Monaco 2006

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

JTarnstrom skrev:Tycker att banan helt klart har sin charm. Panis körning -96 är fastetsad i mitt minne. Den dagen körde han som en gud. För övrigt visade han ju året därpå att det inte bara var en tillfällighet. Han var rasande snabb tills han bröt benen i Kanada. Efter den olyckan blev han sig aldrig lik igen.

Tärnström
Han kanske körde bra, men vann enbart för att först Hill och sen Alesi blev tvungna att bryta. Hill kommer jag inte riktigt ihåg varför, men något mekaniskt var det och alesi bröt med ihopsäckad fjädring bak. Har för mig att Hill ledde med närmare 40 sek över Alesi och han i sin tur hade en ansenlig ledning till Panis. Oliver hade bra med flyt den dan, alla bara bröt.

Sen var visserligen Panis en av de som var riktigt snabba i regn.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Hehe, tittade just på första varvet på monaco 96 igen och Verstappen, som startade på slicks, kom inte långt innan han satte bilen i räcket.

Mitt minne hade bara en Ferrari med Schumacher i räcket innan första varvet var slut. Det måste vara ett av dom mer underhållande loppen i Monaco. Det var väl då Salo körde utan depåstopp också?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Salos körning utan depåstopp var året efter - 1997. Då det regnade som bara fan rent ut sagt.

Panis vinst i Monaco var väl mer underhållande än imponerande. Hur många bilar var det egentligen totalt som körde över mållinjen - 4 om ens det?

Hill bröt med motorhaveri 1996 för övrigt.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Jo, stämmer, det var nog bara fyra man över mållinjen. Det var ju just Salo som kraschade några varv före mål tillsammans med Häkkinen och nån mer tror jag. Ska nog titta på hela loppet nån gång, problemet är att jag blir lika förbannad varje gång Alesi bryter :evil:
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Tja, jag blir förbannad varje gång jag ser Hill komma ut ur tunneln iett rökmoln från motorn.

Vi kanske skulle se det tillsammans någon gång och sitta och vara jävligt förbannade?

Irvine, Salo och Häkkinen var det som kraschade. Häkkinen kastade sig ur bilen. Irvine såg ut att skratta och tycka det var skitkul.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Var det Häkkinen och Salo som körde in i Irvine i Loews och liksom blockerade hela banan?

Hur som helst: det är hemskt varje gång Alesi bryter, men det gör faktiskt inte så mycket, bara man spolar Skummis avåkning fram och tillbaka, om och om igen.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Haha, det är behållningen. Jag tittade på Schumachers krasch ett antal gånger.

Just, han blockerade mest hela banan och dom körde in i honom.

Det loppet skulle vi garanterat se tillsammans och säkert lära varandra en och annan ny svordom på kuppen 8)
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Panis var jävligt imponerande i den tävlingen. Han var snabbast på uppvärmningen, hade näst snabbaste varvtid under loppet. Han körde överjävligt bra just den där tävlingen. Visst, hade inte de andra brutit så hade han förmodligen inte vunnit men å andra sidan såg han verkligen till att det var just han som var den som stod redo att överta ledningen när de andra fick problem.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Salo

Inlägg av Salo »

Cheever skrev:Det var väl då Salo körde utan depåstopp också?
Och han hade en pallplats som i en lite ask innan den där Häkkinen körde på han :crie:
Jag är inte ung nog för att veta allt...
Användarens profilbild
Boxerman

Inlägg av Boxerman »

Manaco är ju så j-la tråkig att titta på, har man pol så hart du absolut den största chansen att vinna, det finns nästan ingen möjlighet att kör om någon stans på banan än kanske i depon då. Glamor, ja men ingen spänning i loppet. Monaco :down:
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Ni är roliga ni...det bästa med loppet var alltså att schumacher satte bilen i räcket? Hmm, ska bli intressant att se om jag känner likadant den dagen Alonso sätter bilen i väggen...men det är nog sant, det kommer jag titta mycket på efter helgen :D
Gösta

Inlägg av Gösta »

Sätter Alonso sin fula Renault i räcket så vet jag precis vad jag kommer att känna. (under förutsättning att Alonso förblir oskadd) :D

En värme kommer att sprida sig i kroppen, en nästan euforisk känsla (en sådan man hade när man var nyförälskad då man var tonåring) . En längtan om att få uppleva samma sak ofta, nästan varje lopp av återstoden av sässongen. :D :D :D :D :D
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Äh, det räcker för mig att titta några gånger på Kanadas GP förra året. Den smekningen av muren var minsann inte dålig... :D :wink:

Fast för mästerskapets så skulle det ju inte skada om han satte den i en av räckena.
Ferrari.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Crazy F1 skrev:Ni är roliga ni...det bästa med loppet var alltså att schumacher satte bilen i räcket? Hmm, ska bli intressant att se om jag känner likadant den dagen Alonso sätter bilen i väggen...men det är nog sant, det kommer jag titta mycket på efter helgen :D
[Schumacher] hade ju vunnit i Monaco två år i rad och, eh, betett sig lite, eh, tvivelaktigt de säsongerna. Så det var förstås en fröjd att se honom göra bort sig redan efter sex kurvor. Särskilt på blöt bana i Monaco, för då sägs ju föraren ha så stor betydelse. ;)
Användarens profilbild
Bernie

Inlägg av Bernie »

Blir det något uttalande ang förarna i McLaren till nästa år denna helgen eller var det bara ett rykte?
Gösta

Inlägg av Gösta »

Sådär ja!

PP i Monaco. WUNDERBAR! :up:

(Vad är det som säger att det inte var med avsikt) Eje Elg om MS incident på sista varvet.

(Den var det mycket smör på) Janne Blomqvist om Ejes utalande ovan.

Sitter grabbarna nere i Monaco och blir lulliga på Champagne och smider konspirationsteorier mån tro???? :D :D :D

VATTEN FÖR HELVETE, VATTEN är vad ni bör småsmutta på när ni jobbar. :D

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Smålämpligt ställe att stanna på - vilken tur... :roll:
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

AF1..eller hur :)

Om det nu var med flit så säger jag i så fall att det var jävligt smart gjort eftersom han får ju starta i pole, att det inte är så snyggt är en annan sak. Å andra sidan så gäller det att utnyttja situtionen så bra som möjligt och nu råkade det vara så att schumi hade snabbast tid när detta hände, hade t. ex Alonso varit lite snabbare lite tidigare så hade ju ibte MS "kunnat krascha".
Jag tycker ändå det är konstigt att han skulle riskera en krasch för att sno åt sig pole, han skulle ju åtminstånde startat tvåa annars och jag undrar om han skulle våga riskera bilen på en sådan sak i så fall.

Vi får se vad domarna säger..om det nu skulle vara med flit, hur bevisar man det?

Okej ANFRAN, då är jag med, men det är sant..föraren spelar stor roll, han kör ju trots allt bilen :D

Jaha, det var årets andra pole, den föra slutade med vinst, men jag har en känsla av att Alonso kommer att ha lite mera soppa i bilen.
Användarens profilbild
Jacob

Inlägg av Jacob »

Crazy F1 skrev:Jag tycker ändå det är konstigt att han skulle riskera en krasch för att sno åt sig pole, han skulle ju åtminstånde startat tvåa annars och jag undrar om han skulle våga riskera bilen på en sådan sak i så fall.

Ja det var ju en satans krasch han gjorde det kommer nog ta hela natten för makarna att reparera!
Lite äldre, lite långsammare :smash: :zz: :zz:
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Men kan man beräkna innan hur stor åverkan en viss manöver kommer att göra? Det tycker jag verkar skumt. Har han sån koll att han visste att om jag bromsar här och svänger här så borde jag glida ut så många cm mot räcket och sedan borde jag stå i vägen lite lagom för bakomvarande samtidigt som jag inte kan backa ut. Jag kommer heller inte att slå i muren för så mycket vill jag inte tabba mig...jag tycker det verkar knepigt. Han kunde lika gärna kört av framvingen eller blivit påkörd bakifrån och det vore ju inte någon fördel. Att han skulle chansa så mycket för att vinna en plats är faktiskt häppnadsväckande...i så fall åste killen vara besatt av att vinna...
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Han hade ju en ratt och bromspedal att jojja med. Bromsa lite lagom och saken var biff. Hur tänker karln? Hur har han mage att fjanta sig på detta sätt. Han bevisade bara att han fortfarande är en fuskande skitstövel.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Vadå gled, han rullade mest. Öppna ögonen så ser nog du det uppenbara också. Stanna nån dm ifrån ett hinder är ju inte så himla svårt, det borde nog en världsmästare klara av, med tanke på hur många konbaneåkare som klarar av det i en vanlig gatbil...
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Jag tyckte mig kunna se lite rök från hans högra hjul när han bromsade till kurvan och sen tyckte jag mig kunna se att bakvagnen släppte i ingången. Är det någon som har varvet i repris så kan man kolla igen.
Geer

Inlägg av Geer »

Jag har tittat på reprisen massor av gånger och mitt i kurvan vrider han ratten rakt fram. Såg först ut som att bilen understyrde men det var inte konstigt att den inte svängde.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Geer, finns bilderna att få tag på någonstans så man kan kolla?
Användarens profilbild
Bernie

Inlägg av Bernie »

http://www.nalesca.com/msc_crash.mpeg

Lite bättre kvalitet på filmen
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Har nu tittat på filmen och säger så här...han gjorde ett mistag, men han borde kunna svängt lite tidigare efter att han rätade på ratten i kurvan, det känns som han väntade lite för länge med att svänga in, men själva misstaget i sig verkar inte planerat i mina ögon utan det verkar mera som att när situationen väl uppstått så gjorde schumi sig ingen brådska att svänga i kurvan, sedan om han hade planerat det i kurvan låter jag vara osagt.

Min teori är att han tänkte...nu laddar jag stenhårt i de sista kurvorna och går det så går det, annars så är det inte hela världen eftersom jag redan har den snabbaste tiden...de raderna får ni tolka som ni vill.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Fisichella är bestraffad och just nu så håller domarna ett möte om schumis vara eller inte vara...

Jag tror att eftersom de fällde fisichella för något så sitter schumis tid lite löst till...
Användarens profilbild
Bernie

Inlägg av Bernie »

http://news.bbc.co.uk/sport1/hi/motorsp ... 023004.stm

Ojdå, är det någon som har mer info?
Geer

Inlägg av Geer »

Gösta skrev:Sådär ja!

PP i Monaco. WUNDERBAR! :up:

(Vad är det som säger att det inte var med avsikt) Eje Elg om MS incident på sista varvet.

(Den var det mycket smör på) Janne Blomqvist om Ejes utalande ovan.

Sitter grabbarna nere i Monaco och blir lulliga på Champagne och smider konspirationsteorier mån tro???? :D :D :D

VATTEN FÖR HELVETE, VATTEN är vad ni bör småsmutta på när ni jobbar. :D
Tror nog att dom hade rätt. Verkar bli 8:e eller sista startruta för Schumi.
gnarly

Inlägg av gnarly »

Geer

Inlägg av Geer »

"Having compared all relevant data, the stewards can find no justifiable reason for the driver to have braked with such undue, excessive and unusual pressure at this part of the circuit, and are therefore left with no alternatives but to conclude that the driver deliberately stopped his car on the circuit in the last few minutes of qualifying, at a time at which he had thus far set the fastest laptime."

Efter att tittat på data från Ferrari, Fia och på video beslutade man att flytta ner Schumi utan möjlighet att överklaga.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Håller med, sådärja! :D :D
Livet leker, eller hur, Gösta? :lol:

Fisi nedflyttad, [Schumacher] startar sist pga fusk och osportsligt beteende, samt den andra Ferrarin näst sist och Alonso i pole. Var det nåt mer du önskade dig, Gösta? Båda McLaren långt fram är väl en bonus, antar jag. :lol: :lol:
Gösta

Inlägg av Gösta »

AndersF1 skrev:
Håller med, sådärja! :D :D
Livet leker, eller hur, Gösta? :lol:

Fisi nedflyttad, [Schumacher] startar sist pga fusk och osportsligt beteende, samt den andra Ferrarin näst sist och Alonso i pole. Var det nåt mer du önskade dig, Gösta? Båda McLaren långt fram är väl en bonus, antar jag. :lol: :lol:
VIDRIG RÄTTSKANDAL AV FIA.

Men Alonso och Porrflavio kommer tids nog att få sitt straff! :evil:

Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

:o
Vilken makalös tur han har Alonso. Han hade varit rökt om inte Webbers Williams packat ihop och SC kommit ut.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Sami skrev::o
Vilken makalös tur han har Alonso. Han hade varit rökt om inte Webbers Williams packat ihop och SC kommit ut.

Turen började redan när inkompetenta domare serverade honom pp på ett silverfat!

Vissa kropphåligheter och öppningar verkar vara väl tilltagna hos honom idag!!! :up: :up: :up: :up:

(Bild föreställande rectum taget med hjälp av fiberoptiskt rectoscop borttagen eftersom censuren här missat den eller inte förstått vad den föreställde. )
Senast redigerad av Gösta den sön maj 28, 2006 20:56, redigerad totalt 2 gånger.

Fp730a

Inlägg av Fp730a »

Fan, mercedes...Mercedes...
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Tja, den motorn är inte och leka med, kul att Kimi satte sig på en båt, det fattades bara en bira i handen :D

Tycker ändå att det var ett rätt händelserikt lopp för att vara monaco, det var inte så många varv som var sega och värdelösa och det är ju positivt.

21 p mellan ettan och tvåan och det är bara schumi som kommer kunna hota honom, eller det är fel ord...VM gick nog åt skogen dag även om schumi placerade sig betydligt bättre än vad jag hade hoppats på.
Det gäller att Alo bryter ett lopp och schumi vinner det , då får vi lite spänning igen.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Crazy F1 skrev:Tja, den motorn är inte och leka med
Det var inte motorn...
we really lost out when the Safety Car came out. Then there was a small fire caused by a heat shield which damaged a wiring loom and that was the end of the race for me
D v s samma problem som under fria träningen.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Okej, det borde inte vara så förvånande när jag tänker efter, om något skulle gå åt skogen för Kimi så borde det vara just det.
Tack för Infon!
Gösta

Inlägg av Gösta »

Kimi har inte ännu betat av hela listan av alla möjliga fel på bilen som kan (kommer) att uppstå!

Mig veterligen så har följande inte hänt ännu:

Punka på alla 4 däck samtidigt.
Backspegel lossnar och fastnar inne i airboxen och stör luftflödet.
Bromspedalens axel knäcks.
Tändstift lossnar.
En bäver gömmer sig i sittbrunnen och biter sönder vitala elkablar och honom på tårna med stor blodförlust som följd.

Annars har det mesta redan hänt. Kimi "the lucky bastard" :D

Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Nu ska du inte vara sån Gösta, solen skiner, fåglarna kvittrar, semestern hägrar och om du är snäll ska jag bjuda på en kall äppelmust en vacker dag 8)
Gösta

Inlägg av Gösta »

Crazy F1 skrev:Nu ska du inte vara sån Gösta, solen skiner, fåglarna kvittrar, semestern hägrar och om du är snäll ska jag bjuda på en kall äppelmust en vacker dag 8)
Det är regn, åska och hagelstorm på väg. Har inte sett solen på snart 24 timmar. Om du fortsätter att vara så vidrigt glad skall jag slå en tom äppelmustflaska i huvudet på dig. :wink:

Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Kul att Fisichella visade lite guts och körde om så det sjöng om det.

Omkörningen på Coulthard var ju stencool! :up: :)
Ferrari.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Loppets enda behållning var just Fisichella! Vilken kille. Göra det han gjorde var UNDERBART att se! :up:

Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Bli varvad av Alonso och nästan krasha ut både sig själv och Coulthard. Ja vilken kille
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Huvudsaken var väl att han försökte?

Sedan att han blev varvad berodde väl att han blev nedflyttad till nionde startplats? Lite svårt att matcha Alonso när man står åtta platser bakom i Monaco.
Ferrari.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Sami skrev:Bli varvad av Alonso och nästan krasha ut både sig själv och Coulthard. Ja vilken kille
Alonso fick sin PP av fia, denna "uppkörda" seger räknar jag inte som en större prestation från honom.

I F1 är allting nästan! Han körde trosorna och läppstiftet av Coulthard! :up:

Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Tom flaska, fan vad snålt, har du inte råd att slösa en full flaska på mitt intellektuella huvud. Jag glad...jag skrattar ju bara för att hålla borta tårarna :wink:
Fel, loppets behållning var att se storfuskaren schumi som bara är bra enligt statistiken enligt vissa att köra upp sig från sista till 5e plats och sätta snabbaste varv på slutet. Det är vad jag kallar KLASS! Många skulle säkert blivit knäckta av FIA.s straff, men schumi gjorde det bästa av situationen och fick med sig några pinnar. Allt detta på den banan som är svårast att köra om på i hela cirusen. Starkt gjort i en [Schumacherfans] ögon!