Razor skrev:Kan någon förklara varför Ferrarin gick så bra helt plötsligt, efter depåstoppet?
Det kan ju inte ha varit att däcken hade fått upp temperaturen eller slitits in eftersom de satte på nya däck? :quest:
De kan ju ha haft ett lägre lufttryck i de nya däcken för att de skulle få upp tempen snabbare. Sedan kunde ju Schumacher kanske få upp arbetstempen snabbt eftersom han inte behövde kyla ned däcken med två formationsvarv först.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Geer skrev:Om han inte har snabbheten så säger inte det lite om resten av fältet när han kommer 2:a. Det finns förare som är snabbare men det är ju helt klart att även Kimi är snabb.
Eehh, jo fast nu bröt väl halva fältet? Hur många "bra" förare" tycker du egentligen att Kimi hade bakom sig?
EnzoF1 skrev:Jag hatar stallorder. I Ferrari får de i alla fall köra om det, men i McLaren ska Kimi matchas fram oavsett vem som är bäst för tillfället...
Aha, du menar att Ron sa till Montoya:
"Snurra i kvalet"
"Snurra på formationsvarvet"
"Snurra i racet"
Jag tror Enzo är lite snurrig.........
Synd om Ferrari numer. Bilen suger och inte en vettig förare så långt ögat ser. Kanske får Luca Badoer hoppa in på Imola.
Eau Rouge skrev:
Är han ingen talang så tycker jag det var bra gjort att hålla sig på banan och komma 2:a.
Visst är kanske Kimi en talang, men borde inte en talang ha snabbheten oavsett hur bra/dålig bilen är?[/quote]
Han hade ju skadat framvingen och var tämligen långsam under en lång period av loppet. Men sedan hade hade flax och det säkerhetsbilen kom ut igen. Annars hade han inte slutat på pallen idag. Idag hade killen tur helt enkelt.
Geer skrev:Om han inte har snabbheten så säger inte det lite om resten av fältet när han kommer 2:a. Det finns förare som är snabbare men det är ju helt klart att även Kimi är snabb.
Eehh, jo fast nu bröt väl halva fältet? Hur många "bra" förare" tycker du egentligen att Kimi hade bakom sig?
Tycker du förare beter sig talangfullt och visar snabbhet när dom kör av banan ?
EnzoF1: i Ferrari får dom köra om det? Minns det från A1 ring och i usa (var dte va?) Mkt att köra om när man har masa som stallkamrat. Sluta såga kimi i varje inlägg vi vet vad du tycker om han. Han lekte iaf inte murare i sista kurvan
Harvester194 skrev:EnzoF1: i Ferrari får dom köra om det? Minns det från A1 ring och i usa (var dte va?) Mkt att köra om när man har masa som stallkamrat. Sluta såga kimi i varje inlägg vi vet vad du tycker om han. Han lekte iaf inte murare i sista kurvan
Fast detta var ju för fyra år sedan. Efter det förbjöds det och då har Ferrari inte heller använt det. Det har däremot McLaren...
Harvester194 skrev:EnzoF1: i Ferrari får dom köra om det? Minns det från A1 ring och i usa (var dte va?) Mkt att köra om när man har masa som stallkamrat. Sluta såga kimi i varje inlägg vi vet vad du tycker om han. Han lekte iaf inte murare i sista kurvan
Precis i Ferrari FÅR de köra om det, vilket har bevisats i nyliga lopp, däremot har McLaren på sistone flera gånger bevisat att Montoya INTE får köra om det.
Det är en viss skillnad.
Sluta att försvara Kimi i allt han gör, vi vet att det finns många som inte ser det minsta fel på killen. Schumi har i alla fall sju WDC-titlar i bagaget, hur många har Kimi?
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Lysande ännu en gång av Alonso - 28 poäng av 30 möjliga. Killen är enorm
Som Montoyafan kan man ju bara konstatera att det sällan är händelsefattigt att följa karln. Snurrning på formationsvarvet .... suck. Och sen krascha ut bilen mot slutet. Visst räddade han den snyggt, och visst var det lite väl ojämnt i gräset där. Men han hade å andra sidan inte där att göra, och det var inget annat än ett klantigt fel av honom.
Tur för Kimi att han kunde byta en skadad nos i en SC-situation utan att tappa placering.... än en gång bromsplatta efter upplås inbromsning. Men även utan det lilla misstaget tror jag inte han hade kunnat sätta emot Alonso idag.
Och Fisichella och Button schabblar bort ytterligare två chanser till topplaceringar ...
Liuzzis omkörning av Schumacher var kul. Det där var en Minardi ifjol Och mycket klantigt av Schumacher när han smällde bilen i muren - men vad sjutton gjorde han i Toyotas garage efteråt - groggy???
Får Massa behålla sin Ferrariplats året ut?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Visst Schumacher var vass en gång i i tiden men nu är Alonso bra mycket bättre än vad Schumacher är. Det ser så enkelt ut när Alonso kör. Han är just nu den mest kompletta föraren i F1.
Geer skrev:Det blir bara barnsligt och löjligt när man försöker säga att Kimi inte är snabb och inte har talang.
Kimi hör till toppförarna tillsammans med några till. Sen om man inte gillar finnar eller hans sätt så är han ändå en av toppförarna.
Det schumacher har presterat genom åren är på en helt egen nivå som ingen annan kan jämföras med. Inte ens Alonso.
Ungefär lika löjligt och barnsligt som att påstå att Montoya är en sopa, att Schumacher är en föredetting och medelmåtta och att Alonso bara har tur ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Geer skrev:Det blir bara barnsligt och löjligt när man försöker säga att Kimi inte är snabb och inte har talang.
Kimi hör till toppförarna tillsammans med några till. Sen om man inte gillar finnar eller hans sätt så är han ändå en av toppförarna.
Det schumacher har presterat genom åren är på en helt egen nivå som ingen annan kan jämföras med. Inte ens Alonso.
Ungefär lika löjligt och barnsligt som att påstå att Montoya är en sopa, att Schumacher är en föredetting och medelmåtta och att Alonso bara har tur ...
Japp....ungefär. Alla dessa förare får man väl säga har talang och är snabba.
Tycker i och försig att Montoya gjort lite för många misstag denna helg men totalt sätt är han ingen sopa.
Alonso är säkerheten själv och har bäddat för bra resultat. Det beror inte på tur att han leder. Fast det var lite tur för honom att han inte körde in i Buttom i första kurvan.
Schumacher vet man att han är bra, det visar tidigare resultat. Fråga är hur bra är han idag jämfört med tidigare ? Hade han gjort samma misstag för 5 år sedan som han gjorde idag ?.
Tyvärr har ju inte Montoya höjt värdet på sina aktier med den här svaga starten på säsongen. På något sätt verkar han få en lika konstig säsongsstart som förra året. Det duger inte med dessa svackor som han visar upp.
Räikkönen och Alonso står i särklass så här långt. Visst, en bromsplatta vid omkörningen av Button, men det kan han inte lastas alltför hårt för. Han var tvungen att ta i för att inte Alonso skulle försvinna. Hade han tagit det försiktigare hade han kanske bliivt sittande bakom Button alltför länge och ändå inte kunnat utmana spanjoren om ledningen.
Massa lär inte bli långvarig i Ferrari. Jag misstänker att brassen nu är under mycket stark press, som i sin tur kommer att stressa honom till nya misstag.
Honda och Button räcker inte riktigt till. Vid den första omstarten gjorde Button en slät figur jämfört med Alonso.
Fisichella är alldeles för ojämn i förhållande till Alonso. Det duger inte att vara alltför finkänslig om man ska bli mästare. Det går inte att få en optimal bil till varje race, det måste Fisichella inse. Eller, det kanske han inser, men inte klarar att göra något åt.
Heidfeld gjorde en strong insats igen. Den killen vet hur han ska få ut max ur sin bil över en racedistans.
Barrichello lär få svårt att göra en säsong till om han inte skärper till sig. Det sägs att han har problem med bromsarna. Det hade han i Ferrari också. Det tog ett bra tag innan han vande sig vid att vänsterfotsbromsa. Honda har inte råd med att ha Barrichello i stallet om han inte får upp farten ordenltigt.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Hur långt kontrakt har Barrichello skrivit på för? Var inte det på rätt många år? Gil de Ferran gjorde nog ett misstag när han rekryterade Rubens. Dyr är han också.
Skulle förvåna mig mycket om det inte finns prestandaklauseler eller annat i kontraktet. Misstänker att det alltid finns utvägar ur alla kontrakt. Ingen vill stå med en Hagaman uppbunden på flera år.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Sami skrev:Hur långt kontrakt har Barrichello skrivit på för? Var inte det på rätt många år? Gil de Ferran gjorde nog ett misstag när han rekryterade Rubens. Dyr är han också.
3 år tror jag det var.
Det har inte skrivits något om prestationsklausuler, men sådana brukar det ju inte skrivas om förrän det är många rykten om att ett kontrakt önskas brytas från någon part. Till exempel så skrevs det ju ifjol på flera håll att Villeneuves kontrakt med Sauber inte alls hade några sådana klausuler, vilket var anledningen till att han sitter hos BMW i år.
Den vanligaste utvägen ur ett kontrakt heter ju pengar annars.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Kan ju också vara så att det i fallet Villeneuve och Sauber inte var direkt görligt att skriva in prestandaklausuler med tanke på att stallet inte var direkt konkurrenskraftigt. Eller så fanns det klausuler som Villenueve hade levt upp till...
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Ja, men det gjorde han ju tydligen för Villeneuve var ju väldigt säker i den där sitsen. Det kom ju från källor som brukar ha rätt i sådana här fall, och har haft det tidigare.
BMW hade kunnat köpa loss honom däremot för enorma pengar, men det valde man klokt nog bort.
Jag tror t.ex. inte att Schumacher har klausuler i sitt kontrakt som säger att han måste göra vissa resultat för att hans kontrakt ska vara giltigt. Inte för att jag jämför Schumacher och Villeneuve - men sådana klausulers tillvaro finns nog när stallen har en stark förhandlingsposition.
Sen finns det ju alltid en indirekt prestationsklausul i ett kontrakt - gör föraren inte resultat kan han ju alltid ställas åt sidan, och ersättas av en annan förare tillfälligt utan att kontraktet behöver brytas.
Men jag förstår inte riktigt varför en sådan här diskussion kommer upp kring Rubens. Han är ingen kass förare, och kommer att komma igen. Han har visserligen haft en usel start - men att byta stall i F1 nu för tiden är ju väldigt svårt. Särskilt när man kommer från en lång sejour hos ett annat stall och får en stallkamrat som har varit länge i det nya stallet.
Det är Rubens inte ensam om. Att byta stall i F1 idag har blivit mycket svårare, och det verkar ta allt längre tid att komma in i ett nytt stall.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Inte för alla. Nick Heidfeld verkar ha lätt för att komma igång i ett nytt stall.
Rubens är förmodligen mycket bättre än det han ger sken av just nu. Han verkar dock ha varit på dekis dom sista åren och en nytändning hos Honda har det inte blivit.
Själv har jag alltid varit tveksam till Rubens kapacitet. Jag ansåg att han var våldsamt överskattad i sin tidiga karriär. Men jag trodde dock att han hade utvecklats hos Ferrari, men kanske var det bilen som smickrade honom. Han ser ju snarare ut att ha gått bakåt i sin utveckling.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Nej, Rubens har aldrig tillhört den absoluta toppen, även om vissa ville ha det till det när han körde för Ferrari. Han är helt enkelt en dussinförare.
JTarnstrom skrev:Själv har jag alltid varit tveksam till Rubens kapacitet. Jag ansåg att han var våldsamt överskattad i sin tidiga karriär. Men jag trodde dock att han hade utvecklats hos Ferrari, men kanske var det bilen som smickrade honom. Han ser ju snarare ut att ha gått bakåt i sin utveckling.
Tärnström
Det var väl en medioker stallkompis som fick honom att se bra ut i Ferrarin...
Montoya är ju loppets clown. Alonso vann rättvist trots dessa miljarders miljarders omstarter som gör mig glad att jag inte behöver kolla på Champcar längre.
Sen förstår jag inte varför man inte sorterar startfältet bakom SC. Har hört någon luddig förklaring om att det skulle bli kaos.
Det är väll bara att göra som så att de bilarna som ska neråt lägger sig till HÖGER och de som ska om lägger sig till vänster sen tågar man tills man är på sin plats i ledet... Ska man behöva vara raketforskare för att få till en omstart?
personliga favoriten Kimi hade inte speeden idag, men bättre med en andraplats än ett eldmoln.
Tycker inte ni det var konstigt att Button VALDE att inte ta poäng idag.. Han hade väll fått en femte plats om han låtit bilen rulla? Det måste väll ses som hyggligt godkännt.!
Synd om Heidfeld, skoj för Ralf. Tror att Rosberg hade varit vass idag och Webber hade nog inte heller gjort bort sig HELT!
EnzoF1 skrev:Jag hatar stallorder. I Ferrari får de i alla fall köra om det, men i McLaren ska Kimi matchas fram oavsett vem som är bäst för tillfället...
Jag tycker de (KR & JPM) körde om det rätt bra på första varvet, de körde ju nästan varann av banan. Hade det varit stallorder så borde väl Montoya snällt krupit tillbaka och lagt sig bakom Kimi. När sedan Montoya snurrade för andra gången kom han ju aldrig ifatt Kimi och kunde köra om det...
Till sist….Eje ringde precis (10.44) och berättade att
Torro Rosso:s Scott Speed verkar bli av med sin poäng
efter att ha kört om Coulthard under gulflagg….
Det är ju trots allt den 2:a idag, hade det skrivits igår hade jag varit mer tveksam
Fp730a skrev:
Tycker inte ni det var konstigt att Button VALDE att inte ta poäng idag.. Han hade väll fått en femte plats om han låtit bilen rulla? Det måste väll ses som hyggligt godkännt.!
Inte så konstigt tycker jag.
I allra bästa fall hade det blivit en sjätteplats (han låg femma, strax före Fisichella) och troligen en åttondeplats som blir sjundeplats om Speed nu blir av med sin poäng.
Det i relation till att som regeln ser ut just nu, så hade han fått 10 platsers straff på Imola om han hade passerat mållinjen idag. Imola som är en bana det är ännu svårare att köra om på.
Men enligt Button gick det inte att rulla bilen över mållinjen.
Enligt stallchefen Nick Fry tog man ett beslut att inte ens försöka med tanke på konsekvenserna till Imola. Nu kan man enligt dagens regler byta motor utan straff till nästa lopp.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Tycker inte Montoya gjorde bort speciellt mycket.
Självklart är det pinsamt att snurra på formationsvarvet, men det har ju Kimi gjort några gånger också.
Varför är han en clown bara för att han tog i lite för hårt i sista kurvan för att få så bra fart med sig som möjligt, men sen att banan är så ojämnt byggd så kör han av. Dessutom var det mycket skräp och skit där redan, kan ju ha varit bidragande?
EnzoF1 skrev:
Jag tror han skrev på ett fett kontrakt...
Vem betalar för en 37-åring som kraschar bilen? Inse att killen är slut.
Jag tror det bara är Alonso som kan få mer i lön idag, om ens han... Jag är övertygad om att MS kan välja arbetsgivare till nästa år!
Men visst, om 37-åringen kraschade bilen varje gång så... men han tillhör inte de frekventa krascharna. Men om du kallar MS slut, vad kallar du Kimi? Död?
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
EnzoF1 skrev:Jag hatar stallorder. I Ferrari får de i alla fall köra om det, men i McLaren ska Kimi matchas fram oavsett vem som är bäst för tillfället...
Jag tycker de (KR & JPM) körde om det rätt bra på första varvet, de körde ju nästan varann av banan. Hade det varit stallorder så borde väl Montoya snällt krupit tillbaka och lagt sig bakom Kimi. När sedan Montoya snurrade för andra gången kom han ju aldrig ifatt Kimi och kunde köra om det...
Nu var det ju inte den incidenten jag talade om, där var det nog ingen stallorder. Däremot var och är det ganska uppenbart att Kimi får alla fördelarna och konstiga stallbeslut i sin favör, t.ex. idag och i Kanada förra året. Det roliga är att Kimi inte blir mästare trots allt fuskspel McLaren sysslar med, man undrar ju var Kimi skulle hamna om han och Montoya körde på samma villkor?
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Schumacher en av dom absolut mest kända förarna i värden (och den mest framgångsrika).
Han skulle få mer betalt en dom flesta även om han bara stog i depån eller bytte däck.
EnzoF1 skrev:
Nu var det ju inte den incidenten jag talade om, där var det nog ingen stallorder. Däremot var och är det ganska uppenbart att Kimi får alla fördelarna och konstiga stallbeslut i sin favör, t.ex. idag
I vilket läge var det uppenbart stallorder till Kimis fördel idag ?
Senast redigerad av Geer den sön apr 02, 2006 15:47, redigerad totalt 2 gånger.
EnzoF1 skrev:
Men visst, om 37-åringen kraschade bilen varje gång så... men han tillhör inte de frekventa krascharna. Men om du kallar MS slut, vad kallar du Kimi? Död?