Smått och gott och lite nyheter ...confetti

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

Gonzo skrev:Men poängen var iaf att Williams FW26 hade högsta procenttal (30.51%) för någonting, och att det skulle varit bäst eller?

http://www.gp2004.com/index.php?lang=uk, goodie goodie även om den i sig inte är en länk till uppgiften!
JA
Williams har i år det mest överraskande utförandet enligt GP 2004:s läsare. Williams fick högsta procenttal och därmed var den med den mest överraskande designen - därmed inte sagt att den var "bäst". Men den var "mest" :)
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Nu såg jag att på högra sidan att det fanns en rösta på "the most stunning car" funktion!

Personligen tolkar jag dock "the most stunning" mer som "den snyggaste" än som "den mest överaskande"!
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

Gonzo skrev:Nu såg jag att på högra sidan att det fanns en rösta på "the most stunning car" funktion!

Personligen tolkar jag dock "the most stunning" mer som "den snyggaste" än som "den mest överaskande"!
Feltolkat :D
betyder som jag skrev häpnadsväckande /överraskande....."ta luften ur en" - ett försök att beskriva känslan/upplevelsen.
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Användarens profilbild
Kilroyx
Inlägg: 553
Blev medlem: sön dec 07, 2003 19:38
Ort: Stockholm

Inlägg av Kilroyx »

Jag tror att det där är helt i sin ordning, skriv bara inte att Mika möjligtvis, eventuellt, kanske, fast det låter totalt osannolikt, har knarkat upp sina pengar, då blir det annat ljud i skällan :D
Jari, HELA Karelen har ALDRIG tillhört Finland.
Jari skrev:Vem har påstått att "hela karelen" har varit finskt?
Jari skrev:till och med östkarelen har hört till finland långt efter Nöteborg.
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

Tack till avsändaren nn - jag fick det här rådet i ett privat brev angående endel skrivares imbicilla skriverier :

"Diskutera inte med en idiot. Personen drar dig ner på sin egen nivå, där han har ett övertag tack vare en större erfarenhet."
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Utan att vilja vara elak egentligen så är det där en synnerligen dum kommentar.
Jag vet att den inte är din guuben men den hör inte hemma på ett Formel 1 forum.
"Diskutera inte med en idiot. Personen drar dig ner på sin egen nivå, där han har ett övertag tack vare en större erfarenhet."

(Idiot av idioti, "en okunnig människa" tidigare använd benämning på den svåraste graden av psykisk utvecklingsstörning eller den lägsta nivån av intellektuell funktion, motsvarande djup till svår utvecklingsstörning enligt WHO.)

Vad han säger är att han inte klarar av att diskutera med personer som har en lägre intellektuell funktion än han själv, pga av att denne skulle dra ner honom (som han kallar det) på en lägre nivå. Och eftersom han tydligen inte kan värja sig ifrån att bli nerdragen så kommer han alltså själv att befinna sig på "idiotens" nivå, om han han börjar diskutera med denne.

Så vem är då den egentliga "idioten", den som inte kan låta bli att dras ned på "idiotens" nivå, eller den som redan befinner sig där?

En person med ett högre intellekt än "idioten" räds ej att falla ner på någon lägre intellektuell "nivå", och dessutom behöver denne inte bevisa det för sin omgivning, allt annat vore ett bevis på motsatsen.

Författaren till kommentaren anser alltså att alla som befinner sig på den lägre "nivå" är "idioter", alltså måste författaren även betrakta sig själv som åtminstånde en halv"idiot", eftersom han tydligen har eller haft erfarenheter av att befinna sig där själv. Därav hans motsägelsefulla slutsats!

Denna person har uppenbarligen ett föraktfullt och nedlåtande sätt att se på människor som han inte klarar att föra en diskution med vilket är ett synnerligen omoget sätt att se på sin omgivning.

Men som sagt, vad har en sån kommentar på ett F1 forum att göra?
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

Apropå snabba testtider:
Det var exakt så som jag framlade redan tidigare här på forumet men jag fick (förstås :lol: ) mothugg för mina påståenden.
Så här är det nu med Barcelonas testtider:
Bar-Honda kör med en kraftigt underviktig bil för att stallchefen David Richards e nu i Japan och försöker ragga nya sponsorer - thats the way it goes :-).
Snabbaste tiden var t.o.m. med gamla modellen! Så här gör man i stora världen och sponsorerna går på det i en del fall - stora firmor/marknadsavdelningen behöver nödvändigtvis inte ha så bra experter på det här med varvtider och Formel1 överhuvudtaget.
"Huvudsaken" att chefen för företaget och hans gäster kan sitta i VIP-båset :-)
Formel1 och företagsgoodwill är en god och beprövad PR-grej.
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

Läste i FORZA nyheter/artiklar:

"Mika kritiserar Button [6/2 11:14] (läsvärt)

OJ...vad har tagit åt Mika....han är ju verkligen känd för att aldrig kritisera eller prata nervärderande om andra förare.
Messaget kanske var till unga nya förare att låt inte tidningsskriverierna gå er i huvudet och Button fick nu stå som exempel. Men lite förvånad e jag faktiskt. Det är inte för intet som Häkkinen är känd bland alla förare som en jäkligt hygglig och uppskattad (f.d.) formel1-förare.
KIMI har (hittills) följt samma koncept.
Jag i min anspråklöshet uppskattar naturligtvis sådant beteende.
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Hakkinen slams F1's pretenders
Alonso, Ralf, Montoya, Sato and Massa all come under fire

Läs hela artikeln på
Autosport

Mika har många intressanta slutsatser som jag tycker mig känna igen...
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

Gonzo skrev:Hakkinen slams F1's pretenders
Alonso, Ralf, Montoya, Sato and Massa all come under fire

Läs hela artikeln på
Autosport

Mika har många intressanta slutsatser som jag tycker mig känna igen...
Jo jag läste just hela grejen annanstans - men inte på autosport.
Jag ids faktiskt inte betala för att läsa autosport när man får annanstans helt samma saker (>99%) helt gratis. Åtmisntone så var det så förr.
Men nästa gång kan du väl klippa in artikeln från autosport - eller är det för riskabelt?
Men vad var det som du tyckte känna igen?
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

www.autosport.com är helt gratis, och kostar inte ett öre. Man har heller aldrig behövt betala för att läsa på sidan tidigare heller.

Däremot kostar ju givetvis tidningen att köpa eller prenumerera på men det är ju en helt annan sak.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

LuckyStrike1 skrev:www.autosport.com är helt gratis, och kostar inte ett öre. Man har heller aldrig behövt betala för att läsa på sidan tidigare heller.

Däremot kostar ju givetvis tidningen att köpa eller prenumerera på men det är ju en helt annan sak.
Blandar jag med atlas?
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det vet jag inte, men Atlas och Autorace måste man prenumerera på men Autosport är gratis. Man måste bara regga en epostadress på autosport så kommer man åt allt på sidan.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

F1 Racing

Hakkinen slams F1's pretenders
Alonso, Ralf, Montoya, Sato, Massa and Jaguar all come under fire

Hakkinen hasn't pulled any punches in his F1 Racing interview
In the new edition of F1 Racing, on sale today (Friday), 1998 and '99 world champion Mika Hakkinen has hit out at what he sees as self-deluding Formula 1 drivers, teams and media.

In a strong assault that will shatter any feelings of complacency in the pit lane, in which he turns an unblinking eye on every team and every driver, Hakkinen also predicts that Michael Schumacher will not retain his world title this season. Mika doubts that Fernando Alonso is the fully formed talent that fans and press believe, claiming that the Renault driver is no match for McLaren's young gun Kimi Raikkonen.

"I don't think Fernando is quite in Kimi's class," Hakkinen tells F1 Racing. "I haven't seen anything that really justifies the level of hype that has surrounded him so far. He's quick, but is he Kimi-quick? Is he Michael-quick? I'm not convinced. After all, he and [fellow Renault driver] Jarno [Trulli] tied eight-all in qualifying last year; if Fernando was really quick he'd have done better than that."

Hakkinen also criticises BAR's Takuma Sato (whom he calls "far too wild") and Sauber's Felipe Massa (whom he brands "fast but wild"), before expressing his regret that, while Jaguar had a promising 2003, "it wasn't any better than that, to be blunt, and I really can't see where the next major push is coming from."

Hakkinen added: "Jaguar's F1 operation has always confused me. There's been no continuity. To build a really good car, and a really good engine, and a really good team with a really strong vibe, you need to have a really strong leader. A charismatic leader. Jaguar don't have that at the moment. To really turn the team around, Jaguar need a serious figurehead at the top: someone like Jackie Stewart."

Sometimes I think Ralf should work a bit more and moan a bit less
Mika Hakkinen

Mika's most stinging criticisms are reserved for the Williams pairing, Ralf Schumacher and Juan Pablo Montoya.

"Ralf is much too inconsistent for someone who's driven more than 100 grands prix," he said. "Sometimes I think he should work a bit more and moan a bit less. Sometimes he can be very, very good – Magny-Cours last year, for example. But then, after that, even though he had no mechanical failures, he scored only five more world championship points. I hope he'll look at statistics like that and admit to himself that, overall, he just wasn't good enough last year."

Hakkinen admires Juan Pablo's feisty temperament, but "consistency-wise, he's much more like Ralf. In 2002 he scored seven poles, which was a fabulous performance – but last year he often looked slower than Ralf, especially in qualifying. This sounds like a strange thing to say, but sometimes he was just too careful. I hope Juan Pablo is aware of that."

Det var hårda ord och inga visor misann av Häkkinen ...det hade jag inte förväntat mig faktist.
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Här är hela Häkkinens season preview

http://www.itv-f1.com/features/featuresf1_story/19718
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Mycket intressant!
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

Från den där länken kommer vi att kunna plocka ut många härliga godbitar..exempelvis:

"As for the Minardi team themselves, again, I’m confused. My question is this: why are they always so bad?

Okay, they’re short of money – I know that. But that doesn’t explain why they’re always so bad. It’s almost as if there’s an unwritten law in Formula 1 that says that Minardi must always be last. A shame, because I doubt if it will change in 2004."

man nästan trillar av stolen (skrattar) när man läser sånt där - f_n va Mika e dum med Minardi.
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Honda gör sitt sista kontrakterade år i F1 och om det nu inte kommer att gå bättre än tidigare så kommer dom förmodligen att dra sig ur.

Kan det vara att Button och Sato satte sina hypersnabba tider med för lätta bilar för smörja upp Honda så att dom ska tro på F1 projektet?
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

According to calculations – which cannot be definitive due to variables such as tyres, fuel and set-up – Alonso would have built a 5sec lead on Schumacher over 10 laps.
Jordan expect Italian Giorgio Pantano will be signed as the Formula One team's second driver later today. "We are just waiting for everything to fall into line," Ian Phillips, the team's director of business development,
Sedan går det rykten om att Minardi eventuellt kommer att anställa Heikki Kovalainen som tredjeförare.

Källa: Internet
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

Sami skrev:
According to calculations – which cannot be definitive due to variables such as tyres, fuel and set-up – Alonso would have built a 5sec lead on Schumacher over 10 laps.
Jordan expect Italian Giorgio Pantano will be signed as the Formula One team's second driver later today. "We are just waiting for everything to fall into line," Ian Phillips, the team's director of business development,
Sedan går det rykten om att Minardi eventuellt kommer att anställa Heikki Kovalainen som tredjeförare.

Källa: Internet
OJDÅ! en till från Finland - lite "balans" när tydligen Keke Rosberg JR inte fick nån plats........ännu.
Roligt skulle det vara med två finländare och ÅTMINSTONE en endaste svensk.
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

Slå inte upp det här på Internet - försök gissa istället (hederligt alltså, lite huvudräkning är förstås godkänt att göra):
HUR MÅNGA VÄXLINGAR GÖRS DET UNDER ETT MONACO-LOPP?
Börja inte med paragrafrytteri att det spelar roll vilket stall, underlag etc.
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Men om vi räknar med hur många Sato hinner göra i år så blir det inte många. :oops:

Annars så är det väl en 3000 st om växellådan hänger med.
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

Nisse skrev:Men om vi räknar med hur många Sato hinner göra i år så blir det inte många. :oops:

Annars så är det väl en 3000 st om växellådan hänger med.
Den här "tävlingen" blev lika lång som Satos tid på banan :) - Nisse slog en knockout.

Det "rätta" svaret var 3100.

Återkommer med en klurigare fråga.
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

För en sjuväxlad låda:

1-7 längst start- och målrakan.
7-2 i S:t Devote
2-7 upp mot Casino
7-3-4 i Casino
4-6-2 mot Mirabeu
2-3-2 till Loews
2-3-2 till Portier
2-7-2 Tunneln till chikanen
2-5-3 mot Tabac
3-5-4 till Swimming Pool
4-5-2-5-2 till Rascasse
2-5-2 till sista kurvan

och sen ut på start- och mål igen. Det är min ungefärliga uppskattning för antal växlar ett Monaco-varv.


Orkar inte räkna ihop det här till antal växlingar men nånstans runt 65-70 växlingar på ett varv gånger 82 varv blir väl nånstans runt 5500 växlingar på ett helt lopp om man kör alla varv likadant exklusive depåstopp.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det är de här växlingspunkterna som anges för Monaco-banan ialla fall och jag får det till mer än 3000 växlingar i så fall.

På 80-talet med manuella lådor så har jag för mig att uppfiten var att man växlade varannan sekund loppet, dvs man körde nästan hela tiden med bara en hand på ratten och en hand på växelspaken ...
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Man behöver ju inte nödvändigtvis gå igenom varenda växel vid nedväxling, så det är tveksamt om det blir 70 per varv.
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Nu ska det vara klart att Pantano kör för Jordan nästa år.
Giorgio Pantano has been confirmed as the second driver of the Jordan team in 2004. He will partner Nick Heidfeld in the Silverstone based team. The announcement means that Jos Verstappen is out of a job.

Confirmation of Pantano's signature has been expected for some days but was delayed because of paperwork
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

AndersF1 skrev:Man behöver ju inte nödvändigtvis gå igenom varenda växel vid nedväxling, så det är tveksamt om det blir 70 per varv.
Men i år när automatlådor är förbjudna då? Då måste man väl i en nedväxling, även i en semi-automat, gå igenom växel för växel i nerväxlingar? Kan man med årets halvautomatiska växellådor, där föraren själv måste ge order om växlingarna hoppa direkt från 6:an till 2:an t.ex?
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Är det inte såhär, för att hålla reda på vilken växel du ligger på utan att ha nackdel av att behöva titta på instrumenten så växlar man alltid en växel i taget, eller finns något annat sätt? Typ 2 snabba tryck på växelknappen så hoppar den 2 växlar eller hitta nån annan knapp å tryck på och den hoppar 4 lägen...

Om det är i över huvud taget är möjligt att "hoppa" fler växlar vet jag inte, men jag kan inte se hur det ska bli en fördel för föraren med ovan beskriven nackdel. Ett förprogrammerat program skulle kanske kunna sköta det men nu är ju de förbjudna om jag fattat rätt.
Användarens profilbild
Integralmannen
Inlägg: 196
Blev medlem: tor feb 14, 2002 01:00
Ort: Skånepåg

Inlägg av Integralmannen »

Hade inte ferrari, till skillnad från andra stall, ett system för att göra flera växlingar på en gång? Redan för flera år sen alltså, innan automatiska växellådor var tillåtna.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Förarna behöver väldigt sällan, för att inte säga aldrig, titta på displayen för att se vilken växel de använder. Det vet de för så mycket koncentration och känsla för bilen har de.

Provkörde en Radical Sportvagn en gång med sekventiell växellåda, och där fanns inga displayer för att visa vilken växel man använde. Det var till att hålla reda på det själv, och det var inga större problem. Man hade en bra känsla och koll på vilken växel man använde, och det kom helt naturligt.
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

LuckyStrike1 skrev:Förarna behöver väldigt sällan, för att inte säga aldrig, titta på displayen för att se vilken växel de använder. Det vet de för så mycket koncentration och känsla för bilen har de.

Provkörde en Radical Sportvagn en gång med sekventiell växellåda, och där fanns inga displayer för att visa vilken växel man använde. Det var till att hålla reda på det själv, och det var inga större problem. Man hade en bra känsla och koll på vilken växel man använde, och det kom helt naturligt.
Jo men var det inte pga av att du tog dem en och en som det inte var något problem att hålla koll på dem.
Har ju själv haft flera crossmotorcyklar med sekventiell växellåda, samma sak gäller ju med dem, inga problem att hålla koll på växlarna. Fast nu var det ju inte det saken gällde egentligen.

Det var ju detta:
LuckyStrike1 skrev: Då måste man väl i en nedväxling, även i en semi-automat, gå igenom växel för växel i nerväxlingar? Kan man med årets halvautomatiska växellådor, där föraren själv måste ge order om växlingarna hoppa direkt från 6:an till 2:an t.ex?
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag undrade bara om det var möjligt, eller tillåtet, med manuella nerväxlingar att hoppa direkt från t.ex 6:an till 2:an ...

Det var ju något som stallen utvecklade i samband med automatlådorna, att man med en extra knapp på ratten kunde göra en sådan nexväxling. För mig är det helautomatiskt, men jag är inte säker på vad reglerna säger om det i år.
Användarens profilbild
Integralmannen
Inlägg: 196
Blev medlem: tor feb 14, 2002 01:00
Ort: Skånepåg

Inlägg av Integralmannen »

tja... en vanlig H-växlellåda är väll knappast att betecknas som automatisk bara för att man kan köra taxi-, gubba-, morfar- växlingar
2 till 5 etc...
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

LuckyStrike1 skrev:Jag undrade bara om det var möjligt, eller tillåtet, med manuella nerväxlingar att hoppa direkt från t.ex 6:an till 2:an ...

Det var ju något som stallen utvecklade i samband med automatlådorna, att man med en extra knapp på ratten kunde göra en sådan nexväxling. För mig är det helautomatiskt, men jag är inte säker på vad reglerna säger om det i år.
Gillar din automatlåda intergralmannen.

Lucy förklara, en knapp för att hoppa direkt från t.ex 6:an till 2:an, var det en annan knapp för att hoppa från 6:an till 3:an eller funkade det i praktiken?
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Som integralmannen skriver så har jag svårt att se det som en automatväxling om man ger order om att det skall växlas ned ifrån 6:an till 2:an eller ifrån 6:an till 5:an, eftersom man i t.ex. en H-låda inte måste passera förbi alla andra växlar. Desssutom blir det en definitionssak vad som är en nedväxling. Om jag i en "standardracerbil" bromsar ifrån full fart på 5:an ned till 2:an inför en kurva genom att passera igenom alla andra växlar därimellan i den sekventiella lådan, men utan att släppa upp kopplingen, räknas det då som en växling eller som tre?
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

Bild

Gå till http://www.mclaren.co.uk/ > Interactive > Steerwheel.
Där kan man trycka/aktivera rattens knappar.

Detta är förstås inte årets ratt 2004 (2002?) men ändå kan den intressera någon....... den vita knappen längst ner till vänster skulle jag oxå villa ha i min hjälm:)

Tyvärr så fattas funktionen för paddlarna.
FredrikF1
Inlägg: 65
Blev medlem: tis jan 06, 2004 13:41

Inlägg av FredrikF1 »

Om det inte är tillåtet med automatiska växlingar, borde det väl inte vara tillåtet med automatiska nerväxlingar (knapp som utför flera nerväxlingar i följd)?


/funderingar :roll:
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Gonzo skrev:
LuckyStrike1 skrev:Jag undrade bara om det var möjligt, eller tillåtet, med manuella nerväxlingar att hoppa direkt från t.ex 6:an till 2:an ...

Det var ju något som stallen utvecklade i samband med automatlådorna, att man med en extra knapp på ratten kunde göra en sådan nexväxling. För mig är det helautomatiskt, men jag är inte säker på vad reglerna säger om det i år.
Gillar din automatlåda intergralmannen.

Lucy förklara, en knapp för att hoppa direkt från t.ex 6:an till 2:an, var det en annan knapp för att hoppa från 6:an till 3:an eller funkade det i praktiken?
Man hade en förprogrammerad knapp för specifika kurvor på olika banor där det krävdes snabba nerväxlingar från högsta till en låg växel. Så tryckte föraren bara på den knappen och automatiken skötte hela nerväxlingen själv. Det var lite olika hur de programmerade det för olika banor och i vilka kurvor den användes.
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

Bild

EDIT, försökte få in en bild...misslyckades = http://www.bbc.co.uk/weather/5day.shtml?world=0094
Senast redigerad av guuben den mån mar 01, 2004 13:38, redigerad totalt 2 gånger.
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

:quest:
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

Hej Sami, sorry.
Försökte få in en väderleksprognos för hela veckan hit men.....går inte tydligen så här är en länk http://www.bbc.co.uk/weather/5day.shtml?world=0094 som lovar rätt så varmt. Hoppas det blir så...
Å andra sidan är jag lite rädd för skyfall..... med den här som utgångspunkt http://www.bbc.co.uk/weather/world/aust ... /sat.shtml

....aktivera "Pressure"-knappen.
-------------------------------------------------------------------------
Michael Lynch i en australiensisk tidning den 2 mars: "More than half the field will start this weekend's Australian Grand Prix knowing it has no chance of winning - and precious little chance of finishing on the podium either - because their budgets are nowhere near big enough to make them competitive."
......Jag håller inte med....i det här loppet (i år) kan nästan vem som helst vinna - ingen har testat sina bilar i dessa temperaturer (plus 30 grader?) - tvärtom. Och med beaktande i synnerhet nya reglerna - Toppstallens mindre testmöjligheter samt mycket annat nytt.
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Aha, ok. Men det såg väl inte så mörkt ut enligt den där väderprognosen? Om det kommer något regn så får man väl hoppas det är sådana korta "Michelinskurar" :wink:
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

Jaa, endel redaktörer kan få till det. Inte har mig veterligen KIMI sagt något sådant som han utpekas för i artikeln på Planet f1 den 2.4.
Jag åsyftar till Sympathy/unsampathy-saken
Det enda han sagt är att han hade endel otur förra året och att DC kanske hade än mer!

Kimi: 'I Have No Sympathy For DC'

Kimi's unsympathetic to Coulthard's plight
02/03/04
Should David Coulthard be looking for a shoulder to cry on at the end of the year when he leaves McLaren, the Scot better think twice before turning to Kimi Raikkonen for sympathy.

Coulthard's McLaren career is drawing to a close as the team has signed Juan Pablo Montoya to partner Raikkonen in 2005. However, i's not just his time at McLaren that could be over, it could also be Coulthard's F1 career. But Raikkonen is not feeling the least bit sorry for his team-mate.

"Why should I?" he told The Guardian. "That's nothing to do with me. I had some bad races last year; he had some bad races too, maybe more."

Raikkonen heads into the opening race of the year determined to prove that he is the driver worth hanging on to. Having achieved runner-up in last year's Championship, the Finn is keen to go one better in 2004, and clinch his first Championship victory.

"Winning the Championship takes all the bulls*it out of it. Now, it's important to win the title many times to be called a great driver. But that first title is the most important of all," he said
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Favorit i repris. :wave:
Sammanfattningsvis: Att döma av vinterns tester kan BAR vara i en position att slåss om en tredjeplats i mästerskapet. Frågan är bara hur mycket som ligger bakom de imponerande tiderna och en första indikation får vi i lördagens kval. Pallplatser är definitivt en möjlighet för stallet i år, men en seger ser ut att ligga en bra bit in i framtiden

Förra året trodde Forza också att BAR skulle vara med riktigt bra. Ett topp fyra stall hette det då. :cool2:
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

Vem tar POLE, exempelvis förhållandet Barrichello/Skummen är lite märkligt stort:
Open until: 06.03.2004 00:30 Quote
SCHUMACHER M.(Ger/Ferrari) 2,40 Bet now!
MONTOYA J.P.(Col/Williams) 4,70 Bet now!
SCHUMACHER R.(Ger/Williams) 5,00 Bet now!
RAIKKONEN K.(Fin/McLaren) 6,00 Bet now!
BARRICHELLO R.(Bra/Ferrari) 16,00 Bet now!
COULTHARD D.(Sco/McLaren) 20,00 Bet now!
ALONSO F.(Esp/Renault) 20,00 Bet now!
TRULLI J.(Ita/Renault) 50,00 Bet now!
BUTTON J.(GBR/BAR) 50,00 Bet now!
SATO T.(Jap/BAR) 200,00 Bet now!
PANIS O.(Fra/Toyota) 300,00 Bet now!
FISICHELLA G.(Ita/Sauber) 300,00 Bet now!
WEBBER M.(Aus/Jaguar) 300,00 Bet now!
da MATTA C.(Bra/Toyota) 300,00 Bet now!
MASSA F.(Bra/Sauber) 500,00 Bet now!
KLIEN C.(Aut/Jaguar) 500,00 Bet now!
HEIDFELD N.(Ger/Jordan) 700,00 Bet now!
PANTANO G.(Ita/Jordan) 800,00 Bet now!
BAUMGARTNER Z.(Hun/Minardi) 1.000,00 Bet now!
BRUNI G.(Ita/Minardi) 1.000,00 Bet now!
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

Vem vinner, exempelvis förhållandet Barrichello/Skummen är märkligt stort. Jag skulle satsa på Barren åtminstone före Ralf - dom andra kan jag inte förbigå p.g.a. sympatiskäl :-) :
Open until: 06.03.2004 00:30 Quote
SCHUMACHER M.(Ger/Ferrari) 2,40 Bet now!
MONTOYA J.P.(Col/Williams) 4,70 Bet now!
SCHUMACHER R.(Ger/Williams) 5,00 Bet now!
RAIKKONEN K.(Fin/McLaren) 6,00 Bet now!
BARRICHELLO R.(Bra/Ferrari) 16,00 Bet now!
COULTHARD D.(Sco/McLaren) 20,00 Bet now!
ALONSO F.(Esp/Renault) 20,00 Bet now!
TRULLI J.(Ita/Renault) 50,00 Bet now!
BUTTON J.(GBR/BAR) 50,00 Bet now!
SATO T.(Jap/BAR) 200,00 Bet now!
PANIS O.(Fra/Toyota) 300,00 Bet now!
FISICHELLA G.(Ita/Sauber) 300,00 Bet now!
WEBBER M.(Aus/Jaguar) 300,00 Bet now!
da MATTA C.(Bra/Toyota) 300,00 Bet now!
MASSA F.(Bra/Sauber) 500,00 Bet now!
KLIEN C.(Aut/Jaguar) 500,00 Bet now!
HEIDFELD N.(Ger/Jordan) 700,00 Bet now!
PANTANO G.(Ita/Jordan) 800,00 Bet now!
BAUMGARTNER Z.(Hun/Minardi) 1.000,00 Bet now!
BRUNI G.(Ita/Minardi) 1.000,00 Bet now!
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

Inte är det undra på att det går som det går:
Bild
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

Från en grinig guube men ändå med försök till uppbyggande kritik:

Är det bara jag som störs oerhört mycket av att kommentatorerna mitt under kvalkörningarna snackar helt ovidkommande saker - i synnerhet under kval 2.
Jag tycker att när klockan har börjat ticka så skall kommentatorerna följa bilen/föraren och kommentera bara körningen .

Som exempel: jag tyckte att första kurvan (spec. i Melbourne) var mest intressant att följa för var bil - där såg man ju nästan direkt hur det skulle gå i resten av banan. Då var ni inte alls med (för det mesta).

Ta inte illa upp - om nån av kommentatorerna råkar läsa det här - men det skulle vara bätttre ifall ni var t.o.m. tysta under den "aktiva" kvalKÖRNINGEN för då kan jag i.a.f. inbilla mig att ni följer lika intensivt med bilen som jag gör.
Nu känns det som om ni står bredvid varandra vid en bardisk på en krog och kollar med ena ögat vad som händer på TV.n...men mest snackar TILL VARANDRA.
Jag tycker att varje körning är lika spännande redan från start till mål.
Ta absolut med Björn W nästa gång också men låt honom snacka MYCKET, MYCKET MER.

(det har kommit kritik över det här nya kvalsytemet som ett "långtråkigt" kval - jag håller inte alls med)
Senast redigerad av guuben den lör mar 06, 2004 18:45, redigerad totalt 2 gånger.
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)