Mer om Schumakis träning!

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Mer om Schumakis träning!

Inlägg av Jari »

(Tack Bernie)
Schumachers träningspass , som du sa, 2 till 3 timmars cykling

Strength, Stamina, Coordination

Michael Schumacher does not leave anything up to coincidence while fighting for the championship title. Not just on the test-track, but also outside of the cockpit the Ferrari-star prepares meticulously. The World Champion’s daily routine takes up to six hours. “Michael Schumacher trains harder than any other driver, even though he has a solid physical foundation to begin with,” Dr. Johannes Peil, orthopaedist and director of the “Bad Nauheimer Sportklinik” reveals.

Peil started looking after Michael four years ago. Ever since then, the Ferrari driver is accompanied on a daily basis by a physiotherapist from Peil’s team; even on holidays he comes along and monitors the World Champion’s training programme. At the races Balbir Singh, who also confers with Peil, looks after Michael. Strength, stamina and coordination exercises are all a part of the 35 year-old’s daily schedule. “Michael Schumacher spends two to three hours cycling every day, coping with an altitude measuring up to 1,000 – 2,000 meters,” Peil tells. This pays off during the races: even in extreme situations Michael stays below his physical limit.

„Even during critical situations, like for instance a crash, his heart rate remains below 140,” Peil has noticed – as a comparison: some fans exceed this while just watching a risky overtaking-manoeuvre take place. Another plus is Michael’s extraordinary ability to regenerate quickly. “He recovers extremely quickly. After an extreme strain, his heart rate comes back down to the resting rate of around 50 within ten minutes,” says Peil. “Schumacher’s physique is that of a 25-year old high-level competition athlete.”
Of course, not even Michael Schumacher can stop the hands of time, but he does everything he can to slow down the natural process of reduction in physical performance that sets in during the late twenties. This includes his diet, which was specially developed by a dietician from Peil’s team to suit the Ferrari drivers needs. Also, Michael works out in the gym on machines that were especially constructed to simulate the centrifugal forces (up to four times of the acceleration of gravity) that strain the muscles of his neck and torso during races.

Physiotherapy and Soccer to compensate

The training programme is accompanied by a specific physiotherapeutic treatment. “Weight training results in the muscles being shortened, the treatment stretches them again. You could say the physiotherapist gets the body back into balance. This is highly important to avoid problems resulting from one-sided physical strains,” Peil explains. That is why the treatment and training routines are always tailored to the current requirements: deficits are analysed, evaluated, and then corresponding counter-measures are integrated into the training programme.
Michael is a complete professional regarding this as well. “We have never looked after an athlete that is as in touch with his body like Michael Schumacher is,” says Peil, who has been working with top athletes for many years. “If he has to, he even puts in an extra work-out before going to bed at night, even if he’s tired.” And so, the Ferrari driver will even absolve exercises in coordination after an exhausting stretch of cycling in order to correct disbalances und hone the interaction of muscle-groups. This pays off on the race track: the better the coordination of shoulders, arms, and hands, the more precise the steering-movements are. Balance is generally a big part of Peil’s training philosophy. That’s why climbing, archery, and playing soccer are also included on Michael’s schedule.

„Michael loves nothing more than a recreational game of soccer – no matter who it’s with,” Peil says. „Being a team-player is especially fun for him, because it is the complete opposite of what he does on the race track. That’s why he plays soccer whenever and wherever he can.”

None of the other drivers work as hard to stay physically fit as Michael Schumacher. “If he has to, even in the middle of the night,” says Peil. “’Not feeling like it’ is not an option for him”.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Jag betvivlar inte att MS är den F1-förare som tränar mest. Men jag frågar mig verkligen varför han bedriver 2-3 timmars lågintensiv träning (cykel) varje dag? Den huvudsakliga effekten av denna är förbättrad uthållighet i benmuskulaturen. Är det nödvändigt för att köra en formel 1-bil? Kanske är cyklingen bara avkoppling?

Syreupptagningsförmågan, som jag förmodar att det talas om nedan, förbättras huvudsakligen genom högintensiv träning, med belastning över mjölksyratröskeln. Sådan kan man inte bedriva dagligen eftersom den kräver relativt lång återhämtning.

Den vilopuls som nämns i artikeln är inte exceptionell (t.o.m. jag själv har lägre). Dock är det en egenskap som varierar mycket individuellt men för elitidrottare i uthållighetsgrenar ligger den ofta under 40.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Cuscino skrev:Jag betvivlar inte att MS är den F1-förare som tränar mest. Men jag frågar mig verkligen varför han bedriver 2-3 timmars lågintensiv träning (cykel) varje dag? Den huvudsakliga effekten av denna är förbättrad uthållighet i benmuskulaturen. Är det nödvändigt för att köra en formel 1-bil? Kanske är cyklingen bara avkoppling?

Syreupptagningsförmågan, som jag förmodar att det talas om nedan, förbättras huvudsakligen genom högintensiv träning, med belastning över mjölksyratröskeln. Sådan kan man inte bedriva dagligen eftersom den kräver relativt lång återhämtning.

Den vilopuls som nämns i artikeln är inte exceptionell (t.o.m. jag själv har lägre). Dock är det en egenskap som varierar mycket individuellt men för elitidrottare i uthållighetsgrenar ligger den ofta under 40.
Nu tar vi detta från början kära Cuscino!

En sport / verksamhet som pågår ca 80-110 minuter kallar jag definitivt för "uthållighetskrävande"!! För detta krävs en god förmåga att motstå mjölksyra "C3,H6,O3 (som ju är det ämne som skapar acidos i muskulaturen, som är en följd av otillräcklig syrgasmetabolism med kramp / stummhet, "man går in i den berömda väggen" som resultat). När skomakaren cyklar så utsätter han sina muskler för långvarig konstant och lågintensiv syrebrist. Detta leder till ökad förmåga att motstå mjölksyra!

Nu vet jag inte om skomakaren även bedriver högintensiv träning (vilket jag förmodar att han gör då och då, eller borde åtminståne göra), denna träning bygger upp muskelmassan och styrkan i muskulaturen.

Hur många 100 meterslöpare har du sett stummna? Loppet varar i ca 10-12 sek. Det hinner inte bildas någon mjölksyra under denna korta tid. (däremot kan den göra sig gällande flera minuter efter ett sprintlopp)

Jag har aldrig kört en F1 bil, förmodar att det är hyffsat ansträngande framför allt för nacke. Även benen får jobba lite. Loppet varar som sagt ca 80-110 minuter, då är det oerhört viktigt att man har uthålligheten att inte "stummna" i de muskler man använder. Jag är helt övertygad om att skomakaren tränar rätt!

Gällande vilopuls så är det bara en av flera indikatorer på "god fysik". Andra indikatorer är maximal arbetspuls och tiden från denna till vilopuls!

Syreupptagningsförmågan bestäms av ett flertal sammverkande komponenter. Dessa är, hjärtats maximala puls, slagvolymen i hjärtat (kallas även "cardiac output"), lungalveolernas fömåga att syresätta bldet, hemoglobinets kvalité / förmåga att transportera syre samt musklernas förmåga att uppta / metabolisera detta syre. Detta anges i ml(kg x min). Exempel. Om vi antar att skomakaren väger 70 kg. Vi antar att han tar upp 4,9 liter syre per minut. Då blir det: 4900 / 70 x 1 = 70 (vilket skulle vara "hyffsat för en hyffsat vältränad idrottare inom motorsporten) Värstingarna som Miguel Indurain och andra som sysslar med uthållighetssporter i världsklass ligger kanske på 85-90. Medan "Svenne" 25 år och spelar fotboll i BK latmasken ligger på kanske 45-50 ml / kg / min.

Jag tycker inte vi skall vara oroliga för skomakarens kondis. Jag tror han har hyffsad koll på den. :D
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Cykelträning är ganska vanligt bland racingförare när de kör mjölksyreträning för att klara längre lopp.

Det är rätt vanligt att man ser cykelträning ingå i förares träningsprogram
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Gösta

Inlägg av Gösta »

LuckyStrike1 skrev:Cykelträning är ganska vanligt bland racingförare när de kör mjölksyreträning för att klara längre lopp.

Det är rätt vanligt att man ser cykelträning ingå i förares träningsprogram
Det eller löpning är det som står till buds för att vidmakthålla en god resistens mot mjölksyra.

Jag är lite oförstående av den kritik som riktades mot skomakarens träning av Cuscino!

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
westerberg

Inlägg av westerberg »

Jag tvivlar inte på att MS följer ett mycket avancerat träningprogram som är anpassat efter hans behov,men trots allt så är karln 37 år,oavsett hur vältränad du är så borde väl kroppen vara sliten? Frågan är,hur mycket fysik behöver en F1-förare?Ok starka nack&armmuskler behövs för att stå emot G-krafterna,men i övrigt så tror jag inte man kan jämföra en cyklist och en racingförare rent fysiskt. I slutet på ett race (då konditionen ställs på hårdaste proven) så kan nog erfarenhet och starkt psyke,vara nog så viktigt som syreupptagning och puls. Jag har aldrig hört talats om en F1-förare som förlorat ett lopp p.g.a kramper eller att armar/ben inte svarat (några gånger har man sett förare bryta efter kramper,utmattning m.m) men aldrig i en strid om seger. Vad gäller "BigMig" Indurain så är väl han mer ett medicinskt fenomen ,än en idrottsman,vad var det? 8l lungkapacitet och en vilopuls på 25bpm?Sjukt!
"Pit Board? What the f**k do I need a pit board for? If theres bikes in front of me then I'm not going fast enough!"

Richard Britton. Macau GP 2004
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Gösta skrev:En sport / verksamhet som pågår ca 80-110 minuter kallar jag definitivt för "uthållighetskrävande"!! För detta krävs en god förmåga att motstå mjölksyra "C3,H6,O3 (som ju är det ämne som skapar acidos i muskulaturen, som är en följd av otillräcklig syrgasmetabolism med kramp / stummhet, "man går in i den berömda väggen" som resultat). När skomakaren cyklar så utsätter han sina muskler för långvarig konstant och lågintensiv syrebrist. Detta leder till ökad förmåga att motstå mjölksyra!

Nu vet jag inte om skomakaren även bedriver högintensiv träning (vilket jag förmodar att han gör då och då, eller borde åtminståne göra), denna träning bygger upp muskelmassan och styrkan i muskulaturen.
Cykelpass på 2-3h är lågintensiv aerob (förbränning med syreöverskott) träning och leder inte till nämvärd förbättring av mjölksyratåligheten. Vad man uppnår är viss förbättrad uthållighet i musklerna i fråga. Cykel ger alltså inte så stor förbättring av uthålligheten i överkroppen, vilket jag förmodar är viktigt för en F1-förare.

Högintensiv träning syftar till att förbättra hjärtats slagvolym (och i viss mån förskjuta mjölksyratröskeln). Resultatet blir förbättrad syreupptagningsförmåga och därmed ökad uthållighet. Man kan absolut bedriva denna träning på cykel men då i form av intervallträning.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Cuscino skrev: Cykelpass på 2-3h är lågintensiv aerob (förbränning med syreöverskott) träning och leder inte till nämvärd förbättring av mjölksyratåligheten. Vad man uppnår är viss förbättrad uthållighet i musklerna i fråga. Cykel ger alltså inte så stor förbättring av uthålligheten i överkroppen, vilket jag förmodar är viktigt för en F1-förare.

Högintensiv träning syftar till att förbättra hjärtats slagvolym (och i viss mån förskjuta mjölksyratröskeln). Resultatet blir förbättrad syreupptagningsförmåga och därmed ökad uthållighet. Man kan absolut bedriva denna träning på cykel men då i form av intervallträning.
Många raceförare tränar med cykel, och har cykelpass inlagda i sina träningscheman. Nu pratar jag inte om F1-förare eftersom jag inte har sett en F1-förares direkta träningschema.

Men jag har sett en del träningsscheman för andra förare och ingår såväl löpning som cykling i träningen, liksom gymträning och körställningsspecifika övningar. Det är scheman framtagna av personliga tränare, och cykeldelen anges vara till för att öka mjölksyrauthålligheten. Det är ialla fall vad de säger och de borde ju ha koll.

Träningen varierar något - för kortare sprint formelbilslopp tränas det mer muskler och för längre lopp tränas det mer mjölksyrauthållighet relativt mot varandra.

Så det är ialla fall så det ser ut - om de gör fel är jag säker på att de gärna tar emot synpunkter och tips.

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Gösta

Inlägg av Gösta »

Cuscino skrev:
Gösta skrev:En sport / verksamhet som pågår ca 80-110 minuter kallar jag definitivt för "uthållighetskrävande"!! För detta krävs en god förmåga att motstå mjölksyra "C3,H6,O3 (som ju är det ämne som skapar acidos i muskulaturen, som är en följd av otillräcklig syrgasmetabolism med kramp / stummhet, "man går in i den berömda väggen" som resultat). När skomakaren cyklar så utsätter han sina muskler för långvarig konstant och lågintensiv syrebrist. Detta leder till ökad förmåga att motstå mjölksyra!

Cykelpass på 2-3h är lågintensiv aerob (förbränning med syreöverskott) träning och leder inte till nämvärd förbättring av mjölksyratåligheten. Vad man uppnår är viss förbättrad uthållighet i musklerna i fråga. Skulle du vilja förklara / förtydliga detta! Vad är skillnaden mellan "förbättrad uthållighet och ökad mjölksyretolleranns" Cykel ger alltså inte så stor förbättring av uthålligheten i överkroppen, (vid cykling så uppnås förutom en allmän förbättring av "konditionen" även ökad mjölksyretollerranns i de aktiva muskelgrupperna) vilket jag förmodar är viktigt för en F1-förare.

Högintensiv träning syftar till att förbättra hjärtats slagvolym (och i viss mån (bara i viss mån, ytterst marginellt) förskjuta mjölksyratröskeln). Resultatet blir förbättrad syreupptagningsförmåga och därmed ökad uthållighet. (Ganska så fel) Man kan absolut bedriva denna träning på cykel men då i form av intervallträning.

Många kroppsbyggare anser fortfarande att konditionsträning/aerob träning endast används för att öka förbränningen/ämnesomsättningen i samband med diet. Det är ett misstag. Styrketräning är lokal-effekt-träning. Det vill säga den muskel som tränas påverkas lokalt (växer). Aerob träning är central-effekt-träning och ger ökad hjärtmuskelstyrka och ökad nybildning av blodkärl, vilket ger bättre blodförsörjning och transport av näringsämnen till musklerna, samt snabbare bortforsling av mjölksyra från musklerna. Detta leder till att musklerna får möjlighet till ett bättre energiutnyttjande och kan återhämta sig snabbare. Kondition och styrka hör på så sätt ihop.

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Gösta skrev:tollerranns
Nytt rekord? :D
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Gösta

Inlägg av Gösta »

Razor skrev:
Gösta skrev:tollerranns
Nytt rekord? :D

Förmodligen felstavat!!!

Jag är inte så jätteduktig på att stava, hinner inte köra allt i rättstavningsprogram, ser inte det som viktigt! Det är som med musiken, det viktigaste är att du förstår / känner vad det är jag vill förmedla och inte att varje bokstav / ton blir rätt!!!

JÄVLA BESSERWISSER.

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Det var inte felstavningen i sig utan mer antalet dubbelkonsonanter... ditt signum ;)
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det är skånskan som stökar till det.

Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Gösta skrev:
Cuscino skrev:Cykelpass på 2-3h är lågintensiv aerob (förbränning med syreöverskott) träning och leder inte till nämvärd förbättring av mjölksyratåligheten. Vad man uppnår är viss förbättrad uthållighet i musklerna i fråga. Skulle du vilja förklara / förtydliga detta! Vad är skillnaden mellan "förbättrad uthållighet och ökad mjölksyretolleranns" Cykel ger alltså inte så stor förbättring av uthålligheten i överkroppen, (vid cykling så uppnås förutom en allmän förbättring av "konditionen" även ökad mjölksyretollerranns i de aktiva muskelgrupperna) vilket jag förmodar är viktigt för en F1-förare.

Högintensiv träning syftar till att förbättra hjärtats slagvolym (och i viss mån (bara i viss mån, ytterst marginellt) förskjuta mjölksyratröskeln). Resultatet blir förbättrad syreupptagningsförmåga och därmed ökad uthållighet. (Ganska så fel) Man kan absolut bedriva denna träning på cykel men då i form av intervallträning.
Stopp där, om du ska citera mitt inlägg får du inte förvanska det med egna röda tillägg i texten!

Uthållighet handlar i princip om musklernas förmåga att använda fett som bränsle under aerob förbränning. Det gynnas av hög syreupptagningsförmåga (varvid musklerna erbjuds mer syre för förbränning), hög max styrka, hög kapillär- och mitokondrietäthet, samt mängden oxidativa enzymer i de aktuella muskelgrupperna. Lågintensiv träning gynnar framför allt det senare. Man får naturligtvis också en viss förbättring av syreupptagningsförmågan, men den är marginell jämfört med vad man uppnår genom högintensiv träning.

För idrottare (t.ex. 400m-löpare) som jobbar en längre tid över den s.k. anaeroba tröskeln, då syretillgången är otillräcklig och mjölksyra bildas, är förmågan att bryta ner och transportera bort denna viktig. Det är vad mjölksyratålighet handlar om.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Cuscino skrev:

Du motsägs av denna kloka kvinna.

Maximalt syreupptag och uthållighet

De flesta undersökningar visar att styrketräning inte nämnvärt ökar maximalt syreupptag. Trots detta kan styrketräning öka aerob uthållighet både på ergometercykel och rullband (25,26). Man har även funnit att styrketräning minskar kardiovaskulär stress i form av minskad hjärtfrekvens och blodtryck under gång med viktsbelastning

Eva Jansson, professor
Institutionen för Laboratoriemedicin vid Karolinska Institutet
Avdelningen för Klinisk Fysiologi, Huddinge Universitetssjukhus, Stockholm

Vill ogärna få dig att tro att jag bara kommer med egna teorier som jag förmedlar med bergsäkert tonfall.
:D :D

(Raz och Enzo hade inte gillat det) :D

Gösta

Inlägg av Gösta »

Cuscino skrev:
Gösta skrev:
Cuscino skrev:Cykelpass på 2-3h är lågintensiv aerob (förbränning med syreöverskott) träning och leder inte till nämvärd förbättring av mjölksyratåligheten. Vad man uppnår är viss förbättrad uthållighet i musklerna i fråga. Skulle du vilja förklara / förtydliga detta! Vad är skillnaden mellan "förbättrad uthållighet och ökad mjölksyretolleranns" Cykel ger alltså inte så stor förbättring av uthålligheten i överkroppen, (vid cykling så uppnås förutom en allmän förbättring av "konditionen" även ökad mjölksyretollerranns i de aktiva muskelgrupperna) vilket jag förmodar är viktigt för en F1-förare.

Stopp där, om du ska citera mitt inlägg får du inte förvanska det med egna röda tillägg i texten!

Uthållighet handlar i princip om musklernas förmåga att använda fett som bränsle under aerob förbränning. Det gynnas av hög syreupptagningsförmåga (varvid musklerna erbjuds mer syre för förbränning), hög max styrka, hög kapillär- och mitokondrietäthet, samt mängden oxidativa enzymer i de aktuella muskelgrupperna. Lågintensiv träning gynnar framför allt det senare. Man får naturligtvis också en viss förbättring av syreupptagningsförmågan, men den är marginell jämfört med vad man uppnår genom högintensiv träning.

För idrottare (t.ex. 400m-löpare) som jobbar en längre tid över den s.k. anaeroba tröskeln, då syretillgången är otillräcklig och mjölksyra bildas, är förmågan att bryta ner och transportera bort denna viktig. Det är vad mjölksyratålighet handlar om.

De röda inläggen är just röda för att de inte skall tolkas som dina ord utan MINA!!!!! Trodde det framgick!
Sorry!!

Gösta

Inlägg av Gösta »

Cuscino skrev:
Uthållighet handlar i princip om musklernas förmåga att använda fett som bränsle under aerob förbränning. Det gynnas av hög syreupptagningsförmåga (varvid musklerna erbjuds mer syre för förbränning), hög max styrka, hög kapillär- och mitokondrietäthet, samt mängden oxidativa enzymer i de aktuella muskelgrupperna.

Musklerna kommer ALLTID att i första hand använda fett som bränsle då höt tillgång på syre erbjuds!!! Vid hög belastning då kravet på syrgas ökar så erbjuder inte fettet något syre utan kroppen kommer att övergå till att bränna kolhydrater som i sin kemiska struktur erbjuder detta syre som finns bundet i kolhydraten / monosaccariden vilket är tillgänglig efter att ha genomgått en enzymspjälkning.

Din disskussion gällande mitokondriernas inverkan på metabolismen är i detta forum en överkurs och kräver specialistkunnskaper av våra kollegor för att hänga med i. Låt oss hålla det på en begriplig allmännivå. Jag debatterar jättegärna detta med dig via PM! Samma sak med de oxidativa enzymerna. Här går disskussionen på subcellulär nivå och tenderar till att bli på en för de flesta här för abstrakt nivå. Men finns intresse så tar vi även detta här!

Lågintensiv träning gynnar framför allt det senare. Man får naturligtvis också en viss förbättring av syreupptagningsförmågan, men den är marginell jämfört med vad man uppnår genom högintensiv träning.

Oense med dig här!

Håller helt med dig här. Det intressanta är hur en idrottare uppnår denna egenskap, det är där vi skiljer oss något åt.

Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Gösta skrev:
Cuscino skrev:Högintensiv träning syftar till att förbättra hjärtats slagvolym (och i viss mån förskjuta mjölksyratröskeln). Resultatet blir förbättrad syreupptagningsförmåga och därmed ökad uthållighet. Man kan absolut bedriva denna träning på cykel men då i form av intervallträning.

De flesta undersökningar visar att styrketräning inte nämnvärt ökar maximalt syreupptag. Trots detta kan styrketräning öka aerob uthållighet både på ergometercykel och rullband (25,26). Man har även funnit att styrketräning minskar kardiovaskulär stress i form av minskad hjärtfrekvens och blodtryck under gång med viktsbelastning
Ledsen men jag ser inte motsägelsen? Jag påstår att syreupptagningsförmågan främst förbättras av högintensiv träning. Hon påstår att styrketräning ger förbättrad uthållighet - vilket jag faktiskt också nämner i inlägget 10:48.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Cuscino skrev:
Gösta skrev:
Cuscino skrev:Högintensiv träning syftar till att förbättra hjärtats slagvolym (och i viss mån förskjuta mjölksyratröskeln). Resultatet blir förbättrad syreupptagningsförmåga och därmed ökad uthållighet. Man kan absolut bedriva denna träning på cykel men då i form av intervallträning.

Ledsen men jag ser inte motsägelsen? Jag påstår att syreupptagningsförmågan främst förbättras av högintensiv träning. Hon påstår att styrketräning ger förbättrad uthållighet - vilket jag faktiskt också nämner i inlägget 10:48.
Detta skrev du tidigare!
"Syreupptagningsförmågan, ...... förbättras huvudsakligen genom högintensiv träning, med belastning över mjölksyratröskeln. "

Detta är inte riktigt sant! Det var detta jag opponerade mig emot!

Nu måste jag rusa. Skall ha hand om 20 st 12 åringar över helgen på basketturnering i Eskilstuna. VILKEN JÄVLA MARDRÖM. Överlever jag eller dom så blir det 2 veckors vila!!!! Ha en bra helg allesammans!!! :up:

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

LuckyStrike1 skrev:Det är skånskan som stökar till det.
Nej han är en stor finlandsvän, det är det hela.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Ja fan, i höstas hade jag också lägre vilopuls än 50. Jag borde kanske satsa på en F1-karriär. (Ledsen, det här var bara roligt för dem som känner mig och knappt ens för dem.)