Malaysias Grand Prix

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
groovesnus
Inlägg: 123
Blev medlem: fre feb 04, 2005 15:06

Inlägg av groovesnus »

LuckyStrike1 skrev:Jag håller med dig - med bättre däck skulle Ferrari/Schumacher antangligen legat bättre till.

Men läs det jag citerade i inlägget ovan - det är i mina ögon ursäkter, inte förklaringar.

X hade vunnit utan punkan
X hade lätt plockat andraplatsen utan punkan
X har haft mer otur än de flesta andra
X är osedvanligt otursförföljd
X är mkt bättre än Y, men han har så mkt otur
X hade lätt plockat Z och Q om det varit X antal varv till
X har varit bättre, men haft mer otur
X hade kört Y sekunder snabbare i loppet om han inte haft punka

Ursäkter
Javisst är det så. Man kan även säga att MS skulle vunnit om bilen/däcken varit bättre.
Samtidigt kan man säga att vem som helst vunnit ifjol om dom suttit i en F2004 (och deras teamkamrat hade en klausul som sade att han inte fick köra om)
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Nu var det nog ingen som hade någon klausul i sitt kontrakt som förbjöd omkörningar (ja möjligen DC då), men knappast i Ferrari...


groovesnus skrev:
LuckyStrike1 skrev:Jag håller med dig - med bättre däck skulle Ferrari/Schumacher antangligen legat bättre till.

Men läs det jag citerade i inlägget ovan - det är i mina ögon ursäkter, inte förklaringar.

X hade vunnit utan punkan
X hade lätt plockat andraplatsen utan punkan
X har haft mer otur än de flesta andra
X är osedvanligt otursförföljd
X är mkt bättre än Y, men han har så mkt otur
X hade lätt plockat Z och Q om det varit X antal varv till
X har varit bättre, men haft mer otur
X hade kört Y sekunder snabbare i loppet om han inte haft punka

Ursäkter
Javisst är det så. Man kan även säga att MS skulle vunnit om bilen/däcken varit bättre.
Samtidigt kan man säga att vem som helst vunnit ifjol om dom suttit i en F2004 (och deras teamkamrat hade en klausul som sade att han inte fick köra om)
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Det var väl du som lade upp den... ;)

Jag har inget annat än respekt för den gode doktorns körskicklighet... till skillnad från vissa andra så snackar han mycket lite och har mycket verkstad... jag har heller aldrig belagt honom med fusk... det måste vara den norrländska ådran (å andra sidan dricker han inte kaffe så jag vet inte...)
LuckyStrike1 skrev:Nu ska du vara snäll
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Den respekten delar jag :up:
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Tråkigt lopp. Allvarligt, hur många lopp på en säsong brukar vara underhållande? Det brukar väl vara max en handfull eller så.
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

LuckyStrike1 skrev:
Ursäkter eller orsaker?

Jag tycker det låter som väldigt mycket ursäkter jag "Om inte..." "ovanligt mycket otur ..." o.s.v.

Jag tror jag tar och vilar min väska.
Dessa ursäkter gäller väl så gott som samtliga ventilproblemet? Kanske en del hype har att göra med att man mer läser alla ursäkterna (och blir less på dessa) och inte delar det med hur många som skriver. Att vissa förare upplevs som mer hypad än andra kan kanske bero på att de har en hel del fans som vill uttrycka just sin åsikt om just deras favorit. Många skulle nog känna att Fisichella var väligt hypad om det fanns några fler Göstor (plural för Gösta) här i världen. :wink:

Fler fans = fler ursäkter alternativt beröm.

Sen kan jag hålla med om att vissa överdriver (alla kan eller vill inte vara journalistiskt objektiva), och det gäller inte bara Kimi-fans. Men överlag så...
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Jag tycker Jarno Trulli haft väldigt mycket otur under sin F1-karriär. Fast det kanske man inte får säga för det är bara så jävla sjukt och subjektivt att tycka så. Eftersom han säkert skapat den oturen själv genom att köra över gränsen för vad materialet håller för.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

EnzoF1 skrev:Guts! :up:
AndersF1 skrev:Jag råkade t.ex. en gång bromsa lite sent in i Trösen på Gelleråsen...
Den här gången handlade det nog tyvärr mest om klantighet. Men, men, det var ju första varvet på banan och ingen är fel ofelbar direkt.

I ett annat lopp på Gelleråsen och i samma kurva så lyckades "Nisse" hamna i samma situation som Webber när Fisi kom flygande på innern, men Nisse var lite mer vaken än Webber och fick se sin kombatant flyga ut i lecakulorna i 120 km/h. :) Vi hade pga lite regeloklarheter lyckats skaffa lite bättre däck än de flesta andra och kunde plötsligt bromsa vid 50 m-skylten isf 100 m-skylten, En lite snabbare bil försökte då under ett par varv bromsa om Nisse in i Trösen, utan att lyckas, trots att Nisse bromsade redan vid 100 m. Tredje eller fjärde varvet hade den andre bestämt sig för att bromsa senare än Nisse, bära eller brista. Då passar Nisse på att bromsa vid 50 m, varpå den andre knappt hinner nudda sina bromsar innan han blåser om på innern och ut i lecan. :D Klokt nog väntade Nisse med att styra in i kurvan då han misstänkte vad som var på G och inte ville bli T-bonad.

Så applicerat på Fisi vs. Webber så var det visserligen Fisi som gjorde fel, men det var även klantigt av Webber att inte inse vad det skulle sluta med. Det beror förstås på hur långt den andre har hunnit, men har han hunnit tillräckligt långt så är det ju ganska ofruktbart att försöka ta honom på yttern, om han lyckas med sin inbromsning och lyckas han inte så slutar det ännu värre om man befinner sig på yttern. Då är det ju bättre att gå ut lite och sedan försöka ta den andre på innern i utgången genom att man kan få en snabbare utgång.
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

AndersF1 skrev: Så applicerat på Fisi vs. Webber så var det visserligen Fisi som gjorde fel, men det var även klantigt av Webber att inte inse vad det skulle sluta med. Det beror förstås på hur långt den andre har hunnit, men har han hunnit tillräckligt långt så är det ju ganska ofruktbart att försöka ta honom på yttern, om han lyckas med sin inbromsning och lyckas han inte så slutar det ännu värre om man befinner sig på yttern. Då är det ju bättre att gå ut lite och sedan försöka ta den andre på innern i utgången genom att man kan få en snabbare utgång.
:up:
Fisichella med all sin rutin borde ha vetat bättre. Webber påminner i mångt och mycket om Ralf. Väldigt klumpig i omkörningssituationer.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Sami skrev:Jag tycker Jarno Trulli haft väldigt mycket otur under sin F1-karriär. Fast det kanske man inte får säga för det är bara så jävla sjukt och subjektivt att tycka så. Eftersom han säkert skapat den oturen själv genom att köra över gränsen för vad materialet håller för.
Ja, där håller jag med dig. Trulli Är hemskt otursförföljd, och det är min egna subjektiva åsikt precis som jag har subjektiva åsikter om t.ex. Kimis ev. otur ;)

Atlas hade för ett tag sen en rtikel om Trulli och hans otur, och även objektivt sett lyckades de peka ut en hel del otur killen haft.