2 GP-motor eller 1 - det är frågan

Kungaklassen av motorsport...
Zolti
Inlägg: 51
Blev medlem: fre apr 29, 2005 08:39

2 GP-motor eller 1 - det är frågan

Inlägg av Zolti »

Jag bara filosoferar lite. Hur mycket snabbare skulle man vara med en motor optimerad att bara hålla för ett GP? Man tappar ju bara 10 placeringar efter kvalet, Kimi kom ju trea fast han startade från sista plats :roll:
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Re: 2 GP-motor eller 1 - det är frågan

Inlägg av Gösta »

Zolti skrev:Jag bara filosoferar lite. Hur mycket snabbare skulle man vara med en motor optimerad att bara hålla för ett GP? Man tappar ju bara 10 placeringar efter kvalet, Kimi kom ju trea fast han startade från sista plats :roll:


Går det att köra sönder en motor eller inte?

Om det går så blir bilarna troligtvis några 10 delar snabbare / varv. Om det inte går att köra sönder en motor så är frågan irrelevant!
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Det är ju bara att köra sönder motorn på den fria träningen så har man en ny till loppet. Tappar man bara tio placeringar kan det vara värt. Men jag antar att Kimis pallplats förra gången hade mer att göra med själva bränslestrategin än att motorn gick så förtvivlat bra. I tid så tappade inte Kimi så mycket på att starta sist. Efter en fyra, fem varv var han ju knappt tio sekunder efter Montoya, om ens det, och efter det kunde han ju hålla ett högt tempo.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

JTarnstrom skrev:Efter en fyra, fem varv var han ju knappt tio sekunder efter Montoya, om ens det, och efter det kunde han ju hålla ett högt tempo.

Tärnström
Efter fem varv var Kimi 11,9 sekunder efter Montoya
Efter 14 varv 15,9 sekunder efter
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Ja, lite fel på en eller annan sekund vad gäller inledningsvarven, men på de nästföljande nio varven tappar Kimi bara fyra sekunder, lite mindre än vad som kanske skulle vara normalt med hänsyn tagen till bränslelasten, men så får vi ta med i beräkningen vad Montoyas motorproblem kostade. Tyder inte på att Kimi handikappades speciellt mycket av sin startposition. Inte tillräckligt för att strategin inte skulle kunna kompensera för det.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Och tydligen har McLaren bekräftat att de hade mappat motorn fel på Montoyas bil, och att det var fel på mjukvaran.

Samt att de två körde på olika däck, och att Montoyas däcksval tydligen då inte fungerade särskilt bra.

Med andra ord en dålig insats av både stall och förare.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Mitt tips inför helgen är att McLaren lägger en av förarna på en enstoppare. Oavsett om de åker på en bestraffning eller ej. McLaren utan problem blir svårslagna i år.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

Tror också det kan blir fler enstoppare. Om någon mer en Massa innom top 10 får byta motor så kan man sämst bli 8:a med fulltankad bil.
Då börjar det säker bli intressant för flera.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Tror dock att Bridgestone-stallen passar sig för enstoppare. Möjligt att Toyota försöker. Deras bil verkar vara snäll mot däcken - för snäll.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Re: 2 GP-motor eller 1 - det är frågan

Inlägg av Jari »

Gösta skrev:
Zolti skrev:Jag bara filosoferar lite. Hur mycket snabbare skulle man vara med en motor optimerad att bara hålla för ett GP? Man tappar ju bara 10 placeringar efter kvalet, Kimi kom ju trea fast han startade från sista plats :roll:


Går det att köra sönder en motor eller inte?

Om det går så blir bilarna troligtvis några 10 delar snabbare / varv. Om det inte går att köra sönder en motor så är frågan irrelevant!
Fråga Schumi och Massa, de får ju byta nu, båda två inför loppet.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!