Sepang
-
Sepang
Kvalet.
Button och Fisichella såg ruggigt starka ut. Men förmodligen är dom även lättast av alla på gridden. Ännu en dålig insats från Barrichello. Har Honda gjort en miss som anställt honom? Vad skyller han på denna gången?
McLaren lurar i vassen. Förmodligen är dom på en annan strategi med väldigt tunga bilar. Williams ser ut att vara tillbaka och Rosberg imponerade.
Vad hände med Alonso? Tog han Fisichellas bil i kvalet av misstag?
Ferrari ser snabba ut men dom verkar ju ha två förare med "otur" som kör sönder sina bilar och får därför starta långt ner.
Villeneuve såg ut att köra minst lika bra som Heidfeld. Igen!
Button och Fisichella såg ruggigt starka ut. Men förmodligen är dom även lättast av alla på gridden. Ännu en dålig insats från Barrichello. Har Honda gjort en miss som anställt honom? Vad skyller han på denna gången?
McLaren lurar i vassen. Förmodligen är dom på en annan strategi med väldigt tunga bilar. Williams ser ut att vara tillbaka och Rosberg imponerade.
Vad hände med Alonso? Tog han Fisichellas bil i kvalet av misstag?
Ferrari ser snabba ut men dom verkar ju ha två förare med "otur" som kör sönder sina bilar och får därför starta långt ner.
Villeneuve såg ut att köra minst lika bra som Heidfeld. Igen!
-
Stallet hade problem med bränsleriggen, och Alonso fick mer bensin än planerat inför sista kvalet.
Så han var tung i kvalet.
Villeneuve körde bra igen, det var kul att se!
McLaren och Alonso är nog nära en eller på en enstoppare. Schumacher satte en fjärde bästa tid - om han var upptankad kommer han nog att bli farlig i loppet också.
Så det finns möjligheter till ett spännande och jämnt lopp imorgon. Jag ska hålla tummarna för en pallplats till Nico.
Så han var tung i kvalet.
Villeneuve körde bra igen, det var kul att se!
McLaren och Alonso är nog nära en eller på en enstoppare. Schumacher satte en fjärde bästa tid - om han var upptankad kommer han nog att bli farlig i loppet också.
Så det finns möjligheter till ett spännande och jämnt lopp imorgon. Jag ska hålla tummarna för en pallplats till Nico.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
-
-
-
MS flyttades ner först - till 14:e. Sen flyttade man ner DC, Rubens och Ralf och då åkte MS upp tre placeringar. Sådana är tydligen reglerna. Fråga mig inte varför.
Jag tycker det vore mer logiskt att börja från slutet med att flytta ner de förare som måste flyttas ner, istället för att som nu börja uppifrån.
Jag tycker det vore mer logiskt att börja från slutet med att flytta ner de förare som måste flyttas ner, istället för att som nu börja uppifrån.
-
- Moderator
Tycker att det är märkligt. REglerna föreskriver att man tappar tio palceringar på gridden. Enda sättet att räkna, enligt mitt förmenande är att plussa på tio placeringar på alla de förare som har bytt motor efter att kvalet är kört, sedan ställs resultatlistan samman UTAN dessa förare, och sedan placeras de in enligt den "startsiffra" de har.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
Ja, han var otroligt svettig och det kan innebära att han kommer att hämmas av vätskebrist i slutet även om han dricker mycket.Sami skrev:Frågan är som Nico Rosberg orkar en racestint i hettan. Han såg lite spyfärdig ut precis efter att han blivit intervjuad. Det såg i alla fall ut som om han satt och klöktes medan svetten rann.
-
Jag tycker Massa borde starta på plats 26JTarnstrom skrev:Tycker att det är märkligt. REglerna föreskriver att man tappar tio palceringar på gridden. Enda sättet att räkna, enligt mitt förmenande är att plussa på tio placeringar på alla de förare som har bytt motor efter att kvalet är kört, sedan ställs resultatlistan samman UTAN dessa förare, och sedan placeras de in enligt den "startsiffra" de har.
Tärnström
-
Den slutgiltiga startgridden publiceras nog inte förren timmarna innan loppet.
Jag tippar på en McLaren-vinst här. Renault klantade sig med Alonsos bränsle så han är knappast på en, för honom och Renault-bilen, optimal strategi. Schumacher har sagt att han hoppas på en pallplats. Tror inte Schumi har så mycket mer bränsle än dom andra tvåstopparna. Ferrari och Bridgestone är nog inte särskilt lämpade för enstoppare.
Jag tippar på en McLaren-vinst här. Renault klantade sig med Alonsos bränsle så han är knappast på en, för honom och Renault-bilen, optimal strategi. Schumacher har sagt att han hoppas på en pallplats. Tror inte Schumi har så mycket mer bränsle än dom andra tvåstopparna. Ferrari och Bridgestone är nog inte särskilt lämpade för enstoppare.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
-
Kanske de valde att ta det lugnt och tanka upp bilen i sista kvalet och spara på grejerna.
För i det sällskapet var inget annat än en tiondeplats på förhand inte särskilt trolig, så varför slita i onödan?
En förklaring bland många andra.
För i det sällskapet var inget annat än en tiondeplats på förhand inte särskilt trolig, så varför slita i onödan?
En förklaring bland många andra.
-
b) If more than one driver fails to set a time during any one of the three periods of qualifying they will be arranged in the following order :
i) any driver who attempted to set a qualifying time by starting a flying lap ;
ii) any driver who failed to start a flying lap ;
iii) any driver who failed to leave the pits during the period.
c) Any driver who incurs a penalty under Article 87(a), and as a result is placed behind the last car from the first period of qualifying, will take precedence over any driver who incurs a penalty under Article 87(c). Both of the above will take precedence over any driver whose qualifying times have been deleted for any reason.
In all the above cases if more than one driver falls into a single category they will be arranged on the grid in numerical order.
i) any driver who attempted to set a qualifying time by starting a flying lap ;
ii) any driver who failed to start a flying lap ;
iii) any driver who failed to leave the pits during the period.
c) Any driver who incurs a penalty under Article 87(a), and as a result is placed behind the last car from the first period of qualifying, will take precedence over any driver who incurs a penalty under Article 87(c). Both of the above will take precedence over any driver whose qualifying times have been deleted for any reason.
In all the above cases if more than one driver falls into a single category they will be arranged on the grid in numerical order.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
-
-
-
-
-
Men tänk om alla bilar tvingas byta motor inför racet (fråga mig inte varför, men i alla fall), då skulle det ju bli tomt på ruta 1-10...JTarnstrom skrev:Tycker att det är märkligt. REglerna föreskriver att man tappar tio palceringar på gridden. Enda sättet att räkna, enligt mitt förmenande är att plussa på tio placeringar på alla de förare som har bytt motor efter att kvalet är kört, sedan ställs resultatlistan samman UTAN dessa förare, och sedan placeras de in enligt den "startsiffra" de har.
Tärnström
Keep on Boppin´
-
- Moderator
Tänkte inte på det.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
-
-
- Varnad
-
-
- Varnad
-
-
Ja, Button kommer nog att få vänta rätt länge till på sin seger känns det som.
Han har ju testat de flesta startpositioner nu utan att knyta till säcken.
Han har ju testat de flesta startpositioner nu utan att knyta till säcken.
-
-
-
-
Lite smartare att fixa de interna placeringarna genom lite bränslemisstag för Alonso, istället för Ferraris tidigare omkörningsstrategier som blev lite väl uppenbara.LuckyStrike1 skrev:Grattis, även en blind höna ...Gösta skrev:Fisichella har detta som i en liten ask!
Ligger Button före lill-lövis i statistiken?
-
- Utvisad
Jag får inte ihop detta med det påstådda försteförarkontraktet... är det nån som kan förklara det?LuckyStrike1 skrev:Man får gratulera Schumacher - nästan lika snabb som Massa.
Men Grattis Fisi, en välförtjänt seger. Men en till Alonsos uppkörda andraplats. Det var Button som skulle haft den. Hur svårt kan det bli för backmarkers att sköta sig.
Men grädden på moset var ju Kimi!
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
Ja, nu måste väl ändå Button vara långt före Lill-Lövis som bästa förlorare?
Alltid kul att se att Fisichella får en uppkörd i början av säsongen av Renault, för att hålla honom 'appy innan allvaret börjar.
Alltid kul att se att Fisichella får en uppkörd i början av säsongen av Renault, för att hålla honom 'appy innan allvaret börjar.
-
- Utvisad
-
Kimi hade vunnit om han inte hade brutit. Troligen med över 20 sekunder.EnzoF1 skrev:Menar du att Kimi var med i 10 sekunder i loppet då?LuckyStrike1 skrev:Kimi vinner lätt imorgon - gissar på drygt 10 sekunders marginal.
-
- Utvisad
det var det lilla om:et då... Kimi hade knappast vunnit. Se på Montoya.LuckyStrike1 skrev:Kimi hade vunnit om han inte hade brutit. Troligen med över 20 sekunder.EnzoF1 skrev:Menar du att Kimi var med i 10 sekunder i loppet då?LuckyStrike1 skrev:Kimi vinner lätt imorgon - gissar på drygt 10 sekunders marginal.
Nu är fisico på gång...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
-
-
Jorå - Kimi var fullsmetad med bensin och är väl dubbelt så snabb som Montoya minst. Tro mig.EnzoF1 skrev:det var det lilla om:et då... Kimi hade knappast vunnit. Se på Montoya.LuckyStrike1 skrev:Kimi hade vunnit om han inte hade brutit. Troligen med över 20 sekunder.EnzoF1 skrev: Menar du att Kimi var med i 10 sekunder i loppet då?
Nu är fisico på gång...
Schumacher är snart uppe i Massa-klass, ett par lopp till och han kan kanske matcha sin stallkamrat.
-
-
- Utvisad
Ja så är det, fan att det inte blev nån "move over".LuckyStrike1 skrev:Jorå - Kimi var fullsmetad med bensin och är väl dubbelt så snabb som Montoya minst. Tro mig.EnzoF1 skrev:det var det lilla om:et då... Kimi hade knappast vunnit. Se på Montoya.LuckyStrike1 skrev: Kimi hade vunnit om han inte hade brutit. Troligen med över 20 sekunder.
Nu är fisico på gång...
Schumacher är snart uppe i Massa-klass, ett par lopp till och han kan kanske matcha sin stallkamrat.
Men Fisico visar ju vem som är snabbast av honom och Alonso när bilen håller och han får köra om det. Trots att stallet gjorde allt för att mygla förbi Alonso. Undrar vad Speed och Sato får för bonus av Flavio?
Nej, Alonso och Schumacher är slut. Kimi har aldrig varit... framtiden tillhör Fisico, det är uppenbart.
-
- Utvisad
-
Ferraris såg ju till att det blev förbjudet med uppenbara stallorder och den stora fördel Schumacher har som försteförare hjälper tydligen inte, då Massa ändå är snabbare. De tog en av de sämre förarna som andreslav i Ferrari, men ändå får [Schumacher] stryk. De får nog damma av Yoong om Schumacher skall kunna hålla sig före sin stallkompis. Vem vet, om ett par säsonger har man kanske chansen själv om utförsbacken fortsätter...EnzoF1 skrev:Jag får inte ihop detta med det påstådda försteförarkontraktet... är det nån som kan förklara det?LuckyStrike1 skrev:Man får gratulera Schumacher - nästan lika snabb som Massa.
Tacka snällt för den korrekta förklaringen nu!
-
Ja, jag tror du har rätt Enzo. Du brukar ju träffa rätt i dina analyser med din objektiva och djupa syn.
12 segrar till Fisi i år eller tror du det blir fler?
-
- Utvisad
Nej, jag tycker inte du förklarar rätt. Är det inte så att Schumacher alltid ska vinna över stallkamraten? Står inte det i kontraktet?AndersF1 skrev:Ferraris såg ju till att det blev förbjudet med uppenbara stallorder och den stora fördel Schumacher har som försteförare hjälper tydligen inte, då Massa ändå är snabbare. De tog en av de sämre förarna som andreslav i Ferrari, men ändå får [Schumacher] stryk. De får nog damma av Yoong om Schumacher skall kunna hålla sig före sin stallkompis. Vem vet, om ett par säsonger har man kanske chansen själv om utförsbacken fortsätter...EnzoF1 skrev:Jag får inte ihop detta med det påstådda försteförarkontraktet... är det nån som kan förklara det?LuckyStrike1 skrev:Man får gratulera Schumacher - nästan lika snabb som Massa.
Tacka snällt för den korrekta förklaringen nu!
Du måste förklara lite mer för oss som inte begriper och som tror att förarna får köra om det - för så såg det ut idag i alla fall.
Jag trodde det var McLaren som såg till att det blev förbjudet med uppenbara stallorder redan på 90-talet...
Vad menar du med andreslav? Vem är försteslav? Vem är slav överhuvudtaget?
Din logik haltar som vanligt!
-
- Utvisad
Jag vet bara att din analys och objektivitet rörande Kimis seger med 10 sekunder med facit i hand kanske inte var med sanningen helt överensstämmande.LuckyStrike1 skrev:Ja, jag tror du har rätt Enzo. Du brukar ju träffa rätt i dina analyser med din objektiva och djupa syn.
Ja, jag tror det blir fler segrar till Fisi i år, men förmodligen inte 12. Men om Fisico kan gå om Alonso snart så är det nog inte osannolikt att stallet lägger krutet på honom istället för på Alonso...
-
Jag tycker att Sepang har bjudit på många bra lopp och fighter, var ju en hel del omkörningar även den här gången, men om förarna blir utspridda och inte ens kommer nära varandra så blir det varken fight eller omkörningar, eller spänning för den delen. Spa och Suzuka har gett en hel del tråkig körning genom åren, med bilar som inte kommer om utan ligger på kö, även om de är bra mycket roligare banor, konfigurationsmässigt.Sami skrev:Jag tycker dom ska plocka bort Sepang från kalendern till nästa år. Banan är vidrigt ful och bjuder på skittråkiga lopp.
Hejdå Malaysia! Ni sket bort det när ni lät Tilke designa det missfostret till bana. In med Spa och Suzuka igen.
-
- Utvisad
Förresten AndersF1, hur kommer det sig att en så omkörningsoförmögen fjolla som Schumacher lyckades ta sig om Tjack så enkelt? Med tanke på det tarmpaket som Tjack innehar borde det ju inte vara möjligt?
-
- Utvisad
Ja, Gösta visade sig ju vara den bäste analytikern av oss alla...LuckyStrike1 skrev:Det där var faktiskt riktigt roligt skrivet.Gösta skrev:Fisichella har detta som i en liten ask!
-
-
-
- Utvisad
Nej, jag ser inte logiken i att en slaven fick vinna över herren?AndersF1 skrev:Nejdå, glasklar för de flesta. Försök ta av dig de starkt rödfärgade linserna så skall du se att världen ter sig mycket klarare.EnzoF1 skrev:
Din logik haltar som vanligt!
Hade jag en slav skulle jag se till att han gav mig fördelarna, i detta fall att jag fick vinna.
Har du smuttat på hojten redan? Du brukar inte ha så här fel...