Jag vet inte om jag sett det i F1, men har definitivt gjort det i F3000. Nämligen att förare bestraffats för sin varvtid när det varit vinkande gula flaggor på en del av banan.LuckyStrike1 skrev:Ska man bestraffa Kimi och DC också, blir det ju på indicier och inte bevis och det är ju inte en särskilt hållbar situation.
M Scumacher straffas...........
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Näää har bara gett ett. Resten är fantasifulla tolkningar av dig.pUs skrev:Det vill du. Och du har gett två alternativ, som skiljer sig ganska radikalt från varandra..LuckyStrike1 skrev:
Jag vill ha en definition för samtliga förare, men får inbtrycket av att du gärna vill ha en för Schumacher och en för övriga.
Mitt alternativ är ett enda: Schumacher och Alonso skulle ha bestraffats (men inte med avstängnin) för sina resp. olyckor under gulflagg i loppet. Inga andra utsatte funktionärer för samma fara som de under gulflaggssituationer, och att bestraffa förare för deras varvtider må vara en tanke teoretiskt men något som är praktiskt omöjligt pga av alla upphov till tolkningar det ger, var drar man gränsen för vilket varvtid som är farlig resp. inte osv.
Det enda praktiskt möjliga är att bestraffa när varvtider eller körning leder till olyckor. På så sätt kan man förhoppningsvis komma fram till en situation när förare automatiskt sänker tempot kraftigt vid gulflaggor för att de vet att en avåkning i det läget leder automatiskt till en bestraffning. Nu ger man beskedet att det är ok att köra så fort att man kör av under gulflagg utan att riskera straff vilket jag anser vara fel.
Ang. de två olyckorna i Brasilien finns det definitivt förmildrande omständigheter i form av vädret. Men inte så förmildrande att straff utesluts, enligt resonemanget ovan. Dvs, man måste sätta ribban för framtiden. Av de två olyckorna anser jag själv att Alonsos är värst. Båda borde dock ha lett till straff som t.ex en varning under ett antal lopp framöver. Alonsos varning skulle rimligtvis ha räckt i fler lopp än Schumachers. Ev. tycker jag man kan diskutera en ev. avstängning i ett lopp för Alonso men inte för Schumacher.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Om man vid torrt väglag sätter sin snabbaste sektortid i en sektor med vinkande gulflagg bör man nog bli bestraffad, eftersom man inte hållit igen ett dugg. Vid vått underlag är det lite värre, eftersom förhållandena då skiftar så kraftigt, så det kan vara svårt att avgöra om greppet ökat eller minskat.Lemon skrev:Jag vet inte om jag sett det i F1, men har definitivt gjort det i F3000. Nämligen att förare bestraffats för sin varvtid när det varit vinkande gula flaggor på en del av banan.LuckyStrike1 skrev:Ska man bestraffa Kimi och DC också, blir det ju på indicier och inte bevis och det är ju inte en särskilt hållbar situation.
Jag tycker att de absolut bör vara hårdare, annars slutar det med att det blir amerikansk SC-hysteri efter varje incident, då ingen kan jobba om enbart förarna skall ta ansvar för farthållningen.
Visst, nåt teknsikt system med en farthållning på 80 förbi platsen vore kanske bäst. Så en lampa tänds i bilen som bekräftas av föraren och farten sänks då i en viss sektion, vilket gör att alla avstånd behålls och ingen får någon fördel. Finns förstås massor av problem, bl.a. tiden, eftersom föraren måste få någon sekund på sig att bekräfta. Man kan ju inte föraren ovetandes minska hastighet, det skulle leda till livsfarliga situationer om man plötsligt tappade kraft i motorn mitt i en kurva. Men bättre än ingen i varje fall och behöver ju bara användas när man skall plocka reda på bilar, så det kan ju ta ett tag innan man slår på systemet.
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
-
- Inlägg: 1456
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Hultsfred
Alltså, har han fått något straff eller inte? Jag kan hålla med om att det var olyckligt i kombination med lite dumdristighet att det skedde som det gjorde. Men, alla vill ju tjäna så mycket det går att tjäna vid gulflagg. Dock verkar det helt åt skogen att han körde av just under gulflagg... Men, om det går att bevisa att andra hade samma sektortider under gulflagg som innan skall de också straffas på samma sätt som jag tycker att Alonso ska ha en dänga. Dock, kan man kanske tycka att Schumacher fått straff nog genom att åka av och inte längre ha chans till en bra placering. Alonso kom ju trea t.ex.
/gringo
/gringo
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Schumacher har inte fått något straff än. FIA ska dock ha möte i juni då bl.a incidenten på Interlagos ska tas upp.
Å andra sidan, skulle Schumi få ett straff, troligtvis att flyttas ner tio platser på gridden vid något kval, så är det straffet inte lika kännbart nu som det var förut. Med dom nya kvalreglerna så är det ju bara att anpassa strategin istället så man gör färre stopp. Har ju funkat bra för McLaren (att kvala med mer bränsle och göra färre stopp).
Å andra sidan, skulle Schumi få ett straff, troligtvis att flyttas ner tio platser på gridden vid något kval, så är det straffet inte lika kännbart nu som det var förut. Med dom nya kvalreglerna så är det ju bara att anpassa strategin istället så man gör färre stopp. Har ju funkat bra för McLaren (att kvala med mer bränsle och göra färre stopp).
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez