EnzoF1 skrev:Guts!
AndersF1 skrev:Jag råkade t.ex. en gång bromsa lite sent in i Trösen på Gelleråsen...
Den här gången handlade det nog tyvärr mest om klantighet. Men, men, det var ju första varvet på banan och ingen är fel ofelbar direkt.
I ett annat lopp på Gelleråsen och i samma kurva så lyckades "Nisse" hamna i samma situation som Webber när Fisi kom flygande på innern, men Nisse var lite mer vaken än Webber och fick se sin kombatant flyga ut i lecakulorna i 120 km/h.
Vi hade pga lite regeloklarheter lyckats skaffa lite bättre däck än de flesta andra och kunde plötsligt bromsa vid 50 m-skylten isf 100 m-skylten, En lite snabbare bil försökte då under ett par varv bromsa om Nisse in i Trösen, utan att lyckas, trots att Nisse bromsade redan vid 100 m. Tredje eller fjärde varvet hade den andre bestämt sig för att bromsa senare än Nisse, bära eller brista. Då passar Nisse på att bromsa vid 50 m, varpå den andre knappt hinner nudda sina bromsar innan han blåser om på innern och ut i lecan.
Klokt nog väntade Nisse med att styra in i kurvan då han misstänkte vad som var på G och inte ville bli T-bonad.
Så applicerat på Fisi vs. Webber så var det visserligen Fisi som gjorde fel, men det var även klantigt av Webber att inte inse vad det skulle sluta med. Det beror förstås på hur långt den andre har hunnit, men har han hunnit tillräckligt långt så är det ju ganska ofruktbart att försöka ta honom på yttern, om han lyckas med sin inbromsning och lyckas han inte så slutar det ännu värre om man befinner sig på yttern. Då är det ju bättre att gå ut lite och sedan försöka ta den andre på innern i utgången genom att man kan få en snabbare utgång.