Jag vet - tyvärr finns det folk som inte kan glädjas åt andras lycka utan helt själviskt bara tänker "mig, mig, mig"AndersF1 skrev:Det verkar småaktigt av henne, jag tycker folk skall kunna glädjas åt andras lycka.LuckyStrike1 skrev: Även att köra iväg efter att ha snott pengar av en ensamstående trebarnsmamma kan skänka en oerhörd glädje, en körglädje. Fast inte för mamman förstås...
Motormännens nybilsenkät
-
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
Hon är säkert av den där giriga typen.AndersF1 skrev:Det verkar småaktigt av henne, jag tycker folk skall kunna glädjas åt andras lycka.LuckyStrike1 skrev: Även att köra iväg efter att ha snott pengar av en ensamstående trebarnsmamma kan skänka en oerhörd glädje, en körglädje. Fast inte för mamman förstås...
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
Bedrövliga människor!LuckyStrike1 skrev:Jag vet - tyvärr finns det folk som inte kan glädjas åt andras lycka utan helt själviskt bara tänker "mig, mig, mig"AndersF1 skrev:Det verkar småaktigt av henne, jag tycker folk skall kunna glädjas åt andras lycka.LuckyStrike1 skrev: Även att köra iväg efter att ha snott pengar av en ensamstående trebarnsmamma kan skänka en oerhörd glädje, en körglädje. Fast inte för mamman förstås...
-
- Varnad
Jag som trodde du var motståndare till sånt?Gösta skrev:Jag spelade skjortan av en "bekant" i poker i går kväll. I morse när jag satte mig i min (enligt er bakhjulsfanatiker) tråkiga hisingentraktor så kände jag oerhörd glädje av att köra till jobbet. Om det var min bil eller gårdagens pokerförnedring av min "bekantskap" som gav denna ohejdade glädje vet jag inte. Men glad var jag.AndersF1 skrev:Är inte körglädje att känna glädje när man kör?
Det var du när jag skinnade dig på dina marker i alla fall...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
Du spelade av mig 13 kr också, och du verkar inte ens skämmas för det din jäkel!Gösta skrev:Jag spelade skjortan av en "bekant" i poker i går kväll. I morse när jag satte mig i min (enligt er bakhjulsfanatiker) tråkiga hisingentraktor så kände jag oerhörd glädje av att köra till jobbet. Om det var min bil eller gårdagens pokerförnedring av min "bekantskap" som gav denna ohejdade glädje vet jag inte. Men glad var jag.AndersF1 skrev:Är inte körglädje att känna glädje när man kör?
-
- Varnad
-
Hmm, jag kör på bana både med sladd och utan sladd, sen om jag "skiddar" är det ju medvetet, inte pga olycka, visst det händer.. Men ett litet oskyldigt kast verkar dräpa många i trafiken som inte vet vad de ska ta sig till... Sen vem har sagt rally i trafiken? ja kanske det... Men jag nämnde väl ändå att jag lärde mig sånt här på en parkering, min far tog ut mig på isparkeringar just pga säkerheten...Gösta skrev:Tomas_Boden skrev:Hmm, ni därnere gillar inte sladdar va? Ni ser det som nåt hemskt alltså?Gösta skrev: Trodde att Nokian Häääkkapelitääää byggde världens bästa vinterdäck just för att förhindra att de finska hemmafruarna halkade omkring på de finska grusvägarna. Har inte sett någon snö här i sthlm sen i Mars. Det är några månader kvar till snön kommer. Kanske importerar ni Finländare snö från era forna herrar i öster så att hemmafruarna skall kunna halka omkring??
och är man alltför rädd för diverse kast på vintern tror jag inte man bör köra bil..
. Men sladd är kul, om det inte ska behöva gå alltför fort runt en bana!
Om bilen sladdar på vintern betyder det att du har fel vinterbil, dåliga däck och är dålig förare. Det är ambitiösa förare som tror sig vara duktiga som utgör den största trafikfaran och gör våra försäkringspremier höga. Jag har ABS, antispinn, framhjulsdrift och mycket bra vinterdäck, dessutom anpassar jag farten till omständigheterna. Som sagt, har inte krockat på 20 år och inte kommit försent någonstans.
Men är man okunnig, överambitiös och vill visa hur duktig man är så skall man göra det på bana och inte köra rally i trafiken som Jari, Boban, Helgonet och du uppenbart gör. OERHÖRT ANSVARSLÖST AV ER.
Och självklart ska man anpassa sig.. Jag anser personligen att de absolut flesta olyckor beror på brist av anpassning till väglaget.. Och tro mig, halkan häruppe skulle du kanske prova på! Men saltet har börjat göra sitt intåg även häruppe så kommande generation kanske inte kommer att få någon erfarenhet av just ishalka och vinterdäck som blir till slicks på grund av att däckmönstren packas igen av all snö!
Men ja, säkerhet går före rostangrepp och igenslaskade rutor (vilket iofs kan vara en säkerhetsrisk) på bilarna! Jag tummar inte på säkerheten med okalkylerade risker... Så nog tar jag ut detta på bana också. Men det är inte det som gjort mig till att mjukt använda bilen på rätt sätt när halkan sätter in!
-
Skulle du vilja ta om det där, fast sammanhängande med en röd tråd.?????Tomas_Boden skrev:Hmm, jag kör på bana både med sladd och utan sladd, sen om jag "skiddar" är det ju medvetet, inte pga olycka, visst det händer.. Men ett litet oskyldigt kast verkar dräpa många i trafiken som inte vet vad de ska ta sig till... Sen vem har sagt rally i trafiken? ja kanske det... Men jag nämnde väl ändå att jag lärde mig sånt här på en parkering, min far tog ut mig på isparkeringar just pga säkerheten...Gösta skrev:Tomas_Boden skrev: Hmm, ni därnere gillar inte sladdar va? Ni ser det som nåt hemskt alltså?
och är man alltför rädd för diverse kast på vintern tror jag inte man bör köra bil..
. Men sladd är kul, om det inte ska behöva gå alltför fort runt en bana!
Om bilen sladdar på vintern betyder det att du har fel vinterbil, dåliga däck och är dålig förare. Det är ambitiösa förare som tror sig vara duktiga som utgör den största trafikfaran och gör våra försäkringspremier höga. Jag har ABS, antispinn, framhjulsdrift och mycket bra vinterdäck, dessutom anpassar jag farten till omständigheterna. Som sagt, har inte krockat på 20 år och inte kommit försent någonstans.
Men är man okunnig, överambitiös och vill visa hur duktig man är så skall man göra det på bana och inte köra rally i trafiken som Jari, Boban, Helgonet och du uppenbart gör. OERHÖRT ANSVARSLÖST AV ER.
Och självklart ska man anpassa sig.. Jag anser personligen att de absolut flesta olyckor beror på brist av anpassning till väglaget.. Och tro mig, halkan häruppe skulle du kanske prova på! Men saltet har börjat göra sitt intåg även häruppe så kommande generation kanske inte kommer att få någon erfarenhet av just ishalka och vinterdäck som blir till slicks på grund av att däckmönstren packas igen av all snö!
Men ja, säkerhet går före rostangrepp och igenslaskade rutor (vilket iofs kan vara en säkerhetsrisk) på bilarna! Jag tummar inte på säkerheten med okalkylerade risker... Så nog tar jag ut detta på bana också. Men det är inte det som gjort mig till att mjukt använda bilen på rätt sätt när halkan sätter in!
Va fan, du är väl inte full kl 16:46??????
(det luddigt sagda är det luddigt tänkta)
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
Ne inte full än Vad jag säger är, att du kallar sladdande förare för okunniga och överambitiösa förare, som tydligen riskerar andras liv.. Ja, kan stämma till viss del.. Rally i trafiken skrev du, när jag skrivit att jag var på parkeringar som ung och körde "rally", inte i trafiken..
Sen skrev du att du anpassar dig, vilket är bra! Så gör även jag, och jag anser att brist på anpassning är den absolut vanligaste anledningen till olyckor.. För mig existerar inte dålig bil, dåliga däck osv.. Man bör veta vad man har att göra med så fort man hunnit köra några kvarter. Man ska helt enkelt anpassa sig så att man inte får upp en krissituation! Sedan skrev jag att du förmodligen inte upplevt den underbara ishalkan i norrbotten, för jag tror bara inte du gjort det..
Du får det att låta som om alla sladdar är av misstag och pga dumhet, men jag säger att jag kan finna ett visst nöje i det, både på banan och utanför.. Och jag är inte ensam om den åsikten helt enkelt.
Under kontrollerade former finns det ingen skam i det, som du försöker påstå.. Sedan om det genomförs med krockar som följd i trafiken är ju det tragiskt. Och den förhöjda försäkringspremien du talade om beror nog mest på oerfarna förare som råkar kliva över sin gräns, och får panik när situationen uppstått, för de har aldrig "lekt"!
Sen finner du kanske förvirring i mitt uttalande om att säkerhet går före rostangrepp.. Då talar jag om vägsaltet! Eftersom vägsaltet nu börjar läggas ut på vägarna i norrbotten, kommer bilarna att rosta bort, men vägarna blir utan ishalka.. Men jag har inget emot halka, jag finner det roande och bekymmersfritt! Däremot är rosten inte så kul
Sen skrev du att du anpassar dig, vilket är bra! Så gör även jag, och jag anser att brist på anpassning är den absolut vanligaste anledningen till olyckor.. För mig existerar inte dålig bil, dåliga däck osv.. Man bör veta vad man har att göra med så fort man hunnit köra några kvarter. Man ska helt enkelt anpassa sig så att man inte får upp en krissituation! Sedan skrev jag att du förmodligen inte upplevt den underbara ishalkan i norrbotten, för jag tror bara inte du gjort det..
Du får det att låta som om alla sladdar är av misstag och pga dumhet, men jag säger att jag kan finna ett visst nöje i det, både på banan och utanför.. Och jag är inte ensam om den åsikten helt enkelt.
Under kontrollerade former finns det ingen skam i det, som du försöker påstå.. Sedan om det genomförs med krockar som följd i trafiken är ju det tragiskt. Och den förhöjda försäkringspremien du talade om beror nog mest på oerfarna förare som råkar kliva över sin gräns, och får panik när situationen uppstått, för de har aldrig "lekt"!
Sen finner du kanske förvirring i mitt uttalande om att säkerhet går före rostangrepp.. Då talar jag om vägsaltet! Eftersom vägsaltet nu börjar läggas ut på vägarna i norrbotten, kommer bilarna att rosta bort, men vägarna blir utan ishalka.. Men jag har inget emot halka, jag finner det roande och bekymmersfritt! Däremot är rosten inte så kul
-
Titta, du kan både skriva klart och tydligt samt ha en röd tråd i ditt resonemang
Då var det som jag misstänkte, du är lättroad du med. Hoppas inte att ditt billiga nöje får kosta en medmänniska livet bara.
Tomas_Boden skrev:Ne inte full än Vad jag säger är, att du kallar sladdande förare för okunniga och överambitiösa förare, som tydligen riskerar andras liv.. Ja, kan stämma till viss del.. Rally i trafiken skrev du, när jag skrivit att jag var på parkeringar som ung och körde "rally", inte i trafiken..
Min kritik gällde "yrkessladdare" (de som sladdar för sladdandets skull och finner en barnslig glädje i det) som Jari och Anders F1.
Vi har en bilbesiktning som skall se till att minimikraven på däck, bromsar, styrleder mm mm uppnås. Jo, det finns massor med dåliga bilar.
Nej, då har du missförstått mig (även jag kan vara otydlig). Några sladdar av "misstag" (dåliga förare med bristfälliga bilar) och andra sladdar för att dom är lättroade och gillar och sladda. En seriös förare som tar säkerheten på allvar ser till att vara så förbredd på situationen och omständigheterna att denne inte får sladd. Får denna förare sladd har den missbedömt omständigheterna, sin förmåga och sitt fordon.
Under kontrollerade former finns det ingen skam i det, som du försöker påstå..
Inte skamligt, men oerhört dåligt och brister i ovanstående omständigheter. Nog borde en sådan förare skämmas lite.
Sedan om det genomförs med krockar som följd i trafiken är ju det tragiskt.
Och ansvarslöst skulle jag vilja säga.
Och den förhöjda försäkringspremien du talade om beror nog mest på oerfarna förare som råkar kliva över sin gräns, och får panik när situationen uppstått, för de har aldrig "lekt"!
Ansvarslöst som ett resultat av omognad för att framföra fordon i trafik
Sen finner du kanske förvirring i mitt uttalande om att säkerhet går före rostangrepp..
Säkerheten MÅSTE få komma före matteriella ting som bilar.
Då talar jag om vägsaltet! Eftersom vägsaltet nu börjar läggas ut på vägarna i norrbotten, kommer bilarna att rosta bort, men vägarna blir utan ishalka..
Bättre rostiga bilar (som byts mot nya och modernare och säkrare) än 1 död människa.
Men jag har inget emot halka, jag finner det roande och bekymmersfritt! Däremot är rosten inte så kul
Då var det som jag misstänkte, du är lättroad du med. Hoppas inte att ditt billiga nöje får kosta en medmänniska livet bara.
-
- Utvisad
Är det verkligen bättre att hänge sig åt högfartsorgier (i stil med intelligensreserven på fria ordet) på sydeuropeiska landsvägar då? Som tur är stävjades ju galenskaperna innan någon oskyldig strök med.
Det verkar som ni har olika sätt att utsätta omgivningen för risker...
Det verkar som ni har olika sätt att utsätta omgivningen för risker...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Varnad
Bra sagt Enzo!
För att återgå till sladdandet "för nöjes skull", så sker det aldrig bland andra bilar utan då endast då säkerhetsmarginalerna bedöms vara stora nog vilket oftast innebär att man är ensam på just den vägen eller parkeringen.
Det är tusen gånger bättre att veta exakt vart gränserna går och vara beredd på rätt sätt än att chansa vilket du "Gösta" verkar föredra. Det finns inget idiotsäkert däck och ingen teknik uppfunnen ännu som kan få dig att undvika konsekvenserna av en sladd den gången du överraskas av den.
Det finns andra därute som inte har ditt omdöme och ibland måste man hjälpa dem också.
För att återgå till sladdandet "för nöjes skull", så sker det aldrig bland andra bilar utan då endast då säkerhetsmarginalerna bedöms vara stora nog vilket oftast innebär att man är ensam på just den vägen eller parkeringen.
Det är tusen gånger bättre att veta exakt vart gränserna går och vara beredd på rätt sätt än att chansa vilket du "Gösta" verkar föredra. Det finns inget idiotsäkert däck och ingen teknik uppfunnen ännu som kan få dig att undvika konsekvenserna av en sladd den gången du överraskas av den.
Det finns andra därute som inte har ditt omdöme och ibland måste man hjälpa dem också.
-
-
Det är väl där som problemet oftast ligger; att vanligt folk inte vet sina begränsningar?Tomas_Boden skrev:Vi vill säkert alla uppnå samma sak, att man kör efter sina begränsningar.. Det är vi säkert överens om! För det finns många som inte gör det, jag är en av dem som vet vart min klara gräns ligger, med eller utan busande..
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
Menar du som den gången vi var ute och körde (jag körde ) och du satt och yrade om att den och den kurvan kan man ta mycket fortare. Underlaget var snö, området var ett förortsområde med mycket barn, och motionärer i rörelse. Det är vad jag kallar både bristande omdöme och förakt för att andra kan drabbas. Självfallet lät jag mig inte påverkas av ditt tjat och orerande om hur långsamt du tyckte att det gick. Jag körde så fort som jag bedömde att omständigheterna tillät utan att tumma på säkerheten. Jag kan inte förmå mig att se bilen som en leksak där mitt nöje att sladda (hur det nu kan vara roligt) skall gå före mina medtrafikanters säkerhet. Det är frågan om OMDÖMME. Där vet jag att du ibland brister.Jari skrev:Bra sagt Enzo!
.
-
- Varnad
Jag tror att du inte ser skillnad på omdöme och det faktum att våra gränser går på olika ställen.
Det har med gedigen kunskap att göra och precis som i vilket hantverk som helst kan man avancera och göra ett bättre jobb, till och med fortare.
(Att det i såssesverige är politiskt inkorrekt att säga "fortare är bra" är jag medveten om, men inte trodde jag att du med ditt "trackrekord" i österrike skulle komma med sånt.)
Det har med gedigen kunskap att göra och precis som i vilket hantverk som helst kan man avancera och göra ett bättre jobb, till och med fortare.
(Att det i såssesverige är politiskt inkorrekt att säga "fortare är bra" är jag medveten om, men inte trodde jag att du med ditt "trackrekord" i österrike skulle komma med sånt.)
-
Jari skrev:Jag tror att du inte ser skillnad på omdöme och det faktum att våra gränser går på olika ställen.
Jag vet inte var din gräns går, det vet du bevisligen inte själv. I Österrike körde jag 112 km / h på 90 väg. Vägen hade separerade körbanor. I Finland körde du med några promille i blodet, jag vet inte vad som är värst, att jag kör 12 km / h för fort på motorväg eller att du kör packad.
Jag vet inte om jag kan "avancera" och göra ett bättre jobb än att köra 20 år utan att varken fordon eller människor kommit till skada. Men visst jag kan liksom du lägga prestige i att köra fort, olagligt och berusad. Då kanske du respekterar mig som en riktig chaufför. Sladdar jag dessutom i bebyggt område så kanske jag får finsk juniorstatus som rallyförare.
-
-
- Utvisad
Det ironiska är att vi som körde lagligt och startade efter Gösta ändå kom fram först till banan. Det finns en läxa att lära där för Gösta...AndersF1 skrev:Totalt omdömeslöst!Gösta skrev:I Österrike körde jag 112 km / h på 90 väg. Vägen hade separerade körbanor.
Jag har som sagt _aldrig_ krockat, inte ens för 20 år sedan.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
-
- Varnad
Gösta skrev:Jari skrev:Jag tror att du inte ser skillnad på omdöme och det faktum att våra gränser går på olika ställen.
Jag vet inte var din gräns går, det vet du bevisligen inte själv. I Österrike körde jag 112 km / h på 90 väg. Vägen hade separerade körbanor. I Finland körde du med några promille i blodet, jag vet inte vad som är värst, att jag kör 12 km / h för fort på motorväg eller att du kör packad.
Jag vet inte om jag kan "avancera" och göra ett bättre jobb än att köra 20 år utan att varken fordon eller människor kommit till skada. Men visst jag kan liksom du lägga prestige i att köra fort, olagligt och berusad. Då kanske du respekterar mig som en riktig chaufför. Sladdar jag dessutom i bebyggt område så kanske jag får finsk juniorstatus som rallyförare.
Du är ju för fan helt otrolig!
Inte kör jag valrossnacket på ett publikt forum?
Inte förebrår väl jag dig för din bristande moral vad gäller andras egendom eller pengar?
Jag vet dock att jag kört fler mil sen min incident i Finland än vad du gjort sen du krockade senast, om nu det ska vara nån tröst.
Varför tror du det är obligatoriskt med halkbana på körkortsprovet?
Tror du det finns en idé bakom, eller?
Att du inbillar dig att de kunskaper du förkovrat i samband med den halvtimmen för snart 25 år sedan gör dig till en bättre förare idag skrämmer mig.
-
Det fanns inget obligatoriskt halkprov när jag tog körkort, så med tanke på Göstas betydligt högre ålder var det nog inget då heller.
Så vid första besöket på riktig vinterväg kommer Gösta att få retursladd ut i de mötandes körfält och döda familjen i den mötande bilen, eller också kryper han fram på vägen och blir påkörd bakifrån av en fyllekörande Jari, och kör på den mötande bilen lik förbaskat. Så lär dig häva sladda Gösta, så undviker du förhoppningsvis både mötande bilar och fylle-jarisar i trafiken (det sistnämnda är dock ingen garanti då sladdandet brukar utföras hellre än bra då promillen stiger hos chaffisen...).
Så vid första besöket på riktig vinterväg kommer Gösta att få retursladd ut i de mötandes körfält och döda familjen i den mötande bilen, eller också kryper han fram på vägen och blir påkörd bakifrån av en fyllekörande Jari, och kör på den mötande bilen lik förbaskat. Så lär dig häva sladda Gösta, så undviker du förhoppningsvis både mötande bilar och fylle-jarisar i trafiken (det sistnämnda är dock ingen garanti då sladdandet brukar utföras hellre än bra då promillen stiger hos chaffisen...).
-
- Utvisad
Nu måste jag komma med en högst ovetenskaplig tes:
Det måste ju vara bättre att vara usel på att häva sladdar, medveten om detta och därmed sänka farten och försöka anpassa sig till rådande förhållanden (dock kanske det ändå inte är tillräckligt)
än att
köra omkring på vägarna ordentligt på fyllan och tro att man är världens bästa chaufför och medvetet ställa upp bilen i tron att man med sin enorma erfarenhet av kökörning i stadstrafik klarar vad som helst.
Detta är bara min högst subjektiva åsikt...
Vad tror ni?
Det måste ju vara bättre att vara usel på att häva sladdar, medveten om detta och därmed sänka farten och försöka anpassa sig till rådande förhållanden (dock kanske det ändå inte är tillräckligt)
än att
köra omkring på vägarna ordentligt på fyllan och tro att man är världens bästa chaufför och medvetet ställa upp bilen i tron att man med sin enorma erfarenhet av kökörning i stadstrafik klarar vad som helst.
Vad tror ni?
-
Jag förstår inte detta. Först rekomenderar du mig att behålla pengarna, och nu har jag bristande moral. Jag är enligt dig (och några till) en notorisk fortkörare som borde buras in. Notera, jag har aldrig varit av med mitt körkort. Aldrig manipulerat tider i gocarttävling mm mm. Jag har inga problem med att erkänna det, jag gillar inte att skada andra människor, därför ökar jag säkerhetsmarginalen för att minska risken att så sker. Jag vet inte hur många mil du kört. Det som förvånar mig lite är att du inte är rallyförare i stället. Alla norrlänningar och Finländare är tydligen världens bästa chaufförer. Ju längre söderut man kommer desto sämmre kör människor. Bredsladd och halkkörning verkar sitta i generna.Jari skrev:Gösta skrev:Jari skrev:Jag tror att du inte ser skillnad på omdöme och det faktum att våra gränser går på olika ställen.
Inte förebrår väl jag dig för din bristande moral vad gäller andras egendom eller pengar?
Jag vet dock att jag kört fler mil sen min incident i Finland än vad du gjort sen du krockade senast, om nu det ska vara nån tröst.
Att du inbillar dig att de kunskaper du förkovrat i samband med den halvtimmen för snart 25 år sedan gör dig till en bättre förare idag skrämmer mig.
Varför detta hävdelsebehov? Vad har ni att bevisa och för vem? Jag imponeras inte av att folk lämnar hjärnan hemma och sätter sig i en bil som väger 1 och 1/2 ton och susar fram i 100 km / h med andra människor omkring. Du imponerar säkert på lotta 16 år och kalle 19, men inte på en vuxen ansvarrsfull människa som sett mer trafikskadade människor än du vågar föreställa dig.
-
- Utvisad
Gösta, för att klaragöra en sak en gång för alla:
Du ÄR en notorisk fortkörare. Du är bestraffad för detta, bevisligen utomlands. Att du sedan för övrigt har ett mycket gott omdöme i trafiken är en annan sak. Men du kan inte förklara bort att du är den ende av oss som i vittnens närvaro åkt fast för grov fortkörning.
Självklart anser jag grovt rattfylleri vara 47 resor värre än dina högfartsorgier och genom att sätta sig bakom ratten med den promillehalten så har man ju diskvalificerat sig från rätten att köra bil överhuvudtaget någonsin mer. Kort sagt, man kan inte vara mer olämplig att köra bil då. Har man sedan uppfattningen att man är en så duktig bilförare så visar det vidare på ännu sämre omdöme. För trots allt, en massa mil i stadstrafik gör en inte till en bättre bilförare. Jag skulle tro att det räcker att man kör minst 2000 mil om året för att uppnå en hög nivå. Överskjutande mil gör näppeligen nån större skillnad, särskilt inte när det handlar om enbart stadskörning. Däremot lär en mer varierande körmiljö göra betydligt mer för körförmågan.
Använder man dessutom inte bälte så...
Du ÄR en notorisk fortkörare. Du är bestraffad för detta, bevisligen utomlands. Att du sedan för övrigt har ett mycket gott omdöme i trafiken är en annan sak. Men du kan inte förklara bort att du är den ende av oss som i vittnens närvaro åkt fast för grov fortkörning.
Självklart anser jag grovt rattfylleri vara 47 resor värre än dina högfartsorgier och genom att sätta sig bakom ratten med den promillehalten så har man ju diskvalificerat sig från rätten att köra bil överhuvudtaget någonsin mer. Kort sagt, man kan inte vara mer olämplig att köra bil då. Har man sedan uppfattningen att man är en så duktig bilförare så visar det vidare på ännu sämre omdöme. För trots allt, en massa mil i stadstrafik gör en inte till en bättre bilförare. Jag skulle tro att det räcker att man kör minst 2000 mil om året för att uppnå en hög nivå. Överskjutande mil gör näppeligen nån större skillnad, särskilt inte när det handlar om enbart stadskörning. Däremot lär en mer varierande körmiljö göra betydligt mer för körförmågan.
Använder man dessutom inte bälte så...
-
Jag tror att du har rättEnzoF1 skrev:Nu måste jag komma med en högst ovetenskaplig tes:
än att
Vad tror ni?
-
- Utvisad
Tack Lucy!
PS Just nu lutar det åt en D5 med automat och möjligen AWD... tidsfristen för skrytbygget går dock ut kl 11 idag... sedan blir det dyrare...
PS Just nu lutar det åt en D5 med automat och möjligen AWD... tidsfristen för skrytbygget går dock ut kl 11 idag... sedan blir det dyrare...
-
- Varnad
Självklart! Folk som kör på fyllan, speciellt sk. hellraisers som måste hävda sig och allra helst såna som gör det i stadstrafik borde det vara skottpengar på.EnzoF1 skrev:Nu måste jag komma med en högst ovetenskaplig tes:
än att
Vad tror ni?
De borde fråntas körkortet och obligatoriskt sitta i fängelse. Rehabiliteringen borde innehålla både helnykterism och några månaders arbete med trafikoffer och deras anhöriga.
Men, precis som killen som räddade livet på sin vän för en månad(?) sedan finns det i extremfallet undantag.
Men då menar jag verkligen liv och död-situationer.
-
- Varnad
Jag imponeras inte av människor som automatiskt tror att de kan hantera tunga maskiner utan övning på vilket underlag som helst och tydligen räcker det inte att jag ser människor med precis din inställning varje vinter ställa till det för sig själv och andra.Gösta skrev:Jari skrev:
Att du inbillar dig att de kunskaper du förkovrat i samband med den halvtimmen för snart 25 år sedan gör dig till en bättre förare idag skrämmer mig.Jag har aldrig rekommenderat dig att behålla pengarna, tvärtom. Du behöver dem förmodligen mindre än de flesta som gick till bankomaten den dagen. Att du redan omkonstruerat detta i databasen är ett tecken på hur snabbt det moraliska forfallet går.Jag förstår inte detta. Först rekomenderar du mig att behålla pengarna, och nu har jag bristande moral.Jag har aldrig hävdat att du är en notorisk fortkörare, skilj på oss, vi är inte alla emot dig. Dessutom borde inte fortkörare buras in, de borde ges tillfälle att visa hur snabba de är egentligen och banor där de kan köra fort skulle byggas överallt där såna skulle behövas.Jag är enligt dig (och några till) en notorisk fortkörare som borde buras in.Ja, tyvärr drar de sällan kortet, trots att det är lika trafikfarligt att agera propp i trafiken.Notera, jag har aldrig varit av med mitt körkort.Inte jag heller. Jag har dock fört anteckningar under en pröva på-dag.Aldrig manipulerat tider i gocarttävling mm mm.Hur många tror du på allvar det finns därute som medvetet vill skada andra i trafiken?Jag har inga problem med att erkänna det, jag gillar inte att skada andra människor, därför ökar jag säkerhetsmarginalen för att minska risken att så sker.Du vet att jag kör tillräckligt för att kunna diskutera trafik med de flesta och jag har inte bara kört bil, utan även buss och lastbil.Jag vet inte hur många mil du kört. Det som förvånar mig lite är att du inte är rallyförare i stället. Alla norrlänningar och Finländare är tydligen världens bästa chaufförer.Ja, och sydeuropeerna och nordafrikanerna är värst. Kolla bara trafikstatistiken därifrån.Ju längre söderut man kommer desto sämmre kör människor. Bredsladd och halkkörning verkar sitta i generna.Du vet att en skicklig kirurg måste fortsätta skära för att bibehålla rätt känsla i hantverket, precis som en matematiker måste fortsätta att räkna för att utvecklas. Precis samma gäller för bilkörning. Hur fan kan du inbilla dig att bara för att du har en plastlapp i fickan och har fått behålla den där, har blivit en av världens bästa och omdömesgilla förare?Varför detta hävdelsebehov? Vad har ni att bevisa och för vem?Jag imponeras inte av att folk lämnar hjärnan hemma och sätter sig i en bil som väger 1 och 1/2 ton och susar fram i 100 km / h med andra människor omkring. Du imponerar säkert på lotta 16 år och kalle 19, men inte på en vuxen ansvarrsfull människa som sett mer trafikskadade människor än du vågar föreställa dig.
Det här har ingenting med att köra rally att göra. Det handlar om att lära sig orsak och verkan och att lära sig sina egna och bilens gränser. Ifrån nybörjarnivån till fulländningen i hög fart, som rally innebär är nog steget tyvärr lite för långt för de flesta av oss, men visst skulle det vara kul att få prova.
Min far har i alla fall kört och klarat sig bra på både nationell och internationell nivå och kanske har man en gen därifrån. Jag inser dock mina begränsningar, både ekonomiskt och för min ålder.
-
Vad i hel-ete är det för fel med att resonera som jag gör???
Är det halt underlag, se till att matterialet (bil, däck mm mm) är i ordning. Var försiktig, ha god marginal, var rädd om andra, se inte vägen och medtrafikanterna som din lekstuga, var ansvarsfull mot andra medtrafikanter, undvik att sladda eftersom det innebär att du kört över din egen och bilens förmåga. (Att sladda på en för allmänheten avstängd väg är något helt annat). Var nykter, kör inte våldsamt fort. Vill du se hur duktig du är och imponera på din omgivning, bli medlemm i någon motorklubb och bjud dit dina vänner som blir imponerade av dig.
Är det halt underlag, se till att matterialet (bil, däck mm mm) är i ordning. Var försiktig, ha god marginal, var rädd om andra, se inte vägen och medtrafikanterna som din lekstuga, var ansvarsfull mot andra medtrafikanter, undvik att sladda eftersom det innebär att du kört över din egen och bilens förmåga. (Att sladda på en för allmänheten avstängd väg är något helt annat). Var nykter, kör inte våldsamt fort. Vill du se hur duktig du är och imponera på din omgivning, bli medlemm i någon motorklubb och bjud dit dina vänner som blir imponerade av dig.
-
- Varnad
Det enda felet i ditt resonemang är att du tror att en vidareutveckling av förarkunskaperna automatiskt är att gå över sin förmåga och att all övning för att ge dessa färdigheter är en lekstuga.
Inget av detta handlar om att imponera på någon utan färdigheterna är ämnade som en reserv då det oförutsedda inträffar.
Inget av detta handlar om att imponera på någon utan färdigheterna är ämnade som en reserv då det oförutsedda inträffar.
-
Och dessa färdigheter tycker du man skall skaffa sig i trafiken bland andra?Jari skrev:Det enda felet i ditt resonemang är att du tror att en vidareutveckling av förarkunskaperna automatiskt är att gå över sin förmåga och att all övning för att ge dessa färdigheter är en lekstuga.
Jag har åkt med dig. I Finland en gång tyckte jag att du körde lite väl fort i ett svagt backkrön med dålig sikt. Inget jag skulle ha gjort, men jag tror att du genom att köra så tjänade 4-5 sek. Det var säkert värt att riskera liv och lem för det? Nu kommer en utläggning om att du hade läget under kontroll mm mm. Men hade det kommit en till som du från andra hållet som höll på med en omkörning eller vilt på vägen så vet jag att det skulle resulterat i en avåkning alternativt frontalkrock.
-
Hmm, anar jag en Volvo ägare som ser sig som polis, och som aldrig går åt sidan för bakomvarande snabbare bilist, som dessutom har keps och ringer polisen när jag gör burnout vid trafikljusen, Gösta? Tyvärr kryllar det av dem häruppe i norrland..
Jag finner det lustigt bara. Jag har alltid tyckt att ju längre söderut man kommer ju mindre såna "Låtsaspoliser" finns det, som riskerar andras liv på vägarna, men tydligen inte..
Jag finner det lustigt bara. Jag har alltid tyckt att ju längre söderut man kommer ju mindre såna "Låtsaspoliser" finns det, som riskerar andras liv på vägarna, men tydligen inte..
-
Jag kör en V70 tjänstebil. Flyttar mig alltid för snabbare fordon om det kan ske på ett säkert sätt. Har ingen keps. Ringer inte polisen när idioter gör "burn out".Tomas_Boden skrev:Hmm, anar jag en Volvo ägare som ser sig som polis, och som aldrig går åt sidan för bakomvarande snabbare bilist, som dessutom har keps och ringer polisen när jag gör burnout vid trafikljusen, Gösta? Tyvärr kryllar det av dem häruppe i norrland..
-
He he oki... Ne, det är ju helt rätt när du säger att man ska anpassa sig till rådande förhållande, något jag alltid gör och har gjort, trots lite busande vi sidan om... Jag anpassar även bus menar jag då! eftersom mina sådana takter än så länge inte orsakat någon form av missöde eller olycka tänker jag gott fortsätta så.. Men vi är väl säkert överens om att anpassa sig är a och o... Hålla avstånd till framförvarande, mjuk körning osv!Gösta skrev:Jag kör en V70 tjänstebil. Flyttar mig alltid för snabbare fordon om det kan ske på ett säkert sätt. Har ingen keps. Ringer inte polisen när idioter gör "burn out".Tomas_Boden skrev:Hmm, anar jag en Volvo ägare som ser sig som polis, och som aldrig går åt sidan för bakomvarande snabbare bilist, som dessutom har keps och ringer polisen när jag gör burnout vid trafikljusen, Gösta? Tyvärr kryllar det av dem häruppe i norrland..
-
Tomas_Boden skrev:eftersom mina sådana takter än så länge inte orsakat någon form av missöde eller olycka tänker jag gott fortsätta så..!Gösta skrev:Jag kör en V70 tjänstebil. Flyttar mig alltid för snabbare fordon om det kan ske på ett säkert sätt. Har ingen keps. Ringer inte polisen när idioter gör "burn out".Tomas_Boden skrev:Hmm, anar jag en Volvo ägare som ser sig som polis, och som aldrig går åt sidan för bakomvarande snabbare bilist, som dessutom har keps och ringer polisen när jag gör burnout vid trafikljusen, Gösta? Tyvärr kryllar det av dem häruppe i norrland..
Jag hoppas att du aldrig orsakar en olycka. Du kan inte föreställa dig i hur många olika vinklar ett ben kan böjas i, vinklar du inte visste fanns. En rygg / nacke är omöjlig att reparera.
Lycka till med körningen och var rädd om dig och dina medtrafikanter.
-
Gösta skrev:Tomas_Boden skrev:eftersom mina sådana takter än så länge inte orsakat någon form av missöde eller olycka tänker jag gott fortsätta så..!Gösta skrev: Jag kör en V70 tjänstebil. Flyttar mig alltid för snabbare fordon om det kan ske på ett säkert sätt. Har ingen keps. Ringer inte polisen när idioter gör "burn out".
Som jag sagt tidigare, människor som ger sig ut sladdandes på vägar i tron att de verkligen vet vad de sysslar med är ju livsfarligt och ansvarslöst.. Jag räknar inte in mig i den gruppen helt enkelt, finns det tillfälle att sladda roligt gör jag det. Om jag känner för det, i icke tätbebyggt område och fritt från andra trafikanter.. Man får helt enkelt vara klok nog att bedöma en situation, på samma sätt som man bedömer om det är lämpligt att överhuvudtaget ge sig ut med en bil som har en viss kondition på däck osv!
-
- Utvisad
Nej, det har du inte!Jari skrev:Min far har i alla fall kört och klarat sig bra på både nationell och internationell nivå och kanske har man en gen därifrån.
-
Tomas_Boden skrev:Gösta skrev:Tomas_Boden skrev: eftersom mina sådana takter än så länge inte orsakat någon form av missöde eller olycka tänker jag gott fortsätta så..!
Som jag sagt tidigare, människor som ger sig ut sladdandes på vägar i tron att de verkligen vet vad de sysslar med är ju livsfarligt och ansvarslöst.. Jag räknar inte in mig i den gruppen helt enkelt, finns det tillfälle att sladda roligt gör jag det. Om jag känner för det, i icke tätbebyggt område och fritt från andra trafikanter.. Man får helt enkelt vara klok nog att bedöma en situation, på samma sätt som man bedömer om det är lämpligt att överhuvudtaget ge sig ut med en bil som har en viss kondition på däck osv!
Så skall det låta.
-
-
Kära Anders F1, du behöver inte vara det minsta orolig. Som tidigare sagts så vistas vi inte på samma ställen du och jag (såvida du inte samlar mod och närvarar vid någon pokerkväll så jag får spela delar av din hysteriskt höga lön av dig) och skulle vi råka mötas så lovar jag att iakta största försiktighet så att du helskinnad kan fortsätta att vara oförskämd mot mig här på forza.AndersF1 skrev:Själv tycker jag att det är obehagligt att åka omkring i trafiken och veta att det finns sådana medtrafikanter som Gösta, som bevisligen kör betydligt över hastighetsgränserna men aldrig tränar på att hantera bilen vid oförutsedda händelser, eller lära sig var gränserna går.
-
- Utvisad
Ja, men det är väl värre med alla dessa killar med enomr hybris som beter sig som om den allmänna vägen är deras privata lekstuga och tokkör. Jag var själv sådan när jag var 18, men som tur var växte jag upp. Dock är det min fasta övertygelse att man enbart med stockholmskörning aldrig kan bli en komplett chaufför - oavsett om man kör 10K om året. Ni som ofta kör på vinternorrlandsvägar förstår vad jag pratar om.AndersF1 skrev:Själv tycker jag att det är obehagligt att åka omkring i trafiken och veta att det finns sådana medtrafikanter som Gösta, som bevisligen kör betydligt över hastighetsgränserna men aldrig tränar på att hantera bilen vid oförutsedda händelser, eller lära sig var gränserna går.
Fö är det knappast den oväntade sladden som är den stora boven - den stora faran är när det är dags och bromsa och alla 08-or inser att det är halt och att deras odubbade vinterdäck är värdelösa. Dessutom fattar jag inte alla dessa sörlänningar som inte kan lägga på vintermackorna i tid. Det ska alltid väntas till 3:e veckan i december istället för att göra det i månadsskiftet okt/nov så att man är redo.
-
Jo, nån pokerkväll eller lunch skall väl kunna gå bra, bara vi kommer överrens om lite olika tider att anlända så att jag slipper ditt okontrollerade snigelåkande och du mitt sladdande.Gösta skrev:Kära Anders F1, du behöver inte vara det minsta orolig. Som tidigare sagts så vistas vi inte på samma ställen du och jag (såvida du inte samlar mod och närvarar vid någon pokerkväll så jag får spela delar av din hysteriskt höga lön av dig) och skulle vi råka mötas så lovar jag att iakta största försiktighet så att du helskinnad kan fortsätta att vara oförskämd mot mig här på forza.AndersF1 skrev:Själv tycker jag att det är obehagligt att åka omkring i trafiken och veta att det finns sådana medtrafikanter som Gösta, som bevisligen kör betydligt över hastighetsgränserna men aldrig tränar på att hantera bilen vid oförutsedda händelser, eller lära sig var gränserna går.
På söndag skall jag och Lemon till Tuvängen och köra för fort med kartarna, så då kan du titta förbi med tjejhojen och ta en fika. Med släpvagn efter brukar jag inte sladda och om du åker liten tjejhoj så misstänker jag att det bara blir en lite buckla om du kör in i mig.
-
- Utvisad
Ska vi inte göra så att jag kör er båda så får ni det bästa av två världar, dvs en som både kan sladda fullt ut men som väljer att inte göra det!AndersF1 skrev:Jo, nån pokerkväll eller lunch skall väl kunna gå bra, bara vi kommer överrens om lite olika tider att anlända så att jag slipper ditt okontrollerade snigelåkande och du mitt sladdande.Gösta skrev:Kära Anders F1, du behöver inte vara det minsta orolig. Som tidigare sagts så vistas vi inte på samma ställen du och jag (såvida du inte samlar mod och närvarar vid någon pokerkväll så jag får spela delar av din hysteriskt höga lön av dig) och skulle vi råka mötas så lovar jag att iakta största försiktighet så att du helskinnad kan fortsätta att vara oförskämd mot mig här på forza.AndersF1 skrev:Själv tycker jag att det är obehagligt att åka omkring i trafiken och veta att det finns sådana medtrafikanter som Gösta, som bevisligen kör betydligt över hastighetsgränserna men aldrig tränar på att hantera bilen vid oförutsedda händelser, eller lära sig var gränserna går.
På söndag skall jag och Lemon till Tuvängen och köra för fort med kartarna, så då kan du titta förbi med tjejhojen och ta en fika. Med släpvagn efter brukar jag inte sladda och om du åker liten tjejhoj så misstänker jag att det bara blir en lite buckla om du kör in i mig.
-
Det här med att slänga på vinterpjäxorna försent är ju alltid den mest utmärkta ursäkten för halka Sen det här med odubbat har jag egentligen inget emot, man får ju som anpassa sig efter det på samma sätt som att ha slitna dubbdäck.. Jag har haft odubbat på massor av bilar jag haft och kört... Men det är väl klart som sagt att dubbat bör vara bättre om man nu ska diskutera den saken i sig!EnzoF1 skrev:Ja, men det är väl värre med alla dessa killar med enomr hybris som beter sig som om den allmänna vägen är deras privata lekstuga och tokkör. Jag var själv sådan när jag var 18, men som tur var växte jag upp. Dock är det min fasta övertygelse att man enbart med stockholmskörning aldrig kan bli en komplett chaufför - oavsett om man kör 10K om året. Ni som ofta kör på vinternorrlandsvägar förstår vad jag pratar om.AndersF1 skrev:Själv tycker jag att det är obehagligt att åka omkring i trafiken och veta att det finns sådana medtrafikanter som Gösta, som bevisligen kör betydligt över hastighetsgränserna men aldrig tränar på att hantera bilen vid oförutsedda händelser, eller lära sig var gränserna går.
Fö är det knappast den oväntade sladden som är den stora boven - den stora faran är när det är dags och bromsa och alla 08-or inser att det är halt och att deras odubbade vinterdäck är värdelösa. Dessutom fattar jag inte alla dessa sörlänningar som inte kan lägga på vintermackorna i tid. Det ska alltid väntas till 3:e veckan i december istället för att göra det i månadsskiftet okt/nov så att man är redo.
-
- Varnad
-
Hmm, menar du att dubbarna orsakar luftförorening som nån miljösnubbe sa i tidningen? Typ att de river upp asfalt, och att de lossnar och sabbar luften? Kan det stämma?Jari skrev:Stockholm har en av europas absolut sämsta luft vintertid tack vare att stockholmarna envisas att köra med dubbdäck som inte behövs.
-
Vad Jari vill ha sagt är att han inte har varit i Aten, Lisabon, Rom och Madrid.Tomas_Boden skrev:Hmm, menar du att dubbarna orsakar luftförorening som nån miljösnubbe sa i tidningen? Typ att de river upp asfalt, och att de lossnar och sabbar luften? Kan det stämma?Jari skrev:Stockholm har en av europas absolut sämsta luft vintertid tack vare att stockholmarna envisas att köra med dubbdäck som inte behövs.
-
-
Tomas_Boden skrev:När jag snackade med några engelsmän för ett tag sen om olika klimat, visste de inte ens att det fanns vinterdäck överhuvudtaget... ...
Dom kanske är så ohyggligt bra på att sladda och häva sladdar att dom inte behöver vinterdäck?
Såg att även Jari körde med vinterdäck förra vintern, nu med facit i hand så är jag lite förvånad. Varför inte sladda hela jävla vintern? Tänk vad roligt han skulle få!
-
Nämen Gösta, nu känner jag inte igen dig .. Uppmanar du honom att sladda... Du o jag har ju en hyfsat delad mening om detta. Ne jag tycker att köra med sommardäck längre perioder på vintern är onödigt.. Är bilen i trafik och man ska bruka den ska man ju absolut inte tumma på säkerheten med däck. Och det gäller ju även sommardäck!Gösta skrev:Tomas_Boden skrev:När jag snackade med några engelsmän för ett tag sen om olika klimat, visste de inte ens att det fanns vinterdäck överhuvudtaget... ...
Dom kanske är så ohyggligt bra på att sladda och häva sladdar att dom inte behöver vinterdäck?
Såg att även Jari körde med vinterdäck förra vintern, nu med facit i hand så är jag lite förvånad. Varför inte sladda hela jävla vintern? Tänk vad roligt han skulle få!
Gummiblandning och allt är ju annorlunda på vinterdäck, så de uppför sig ju annorlunda på snö då. Hursomhelst ska man ju köra med vinterdäck oavsett körstil tycker jag! Har inte varit i London på vintern, men de har väl samma klimat som Sthlm då.