åringen eller 8 åringen.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

Mr T skrev:
Gösta skrev:Hej Mr T, ja jag kör själv en H-D XL1200C. När min ekonomi tillåter så blir det en Softtail Fat Boy. :D Fluktar även in en Varadero som jag tyckte känndes bra.

Har själv kört för sin tid snabba maskiner. Yamaha FJ 1200 samt en RD 350 (en för sin tid hysteriskt snabb maskin, 2 cyl 2 takt som levererade ca 60 + hk) mfl.

Nu blir det mest slököra och köpa en glass då och då. Har ofta min 12 eller 8 årige son som medpassagerare.
OK! Släppte dom inte en RD500 tvåtaktare åxå??
Jaaa det kanske blir någon glidare för mej i framtiden åxå, men för tillfället så e jag biten av bankörningen. Jag tycker att jag lärt mej köra hoj mycket bättre efter att varit på banan några gånger. Det e skönt att kunna gasa friskt utan att vara rädd för alla bildårar.
FJ1200:an var väl en skön maskin, eller?

På bana så kan du gasa utav bara hel-ete, det är liksom meningen. Det jag som trafikant inte gillar när dårarna kör busfort (typ 150 på 50 väg) Man blir en bättre mc förare generellt sätt om man kör på bana. Man lär sig sina och mc´ns gränser. FJ 1200 var för sin tid en underbar maskin. Snabb, råstark, välballanserad, bra bromsar mm mm. Jodå, man gav även ut en 500 cc version av RD modellen. http://www.mcpoolen.se/mc/1984/yamaha/rd500lc.html

Hysteriska 88 hk vid 9500 rpm. Prestanda som står sig väl än idag 22 år senare.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Mr T
Inlägg: 686
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Åland

Inlägg av Mr T »

Gösta skrev:
Mr T skrev:
Gösta skrev:Hej Mr T, ja jag kör själv en H-D XL1200C. När min ekonomi tillåter så blir det en Softtail Fat Boy. :D Fluktar även in en Varadero som jag tyckte känndes bra.

Har själv kört för sin tid snabba maskiner. Yamaha FJ 1200 samt en RD 350 (en för sin tid hysteriskt snabb maskin, 2 cyl 2 takt som levererade ca 60 + hk) mfl.

Nu blir det mest slököra och köpa en glass då och då. Har ofta min 12 eller 8 årige son som medpassagerare.
OK! Släppte dom inte en RD500 tvåtaktare åxå??
Jaaa det kanske blir någon glidare för mej i framtiden åxå, men för tillfället så e jag biten av bankörningen. Jag tycker att jag lärt mej köra hoj mycket bättre efter att varit på banan några gånger. Det e skönt att kunna gasa friskt utan att vara rädd för alla bildårar.
FJ1200:an var väl en skön maskin, eller?

På bana så kan du gasa utav bara hel-ete, det är liksom meningen. Det jag som trafikant inte gillar när dårarna kör busfort (typ 150 på 50 väg) Man blir en bättre mc förare generellt sätt om man kör på bana. Man lär sig sina och mc´ns gränser. FJ 1200 var för sin tid en underbar maskin. Snabb, råstark, välballanserad, bra bromsar mm mm. Jodå, man gav även ut en 500 cc version av RD modellen. http://www.mcpoolen.se/mc/1984/yamaha/rd500lc.html

Hysteriska 88 hk vid 9500 rpm. Prestanda som står sig väl än idag 22 år senare.
Häftigt! En riktig kultmaskin! :up: :D
Say no more...
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.