M A L A Y S I A

Kungaklassen av motorsport...
F1-fan
Inlägg: 223
Blev medlem: tor dec 11, 2003 14:12

Inlägg av F1-fan »

Kimi Raikkonen: "It's never nice not to finish a race, not only for me but also for the team. However, whilst we need to become even more competitive at least we have taken a step in the right direction, and I know everybody will continue their efforts to improve even further. We were close to getting on the podium today, but in my second pitstop we struggled to get the fuel nozzle to come off, so we lost important time to BAR and Jenson could take third. A few laps later something broke in my transmission, and that was the end of that. I'm now hoping that we can take another step in time for the next race in Bahrain."

Finns ingen anledning för Mercedes att skämmas, för det är väl inte de som gör transmissonen?
RacerBice
Inlägg: 98
Blev medlem: mån jul 14, 2003 09:18

Inlägg av RacerBice »

Det kanske inte passar sig att säga det här på Forza, men jag gör´t ändå; Skomakarn körde ta mig banne mig ett helt perfekt lopp, från första till sista metern!
:wor:
Gnällkärringarnas lilla gunstling på andra plats var chanslös och hade så varit även om han sluppit kölvattnet från en barracuda i ett par varv. Fast jag tillstår att 7an körde ett så perfekt lopp han hade förutsättningar för han också.
:wor:
Användarens profilbild
manson
Inlägg: 274
Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
Ort: Karlskrona

Inlägg av manson »

Kan inte annat än imponeras av Schumi (fast det gör ont). Button var grym, synd för BAR att de inte kommer ha en bra i konstruktionsmästerskapet med tanke på att de bara har en förare. Honda har måhända lyckats bra med motorn, men dt förstör man genom att tvinga in en sopa bakom ratten i bil nr 2...tragiskt!!
Användarens profilbild
manson
Inlägg: 274
Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
Ort: Karlskrona

Inlägg av manson »

F1-fan skrev:Kimi Raikkonen: "It's never nice not to finish a race, not only for me but also for the team. However, whilst we need to become even more competitive at least we have taken a step in the right direction, and I know everybody will continue their efforts to improve even further. We were close to getting on the podium today, but in my second pitstop we struggled to get the fuel nozzle to come off, so we lost important time to BAR and Jenson could take third. A few laps later something broke in my transmission, and that was the end of that. I'm now hoping that we can take another step in time for the next race in Bahrain."

Finns ingen anledning för Mercedes att skämmas, för det är väl inte de som gör transmissonen?
Konstigt att det kan ryka så om "transmissionen" :-?
Transalp
Inlägg: 112
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Skövde, Svea Rike

Inlägg av Transalp »

:down:
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

manson skrev:
F1-fan skrev:Kimi Raikkonen: "It's never nice not to finish a race, not only for me but also for the team. However, whilst we need to become even more competitive at least we have taken a step in the right direction, and I know everybody will continue their efforts to improve even further. We were close to getting on the podium today, but in my second pitstop we struggled to get the fuel nozzle to come off, so we lost important time to BAR and Jenson could take third. A few laps later something broke in my transmission, and that was the end of that. I'm now hoping that we can take another step in time for the next race in Bahrain."

Finns ingen anledning för Mercedes att skämmas, för det är väl inte de som gör transmissonen?
Konstigt att det kan ryka så om "transmissionen" :-?
Gjorde det inte det efter Australien också?
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

I Australien var det väl motorfel?
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Många klagar på att F1-loppen blir kortare och kortare, men för min del kan de lika gärna ta slut efter halvtimme. Kul start, men blää vad trist det blev när alla intog sina positioner med lagom lucka. *Zzznark*
Australien orkade jag inte ens se klart inspelningen av, så det var väl i alla fall ett fall framåt.
De andra närmade sig ju Ferrari något, så helt hopplöst ser det kanske inte ut, men en del berodde nog på den varma temperaturen. Synd att det slutade regna. Några minuter till så hade nog Schumi varit efter, då han såg ut att tappa rätt bra.
När det gäller Rubens så var det kanske en tillfällig nedgång, med taskiga däcksval(han kan ju inte utveckla bromsproblem varje gång...), etc., men det är kanske inte så inspirerande i längden att vara i hans situationen. Dessutom skickad runt halva jorden för tester dagarna innan. Om stallorder inte får förekomma alls så var det ju helt klart fusk att tvinga Rubens att köra 2,5 s saktare, eftersom han enbart hade allt att förlora på det själv, men om det enbart är förbjudna stallorder att ändra den inbördes ordningen mellan de egna förarna så var just det inget fusk.

Jag tyckte förresten att Montoya sa att han försökt köra om Rubens men att han stängde lite bryskt och då tyckte han inte det var någon mening att riskera att slänga bort 8 p på en ganska hopplös jakt. Inte så mycket att säga om det. Att köra över 2 s saktare utan att bli omkörd är ju inte speciellt svårt om man väljer att tappa de 2 sekunderna på rätt ställen. Ganska dumt att t.ex. släppa av mitt på rakan, men mitt i långsamma kurvor som följs av andra kurvor är det ju ganska svårt att köra om ifall det inte är folkrace så man kan putta den andre av banan.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

LuckyStrike1 skrev:I Australien var det väl motorfel?
Sa inte Blomman, eller om det var Eje, att det var växellådan? Kanske hörde fel...
Användarens profilbild
MclarenII
Inlägg: 64
Blev medlem: ons aug 06, 2003 21:32

Inlägg av MclarenII »

Såg eftersändningen eftersom jag inte kom upp i morse. Fy f*n vad irriterad jag är. Vad är det för sk*t-motorer Mercedes levererar.

Visst är där fighter längre ner i fältet men ingen hotar ju Skomakaren. Det är så tråkigt att se.....
Fortsätter säsongen så vet jag inte vad jag gör.

Ett stort grattis till Button får jag säga däremot.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

AndersF1 skrev:
LuckyStrike1 skrev:I Australien var det väl motorfel?
Sa inte Blomman, eller om det var Eje, att det var växellådan? Kanske hörde fel...
JAg kommer inte ihåg vad Eje och Blomman sa men McLaren, Mercedes och Kimi sa efter Australiens GP att det var motorn. Den här gången sa de att det var växellådan ... eller rättare sagt transmissionen.
Transalp
Inlägg: 112
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Skövde, Svea Rike

Inlägg av Transalp »

Bild

Jag tycker det är rätt uppenbart att Barrichello inte har tillgång till samma material som Schumi..
F1-fan
Inlägg: 223
Blev medlem: tor dec 11, 2003 14:12

Inlägg av F1-fan »

Jag tror för min del att Ruben valde den hårdare gummiblandningen i hopp om att det skulle bli riktigt varmt idag!
När så inte blev fallet var han chanslös.
Det kunde ha varit en vinstlott men blev en nitlott.
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

AndersF1 skrev:Många klagar på att F1-loppen blir kortare och kortare, men för min del kan de lika gärna ta slut efter halvtimme. Kul start, men blää vad trist det blev när alla intog sina positioner med lagom lucka. *Zzznark*
Jag tyckte första halvan av loppet var riktigt underhållande. Kampen mellan Button Trulli var riktigt roligt att följa. Andra halvan var dock ett sömnpiller.

Betyget blir -3 på en skalan från 1 till 5. Klart bättre än Melbourne som var sinnessjukt tråkigt.
Fp730a
Inlägg: 380
Blev medlem: fre jan 30, 2004 14:57
Ort: Västerås - Sweden

Inlägg av Fp730a »

Haha skön bild behövs något gott här i dystra haveritider! :D
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

AndersF1 skrev:Om stallorder inte får förekomma alls så var det ju helt klart fusk att tvinga Rubens att köra 2,5 s saktare, eftersom han enbart hade allt att förlora på det själv
Där har du en poäng, AF1! Men det är nog med det ungefär som med den finska inställningen till doping: så länge det inte kan bevisas så är det tillåtet :wink:
Användarens profilbild
Peppe
Inlägg: 177
Blev medlem: mån apr 07, 2003 00:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Peppe »

AndersF1 skrev:
LuckyStrike1 skrev:I Australien var det väl motorfel?
Sa inte Blomman, eller om det var Eje, att det var växellådan? Kanske hörde fel...
Mclaren sade både idag och efter loppet i Australien att det var växellådan! Dock så är det bara en rökridå, klart att det är motorn! Syns ganska tydligt!

/Peppe
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

McLarens pressrelease efter Australiens GP:
Kimi Raikkonen - DNF: "I'm very disappointed with our performance this weekend, but hopefully we can do better in the next race. I stalled at the start and lost a few places but managed to regain most of them during the first couple of corners. The car felt good, but unfortunately it didn't last very long, and I retired with an engine failure - definitely not the best way to start the season."

Ron Dennis: "To say it was a difficult weekend for the team would be somewhat of an understatement. Our poor performance was amplified by the low ambient temperatures which certainly didn't favour any of the Michelin runners. We believe we have an understanding of the areas which need to be improved and only a careful analysis and a team driven recovery plan will resolve our problems."

Norbert Haug: "Our target has been to go for wins from the very first race, and we didn't achieve this today. Our technical package has to be improved and everybody in the team knows what is required. In two weeks in Malaysia we all want to see an upwards trend. Kimi's engine failure will be investigated and we will tell the media the result afterwards."
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

Med tanke på att han var helt slut som förare förra året så tycker jag att det går ganska bra för Michael Schumacher i år.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Lemon skrev: P.S Såg ni vad glada mekarna i BAR såg ut idag jämfört med dom enstaka gånger Villeneuve hamnade på podiet med BAR?
Jo, dom verkar väldigt förtjusta i Button. Man undrar ju hur otrevlig Villeneuve har varit mot stallet egentligen, eftersom alla i BAR verkar så otroligt mycket gladare sedan dom blev av med JV.

Sedan är det väldigt imponerande hur Dave Richards har lyckats styra upp det tidigare miserabla BAR-stallet till att vara nästan lika bra som Williams. Så det finns ingen större anledning för Button att gå till Williams inför 2005.
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Cuscino skrev:
AndersF1 skrev:Om stallorder inte får förekomma alls så var det ju helt klart fusk att tvinga Rubens att köra 2,5 s saktare, eftersom han enbart hade allt att förlora på det själv
Där har du en poäng, AF1! Men det är nog med det ungefär som med den finska inställningen till doping: så länge det inte kan bevisas så är det tillåtet :wink:
andereffett, du hade inte sett mer än en halvtimme va...?
Dessutom kallas det kallas för teamstrategi nuför tiden, det är fortfarande tillåtet... :spec:
Hasse M
Inlägg: 211
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Söderhamn, Sweden

Inlägg av Hasse M »

:up: tycker det här var ett bra lopp, faktiskt.

Var övertygad efter kvalet igår att Schumi skulle krossa, men det visade sig att han hade valt en väldigt kort första stint (9 varv) mot Montoyas 13 varv :)

BS-däcken är mer konsekventa under varje stint jämförrt med Michelin's däck. Det här kommer Michelin jobba dag och natt för att bättra.

Visst var MS och Ferrari bäst idag men det var knappt. Det finns hopp för resten av säsongen :up:

Kul för Jenson Button att äntligen komma på pallen :) stallet har byggts upp på nytt runt Button. Skulle vilja se JV istället för Sato, men BAR har blivit lite av ett enmansstall, tycka vad man vill om det..

McLaren fortsätter vara besvikelser. Det här räcker inte, dock ska vi inte skriva av dom (som många gjorde med Williams den här tiden ifjol, även undertecknad :roll: :D ) De kommer jobba stenhårt, frågan är om de inte är för mycket efter innan de fixar problemen..?

Massa och Sato fortsätter bjuda på sig själva :D :up: :lol: :lol: :lol: :wor: Dock fick Massa med sig en poäng :up:

Trulli räcker inte till under ett helt race.

Det är allt jag kommer på nu. Aufviedersehen!
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Gonzo skrev:Dessutom kallas det kallas för teamstrategi nuför tiden, det är fortfarande tillåtet... :spec:
I detta fall genomfördes väl strategin efter en order?

FIA 2004 FORMULA ONE SPORTING REGULATIONS:
160) Team orders which interfere with a race result are prohibited.
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Cuscino skrev:
Gonzo skrev:Dessutom kallas det kallas för teamstrategi nuför tiden, det är fortfarande tillåtet... :spec:
I detta fall genomfördes väl strategin efter en order?

FIA 2004 FORMULA ONE SPORTING REGULATIONS:
160) Team orders which interfere with a race result are prohibited.
Teamstrategi är inte att likställa med Teamorders!
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Rena stallorder är ju också en klar teamstrategi ...
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Problemet blir ju att bevisa sambandet..
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Säger inte reglen att stallorder i syfte att "change the outcome of the race" inte får förekomma. Tror ni inte andemeningen är att man inte får släppa om stallkamraten. Att köra defensivt för att "stalla" konkurrenter måste väl ändå vara tillåtet...

Meningen måste väl vara att förhindra A1-ring-grejer... men det kan man ju sköta snyggt via lite längre depåstopp etc, sådant som inte går att bevisa...

Jag tycker inte Rubens långsammare takt var ett dugg värre än DC:s förbisläpp i USA förra året. Snarare var DC:s grej värre. Men som vanligt rackar man bara ned på Ferrari...


Cuscino skrev:
AndersF1 skrev:Om stallorder inte får förekomma alls så var det ju helt klart fusk att tvinga Rubens att köra 2,5 s saktare, eftersom han enbart hade allt att förlora på det själv
Där har du en poäng, AF1! Men det är nog med det ungefär som med den finska inställningen till doping: så länge det inte kan bevisas så är det tillåtet :wink:
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Ja särskilt som Ferrari hade slut på idéer och McLaren var så oerhört långt före.

Det kan inte vara lätt att ha tappat motivationen som Schumacher har gjort... man får hoppas han får tillbaka den snart... :crazy:

Jösses, man håller med Pepparkvarnen för en gångs skull... :-?
Pepparkvarnen skrev:Med tanke på att han var helt slut som förare förra året så tycker jag att det går ganska bra för Michael Schumacher i år.
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

I 2004 F1 Sporting Regulations nr 160 står såhär:
"Team orders which interfere with a race result are prohibited."
Någon utförligare förklaring ges inte!

Problemet blir som sagt att bevisa sambandet mellan teamstrategi och teamorders!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Regeln kan ju bara gälla aktiviteter mellan stallets förare. Annars skulla det ju vara förbjudet att köra defensivt i ledning och stänga dörren etc...

Nej, reglen måste ju i rimlighetens namn bara gälla inbördes i stallet... annars blir ju i teorin alla manövrar olagliga.
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

EnzoF1 skrev:Regeln kan ju bara gälla aktiviteter mellan stallets förare. Annars skulla det ju vara förbjudet att köra defensivt i ledning och stänga dörren etc...

Nej, reglen måste ju i rimlighetens namn bara gälla inbördes i stallet... annars blir ju i teorin alla manövrar olagliga.
Jag tolkar det på samma sätt, men som sagt det är ju "en" bara en tolkning!

Jag menar att den hindrande manövern som RB gjorde i söndags ingår i teamets strategi. Dvs på bästa ej regelvidriga sätt tillskanska teamet högsta möjliga poäng!

Att detta i praktiken även gynnar teamets ene förare är i sig inget konstigt. Om RB och MS hade haft omvända placeringar i samma skede i loppet så hade MS gjort samma sak, dvs bidragit till att RB inte satts under press vilket hade gynnat RB och teamet.
Senast redigerad av Gonzo den mån mar 22, 2004 10:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Barrichello och JPM slogs ju om positoner och då får man väl köra hur man vill, även om det inte ser särskilt snyggt ut.
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Strategi är en (långsiktig) plan för att genomföra något
medan order är en uppmaning eller instruktion.

Strategin gör man upp innan loppet, order ger man under detsamma!
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

EnzoF1 skrev:Regeln kan ju bara gälla aktiviteter mellan stallets förare. Annars skulla det ju vara förbjudet att köra defensivt i ledning och stänga dörren etc...

Nej, reglen måste ju i rimlighetens namn bara gälla inbördes i stallet... annars blir ju i teorin alla manövrar olagliga.
Nej, varför det? Att köra defensivt i ledning för sin egen skull är knappast teamorder, det är ju nåt man gör för att tjäna på det själv och det behövs det knappast teamorder för att göra. Men om man som Rubens drar ner på farten för att hjälpa stallkamraten trots att man själv förlorar på det så är det troligen teamorder, annars vore man nog lite dum och då är det förbjudet, som jag fattar regeln. Men sen att bevisa att Rubens inte enbart är dum är ju en annan sak. Som vanligt friar säkert FIA(t) Ferrari om nån skulle protestera, det är bara McLaren som t.o.m. åker dit för att ha brutit mot andemeningen i en regel och inte regeln i sig... Så nu har Rubens fått "bromsproblem" i det första loppet och tvingats offra sig själv som rullande chikan i det andra loppet - lutar åt en klassisk säsong för Fuskarri, eller hur det nu stavas. :)
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Cuscino skrev:Strategi är en (långsiktig) plan för att genomföra något
medan order är en uppmaning eller instruktion.

Strategin gör man upp innan loppet, order ger man under detsamma!
Om ni förare hamnar i en situation i slutet av loppet där ni kan bidra till att slöa ner tempot för en bil som utmanar teamets andra bil (som i detta fall var JPM) så ska ni göra det, under förutsättning att ni själva inte tappar placeringar. Detta är en förarorder samtidigt som det är en strategi för teamet.

AndersF1, vad hade Rubens att förlora på att slöa ned tempot, han var ju ohotad bakifrån....
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Men tror du verkligen att det är sådana här situationer som åsyftas med regeln? Det tror inte jag.

Då är väl DC:s "bromsproblem" han hade i slutet av förra säsongen när Kimi seglade förbi något mer suspekt, eller är det som vanligt att det bara är Rubens bil som har klenare bromsar.

Jag för min del tycker gårdagens grej av Rubens är helt OK medans A1-ringgrejer inte är det.

Tror du att någon skulle protestera officiellt mot Rubens beteende???

Tror du inte att det är de blåvita glasögonen som hindrar synen lite här? ;)

Hur som helst tycker jag att det görs en höna av en fjäder här. Rubens manövrer var helt OK tycker jag. han stängde dörren en gång och JPm backade enligt egen utsago sedan av (f ö ett moget beslut av honom, 8 säkra puckar mot risken att kroka i Barri och tveksamma möjligheter att komma ikapp MS)...

Tror Raffe hade gjort samma sak, eller DC eller vem som helst. Skillnaden är att ferrarifans inte hade gnällt på samma sätt... :crazy:

AndersF1 skrev:
EnzoF1 skrev:Regeln kan ju bara gälla aktiviteter mellan stallets förare. Annars skulla det ju vara förbjudet att köra defensivt i ledning och stänga dörren etc...

Nej, reglen måste ju i rimlighetens namn bara gälla inbördes i stallet... annars blir ju i teorin alla manövrar olagliga.
Nej, varför det? Att köra defensivt i ledning för sin egen skull är knappast teamorder, det är ju nåt man gör för att tjäna på det själv och det behövs det knappast teamorder för att göra. Men om man som Rubens drar ner på farten för att hjälpa stallkamraten trots att man själv förlorar på det så är det troligen teamorder, annars vore man nog lite dum och då är det förbjudet, som jag fattar regeln. Men sen att bevisa att Rubens inte enbart är dum är ju en annan sak. Som vanligt friar säkert FIA(t) Ferrari om nån skulle protestera, det är bara McLaren som t.o.m. åker dit för att ha brutit mot andemeningen i en regel och inte regeln i sig... Så nu har Rubens fått "bromsproblem" i det första loppet och tvingats offra sig själv som rullande chikan i det andra loppet - lutar åt en klassisk säsong för Fuskarri, eller hur det nu stavas. :)
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag är förvånad att den här händelsen ens får uppmärksamhet. Jag tycker det hände så mycket i loppet ändå, utan att en sådan här fullt naturlig händelse ska behöva diskuteras.

Själv tyckte jag det var mycket roligare att se "Iceman" Räikkönen slå till en malaysisk funktionär :)
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Japp, det var nog loppets behållning :lol:
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Det är rätt konstigt att dom där funktionärerna har en tendens att dra i förare. Man kan ju förstå det om någon kraschar, men att börja dra i förare som själva promenerar ut och är inom säkert område är obegripligt betende.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Räikkönen har ett arbete många bara kan dörmma om. Han är 20 och några år och har redan tjänat så många miljoner att han inte behöver arbeta mer i sitt liv. Han får resa jorden runt och köra de mest avancerade tävlingsbilarna som finns och göra det han vill göra mest av allt här i världen.

Funktionärerna arbetar ideellt och riskerar sitt liv för att förarna och stallen ska kuna köra sina tävlingar. De senaste åren har fler funktionärer än förare omkommit och de riskerar sitt liv utan att få betalt för att förarna ska kunna köra så säkert som möjligt.

Det minsta man kan begära av dessa 20-åriga mångmiljonärer som har sin hobby som yrke är att inte slå de ideellt arbetande funktionärerna på käften när föraren råkar ha haft en dålig dag på arbetet.
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Slog han honom på käften? Nä, det tror jag inte.
Han är inte den ende som lackat till när någon kommer och drar i en. Jag gillar inte heller när någon börjar dra i mig obefogat och om man redan är irriterad så är nog chansen stor att man knuffar i från sig den personen.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Han slog till honom och att han inte är den ende är ingen ursäkt.

Kimi, och flera av hans förarkollegor, borde komma ihåg att de här killarna riskerar livet utan att få något betalt för att förarnas arbete ska bli säkrare. Man tackar inte dem för deras insats genom att slå till dem - vanligt enkelt hyfs, vett och etikett helt enkelt.

Det är ingen ursäkt att han hade en dålig dag på jobbet - det minsta kravet man borde ställa är att en förare slår inte till en funktionär.

Om jag har haft en dålig dag på jobbet, så är inte det en ursäkt för att jag ska slå till en person som tränger sig före mig i matkön på ICA.
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Nähä, men det roade ju dig. Du tycker det är fel, men roligt att titta på?
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Ja, jag tycker det är fel.

Roligt? Nej, inte särskilt, inte själva händelsen.

Däremot är det lite lustigt att "Iceman" inte är så iskall som det gärna framställs ...

Jag kan inte föreställa mig att Mika Häkkinen någonsin skulle kunna få för sig att göra något liknande.
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

LuckyStrike1 skrev:
Själv tyckte jag det var mycket roligare att se "Iceman" Räikkönen slå till en malaysisk funktionär :)
:roll:
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Ja titta ja ...

och om du läser de två nästkommande inläggen om händelsen jag skrev så tror jag du nog förstår vad jag menar, eller hur?
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Jo, jag förstod vad du menade. Men före dina förklaringar så kunde man ju tolka det som att det var bra underhållning i dina ögon.

Jag tycker inte heller att man ska slåss, vare sig man är en rik känd idrottsman eller ej. Men jag har lite förståelse för att man lackar ur när någon drar i en obefogat. Därmed inte sagt att det Kimis sätt att hantera situationen var det korrekta.
Användarens profilbild
LOL
Inlägg: 273
Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
Ort: varande

Inlägg av LOL »

Ordet stavas loser på engelska.....

Jag menar det är bara 2 tävlingar in i säsongen och han blir lite sur, inte slogs MS förra året när det gick risigt i början, det gäller att fokusera på rätt saker.

Annars kan man undrar hur 17 Renault är så fruktansvärt snabba från start, sinnessjukt bra och optimerad launchcontrol...
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

launch control är förbjudet i år.
Användarens profilbild
LOL
Inlägg: 273
Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
Ort: varande

Inlägg av LOL »

Inte manuell, dvs hur man får iväg bilen snabbast från 0km/h, och det är den som är optimerad för förarna menar jag.
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)