Tänkte på en ska när jag läste artikeln "Ett stopp för mycket" - 2006-03-20 15:03 - https://f1.tauzero.se/main.php?url=arti ... =F1&id=652.
Tänkte främst på när fördelarna med en enstoppare listades och den här punkten har jag svårt att förstå:
"vid risk för väderomslag ger enstopparen mindre risk för ett extra
depåstopp."
För om man kör en enstoppare så kör man 1/2 dvs. halva loppet med ett stopp framför sig och halva loppet utan. Och om det då skulle börja regna så att man måste in och på med regndäck så är det 50% risk att det blir 1 stopp för mycket.
Men om man däremot kör en tvåstoppare så kör man 2 stinter och 3 av dom med minst ett depåstopp framför sig, dvs 2/3 (om vi utgår ifrån att alla 3 stinterna ät lika långa). Då blir ju risken bara ca 33% att man får göra ett stopp mer än planerat.
Eller tänker jag helgalet?
Funderingar om artikeln "Ett stopp för mycket"
-
- Inlägg: 51
- Blev medlem: fre aug 12, 2005 18:28
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag tror det är rätt att änka på båda sätten faktiskt, hur nu det är möjligt.
Du har defintivt rätt i att ju fler stopp man gör, desto mindre risk är det för ett oplanerat stopp om det börjar regna...
Samtidigt - på ett stopp har man ju chans att göra sitt enda depåstopp i loppet i samband med att man ändå måste byta till regndäck. Dvs den fördelen de på flera stopp har i att kunna köra fortare försvinner när de måste in i depå utanför sin strategi.
Så summa summarum så handlar det nog om hur stoppet tajmar med regnet. För en på ett stopp är det ju inte en så stor fördel om regnet kommer halvvägs in i första stinten direkt.
Så tänker jag ialla fall - diplomatiskt ger både dig och Tärnström rätt
Du har defintivt rätt i att ju fler stopp man gör, desto mindre risk är det för ett oplanerat stopp om det börjar regna...
Samtidigt - på ett stopp har man ju chans att göra sitt enda depåstopp i loppet i samband med att man ändå måste byta till regndäck. Dvs den fördelen de på flera stopp har i att kunna köra fortare försvinner när de måste in i depå utanför sin strategi.
Så summa summarum så handlar det nog om hur stoppet tajmar med regnet. För en på ett stopp är det ju inte en så stor fördel om regnet kommer halvvägs in i första stinten direkt.
Så tänker jag ialla fall - diplomatiskt ger både dig och Tärnström rätt
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ja, visst finns det tillfällen när det går på ett ut, men ju mer bränsle man har desto lättare är det att anpassa sig till en ny strategi om så krävs. När jag skrev artikeln tänkte jag utifrån att det finns en stor sannolikhet för nederbörd. Då är det som regel bra ju mer bränsle man har, Vad man inte vill är ju att tvingas gå i depå innan det har börjat regna. Då blir man ju tvungen att göra ett stopp till för att enbart byta däck och kanske så pass tidigt att man ändå inte kan förändra sin bränslestrategi i någon större utsträckning.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Senariet man kör 60 varv. Enstopparen är planerad till varv 30 och tvåstopparen till varv 20 och 40.
Regn kommer och alla går i depå på varv:
1-20 Fördel tvåstopparen som kunnat köra snabbare från en bättre startposition
20-30 Fördel enstopparen då två stopparen gjort ett stopp "i onödan"
30-40 Båda har gjort var sitt stopp men tvåstopparen har kunnat köra fortare från bättre start position.
40-60 Loppet avgörs ofta på varv 40 beroende på vem som är först efter tvåstopparens sista stopp. Båda har lika mycket bensin. Regn påverkar inte vem som har fördel/nackdel.
Slutsats:
Ett stopp är lönande om regnet kommer på varv 20-30.
Två stopp är fördelaktigt om regnet kommer på varv 1-20, 30-40
Regn kommer och alla går i depå på varv:
1-20 Fördel tvåstopparen som kunnat köra snabbare från en bättre startposition
20-30 Fördel enstopparen då två stopparen gjort ett stopp "i onödan"
30-40 Båda har gjort var sitt stopp men tvåstopparen har kunnat köra fortare från bättre start position.
40-60 Loppet avgörs ofta på varv 40 beroende på vem som är först efter tvåstopparens sista stopp. Båda har lika mycket bensin. Regn påverkar inte vem som har fördel/nackdel.
Slutsats:
Ett stopp är lönande om regnet kommer på varv 20-30.
Två stopp är fördelaktigt om regnet kommer på varv 1-20, 30-40
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ja, jag kanske får ge mig på det där resonemanget. Om enstopparen väljer att byta till en tvåstoppare tjänar han lite tid på att han mer bränsle. Sedan har han kanske, som du säger, förlorat på en sämre startposition. Helst vill man ju dock göra sitt första stopp när det har börjat regna och då är det ju bättre att ha mer soppa än mindre. Om vi spekulerar i att det är 100 procents risk för regn i ett lopp så ökar ju sannolikheten för att man lyckas göra sitt första stopp efter att det har börjat regna. Eller tänker jag fel?
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Kul namn, Enstoppare och tvåstoppare
Kör tvåstopparen 0,4-0,5 sek snabbare per varv är ett par extra sekunder för att tanka snabbt inkördaJTarnstrom skrev: Om enstopparen väljer att byta till en tvåstoppare tjänar han lite tid på att han mer bränsle.
Tärnström
Detta läge infaller endast mellan tvåstopparens första stopp och enstopparens stopp. Dom ca 10 varven har enstopparen fördel.JTarnstrom skrev: Helst vill man ju dock göra sitt första stopp när det har börjat regna och då är det ju bättre att ha mer soppa än mindre. Om vi spekulerar i att det är 100 procents risk för regn i ett lopp så ökar ju sannolikheten för att man lyckas göra sitt första stopp efter att det har börjat regna. Eller tänker jag fel?
Tärnström
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Tack, men du har nog rätt. Skrev mest på magkänslan där. Kanske för att det har varit några tillfällen där det har lönat sig att ligga på enstoppare. Om jag bara kom in i våra redigeringsverktyg skulle jag gå in och ändra (för övrigt första gången jag har haft det behovet efter att någon har påpekat en felaktighet. Grattis Geer!). Har lite problem med inloggningen från min maskin så felet får väl stå kvar till allmän beskådan.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 51
- Blev medlem: fre aug 12, 2005 18:28