Tror du verkligen Schumi hade möjlighet att leta en klantig colombian i sina backspeglar? Hade han ens ANLEDNING att göra det? Montoya får inte köra om och följaktligen måste det ha känts fullständigt osannolikt för Schumacher att Montoya skulle finnas där över huvud taget. Med andra ord tror jag inte han tittade i backspegeln.Mr T skrev:Tydligen hett ämne...
MS blev inte påkörd!
Montoya lyckades undvika att köra i en framförvarande kärra som kastar sej på bromsen så att däckena ryker. Som tack blir han upprejad längs räcket utan att kunna ta vägen nånstans.
Vid liknande manövrar av helgonet så har det funnits både gräs/bana eller avkörningzoner som dom har kunnat panikväja utan att ta i barikader.
Om ett sådant beteende skall accepteras kommer det ju att bli spännande i slutet på rakorna.
"Faan va nära han e. OK när jag kommer upp i 290 slänger jag i backen så ska den jäkeln få se"
Monaco
-
-
Man kan ju undra varför BAR/Honda lät Sato kör flera (?) varv när man på telemetrin måste ha sett att motorn var på väg att foffa. Det om något borde vara straffbart. Möjligen borde tävlingsledningen ha rätt att svartflagga en sådan bil på grund av säkerhetsrisk. De kan ju svartflagga för andra mer triviala saker på grund av säkerhetsrisk.
-
-
Schumi ville alltså skaffa sig ett extra stort gratisförsprång vid omstarten och ville att de bakom skulle vara så långt bakom som möjligt..han ville att avstånden skulle vara orimligt stora. Nåt han har gjort flera gånger förut vid omstarter. En förare av Schumis kaliber borde nog kunna ha koll i backspeglarna även efter en säkerhetsbil..framför allt när han gör sina otroliga manövrar..och låser däck som den sopa han är...
-
Jag vet inte om jag kommer ihåg rätt eller fel, men för mig såg det ut som om Schumi försöker hålla sig kvar i racelinjen efter han låst bromsarna. Inte att han försöker preja Montoya. Hade han kommit mer till vänster hade han hamnat i smutsen och kanat in i vänster barriär precis som en av de andra bilarna gjorde med öppenbart resultat.
-
"En förare av Schumis kaliber......."El Scorcho skrev:Schumi ville alltså skaffa sig ett extra stort gratisförsprång vid omstarten och ville att de bakom skulle vara så långt bakom som möjligt..han ville att avstånden skulle vara orimligt stora. Nåt han har gjort flera gånger förut vid omstarter. En förare av Schumis kaliber borde nog kunna ha koll i backspeglarna även efter en säkerhetsbil..framför allt när han gör sina otroliga manövrar..och låser däck som den sopa han är...
"låser däck som den sopa han är......."
Låter som om du har svårt att bestämma dig!
"han ville att avstånden skulle vara orimligt stora"
Kan de bli orimligt stora???
El Scocco, räcker det inte på ett tag nu med dina enfaldiga inlägg!
-
Jag kan bara hålla med och upprepa mig själv.El Scorcho skrev:Schumi ville alltså skaffa sig ett extra stort gratisförsprång vid omstarten och ville att de bakom skulle vara så långt bakom som möjligt..han ville att avstånden skulle vara orimligt stora. Nåt han har gjort flera gånger förut vid omstarter.
Varför skulle Montoya ligga och bromsa Trulli och Button och bjuda MS på en enda extra meter.
Då omkörning inte får göras förrän man passerat startlinjen (efter att SC lämnat banan) så ville säkerligen inte JPM bromsa bakomvarande onödigt mycket.
För övrigt var det ju tur att inte var Trulli som råkade ut för MS huvudlösa manöver.
Årets mest välförtjänta och glädjande seger i mina ögon.
-
Vem skulle JPM köra om????PC: skrev:Jag kan bara hålla med och upprepa mig själv.El Scorcho skrev:Schumi ville alltså skaffa sig ett extra stort gratisförsprång vid omstarten och ville att de bakom skulle vara så långt bakom som möjligt..han ville att avstånden skulle vara orimligt stora. Nåt han har gjort flera gånger förut vid omstarter.
Varför skulle Montoya ligga och bromsa Trulli och Button och bjuda MS på en enda extra meter.
Då omkörning inte får göras förrän man passerat startlinjen (efter att SC lämnat banan) så ville säkerligen inte JPM bromsa bakomvarande onödigt mycket.
För övrigt var det ju tur att inte var Trulli som råkade ut för MS huvudlösa manöver.
Pöjken låg ett varv eller två varv efter MS, en s.k backmarker så vem skulle han kört om? Skulle han av omsorg om de bakomvarande fordonen lagt sig så nära som möjligt? För det första, när har JPM brytt sig om någon annan förare än sig själv? För det andra så är allt detta bara nonsens!
Även fast det finns likheter mellan MS och JPM så är skillnaderna fler, båda är lika egotrippade och gör ibland idiotiska manövrar men här slutar likheterna och olikheterna tar vid, den ene är champ 5 ggr den andre är inte champ alls, den ene har vett att föra sig i media, den andre får ofta frispel och säger allt möjligt dumt till vem som helst, den ene är mycket bra på omkörningar den andre inte lika bra, den ene vinner allt som oftast den andre nästan aldrig.
Ja, vad som passar på vem är nog lätt att räkna ut!
-
Satos engine blow ftp://f1onboard_monaco@82.66.131.186/sato_engine.avi
tur att det inte hände efter tunneln, kunde blivit en spa 98 krash
tur att det inte hände efter tunneln, kunde blivit en spa 98 krash
-
Gonzo. Jag skall förtydliga mig.
Jag menade inte att JPM skulle köra om MS. Jag resonerade så att om JPM håller en så liten lucka som möjligt framåt, så tjänar även de bilar som ligger bakom på detta. I detta fall var det Trulli och Button som hade varit tvungna att passera JPM innan de hade fått kontakt med MS.
Det var visserligen ingen självklarhet att de fått kontakt, men varför släppa till onödigt stort avstånd vid omstart.
Jag kan självklart inte veta vad Montoya tänkte, jag utgår bara från hur jag själv hade resonerat.
Kontentan är den att JPM hade en indirekt roll i hur stor luckan till Trulli hade varit vid omstart.
Jag menade inte att JPM skulle köra om MS. Jag resonerade så att om JPM håller en så liten lucka som möjligt framåt, så tjänar även de bilar som ligger bakom på detta. I detta fall var det Trulli och Button som hade varit tvungna att passera JPM innan de hade fått kontakt med MS.
Det var visserligen ingen självklarhet att de fått kontakt, men varför släppa till onödigt stort avstånd vid omstart.
Jag kan självklart inte veta vad Montoya tänkte, jag utgår bara från hur jag själv hade resonerat.
Kontentan är den att JPM hade en indirekt roll i hur stor luckan till Trulli hade varit vid omstart.
-
Jag tror bara att Montoya satt djupt försjunken i sina tankar angående hur hans nästa säsong kommer se ut i McLaren. Det, kan ju inte vara alltför kul för stackaren så han tappade helt enkelt greppet om situationen och med tårar i ögonen hade han svårt att uppfatta vad som hände framför. Samtidigt kanske han fantiserade om att han låg tvåa i loppet i en McLaren och satsade på omkörning...
Det är i alla fall vad jag tror
Det är i alla fall vad jag tror
-
RacerBice skrev:Tror du verkligen Schumi hade möjlighet att leta en klantig colombian i sina backspeglar? Hade han ens ANLEDNING att göra det? Montoya får inte köra om och följaktligen måste det ha känts fullständigt osannolikt för Schumacher att Montoya skulle finnas där över huvud taget. Med andra ord tror jag inte han tittade i backspegeln.Mr T skrev:Tydligen hett ämne...
MS blev inte påkörd!
Montoya lyckades undvika att köra i en framförvarande kärra som kastar sej på bromsen så att däckena ryker. Som tack blir han upprejad längs räcket utan att kunna ta vägen nånstans.
Vid liknande manövrar av helgonet så har det funnits både gräs/bana eller avkörningzoner som dom har kunnat panikväja utan att ta i barikader.
Om ett sådant beteende skall accepteras kommer det ju att bli spännande i slutet på rakorna.
"Faan va nära han e. OK när jag kommer upp i 290 slänger jag i backen så ska den jäkeln få se"
Hmmm...
Om Shumi hade anledning att se i backspeglarna?
Jaa.. om man slänger sej på bromsarna med bilar i rörelse bakom sej så borde dom ju, rent teoretisk, närma sej bakifrån. Således kunde det ju finnas en anledning att kasta ett öga i backspegeln...
Om han inte såg Montoya i backspegeln låter jag vara osagt. Det kan ju också hänga ihop med dom åldersrelaterade problemen han visar nuförtiden...
Om man tar en rent hypotetisk tanke och säger att han för tillfället har fått hjärnsläpp och temporär blindhet så undrar man ju fortfarande varför han driftar in i den "högra filen".
1) Jag håller linjen, ingeting händer...
2) Jag driftar till vänster, ingeting händer...
3) Jag driftar till höger å där kan jag ramma den där jäkeln som snackar skit om mej hela tiden, med lite tur klättar han upp på tunnelväggen och välter och dom andra kör i honom. Sen kan jag gråta ut och skylla på honom och alla kommer att hålla med mej.
Jag läggar ner den här diskussionen. Jag e glad att SMS åkte dit på egen medicin. Trulli gjorde ett lopp som har tagit honom upp i VM klass i mina ögon. Mercedesmaskinerna e konsekventa i sin pålitlighet. Button kommer sakta men lung och säkert (han har väl varit nere för räkning ett tag, men nu lär han väl hänga med ett tag till).
-
-
Vad spelar det för roll att han var ett varv efter, om ny tycker att det alltid är den som kör in i den framför som gör fel så var det ju solklart att det var Schumachers eget fel att han vart av med hjulet.Budo skrev:Coluthard var ett varv efter så visst var det hans fel att dom kollideradeGoran skrev:Men då kan inte ni Ferrari/Schumacher fans säga att det var Coulthards fel att han och Schumacher krockade på Spa 98. (Om ni nu tycker att det alltid är den som kör in i bilen framför som gör fel) Så var det Schumacher fel att dom krockade igår eller var det Schumacher fel att Coulthard och Schumacher krockade på Spa 98.Pepparkvarnen skrev:Är det inte alltid så att det är föraren i bilen som kör in i bilen framför som är den som gör fel? Eller är det andra regler som gäller om det är Schumi som blir "rear ended"? Är sikten dålig får väl bilen bakom se till att hålla lite längre avstånd.
Frank måste vara jävligt glad att han slipper dom där två amatörerna nästa år, dom levererar ju ingenting! Om jag vore Frank så skulle jag lätt byta ut Raffe till nästa race! Montoya kan få en chans till.
Och en sak till, enligt er så kan Schumacher aldrig göra nått fel och det är alltid någon annans fel att Schmacher åker av/krockar.
Och där har ni yttligare ett bevis på att ni tycker att eran "gud" Schumacher aldrig kan göra fel!Coluthard var ett varv efter så visst var det hans fel att dom kolliderade
-
Tja... På Spa det året var det som vanligt ett jädra busväder med kraftigt nedsatt sikt.Coluthard var ett varv efter så visst var det hans fel att dom kolliderade
Att MS då dundrar rakt in i dimman och tror :"det jag inte ser,det finns inte..." var tämligen huvudlöst.
Att sen beskylla den man kör på för mordförsök...? Patetiskt.
Men det slutade inte där. Sen rusade nämnde herre genom depån med näven knuten i högsta hugg för att spöa DC handgripligen. Som tur var (för honom själv) fick man fatt i MS innan han fick tillfälle att göra totalfiasko.
Detta plus Damon Hill-incidenten i Australien räcker för mig att ständigt betrakta MS med tvivel.
Dock inte sagt att han är en av historiens duktigaste chaufförer och han är otvivelaktigt den mest nyttiga förare ett TEAM någonsin haft. Men...
Titta nu trillade jag själv dit i en urspårad "Schumi-diskussion".
-
-
Schumacher gör aldrig fel, men han tvingas ju vistas på samma banor som medelmåttorna Montoya, Häkkinen förut, Räikkönen etc då blir det fel. Montoya gasar på i tunneln när han ser vad Schumacher håller på med för att köra in i Schumacher. Kan förstå Montoyas frustration. Ligger 27 p bakom och nästa år går han till sunkstallet McLaren och får sunkaren Ron Denis som chef, kunde sett ljusare ut.
-
Du har förbannat rätt i att SMS aldrig gör fel. Reglerna brukar ju ofta "anpassas" för att han inte ska kunna ha gjort fel...FerrariSchumi skrev:Schumacher gör aldrig fel, men han tvingas ju vistas på samma banor som medelmåttorna Montoya, Häkkinen förut, Räikkönen etc då blir det fel. Montoya gasar på i tunneln när han ser vad Schumacher håller på med för att köra in i Schumacher. Kan förstå Montoyas frustration. Ligger 27 p bakom och nästa år går han till sunkstallet McLaren och får sunkaren Ron Denis som chef, kunde sett ljusare ut.
Say no more...
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
-
-
-
Är du en sån där McLaren-vegan?Mr T skrev:Du har förbannat rätt i att SMS aldrig gör fel. Reglerna brukar ju ofta "anpassas" för att han inte ska kunna ha gjort fel...FerrariSchumi skrev:Schumacher gör aldrig fel, men han tvingas ju vistas på samma banor som medelmåttorna Montoya, Häkkinen förut, Räikkönen etc då blir det fel. Montoya gasar på i tunneln när han ser vad Schumacher håller på med för att köra in i Schumacher. Kan förstå Montoyas frustration. Ligger 27 p bakom och nästa år går han till sunkstallet McLaren och får sunkaren Ron Denis som chef, kunde sett ljusare ut.
-
Yepp!Gonzo skrev:Är du en sån där McLaren-vegan?Mr T skrev:Du har förbannat rätt i att SMS aldrig gör fel. Reglerna brukar ju ofta "anpassas" för att han inte ska kunna ha gjort fel...FerrariSchumi skrev:Schumacher gör aldrig fel, men han tvingas ju vistas på samma banor som medelmåttorna Montoya, Häkkinen förut, Räikkönen etc då blir det fel. Montoya gasar på i tunneln när han ser vad Schumacher håller på med för att köra in i Schumacher. Kan förstå Montoyas frustration. Ligger 27 p bakom och nästa år går han till sunkstallet McLaren och får sunkaren Ron Denis som chef, kunde sett ljusare ut.
Det e inte vårt år i år...
Kanske därför man e lite stingslig...
Say no more...
-
Jag e ju inte riktigt säker på vad FTG står för...jajo skrev:Ankan, inte svartflagga - teknikflagga hade kanske varit motiverat.
SMS är det ungefär som FTG?
/Jan
SMS=Saint Michael Schumacher
Say no more...
-
-
-
OK!Erik75 skrev:Åh, börjar bli dement!
Ngn som har en länk till Skummen vs Hill?
Tack för hjälpen! Hittade den.
http://www.crashesonline.com/index1.htm
-
Satos start. Var det någon som gnällde på.. Förstår inte. Han var ju KUNG i starten. Tyckte jag. Kom ju som ur en kanon. Körde stenhårt.
Han har välla kört städat i år? Inga idiotgrejjer. Om det är någon som borde svartflaggs för all framtid är det väll Raffe. Han har ju varit inblandad i både den ena och den andra incidenten i år.
Vet någon exakt vad som hände med Honda motorn. Varför dem inte kallade in den tidigare? Fanns det någon möjlighet att klara sig? :O
Han har välla kört städat i år? Inga idiotgrejjer. Om det är någon som borde svartflaggs för all framtid är det väll Raffe. Han har ju varit inblandad i både den ena och den andra incidenten i år.
Vet någon exakt vad som hände med Honda motorn. Varför dem inte kallade in den tidigare? Fanns det någon möjlighet att klara sig? :O
-
Sex gånger kanske det skall varaGonzo skrev:Vem skulle JPM köra om????PC: skrev:Jag kan bara hålla med och upprepa mig själv.El Scorcho skrev:Schumi ville alltså skaffa sig ett extra stort gratisförsprång vid omstarten och ville att de bakom skulle vara så långt bakom som möjligt..han ville att avstånden skulle vara orimligt stora. Nåt han har gjort flera gånger förut vid omstarter.
Pöjken låg ett varv eller två varv efter MS, en s.k backmarker så vem skulle han kört om? Skulle han av omsorg om de bakomvarande fordonen lagt sig så nära som möjligt? För det första, när har JPM brytt sig om någon annan förare än sig själv? För det andra så är allt detta bara nonsens!
Även fast det finns likheter mellan MS och JPM så är skillnaderna fler, båda är lika egotrippade och gör ibland idiotiska manövrar men här slutar likheterna och olikheterna tar vid, den ene är champ 5 ggr den andre är inte champ alls, den ene har vett att föra sig i media, den andre får ofta frispel och säger allt möjligt dumt till vem som helst, den ene är mycket bra på omkörningar den andre inte lika bra, den ene vinner allt som oftast den andre nästan aldrig.
Ja, vad som passar på vem är nog lätt att räkna ut!
-
DC gillar tydligen att agera vägg i dimma, titta bara vad som hände senastPC: skrev:Tja... På Spa det året var det som vanligt ett jädra busväder med kraftigt nedsatt sikt.Coluthard var ett varv efter så visst var det hans fel att dom kolliderade
Att MS då dundrar rakt in i dimman och tror :"det jag inte ser,det finns inte..." var tämligen huvudlöst.
Att sen beskylla den man kör på för mordförsök...? Patetiskt.
Men det slutade inte där. Sen rusade nämnde herre genom depån med näven knuten i högsta hugg för att spöa DC handgripligen. Som tur var (för honom själv) fick man fatt i MS innan han fick tillfälle att göra totalfiasko.
Detta plus Damon Hill-incidenten i Australien räcker för mig att ständigt betrakta MS med tvivel.
Dock inte sagt att han är en av historiens duktigaste chaufförer och han är otvivelaktigt den mest nyttiga förare ett TEAM någonsin haft. Men...
Titta nu trillade jag själv dit i en urspårad "Schumi-diskussion".
-
Man skulle oxå kunna säga att DC är en av få som saktar ned till en vettig hastighet med tanke på den dåliga sikten. Fast resultatet blir ju inte så lysande när andra chansar vilt!
Å andra sidan så är denna typ av ihopslag just i Monaco inte allt för förvånande, detta med tanke på att SATO's bolmande bar stod bara en kort bit efter tunnelöppningen.
Å andra sidan så är denna typ av ihopslag just i Monaco inte allt för förvånande, detta med tanke på att SATO's bolmande bar stod bara en kort bit efter tunnelöppningen.