EnzoF1 skrev:Förresten AndersF1, hur kommer det sig att en så omkörningsoförmögen fjolla som Schumacher lyckades ta sig om Tjack så enkelt? Med tanke på det tarmpaket som Tjack innehar borde det ju inte vara möjligt?
Jag misstänker att Tjack har gått igenom en stomioperation och förlorat en del av tarmpaketet, då han uppenbarligen flyttade på sig för att bärga poängen och inte riskera samma behandling som -97. Förhoppningsvis är det bara någon tillfällig inflammation så att tarmpaketet kommer tillbaks i full funktion igen.
EnzoF1 skrev:Förresten AndersF1, hur kommer det sig att en så omkörningsoförmögen fjolla som Schumacher lyckades ta sig om Tjack så enkelt? Med tanke på det tarmpaket som Tjack innehar borde det ju inte vara möjligt?
Jag misstänker att Tjack har gått igenom en stomioperation och förlorat en del av tarmpaketet, då han uppenbarligen flyttade på sig för att bärga poängen och inte riskera samma behandling som -97. Förhoppningsvis är det bara någon tillfällig inflammation så att tarmpaketet kommer tillbaks i full funktion igen.
Mystisk inflammation då den väl suttit i sedan 98...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Nine of the eleven F1 teams have told the FIA this morning that they intend to make a protest after the Malaysian Grand Prix. The teams - everyone except Ferrari and its engine customer Red Bull - will protest against Ferrari's rear wing and front wing flexibility at speed and seek clarification from the FIA on whether they can design similar systems - if they are officially cleared after protest. Watch this space.
Sami skrev:Mja, Mclaren såg inte snabb ut. Kolla på Montoya. Han lufsade runt och fick nästan stryck av två sniglar i Ferraribilar.
Renault verkar ha ett övertag i år också.
Det är väl inte McLaren som inte är snabba utan Montoya som är långsam. Lyckas man inte slå sin teamkamrat som startar från tjugoandra plats och man själva från femte så är det föraren det är fel på. Kimi visade ju oss förra loppet att Mclaren kommer vara med och slåss i toppen, i alla fall Kimi.
Sami skrev:Mja, Mclaren såg inte snabb ut. Kolla på Montoya. Han lufsade runt och fick nästan stryck av två sniglar i Ferraribilar.
Renault verkar ha ett övertag i år också.
Det är väl inte McLaren som inte är snabba utan Montoya som är långsam. Lyckas man inte slå sin teamkamrat som startar från tjugoandra plats och man själva från femte så är det föraren det är fel på. Kimi visade ju oss förra loppet att Mclaren kommer vara med och slåss i toppen, i alla fall Kimi.
Fast då måste ju Kimi slutföra loppen också...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Sami skrev:Mja, Mclaren såg inte snabb ut. Kolla på Montoya. Han lufsade runt och fick nästan stryck av två sniglar i Ferraribilar.
Renault verkar ha ett övertag i år också.
Det är väl inte McLaren som inte är snabba utan Montoya som är långsam. Lyckas man inte slå sin teamkamrat som startar från tjugoandra plats och man själva från femte så är det föraren det är fel på. Kimi visade ju oss förra loppet att Mclaren kommer vara med och slåss i toppen, i alla fall Kimi.
Enligt McLaren var det bilen det var fel på.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Sami skrev:Mja, Mclaren såg inte snabb ut. Kolla på Montoya. Han lufsade runt och fick nästan stryck av två sniglar i Ferraribilar.
Renault verkar ha ett övertag i år också.
Det är väl inte McLaren som inte är snabba utan Montoya som är långsam. Lyckas man inte slå sin teamkamrat som startar från tjugoandra plats och man själva från femte så är det föraren det är fel på. Kimi visade ju oss förra loppet att Mclaren kommer vara med och slåss i toppen, i alla fall Kimi.
Fast då måste ju Kimi slutföra loppen också...
Ja det är sant. Men Kimi har ju "otur" som våra kära kommentatorer säger.
Sami skrev:Mja, Mclaren såg inte snabb ut. Kolla på Montoya. Han lufsade runt och fick nästan stryck av två sniglar i Ferraribilar.
Renault verkar ha ett övertag i år också.
Det är väl inte McLaren som inte är snabba utan Montoya som är långsam. Lyckas man inte slå sin teamkamrat som startar från tjugoandra plats och man själva från femte så är det föraren det är fel på. Kimi visade ju oss förra loppet att Mclaren kommer vara med och slåss i toppen, i alla fall Kimi.
Enligt McLaren var det bilen det var fel på.
Var det fel på den idag också? Montoya är det största skämtet i Formel 1. Hade varit bättre att behålla David.
LuckyStrike1 skrev:Då borde ju Schumacher vara ett ännu större skämt alltså? Och då kan ju Montoya inte vara det största skämtet? Bara det näst största.
Och då var Kimis krasch inget skämt.
Varför skulle han vara det? Schumacher startade på 14 plats och inte på 5. Dessutom så jagade han Massa dom sista varven medans Montoya var drygt 20 sekunder efter Kimi i Bahrain. Sen att Kimi blir påkörd av Klein klassar jag inte som ett skämt direkt. Det var lite klantigt.
Okay, då förstår jag. Då är ju Montoya jättekass ju. Borde han inte få sparken innan nästa lopp egentligen? De verkar dela ut superlicenser till vem som helst nu för tiden.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
LuckyStrike1 skrev:Okay, då förstår jag. Då är ju Montoya jättekass ju. Borde han inte få sparken innan nästa lopp egentligen? De verkar dela ut superlicenser till vem som helst nu för tiden.
Ja absolut, ge platsen till en pensionerad Riccardo Patrese.
EnzoF1 skrev:Förresten AndersF1, hur kommer det sig att en så omkörningsoförmögen fjolla som Schumacher lyckades ta sig om Tjack så enkelt? Med tanke på det tarmpaket som Tjack innehar borde det ju inte vara möjligt?
Frågan är varför han låg bakom Tjack i 10 varv när det var så lätt att köra om.
LuckyStrike1 skrev:Okay, då förstår jag. Då är ju Montoya jättekass ju. Borde han inte få sparken innan nästa lopp egentligen? De verkar dela ut superlicenser till vem som helst nu för tiden.
Ja absolut, ge platsen till en pensionerad Riccardo Patrese.
Ricardo är duktig.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Läste någonstans om att JPM förhandlar med Red Bull. Och med den fart han visat hittills i år lär inte bättre team än så vilja ha colombianens signatur på ett kontrakt.
Att starta med en fulltankad bil har sina risker vilket Kimi blev smärtsamt medveten om idag. Går inte alltid att skylla allt på otur. Med en lättare bil hade finnen kommit iväg bättre i starten och sluppit fajtas med utfyllnader som Klien om position.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
JTarnstrom skrev:Det är klart att det blev trångt i den böjen när deras bilar blev sådär stora.
Tärnström
Dessutom blev det världens hack i innermarkeringen. Inte så lätt för Klien att ta rätt spår då, även om det kanske var lite överentusiastiskt att ta två bilar samtidigt på innern, men bilarna var ju mindre och innerbanmarkeringen längre till höger när han påbörjade omkörningen. Otur!
Jo, men den röda banmarkeringen kring bubblan borde varna dem och dessutom är det ju inte första gången det händer, de brukar ha den där bubblan på många banor. Ofta sker det dock incidenter i den, så jag håller nog med Lucy om att FIA borde göra nåt åt det där problemet, eller åtminstone ta upp det på förarmötet innan loppet. Men det kanske inte hjälper?
De verkar onekligen lite glömska förarna, kör över den vita linjen vid depåutfarten, för fort i depån, oförsiktigt in i banbubblorna och jag vet inte vad.
Lite reflektioner - jag tror Ferrari kommer få mycket svårt att hitta formen och kommer kanske ta enstaka placeringar på pallen, men åt Renault kan de inte göra någonting. De som möjligen kan utmana Renault kommer vara McLaren - jag tror de har mycket kvar att få ut av sin bil.
Kimi? kort sagt - det är inte bara otur. Han har begåvning för att köra ett varv men vet i fan om han orkar vara intresserad i ett helt lopp.
Barrichello??? Är fortfarande totalt väck.
Williams ser bra ut - men kommer kanske tappa en bit in på säsongen. Också oroväckande dålig motor som inte höll 2 lopp (ungefär som Ferrari .
Personligen vill jag annars utnämna Williams nya design och form till årets snyggaste...
Sato?? hur fan gjorde han för att hålla riktiga F1 bilar bakom sig?
El Scorcho skrev:Personligen vill jag annars utnämna Williams nya design och form till årets snyggaste...
Men nej, nej. Formen går visserligen an, men den där blå färgen är bara för trist, och den gräsliga kombinationen med de vita fälten får bilen att se ut som en reklampelare för hälsofil.
Jag tycker den var trevlig jag Finns inget trevligare än en snabb effektiv start med maximalt grepp och en liiiiiiiiiiten i princip ej skönjbar däcksspinn.
Men jag förstår inte snacket om Launch Control, för det är väl förbjudet? Så vad menar de när de pratar om Launch Control egentligen?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Ja, tanken är ju att det ska vara förbjudet. Och tanken var kanske att det skulle märkas en skillnad i starten. Men visst, Alonso gjorde kanske bara en jättebra start.
Tja, med rätt viktfördelning och en stark motor på låga varv har man ju ett bra recept för grepp i låga farter.
Renault har ju i ett flera år nu gjort sig kända för att ha mer grepp ut ur kurvor, i starten och liknande situationer jämfört med konkurrenterna. I vissa situationer har det varit rätt tydligt - t.ex. Hockenheim 2004 och ett antal starter som i söndags.
Renault hade åtminstone fram till 2004 ett lite annorlunda koncept, där vikt var mer skjuten bak i bilen vilket gav mer grepp (men ett nervöst chassi i snabba kurvkombinationer). Kanske har de förfinat det konceptet ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Verkar svårt att hindra stallen från att använda en speciell mappning vid starten. I kombination med TC blir väl effekten densamma som ett launch control system. Var går gränsen?
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Fast TC får väl inte aktiveras i farter under 100 km/t? Visserligen når de 100 hyfsat snabbt, men de ska ju dit snabbt först.
Men det är väl kanske en viss mappning de ställer in starten för motorn, och sen kliver TC in och vips har man ett "Launch Control" läge - kombinera det med en vridstark motor, bra viktfördelning och en spanjor med stort självförtroende ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
LuckyStrike1 skrev:Fast TC får väl inte aktiveras i farter under 100 km/t? Visserligen når de 100 hyfsat snabbt, men de ska ju dit snabbt först.
Hade glömt det där med TC:n... MEn om man tänker tillbaka på hur det såg ut förr i tiden då en del stod och burnade som om det vore dragracing så inser man ju att förarna har en hel del hjälp till förfogande i starterna.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.