Australiens GP
-
Australiens GP
Kvalet slutade ganska väntat men bjöd på lite dramatik när det blev rödflagg och regndroppar.
Ferrari oväntat långsamma. Har man valt hårdare gummi en övriga Bridgestone stall för att satsa på färre stopp ? 10:e startruta med möjlighet att välja bränslemängd efter att ha sett topp 10 förarna köra kan nog ändå leda till bra resultat.
Toyota oväntat bra med, fast där dom borde vara. Har dom satsat på mjukaste gummit och 3 stopp som Ralf i Malaysia?
Mclaren verkar ha tankat för några fler varv en renault och Honda. Jag tvivlar på att man har bensin för ett stopp mindre. Blir inte lätt att komma ikapp Renaulterna.
Rubens fortsätter att prestera som han gorde större delar av förra året. Tvivlar på att han kommer att få upp farten och tror han petas efter halva säsongen.
Hoppas Renaulterna monterat bort sina start katapulter och hamnar bakom Buttom. Då kan det nog bli ett väldigt spännande race.
En av dom få gånger jag ser fram mot att vakna tidigt en söndag...och det är inget aprilskämt.
Ferrari oväntat långsamma. Har man valt hårdare gummi en övriga Bridgestone stall för att satsa på färre stopp ? 10:e startruta med möjlighet att välja bränslemängd efter att ha sett topp 10 förarna köra kan nog ändå leda till bra resultat.
Toyota oväntat bra med, fast där dom borde vara. Har dom satsat på mjukaste gummit och 3 stopp som Ralf i Malaysia?
Mclaren verkar ha tankat för några fler varv en renault och Honda. Jag tvivlar på att man har bensin för ett stopp mindre. Blir inte lätt att komma ikapp Renaulterna.
Rubens fortsätter att prestera som han gorde större delar av förra året. Tvivlar på att han kommer att få upp farten och tror han petas efter halva säsongen.
Hoppas Renaulterna monterat bort sina start katapulter och hamnar bakom Buttom. Då kan det nog bli ett väldigt spännande race.
En av dom få gånger jag ser fram mot att vakna tidigt en söndag...och det är inget aprilskämt.
-
Vad menas med släppta bränslemängder ang. Trulli ?
Det står att:
"Jarno Trulli 18(kg) *
* Bränslemängd angiven av stallet inför det tredje och sista kvalpasset."
Han körde ju 0 varv och kan väl inte få tillbaka 18 kg ??? Eller får man alltid som minst tillbaka bensin för 3 varv (även om man inte kört) ?
Det står att:
"Jarno Trulli 18(kg) *
* Bränslemängd angiven av stallet inför det tredje och sista kvalpasset."
Han körde ju 0 varv och kan väl inte få tillbaka 18 kg ??? Eller får man alltid som minst tillbaka bensin för 3 varv (även om man inte kört) ?
-
Med det menas att et var bränslemängden Toyota uppgav till FIA inför sista kvalpasset. De tio som går vidare ska göra det ...
Taget direkt från FIA
Taget direkt från FIA
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
-
Det står på Forza att IDE ska utvärderas efter 20 varv i en F3 och att Räkan varit ovanlig pratsam. Låter som ett aprilskämt, särskilt det sista Fast jag måste säga att IDE är ett riktigt aprilskämt. Han var ju för fan Taki Inoue upp i dagen med sina ideliga snurrningar idag. Han borde faktiskt få körförbud imorgon.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
Hade trulli tänkt kvala med soppa för 3 varv ???LuckyStrike1 skrev:Med det menas att et var bränslemängden Toyota uppgav till FIA inför sista kvalpasset. De tio som går vidare ska göra det ...
Taget direkt från FIA
Inte går FIA ut och talar om hur mycket bensin som dom olika stallen har i sina bilar. Man meddelar bara hur mycket extra man får fylla på efter kvalet.
-
Så säger FIA ialla fall.
This figure was provided by the team to the FIA prior to the start of the third period of qualifying.
Jag läste i Autosport att det var en del snack efter Malaysia över nackdelen att gå vidare till sista kvalet men där inte kunna köra ett enda varv. Bränslet för loppet avslöjas för de andra då.
This figure was provided by the team to the FIA prior to the start of the third period of qualifying.
Jag läste i Autosport att det var en del snack efter Malaysia över nackdelen att gå vidare till sista kvalet men där inte kunna köra ett enda varv. Bränslet för loppet avslöjas för de andra då.
-
" Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett" "LuckyStrike1 skrev:Så säger FIA ialla fall.
Vad är det för klubb?
Är det någon sorts protestklubb för att få bort honom från Ferrari?
Är det sant att han har fått ett erbjudande att bli vaktmästare på samtliga banor då han, tillsammans med japanerna, så ofta är ute och klipper gräset runt banorna?
-
Nej, det är ingen protestklubb... det är en mycket exklusiv förening; en sorts fan-club för Felipe Massa.form-ola1 skrev: " Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett" "
Vad är det för klubb?
Är det någon sorts protestklubb för att få bort honom från Ferrari?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
En klubb som stöttar Felipe Massa - en klubb för Felipe Massa om Felipe Massa kan man säga. En klubb som har anor långt innan Massas Ferrarikarriär.
En Felipe Massa klubb helt enkelt.
En Felipe Massa klubb helt enkelt.
-
-
-
Ja, det är väl där man kan säga att det började.
Då den idag enväldiga ordföranden i klubben var huvudpersonen i denna ståtliga cerenomi. Det ska finnas bilder på cerenomin någonstans.
Då den idag enväldiga ordföranden i klubben var huvudpersonen i denna ståtliga cerenomi. Det ska finnas bilder på cerenomin någonstans.
-
-
Klubben borde faktiskt ha en hemsida.
Fastförst borde den kanske ha ett medlemsregister? Jag vet inte om det är tre eller fyra medlemmar men jag menar att det är fyra medlemmar?
Jag är väl hedersmedlem än så länge, då jag inte har bevis för att styrka mitt medlemsskap i enlighet med stadgarna. Räknar dock med att kunna göra det inom tre veckor.
Fastförst borde den kanske ha ett medlemsregister? Jag vet inte om det är tre eller fyra medlemmar men jag menar att det är fyra medlemmar?
Jag är väl hedersmedlem än så länge, då jag inte har bevis för att styrka mitt medlemsskap i enlighet med stadgarna. Räknar dock med att kunna göra det inom tre veckor.
-
Ja, som det är nu så är vi tre ordinarie medlemmar och ett prospect som förväntas bli upptagen som ordinarie medlem om tre veckor.
Tack vare vissa tacknämliga insatser för klubben (läs: alkoholhaltiga mutor) så är detta prospect idag att anse som hedersmedlem av Guds nåde.
Tack vare vissa tacknämliga insatser för klubben (läs: alkoholhaltiga mutor) så är detta prospect idag att anse som hedersmedlem av Guds nåde.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
Jag har ju glömt att ansöka till den förträffliga klubben.
Hörru Ordförande Gösta, jag ansöker härmed om medlemsskap i Massa-klubben "Bortom all sans och vett" och medlemskravet hade jag på mig så sent som idag, vilket Lemon kan intyga. Dessutom har jag fått kepsen av Sauber som tack för hjälpen, så helt klart ett hängivet fan som gör allt(ungefär så att det räcker till en keps...) för att stötta vår hjälte.
Hörru Ordförande Gösta, jag ansöker härmed om medlemsskap i Massa-klubben "Bortom all sans och vett" och medlemskravet hade jag på mig så sent som idag, vilket Lemon kan intyga. Dessutom har jag fått kepsen av Sauber som tack för hjälpen, så helt klart ett hängivet fan som gör allt(ungefär så att det räcker till en keps...) för att stötta vår hjälte.
-
Känns ju inte jättebra såhär några timmar innan race...
Ferrari misslyckades kapitalt, kan man väl säga.
Massa kan gå och gömma sig...
Schumacher gjorde väl ingen mirakelprestatation idag, lite synd dock att han inte fick göra sitt sista försök p g a regnet.
Kul för Button, hoppas han kan förvalta detta nu. Renault ser mycket farliga ut.
Fisichella återigen snabbare än Alonso
Ferrari misslyckades kapitalt, kan man väl säga.
Massa kan gå och gömma sig...
Schumacher gjorde väl ingen mirakelprestatation idag, lite synd dock att han inte fick göra sitt sista försök p g a regnet.
Kul för Button, hoppas han kan förvalta detta nu. Renault ser mycket farliga ut.
Fisichella återigen snabbare än Alonso
Ferrari.
-
-
-
-
Webber, Buttom, Ralf och Wille gjorde sina försök samtidigt som Schumacher gjorde sitt sista försök (i regnet) och dom putte ner honom från 7:e till 11:e plats. Det berodde inte på regnet att schumi var långsam och han fick göra sitt sista försök. Kom in i depå med 30 sekunder kvar.Eau Rouge skrev:
-
-
Så du menar att regnet inte påverkade tiderna?????Geer skrev:Webber, Buttom, Ralf och Wille gjorde sina försök samtidigt som Schumacher gjorde sitt sista försök (i regnet) och dom putte ner honom från 7:e till 11:e plats. Det berodde inte på regnet att schumi var långsam och han fick göra sitt sista försök. Kom in i depå med 30 sekunder kvar.
Ferrari.
-
Jag menar att 5 förare gick ut samtidigt och Schumacher var långsammast av dom.Eau Rouge skrev:Så du menar att regnet inte påverkade tiderna?????Geer skrev:Webber, Buttom, Ralf och Wille gjorde sina försök samtidigt som Schumacher gjorde sitt sista försök (i regnet) och dom putte ner honom från 7:e till 11:e plats. Det berodde inte på regnet att schumi var långsam och han fick göra sitt sista försök. Kom in i depå med 30 sekunder kvar.
Webber, Buttom, Ralf och Wille körde snabbare (samtidigt) i regnet.
Om nu regnet påverkade tiderna (vilket jag tvivlar på) så var det inte regnet som gjorde att Schumacher missade top 10. Han borde vara snabbast av dom 5.
-
-
ANFRAN skrev:Ja, det var många år sedan jag såg en så till synes omtiverad snurrning som Ides. Alltså hans andra, eller var det tredje.Sami skrev:Dagen kalkoner var ju Ide och Barrichello, samt Massa.
Hur kan man köra så illa som Ide gjorde?
Första gången var det bara lite gulligt, men efter ett halvt dussin ggr började man bli matt och less på den lille token. Han borde nog inte få rejsa imorgon. Han har ju noll kontroll.
-
-
-
-
Kanske ska förklara min sista fråga. När Nico passerade mållinjen i slutet av andra kvalpasset så visades 10:e bästa tiden att slå (med en 10 framför) och då blev Eje och Blomman helt hysteriska och trodde att Nico hade tionde tid och därmed gått vidare till sista kvalomgången
Tills de upptäckte att han var flera sekunder efter och muttrade nåt om att det måste vara gamla bilder...
Tills de upptäckte att han var flera sekunder efter och muttrade nåt om att det måste vara gamla bilder...
Keep on Boppin´
-
Det var Schumacher - det var aldrig någon repris, utan det var live som det flög av i andra passet.Bopper skrev:Jag missade bilderna på fläkten, men enligt Eje och Janne var det väl Massa som körde över den? eller hade de fel där också...?Geer skrev:Möjligt att bilen fick någon skada när bromsfläkten flög av ?
Stallet och Schumacher bekräftade också det efter kvalet.
-
-
Du fick nästan rä ... näää förresten, du var ute och cyklade.Gösta skrev:Vill i all ödmjukhet upplysa Er om att Giancarlo Fisichella vinner Australiens GP för andra gången idag!
-
- Varnad
-
-
-
- Utvisad
Jag hatar stallorder. I Ferrari får de i alla fall köra om det, men i McLaren ska Kimi matchas fram oavsett vem som är bäst för tillfället...
Undrar om [Schumacher] var och skrev på för Toyota i depån?
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
-
- Utvisad
McLaren är sämre än förra året, men Rons favorisering av Kimi är minst på samma nivå. Synd om Montoya. Tänk om Ron skulle inse vem av hans förare som verkligen är bäst.Sami skrev:Alonso var i en klass för sig idag. Han var nog den ende som inte gjorde någon miss under loppet. Buttons Honda verkar bara funka under kval. När det är lopp så är allt som det brukar.
Ferrari verkar vara på samma nivå som förra året.
Jag hatar stallorder!
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
-
-
Jag menar att enligt vissa är ju Kimi en sån talang och ett sånt underbarn som är såååå snabb, vad var denna snabbhet idag?Geer skrev:Alonso var ju snabbare, det var därför han vann. Kimi var näst snabbast, och kom därför 2:a. Vad menar du ?
Dessutom hur smart är det att återigen slå till med snabbaste varv på sista varvet när den motorn ska hålla på Imola också?
Ferrari.
-
Det är bara för att Ron vill att Kimi stannar kvar. När han skrivit på för Ferrari kommer man sluta att snurra runt Montoyas bil och blåsa honom av banan.EnzoF1 skrev:Jag hatar stallorder. I Ferrari får de i alla fall köra om det, men i McLaren ska Kimi matchas fram oavsett vem som är bäst för tillfället...
Såg kul ut när Schumacher inte visste vilket håll han skulle gå åt i Toyotas depå.
-
Upp till dig att tycka att Kimi inte är en talang. Helt klart är att 99% av media och F1 värden tycker att han är en talang. Därmed inte sagt att han är bäst.Eau Rouge skrev:Jag menar att enligt vissa är ju Kimi en sån talang och ett sånt underbarn som är såååå snabb, vad var denna snabbhet idag?Geer skrev:Alonso var ju snabbare, det var därför han vann. Kimi var näst snabbast, och kom därför 2:a. Vad menar du ?
Dessutom hur smart är det att återigen slå till med snabbaste varv på sista varvet när den motorn ska hålla på Imola också?
Är han ingen talang så tycker jag det var bra gjort att hålla sig på banan och komma 2:a.
-
- Utvisad
Inte särskilt smart, men hade du väntat dig annat från Kimi?Eau Rouge skrev:Dessutom hur smart är det att återigen slå till med snabbaste varv på sista varvet när den motorn ska hålla på Imola också?
-
- Utvisad
Alla som kör F1 är talanger... inte tu tal om annat. Men Kimi tillhör nog inte de med skarpast lysande lampa så att säga...Geer skrev:Upp till dig att tycka att Kimi inte är en talang. Helt klart är att 99% av media och F1 värden tycker att han är en talang. Därmed inte sagt att han är bäst.Eau Rouge skrev:Jag menar att enligt vissa är ju Kimi en sån talang och ett sånt underbarn som är såååå snabb, vad var denna snabbhet idag?Geer skrev:Alonso var ju snabbare, det var därför han vann. Kimi var näst snabbast, och kom därför 2:a. Vad menar du ?
Är han ingen talang så tycker jag det var bra gjort att hålla sig på banan och komma 2:a.
Om det beror på att han pajjat hjärncellerna med sprit eller om det beror på de bevisat sämre förutsättningar till intelligens som finnarna har är en annan sak
-
Visst är kanske Kimi en talang, men borde inte en talang ha snabbheten oavsett hur bra/dålig bilen är?Geer skrev:Upp till dig att tycka att Kimi inte är en talang. Helt klart är att 99% av media och F1 värden tycker att han är en talang. Därmed inte sagt att han är bäst.
Ferrari.
-
Om han inte har snabbheten så säger inte det lite om resten av fältet när han kommer 2:a. Det finns förare som är snabbare men det är ju helt klart att även Kimi är snabb.Eau Rouge skrev:Visst är kanske Kimi en talang, men borde inte en talang ha snabbheten?Geer skrev:Upp till dig att tycka att Kimi inte är en talang. Helt klart är att 99% av media och F1 värden tycker att han är en talang. Därmed inte sagt att han är bäst.
-