Monaco 2006
-
Monaco 2006
Nu närmär sig årets ur racinghänseende kanske tråkigaste lopp!
Vad tror ni är rätt strategi???
Att försöka ta PP och 2 stoppstrategi? Försöka klara den relativt korta distansen med 1 stopp??
Får en känsla av att det enda som motiverar överlevnaden för detta GP är glamouren och att det är företrädelsevis här som stallen bjuder in sina sponsorer!
Vad tycker ni?
Skallo Monaco´s GP få vara kvar?
Vad tror ni är rätt strategi???
Att försöka ta PP och 2 stoppstrategi? Försöka klara den relativt korta distansen med 1 stopp??
Får en känsla av att det enda som motiverar överlevnaden för detta GP är glamouren och att det är företrädelsevis här som stallen bjuder in sina sponsorer!
Vad tycker ni?
Skallo Monaco´s GP få vara kvar?
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
1 stopp = taskigt kval = ingen vinst.
Kort första stint. Lång andra stint. Lagom tredje stint. Två stopp.
Så blir den vinnande strategin.
De som smäller motorn under helgen kommer att köra på enstoppare och hamna på bra poängplatser men inte vinna.
Monaco är Monaco. F1 behöver minst ett stadslopp och Monaco är det bästa stadsloppet man kan ha.
Kort första stint. Lång andra stint. Lagom tredje stint. Två stopp.
Så blir den vinnande strategin.
De som smäller motorn under helgen kommer att köra på enstoppare och hamna på bra poängplatser men inte vinna.
Monaco är Monaco. F1 behöver minst ett stadslopp och Monaco är det bästa stadsloppet man kan ha.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
Monaco är en höjdare. Årets roligaste lopp.
Det kommer att vara mer händelserikt under träningen en vad hela helgen var i Spanien.
Det är en klassiker och ett lopp som inte är som alla andra.
Det kräver stor teknik från förarna och förarna har större betydelse en matrialet jämfört med andra lopp. Det ger inte plats för några misstag.
Dom 10 främsta bör kvala med lite bränsle och satsa på en bra startposition. Plats 11 och neråt kan tanka betydligt mer. Det finns stora möjligheter att bolla med strategier under loppet.
Kvalformatet var bättre för Monaco förra året. Det blir en utmaning att lyckas hitta rena varv i år.
Glamouren och alla kändisar i Monaco är en härlig krydda.
För mig får gärna alla lopp gå i Monaco.
Det kommer att vara mer händelserikt under träningen en vad hela helgen var i Spanien.
Det är en klassiker och ett lopp som inte är som alla andra.
Det kräver stor teknik från förarna och förarna har större betydelse en matrialet jämfört med andra lopp. Det ger inte plats för några misstag.
Dom 10 främsta bör kvala med lite bränsle och satsa på en bra startposition. Plats 11 och neråt kan tanka betydligt mer. Det finns stora möjligheter att bolla med strategier under loppet.
Kvalformatet var bättre för Monaco förra året. Det blir en utmaning att lyckas hitta rena varv i år.
Glamouren och alla kändisar i Monaco är en härlig krydda.
För mig får gärna alla lopp gå i Monaco.
-
-
kurvan skrev:Jag återkommer efter helgen med ett utlåtande!
Är det någon annan som ska "ner"?
Ja det hoppas jag verkligen??????
Vore rätt bra om stallen som skall tävla fanns på plats, några funktionärer och tv team är också önskvärda!!
Skämt å sido, jag skall tyvär inte ner, men det vore helt underbart att få se Monacos GP live!!! HA DET RIKTIGT JÄVLA KUL!!!
-
- Varnad
-
Monaco har blivit trist. Bilarna är för lättkörda och banan har blivit för anpassad de senaste åren (chikanen efter tunneln, swimmingpoolen, Rascasse, Saint Devote).
Det var helt enkelt bättre förr: http://www.youtube.com/watch?v=z9MCinAHZAI
Det var helt enkelt bättre förr: http://www.youtube.com/watch?v=z9MCinAHZAI
-
Det där varvet kan jag se på hur många gånger som helst - underbart.
Prosts reaktion när han såg hur mycket snabbare Senna var ... oslagbart.
Prosts reaktion när han såg hur mycket snabbare Senna var ... oslagbart.
-
-
-
Kan hålla med om mycket här - OK Monaco kanske inte alltid har bäst racing, men visst blir man "kåt" av Monaco. Det är årets bästa tävling - juvelen i kronan - det tradition - det är fantastiskt. Det är där man kan se hur snabbt bilarna går - och då är Monaco en extremt trång och långsam bana.
Fy fan vad gott det blir i helgen
Fy fan vad gott det blir i helgen
-
-
Har aldrig tidigare sett Monaco med dessa ögon!!!El Scorcho skrev:, men visst blir man "kåt" av Monaco.
Men visst, vi har alla våra små perversioner!!
Monaco är tradition, glamour, mm mm. Men lite osäker om jag gillar tävlingsmomentet där!! Känner mig kluven! Det är visserligen sacral racingmark, men tycker att tävlingen blir lite stympad!!
-
- Moderator
Jag bor numer i Monaco.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
-
- Moderator
Nej, det är bostadsrätt. Jajo har försökt snylta på mitt kändisskap. Tro honom inte.
Tärnström
Tärnström
-
-
- Utvisad
100% fler än förra året är väl det Jari satsar på...Lemon skrev:Ja, du får väl sätta fart nu om du ska komma upp dina "normala" antal F1-lopp live per säsong. Tre-fyra stycken eller vad det var du skrev.Jari skrev:Jag är inte 100% klar än...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Utvisad
Japp, och här är en av dina:Gösta skrev:Har aldrig tidigare sett Monaco med dessa ögon!!!El Scorcho skrev:, men visst blir man "kåt" av Monaco.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
-
Detta är ett F1 forum, försök hålla ditt maniska behov av att demonstrera din egen genialitet på klotterplanket. Där bemöter jag jättegärna dina infantila inlägg. Men inte här. Tänker inte hoppa ner i din sandlåda här! Sorry!!!!!
-
- Utvisad
Var det inte du som började prata om vad du blev kåt av ett par inlägg upp?Gösta skrev:Detta är ett F1 forum, försök hålla ditt maniska behov av att demonstrera din egen genialitet på klotterplanket. Där bemöter jag jättegärna dina infantila inlägg. Men inte här. Tänker inte hoppa ner i din sandlåda här! Sorry!!!!!
Du får väl släppa in fler i sandlådan när du väl sitter i den!
Blev det besvärligt nu lille Gösta?
-
- Utvisad
"Projektion, en term som används inom psykologin för att beskriva hur en person som inte vill inse eller kännas vid sina egna "svagheter" för att försvara självbilden kan tillskriva dessa egenskaper på andra personer istället. Enligt Sigmund Freud är detta en psykologisk försvarsmekanism, som verkar för att förmildra ens egna oönskade tankar, värden, etc."Gösta skrev:Detta är ett F1 forum, försök hålla ditt maniska behov av att demonstrera din egen genialitet på klotterplanket. Där bemöter jag jättegärna dina infantila inlägg. Men inte här. Tänker inte hoppa ner i din sandlåda här! Sorry!!!!!
-
Gösta skrev:Har aldrig tidigare sett Monaco med dessa ögon!!!El Scorcho skrev:, men visst blir man "kåt" av Monaco.
Monaco är tradition, glamour, mm mm. Men lite osäker om jag gillar tävlingsmomentet där!! Känner mig kluven! Det är visserligen sacral racingmark, men tycker att tävlingen blir lite stympad!!
!!!!!!!!!!
Sök hjälp, det börjar bli akut!
-
- Utvisad
Gösta skrev:Gösta skrev:Har aldrig tidigare sett Monaco med dessa ögon!!!El Scorcho skrev:, men visst blir man "kåt" av Monaco.
!!!!!!!!!!
Sök hjälp, det börjar bli akut!
Japp, det du skriver är att du numera blir kåt av Monaco och att det är en av dina små perversioner.
Se mitt tidigare inlägg om projektion. Det finns hjälp att få Gösta!
-
-
-
-
- Varnad
Det blir inga tre-fyra i år heller. Som nybliven husägare har jag ett par hål till att stoppa pengar i...Lemon skrev:Ja, du får väl sätta fart nu om du ska komma upp dina "normala" antal F1-lopp live per säsong. Tre-fyra stycken eller vad det var du skrev.Jari skrev:Jag är inte 100% klar än...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
-
-
Tristare än Imola och Barcelona blir det iaf inte.
Och visst är startpositionen viktigare här än nån annanstans. Risken att bli av med diverse karossdelar och hjulupphängningar är också överhängande just här. Minsta misstag och man är i räcket.
Och visst har själva banan överlevt sig själv sedan länge. Det var någon, har glömt vem, som liknade det vid att köra i sitt eget vardagsrum, lite överdrivet men ändock.
Likväl finns traditionerna, glamouren, man får väl se hur länge banan överlever...med dess trångboddhet, när andra banor fått krav på sig att uppgradera sina faciliteter.
Och visst är startpositionen viktigare här än nån annanstans. Risken att bli av med diverse karossdelar och hjulupphängningar är också överhängande just här. Minsta misstag och man är i räcket.
Och visst har själva banan överlevt sig själv sedan länge. Det var någon, har glömt vem, som liknade det vid att köra i sitt eget vardagsrum, lite överdrivet men ändock.
Likväl finns traditionerna, glamouren, man får väl se hur länge banan överlever...med dess trångboddhet, när andra banor fått krav på sig att uppgradera sina faciliteter.
-
- Moderator
Jag tror inte att Monaco kommer att försvinna ur kalendern. Den har för stor betydelse för stallen gentemot deras sponsorer och tävlingen är värd alldeles för många miljoner i det perspektivet.
Tärnström
Tärnström
-
Det är ju ändå lite roligt med en annorlunda bana, även om den kan ge upphov till trista race p.g.a. svårigheterna med att köra om, men det gäller ju även andra banor som Imola, Hungaroring, etc. och till skillnad ifrån dem så är risken här alltid överhängande att någon sätter den i räcket. Dessutom är det en lite sjuk tanke att åka omkring med en F1 i 300 inne på halvtrånga stadsgator, speciellt i regn. Att göra det i närmare 2 timmar utan att sluta i räcket är en himla imponerande prestation. Jag som kan tycka att det är lite småbesvärande att köra i halva hastigheten på Kinnekulle - där har man iallafall ett par meter gräs innan räcket...
-
-
-
- Moderator
Tycker att banan helt klart har sin charm. Panis körning -96 är fastetsad i mitt minne. Den dagen körde han som en gud. För övrigt visade han ju året därpå att det inte bara var en tillfällighet. Han var rasande snabb tills han bröt benen i Kanada. Efter den olyckan blev han sig aldrig lik igen.
Tärnström
Tärnström
-
Kanske var det också hans bilar till förfogande som aldrig var sig lika igen ... Prost -98 var sannerligen ingen rolig historia.
För efter olyckan var han lysande bra som testförare för McLaren. Helt okay med tanke på att han körde ganska usla BAR-bilar då.
Och 1997 hade han ju hjälp av Bridgestonedäck som på vissa banor var klart överlägsna, och en Ligierbil som såg ganska förlåtande och snäll ut.
För efter olyckan var han lysande bra som testförare för McLaren. Helt okay med tanke på att han körde ganska usla BAR-bilar då.
Och 1997 hade han ju hjälp av Bridgestonedäck som på vissa banor var klart överlägsna, och en Ligierbil som såg ganska förlåtande och snäll ut.
-
- Moderator
Det var ju ingen som riktigt trodde på honom efter olyckan. Kanske med rätta. Jag tycker han tappade gnistan, den gode Panis.
Tärnström
Tärnström
-
-
- Moderator
Han fick förtroendet att testa. Det är en helt annan sak än att få förtroende att tävla. Han kom tillbaka till de sista racen under 1997 och var sig inte lik från säsongsinledningen och från den punkten och framåt tror jag att de flesta stallchefer hade bestämt sig för att Panis var en föredetting.
BAR-Honda, Toyota... inget av de stallen var i närheten av att visa samma speed som Prost gjorde under början av 1997.
Tärnström
BAR-Honda, Toyota... inget av de stallen var i närheten av att visa samma speed som Prost gjorde under början av 1997.
Tärnström
-
-
Det stämmer att Trulli som ersättare för Panis körde direkt på samma nivå som Panis gjort. Panis var ungefär lika bra som Trulli när dom körde ihop och senare så var Panis ungefär lika bra som Villeneuve hos BAR. Panis har alltid varit en medelhyfsad F1-förare och det var han både före och efter Kanadas GP 1997.
-
Okej, tillbaka till loppet. Vem tror ni vinner egentligen då? Detta lopp 'är faktikst ett av de få lopp som inte den snabbaste bilen och föraren behöver vinna, utan det kan räcka med att man hamnar före de som är bakom och har en bra strategi, det såg vi för något sedan när schumi var snabbare än både Kimi och Montoya, men att han gjorde en för dålig start och tappade för mycket bakom långsamare bilar.
Jag undrar hur Brawn och co tänker lägga upp strategin eftersom de vågar nog inte bli kvar bakom någon sengångar bil, det är nog inte helt omöjligt att de kvalar ganksa lätta. Å andra sidan...om de kvalar riktigt tunga och schumi kan prestera de där dundervarven när det behövs så kan de kankse tjäna på att stana ute ett tag extra. Usch det här var svårt denna gång, annars brukar jag ha den vinnande strategin klar
På något sätt tror jag ändå att schumi tar sin 6e seger här, och Alonso gör ett misstag nere i rascas, frågan är bara... Är det hjärtat som talar eller är det hjärnan?
Jag undrar hur Brawn och co tänker lägga upp strategin eftersom de vågar nog inte bli kvar bakom någon sengångar bil, det är nog inte helt omöjligt att de kvalar ganksa lätta. Å andra sidan...om de kvalar riktigt tunga och schumi kan prestera de där dundervarven när det behövs så kan de kankse tjäna på att stana ute ett tag extra. Usch det här var svårt denna gång, annars brukar jag ha den vinnande strategin klar
På något sätt tror jag ändå att schumi tar sin 6e seger här, och Alonso gör ett misstag nere i rascas, frågan är bara... Är det hjärtat som talar eller är det hjärnan?
-
- Moderator
Tror på Alonso igen. Om Fisi klarar att kvala in bredvid Alonso så är det kört för de bakomvarande. Då räcker det att Fisi skruvar ned takten med någon halvsekund per varv, då kommer de nadra aldrig förbi oavsett strategi. Sedan tror jag inte att det kommer att laboreras så mycket med bränslemängden. Normalt sett så är det viktigare att starta långt fram.
Tärnström
Tärnström
-
Kimi är numer så erfaren av motorbränder så han har tagit över rollen som brandman
http://img45.imageshack.us/my.php?image ... 0328ft.jpg
http://img45.imageshack.us/my.php?image ... 0328ft.jpg
-
- Moderator
Tror snarare att det är fråga om fusk. Han försöker fylla på med lite nitro.
Tärnström
Tärnström
-
JTarnstrom skrev:Tror på Alonso igen. Om Fisi klarar att kvala in bredvid Alonso så är det kört för de bakomvarande. Då räcker det att Fisi skruvar ned takten med någon halvsekund per varv, då kommer de nadra aldrig förbi oavsett strategi. Sedan tror jag inte att det kommer att laboreras så mycket med bränslemängden. Normalt sett så är det viktigare att starta långt fram.
Tärnström
Tar Maestro pole position och Massa 2á platsen blir resultatet det samma fast till Scuderias fördel. Massa "stallar" fältet så att MS kan dra ifrån 25 sek på 15 varv, in för en snabb tankning och nya sulor och saken är biff!!!
(såvida han inte väntar med att tanka till Brasiliens GP )
-
-
Med tanke på att Alonso vunnit med mycket tur och ovärdelig hjälp i Spanien så är det kanske dax att han "kysser" en liten mur i Monaco så att skillnaden minskar till ca 5 poäng!!!
Klart man blir desperat när man ser turgubben vinna på det sättet! När bröt Alonso med tekniskt fel senast?? På minarditiden???
Klart man blir desperat när man ser turgubben vinna på det sättet! När bröt Alonso med tekniskt fel senast?? På minarditiden???
-