Bourdais

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
jajo

Bourdais

Inlägg av jajo »

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Vore intressant. Skulle skaka om förarmarknaden rejält.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

Det finns lite aspekter på det där. Bourdais dominans är så total så att Champcar behöver bli av med honom. Såvida inte en sammanslagning sker mellan serierna. Då behöver förmodligen Newman/Haas honom för att kunna vara konkurrenskraftiga.

Men visst skulle Bourdais inträde i F1 bli en omskakning. Som en till bricka i ett femtonspel.
/Jan
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Bourdais är för bra för Champ Car? Tja, i den usla status den serien är i idag är väl ganska många förare för bra för den serien.

Tror tyvärr inte det sker - Bourdais och Renalt har ju tydligt rykt ihop ganska rejält redan. Och Bourdais, dominant som han är i kvalitetsfattiga Champ Car, är knappast en förare i närheten av att anses vara en Alonso, Schumacher eller Kimi.

Men konstigare saker har hänt - även om Kovalainen och Bourdais F1-debuterandes för Renault samma säsong låter lite väl vågat.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Problemet för Renault är ju att alternativen är ganska vågade, de med. Visst, Kimi i all ära, men jag tror inte att de betalar det han begär och då kan han lika gärna vara kvar hos McLaren. Montoya är också ett vågspel. Ingen är väl egentligen säker på var han står någonstans i konkurrensen. Schumacher vore naturligtvis en önskedröm men det är väl det mest troliga att det är där det hela stannar - vid en dröm.

Möjligt är också att förutsättningarna för ett samarbete mellan Renault och Bourdais har ökat i och med att Renault förmodligen inser att Fisichella inte räcker till. Vid en jämförelse med Fisico borde Bourdais ge minst lika mycket om man ser till pris och prestanda.

Tärnström

Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Bourdais är intressant men det finns ju ganska många exempel på förare som dominerat i ChampCar och som sedan visat sig vara medelmåttor när de kliver ner i en F1:a.
Användarens profilbild
Rainer

Inlägg av Rainer »

Cuscino >> Ja, vi har ju Alex Zanardi t.ex....även JV bör kunna räknas dit.

Men visst skulle det vara roligt att se om Bourdais skiljer sig från dessa.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

JV medelmåtta? Tja, killen blev ju bara världsmästare ...

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Rainer

Inlägg av Rainer »

Jo, JV lyckades bli det, i en bil som var nästan 2 sekunder snabbare än något annan.

Nu är Jacques Villeneuve själva ordet för medelmåtta.
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Det vore grymt kul om han fick komma till F1. Han är ju en grymjävligt bra förare som jag alltid har gillat :up:
Ferrari.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Bourdais största problem var ju tidigare att han hade ett svagt psyke. Det var ju mer än en gång som han ställde till det när han var under press. Men det ser han ut att ha jobbat bort. Annars är det svårt att göra en bedömning av hans kapacitet med utgångspunkt från Champ Car. Han sitter i det absolut bästa teamet med tillgång till resurser som de andra teamen helt saknar (åtminstone om man ska tro Tracy) och att han körde åttor runt Junquiera är ingen större merit i mina ögon. Junquiera tillhör en av de svagare F3000-mästarna genom åren. Självklart ska Bourdais ligga i topp men det säger inte så mycket om hans potential som F1-förare.

Tärnström

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Rainer skrev:Jo, JV lyckades bli det, i en bil som var nästan 2 sekunder snabbare än något annan.

Nu är Jacques Villeneuve själva ordet för medelmåtta.
Hur vet du att den var 2 sekunder snabbare än näst bästa bil?

Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

Men hur som helst, ni måste ju hålla med om att det enda sättet som Bourdais kan bevisa sin kapacitet i F1 är att får köra där.

Men ni belackare kanske vet bättre.
/Jan
Användarens profilbild
Rainer

Inlägg av Rainer »

Genom att studera kvaltider under VM-säsongen och alla andra efter det, och genom att jämföra med sina teamkompisar.

Stryk av Massa, Heidfeld, Alonso, Button.

Allt fler undrar väl om JV var/är fågel eller fisk?
Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

Rainer & Lucy,
här diskuterar vi Bourdais. Starta en JV-tråd där ni kan kräkas på honom. ;-)
/Jan
Användarens profilbild
Rainer

Inlägg av Rainer »

jajo >> Klart grabben ska ha en chans. Han har inget mer att bevisa i Champcars.

Fanns det plats för Nissany och Baumgartner så borde det finnas det för Bourdais.

Problemet är att det alltid finns någon "new kid on the block" och det är han som alltid uppmärksammas. Finns många som aldrig fick den chans de förtjänat.

Förövrigt glömde jag C da Matta bland de misslyckade.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Bourdais bil är 4 sekunder snabbare än de andras ... så det så.

Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Baserat på mitt helt personliga tänkande och tyckande och för att jag har följt Champcar aktivt sedan 1993 och F1 ännu längre vill jag säga följande:

1. JV var en formidabel förare kring 95-98. Det var inte bara bilen - han var fantastisk under den här tiden. Med de förutsättningar som fanns då var han otroligt duktig. Kanske tröttnade han sen - kanske ändrades förutsättningarna men han var fantastisk under den där tiden. I mina ögon så gjorde han ju grejer 96 och 97 som andra F1 förare inte gjorde. Tuff, begåvad - annorlunda.

2. Champcar var ingen skräpserie under de där åren. Visst den föll omkring 2002-2003 till vad den är idag, men den har börjat hämta sig. Jag anser Paul Tracy vara en ganska tuff motståndare och att Bourdais är så bra i Champcar säger en del.

3. Personligen tror jag dock att Bourdais skulle ha lite svårt med omställningen till F1. Han börjar bli väldigt van vid Champcar.

4. Att en del förare har misslyckats - vad konstigt liksom. Zanardi fick köra Williams när deras bil var värdelös, när reglerna hade ändrats, Da Matta fick köra Toyota - hur lätt är det att bevisa något i den där skiten rent ut sagt? Da Matta var väl så bra som sin teamkompis iaf.
Montoya gick också från Champcar och en säsong där han inte alls dominerade och gick in och blev tongivande i F1.

5. Jag är helt övertygad om att vad F1 behöver är nya förare.
F1 team! Gå nu ut och leta upp andra förare än de som har suttit i olika stall och varit halvt misslyckade i 10 säsonger...ibland verkar det omöjligt att komma ur F1 - lika svårt som att komma in liksom.
9 polepositions 1973 - Ronnie Peterson
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

JV var också jäkligt bra hos BAR under de första åren innan hela stallets fokus helt gick åt till de interna politiska striderna mellan Pollock, Reynard och senare Richards. Att påstå att han är en medelmåtta tycker jag är lite överdrivet.

Bourdais skulle säkert kunna göra bra ifrån sig i F1 under rätt förutsättningar. Men jag tror det ändå skulle bli mycket svårt för honom, och konkurrensen i Champ Car idag är en spillra om ens det av vad det var för 5-6 år sen och längre bak.

Idag är startfältet urvattnat - ingen av Bourdais konkurrenter håller anser jag F1-klass och därför är det svårt att bedöma hur bra han egentligen är. Jag är rädd för att han har det lite för lätt i Champ Car och ser bättre ut än vad han är.

Användarens profilbild
Rainer

Inlägg av Rainer »

Jo, det kan jag skriva under på, att Bourdais inte har något motstånd direkt. Bästa talangen i bästa stallet, kan bara sluta på ett sätt.

När Mario Dominguez kan vara med och konkurrera, då är det illa ställt.

Det är väl bara F1-bottenskrap som Justin Wilson och Pizzonia, som har någorlunda talang.

Finns ett par yngre förmågor som Ranger och Allmendinger som visat hyfsad talang. Hunter-Reay minns jag också som en hyfsat duktig kille.

Sen har vi killar som Tagliani, Tracy, da Matta, Vasser som alla är på nedgång.

Kanske bör Junqueira också räknas dit.

Resten är utfyllnad på olika nivåer.

Om F1 är Premier League så är Champcars, League One (Div III).
Synd för jag har annars fina minnen av Champcars/Indycars/CART eller vad serien nu har kallats.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Så en förare blir aldrig bättre än serien han kör i?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jo, men desto sämre serie han kör i desto svårare är det att bedöma hur bra han verkligen är eller hur?

Om en förare dominerar i svag konkurrens - hur pass mycket består dominansen av att konkurrensen är svag och hur mycket består den av att förare får de andra att se sämre ut än vad de kanske är?

Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Ja, jag vet inte.

F1 skiljer sig ju en del från Champcar, så det är möjligt att Bourdais skulle dominera helt hos Renault. Eller så går det åt helvete. Eller så går det sådär.
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

En sak är dock säker. Bilen spelar större roll i F1.
En suverän förare i en dålig F1 bil har inte en chans.
En suverän förare i en dålig Champcar bil har chans.
Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

El Scorcho skrev:En sak är dock säker. Bilen spelar större roll i F1.
En suverän förare i en dålig F1 bil har inte en chans.
En suverän förare i en dålig Champcar bil har chans.
Dvs en da Matta i en Toyota har inte en chans.
En Montoya i en Williams har en chans.

eller?

/Jan
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

ja...

Jag tycker det är synd att säga att t.ex. Da Matta eller Zanardi floppade i F1. De satt i fel bilar och fick ingen vettig chans. Montoya satt i konkurrenskraftig bil i Williams.