Bara skuttstall kvar för Gascoyne?

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Bara skuttstall kvar för Gascoyne?

Inlägg av Jari »

Mike Gascoyne har överraskande fått kicken från Toyota efter att bara några dagar innan visat, genom Ralfs tredjeplats, att de vet hur de skall lösa problemen med däck de haft hittills i år.
Då friställer Toyota genom ensidigt beslut honom innan kontraktstiden gått ut och för besväret blir han ersatt med 13 miljoner dollar.

Men vart går han efter det här?
Han var hyfsat het hos BMW i höstas, men enligt källor är det iskallt där nu.
Hos Renault brände han sina broar till viss del, likaså hos McLaren där han jobbade som aerodynamist 1988. Det sägs att RD hatar honom mer än han hatar uncle Ron så alternativen verkar då mer och mer bli stall som MF1 eller liknande.
Lite synd att en sån där killes stjärna börjat dala redan nu. Han verkade så sympatisk i Jannes intervju för något år sen.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Han har väl klagat på någons svåger inom koncernen. Nej - jag vet inte - jag har ingen insideinformation om Toyota mer än att de verkar satsa väldigt mycket pengar - för mycket kanske? Det gäller ju att satsa pengarna på det som gäller något.
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Jag tror allmänt att inverkan av enskilda individer på utvecklingen av F1-bilar överskattas. Det handlar om att jobba rätt och med en effektiv organisation med rätt människor på rätt plats. Sånt tar lång tid att åstadkomma men när man lyckas får man en organisation som kan tåla viss personalomsättning (som är hög inom F1). Då får man också en situation där investerade slantar verkligen ger avkastning.

Toyota har ju haft enorma framgångar som personsbilstillverkare - bäst, lönsammast och snart störst. Dit har man nått genom uthållig satsning sitt lean koncept. Det är en aning förvånande att man inte visar samma uthållighet beträffande F1-satsningen - om det nu är så att Gascoyne verkligen fått sparken, han kan ju ha slutat på egen begäran.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Problemet med Toyota är att om du säger att den går som en traktor får du sparken i stället för att de gör något åt att den faktiskt går som en traktor.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Fp730a
Inlägg: 380
Blev medlem: fre jan 30, 2004 14:57
Ort: Västerås - Sweden

Inlägg av Fp730a »

Midland... Nu får han visa sina färdigheter... Maestro.
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Det var skitbra sagt Jari.
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Jag tror det ligger en hel i det där. Toyotas organisation är troligen helt fel med chefer som är nära problemen som inte får lösa problemen för det sitter en svåger någonstans längre från problemen som har synpunkter.