Golfkillen skrev:Det hade varit roligt att göra en liknande lista med Jaris alla snedsteg!
Felaktig procenträkning
Förbluffande fel angående rökförbudet
Väldigt fel angående taxinäringens förfall i Stockholm
osv osv osv
Du har inget emot att bli lite personlig alltså, skall jag tolka det så?
Du kan inte hålla isär på oss fans och F1-förare?
Du har inte visat hur jag skulle ha fel i sensmoralen av något på den där listan, om du ens med din taskiga mentala kapacitet kan få ihop en som till närmelsevis pekar ut "fel" jag begått.
Vad var min slutkläm angående taxidiskussionen förresten? Vart slutade mitt teoretiserande över läget där?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
form-ola1 skrev:Det är bara töntigt att ni försöker försvara MS parkering med detta.
Det mest töntiga (och patetiska) är att du tycks tro att vi försvarar MS parkering med detta.
Det är ändå lite märkligt att en diskussion som heter MS fy faan kan komma att handla om Kimis begångna ickebrott, precis som om det skulle lyfta fokus från vem som är boven här.
Att sen vissa svagsinnade gärna hakar på en Kimibashing varhelst den dyker upp förvånar mig dock inte längre.
form-ola1 skrev:Du vrider dej mer och mer i från ämnet. Svara på mitt förra inlägg istället.
Bearbeta det som hänt istället för att fabrisera fantasier.
Dom som drog upp det här från början, t.ex. agamannen har varit inne och läst men är inte villiga att gå till försvar för dej, varför. DU HAR FEL:
Vrider mig från ämnet? Vad svammlar du nu om? Är det någon som glider ifrån ämnet så är det du, varför drar du in massa andra skribenter här? Är det inte vi som har en diskussion?
Vilken fråga är det du vill ha svar på?
Det måste väl ändå vara det mest sportsliga, eller anser du att det hade varit mer sportsligt om McLaren förlorat ett tiotal platser????
Är det detta?
Vad har det med sportslighet att göra? Om Kimi kommer in som tvåa får han väl finna sig i att Montoya priorteras för en gångs skull?
Du som är moderator borde sträva efter att hålla diskussionerna "on topik" lite grann och inte försöka dra ner Kimi i den sörja MS igen ställt till med.
Du står fortfarande reggad som moderator och innan beteckningen på dig är borta får du dras med rollen.
På en skala 1-10 av osportslighet, vart rankar du Kimis depåtaktik (fullt laglig dessutom och använd av flera genom historien, däribland av Schumi) och återfallsbrottet Schumi gjorde i kvalet till Monacos GP?
Senast redigerad av Jari den lör jun 03, 2006 22:26, redigerad totalt 1 gång.
Jari skrev:Det är ändå lite märkligt att en diskussion som heter MS fy faan kan komma att handla om Kimis begångna ickebrott, precis som om det skulle lyfta fokus från vem som är boven här.
Inte märkligare än att det i samma tråd diskuterades vänsterkvinnor som hade uttalat sig i något TV.program,och gissa vem det var som förde dem på tal?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Jari skrev:Det är ändå lite märkligt att en diskussion som heter MS fy faan kan komma att handla om Kimis begångna ickebrott, precis som om det skulle lyfta fokus från vem som är boven här.
Inte märkligare än att det i samma tråd diskuterades vänsterkvinnor som hade uttalat sig i något TV.program,och gissa vem det var som förde dem på tal?
Men herregud!
Det är väl en del av den förnäma konsten topikurspårning av högsta och finaste rang?
Det andra tassar ju runt samma skampinne så att säga om än i helt olika divisioner.
Jari skrev:Du står fortfarande reggad som moderator och innan beteckningen på dig är borta får du dras med rollen.
På en skala 1-10 av osportslighet, vart rankar du Kimis depåtaktik (fullt laglig dessutom och använd av flera genom historien, däribland av Schumi) och återfallsbrottet Schumi gjorde i kvalet till Monacos GP?
Ja, visst. Men tycker du att jag fått topicen att falla ur spår?
Vad vill du komma med att jag ska rangordna Schumis och Kimis fulheter i någon sorts osportslighetsgrad?
Jag anser att de båda incidenterna var i princip lika osportsliga.
Jari skrev:
Men herregud!
Det är väl en del av den förnäma konsten topikurspårning av högsta och finaste rang?
Det andra tassar ju runt samma skampinne så att säga om än i helt olika divisioner.
Varför klagar du då på att vi diskuterar något som ligger närmare trådens ursprungliga ämne än vad kommunistkvinns i TV gör?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
form-ola1 skrev:Du vrider dej mer och mer i från ämnet. Svara på mitt förra inlägg istället.
Bearbeta det som hänt istället för att fabrisera fantasier.
Dom som drog upp det här från början, t.ex. agamannen har varit inne och läst men är inte villiga att gå till försvar för dej, varför. DU HAR FEL:
Vrider mig från ämnet? Vad svammlar du nu om? Är det någon som glider ifrån ämnet så är det du, varför drar du in massa andra skribenter här? Är det inte vi som har en diskussion?
Vilken fråga är det du vill ha svar på?
Det måste väl ändå vara det mest sportsliga, eller anser du att det hade varit mer sportsligt om McLaren förlorat ett tiotal platser????
Är det detta?
Vad har det med sportslighet att göra? Om Kimi kommer in som tvåa får han väl finna sig i att Montoya priorteras för en gångs skull?
Jari skrev:Du står fortfarande reggad som moderator och innan beteckningen på dig är borta får du dras med rollen.
Ja, visst. Men tycker du att jag fått topicen att falla ur spår?
Vad vill du komma med att jag ska rangordna Schumis och Kimis fulheter i någon sorts osportslighetsgrad?
Jag anser att de båda incidenterna var i princip lika osportsliga.
Kan du inte förklara varför Kimi inte fick något straff men att Schumi flyttades ner så långt det gick på gridden?
Är det bara "antischumi"-patrullens godtycke tycker du?
Jari skrev:
Men herregud!
Varför klagar du då på att vi diskuterar något som ligger närmare trådens ursprungliga ämne än vad kommunistkvinns i TV gör?
Anfran är en aktad medlem av kåren som får forza att fungera och frågar han måste jag väl svara?
Eller hur El schoroco....han kan ju inte vara speciellt bra på att köra bil för all statistik säger ju inget om hur han kör bil...Sedan tänkte jag på en sak till, har schumi dömts för fusk sedan 97? Inte vad jag vet iaf...vad är det som säger att en person inte kan ändra sig på 10 år?
Han och Ferrari har hållt på med massor av saker efter 97 som har varit tvivelaktiga. På gränsen eller vad du vill. Målgång i depån - teamkörning in absurdum - skandalen i Österrike - däcksbråket 2003. Det är ju fan grejer hela tiden men ni har så j-a kort minne.
Men det spelar ju ingen roll vad hakan gör - han är ju så jävla bra i era sinnen - så vad vet jag. Jag har bara följt F1 sen ni låg i vaggan.
Jari skrev:Osportsligt och fegt är vad det är, inget annat.
Att en sjufaldig världsmästare i F1 skulle tappa kontrollen i 16 km/h på en bana där han vunnit fem gånger är bara nys och det är tammefaan på tiden att han straffas för sitt beteende.
Är han inte beredd att slåss om segrar på lika villkor skall han pyssla med något annat.
Synd att inte Fia bestraffade sabotage tidigare..Kimi i depågatan på spa tex...medvetet sabotage som borde straffas med minst 1 säsongs avstängning och 100 miljoner dollar i böter.
Oww.. dagens garv
Humordepartementet slår till igen, med oväntad kraft
Hur skulle man tolka ditt inlägg då, menade du?
Du skrev ju att det var sportsligt av Kimi att se till att de bakomvarande inte kunde passera honom i depån (för det var ju knappast Montoya de hade passerat eftersom han redan var där och därmed skulle komma ut före de andra)?
Hade det varit osportsligt om Kimi hade tappat några placeringar i depån som följd av att han hade fått vänta en stund på Montoya?
Razor skrev:
Oww.. dagens garv
Humordepartementet slår till igen, med oväntad kraft
Hur skulle man tolka ditt inlägg då, menade du?
Du skrev ju att det var sportsligt av Kimi att se till att de bakomvarande inte kunde passera honom i depån (för det var ju knappast Montoya de hade passerat eftersom han redan var där och därmed skulle komma ut före de andra)?
Hade det varit osportsligt om Kimi hade tappat några placeringar i depån som följd av att han hade fått vänta en stund på Montoya?
Ja
HAHA, jösses
Så du tillhör också gänget som tycker att det är sportsligt att ett rejs ska avgöras i depån under sc istället för ute på banan.
Det mest sportsliga måste väl ändå vara att det är samma ordning efter sc som det var innan.
Så du tillhör också gänget som tycker att det är sportsligt att ett rejs ska avgöras i depån under sc istället för ute på banan.
Det mest sportsliga måste väl ändå vara att det är samma ordning efter sc som det var innan.
Hur länge har du egentligen följt F1 - två dagar?
Det är inte ett dugg osportsligt att race avgörs i depån. Inte ens när det är SC ute.
F1-race avgörs på banan, i depån, bakom SC, under test, träning och kval. På depåmuren. Under vinterförberedelserna. I styrelserummen hos storsponsorerna. På Bernies resp. Max kontor. På anställnignsintervjun av nyckelpersoner.
Om bil X passerar bil Y som står i depån och har ett längre depåstopp har det inte ett dugg med osportslighet att göra.
Jösses.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
På förekommen anledning tycker jag även att det är osportsligt att bromsa in sina medtävlare på väg in i depån. Dock, i förhållande till alla de gånger som Schumacher har visat upp sin osportslighet, och framförallt oärlighet i eftermälet till incidenterna, så är det ingenting. Men om Kimi och McLaren fortsätter med dylika hästhandlartricks kan de också fara åt skogen.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Ja, stallorder a lá Ai 2001 och 2002 anser jag vara osportsligt. Bromsa in och fejka motorstopp för att blockera banan i Monaco under kval likaså. Liksom att försöka köra konkurrenter av banan som Jerez -97 eller för den delen Silverstone 2003 (?) när han tryckte ut Alonso i gräset på Hangar Straight.
Osportsligt är det också när Montoya under träning i Monaco bromstestar Ralf för att han är sur och orsakar en krasch mellan bilarna bakom.
Det är osportsligt att bromsa upp hela fältet in i depån - inte särskilt snyggt alls.
Men det är inte ett dugg osportsligt att förlora placeringar i depån när SC är ute på banan.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
quote]
Hur länge har du egentligen följt F1 - två dagar?
Det är inte ett dugg osportsligt att race avgörs i depån. Inte ens när det är SC ute.
F1-race avgörs på banan, i depån, bakom SC, under test, träning och kval. På depåmuren. Under vinterförberedelserna. I styrelserummen hos storsponsorerna. På Bernies resp. Max kontor. På anställnignsintervjun av nyckelpersoner.
Om bil X passerar bil Y som står i depån och har ett längre depåstopp har det inte ett dugg med osportslighet att göra.
Jösses.
Ja, självklart. Du har rätt.
Mitt tänkande med "Det mest sportsliga måste väl ändå vara att det är samma ordning efter sc som det var innan." är nog fel.
Kimi´s maskning i depå´n var nog lika osportsligt som MS parkering.
Sent ska syndaren vakna.
JTarnstrom skrev:På förekommen anledning tycker jag även att det är osportsligt att bromsa in sina medtävlare på väg in i depån. Dock, i förhållande till alla de gånger som Schumacher har visat upp sin osportslighet, och framförallt oärlighet i eftermälet till incidenterna, så är det ingenting. Men om Kimi och McLaren fortsätter med dylika hästhandlartricks kan de också fara åt skogen.
Tärnström
Att sakta in bakom sc för att slippa vänta i depån har praktiserats många år av många förare/stall. Förut var det helt OK enligt regelverket att göra så. Det var mer en regel en undantag att göra så och rent av dumt att låta bli. Minns att även ferrari gjort det men minns inte vilka lopp.
Man såg det tydligt live men i TV brukar det vara svårt att följa kön.
I år är det förbjudet och om någon gör så kommar man att bli bestraffad.
ANFRAN skrev:Ja ja. Såg det i tisdags och jag håller med henne. Det handlade ju om arbetsgivares eventuella ovilja att anställa unga kvinnor, och i samband med det använde hon ordet "avelskossor". Din beskrivning är som väntat lite, eh, märklig.
Nej du, försök inte!
Det handlade om den där HARO-kvinnans personliga val att stanna hemma och politikernas åsikt om hur hon svek "kvinnokampen"...
Men titta på hela "debatten" igen då. Den ligger ju där för allmän beskådan.
Jari skrev:Kan du inte förklara varför Kimi inte fick något straff men att Schumi flyttades ner så långt det gick på gridden?
Jag vet inte varför Kimi inte fick något straff, men i.o.m att det förbjöds efter Spa förra året då Kimi hade gjort det, så måste det väl ändå innebära att FIA tyckte det var osportsligt?
Förresten; måste man alltid bli bestraffad för att något ska vara osportsligt?
Jari skrev:Kan du inte förklara varför Kimi inte fick något straff men att Schumi flyttades ner så långt det gick på gridden?
Jag vet inte varför Kimi inte fick något straff, men i.o.m att det förbjöds efter Spa förra året då Kimi hade gjort det, så måste det väl ändå innebära att FIA tyckte det var osportsligt?
Har man följt tävlingar på plats har man tidigare kunnat se att det ofta blir stora luckor i sc kön. Oftast har inte toppförarna behövt sakta in då dom liggat först av bilarna. Förare som inte lämnade lucka tidigare har man snarare ansett som dumma istället för att man ansåg dom som lämnade lucka som osportsliga.
FIA införde regeln att man inte får sakta in orimligt mycket i SC kön pg.av säkerheten. Det var inte bra att det kom bilar druttand lite då och då när man arbetade på banan.
Sportsligt eller osportsligt kan variera i betraktarens ögon, kanske beroende på idoldyrkan eller teamsamhörighet.
Lucy har inte fel i sitt senaste inlägg. Han tog till hela bubblan och har enligt mej rätt i sitt tänkande.
Jag utgick från ett lägre perspektiv och såg till orsak och verkan.
Det Kimi gjorde var inom regelverket, förändrade inte turordningen utan snarare bibehöll den. Det tycker jag är sportsligt. Jag kan ha fel men anser idag att det inte var något osportsligt i hans agerande med dom regler som gällde då.
ps. Lucy, finns det någon annan orsak att befolka norrland än att mata myggen.
ANFRAN skrev:Ja ja. Såg det i tisdags och jag håller med henne. Det handlade ju om arbetsgivares eventuella ovilja att anställa unga kvinnor, och i samband med det använde hon ordet "avelskossor". Din beskrivning är som väntat lite, eh, märklig.
Nej du, försök inte!
Det handlade om den där HARO-kvinnans personliga val att stanna hemma och politikernas åsikt om hur hon svek "kvinnokampen"...
Men titta på hela "debatten" igen då. Den ligger ju där för allmän beskådan.
Osportslighet kan handla om vad du personligen tycker, men det handlar definitivt om vad FIA tycker. Kimi har inte blivit straffad, Schumi har det för sitt "brott". Vilket tror du var värst?
När Kimi gjorde det fanns det inga regler emot det och därför var det fullt inom reglerna. Hur det är nu är ointressant.
Jari skrev:Osportslighet kan handla om vad du personligen tycker, men det handlar definitivt om vad FIA tycker. Kimi har inte blivit straffad, Schumi har det för sitt "brott". Vilket tror du var värst?
När Kimi gjorde det fanns det inga regler emot det och därför var det fullt inom reglerna. Hur det är nu är ointressant.
OK. Så du tycker att det Ferrari gjorde på A1-Ring 2001 och 2002 var sportsligt, eftersom det inte fanns några regler mot att man inte fick tillämpa stallorder?
JTarnstrom skrev:Som Eau Rouge också skrev - det behöver inte vara olagligt för att vara osportsligt.
Tärnström
Om det befinner sig inom regelverket, så är bedömningen på sportslighet oftast relaterad till idoldyrkan eller teamsamhörighet.
Om ett agerande är inom dom regler som gäller för sporten så är det väl ändå sportsligt. Går man utanför dessa regler så är det osportsligt.
Tänker jag fel???
T.ex. har jag vid ett flertal gånger, som libero, täckt en boll som runnit ut över kortlinjen och därmed hindrat motståndaren att ta denna.
Detta helt reglementenligt men min motståndare tyckte inte om det.
Var det osportsligt?
Så som någon redan har nämnt; du tycker alltså att Österrike 2002 var sportsligt? Eller ta målgång i depån, och så vidare?
form-ola1 skrev:
JTarnstrom skrev:Som Eau Rouge också skrev - det behöver inte vara olagligt för att vara osportsligt.
Tärnström
Om det befinner sig inom regelverket, så är bedömningen på sportslighet oftast relaterad till idoldyrkan eller teamsamhörighet.
Om ett agerande är inom dom regler som gäller för sporten så är det väl ändå sportsligt. Går man utanför dessa regler så är det osportsligt.
Tänker jag fel???
T.ex. har jag vid ett flertal gånger, som libero, täckt en boll som runnit ut över kortlinjen och därmed hindrat motståndaren att ta denna.
Detta helt reglementenligt men min motståndare tyckte inte om det.
Var det osportsligt?
Osportsligt tycker en del att det är när
- man har olika bra däck
- olika elektroniksystem som styr funktioner i bilen
- olika bra bilar (man borde rotera förare)
- olika mängd med bränsle i starten
osv...
Det är dock svårt att hitta något som är i samma nivå som det regelbrott Schumi gjorde när han parkerade. Otroligt genomskinligt och klantigt försök att sabba för dom som var ute på sina kvalvarv. Ingen tror på allvar att han tappade kontrollen över bilen. Bara dåliga försök att försöka försvara sin idol.
Kanske för att FIA var rädd att det skulle kunna missbrukas i framtiden om det fortsatte, eller också tyckte de redan att Kimis låga fart var för låg.
Själv tycker jag väl att det finns en skillnad när man gör sitt bästa för att inte förlora så många platser p.g.a. saker som man själv och stallet inte rår över, utan egentligen kan sägas ha förtjänat, även om det tillhör spelet och det mest sportsliga är nog att bara finna sig i det.
Om [Schumacher] t.ex. varit snabbast efter två sektorer och sedan missat i en kurva p.g.a. en åskådarsten på hjälmen, så är det mer försåeligt om han parkerar istället för att försöka ta sig undan in i depån så fort som möjligt, då han "egentligen" hade förtjänat pole. Inte korrekt eller helt sportslgt, men mer förståligt. Det finns grader i helvetet...
Kanske för att FIA var rädd att det skulle kunna missbrukas i framtiden om det fortsatte, eller också tyckte de redan att Kimis låga fart var för låg.
Själv tycker jag väl att det finns en skillnad när man gör sitt bästa för att inte förlora så många platser p.g.a. saker som man själv och stallet inte rår över, utan egentligen kan sägas ha förtjänat, även om det tillhör spelet och det mest sportsliga är nog att bara finna sig i det.
Om [Schumacher] t.ex. varit snabbast efter två sektorer och sedan missat i en kurva p.g.a. en åskådarsten på hjälmen, så är det mer försåeligt om han parkerar istället för att försöka ta sig undan in i depån så fort som möjligt, då han "egentligen" hade förtjänat pole. Inte korrekt eller helt sportslgt, men mer förståligt. Det finns grader i helvetet...
Jari skrev:Osportslighet kan handla om vad du personligen tycker, men det handlar definitivt om vad FIA tycker. Kimi har inte blivit straffad, Schumi har det för sitt "brott". Vilket tror du var värst?
OK. Så du tycker att det Ferrari gjorde på A1-Ring 2001 och 2002 var sportsligt, eftersom det inte fanns några regler mot att man inte fick tillämpa stallorder?
Nej, och hela publiken på plats reste sig inte heller och buade ut Kimi för hans tilltag utan snarare, de som upptäckte det tyckte nog att "smart", men vi har sett det förr.
Eau Rouge skrev:
Hur varmt är det.
Jag tror det svalnat betydligt. Finland vann ju Eurovision song contest. Eller "Eurobimbos krossade av monster".
De själva rapporterar om snöfall i helvetet på "Arocklypse", en klart köpvärd skiva.
Mest sportsligt måste ju vara om det är samma ordning efter depåstopp som innan..eller förresten, samma ordning i racet som efter kvalet...
I formel1 så ingår moment som depåstopp, strategiförändrningar, utnyttjande av egen strategi pga gulflaggor/SC. Det borde du veta som sett på F1 sen jag låg i vaggan. Inga utav delarna är mer sportsliga än andra, vissa kan vara roligare att se på för publiken, men det har inget med sportslighet att göra.
Nog tycker jag att det finns vissa saker som är mer sportsliga än andra, t.ex. de som man som team har en chans att påverka, körnignen på banan, bilinställningar, snabbhet vid depåstopp, strategier, etc., men saker som är totalt slumpmässiga, som t.ex. nån annan avkörning vid en taskig tidpunkt, har ju inte så mycket med sportslighet att göra utan enbart slumpen, men inte så mycket att göra nåt åt, om inte de andra skulle tycka synd om en och ge tillbaks platsen man förlorade. Det kan man möjligen se i tennis, men knappast i F1.