Sorglig - sorgligare - Montoya
-
- Inlägg: 84
- Blev medlem: ons mar 06, 2002 01:00
Så har då den gode Juan-Pablo återigen varit i farten. Den här gången skräder han inte orden, utan basunerar ut att Schumi borde bestraffas för sin vårdslösa körning. Och därmed måste det väl anses bekräftat: JPM har nu huvudet uppkört så långt i sitt eget arsle att han kan kittla gomseglet med tungan. Patetiskt, ta mig banne mig patetiskt.
Förr än Michael får en varning eller bestraffning för gårdagens händelse, tycker jag Juan-Pablo själv ska ha en för att han så ofta är inblandad i situationer som slutar med närkontakt. Det känns som att hans huvudlösa körstil snart kan sluta i en allvarlig olycka och inte bara i extrajobb för mekarna.
Förr än Michael får en varning eller bestraffning för gårdagens händelse, tycker jag Juan-Pablo själv ska ha en för att han så ofta är inblandad i situationer som slutar med närkontakt. Det känns som att hans huvudlösa körstil snart kan sluta i en allvarlig olycka och inte bara i extrajobb för mekarna.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Hoppas FIA tar sitt ansvar och bestraffar dåren med 10 "gridplaceringar" inför nästa race. Det är andra gången han kör på MS. Hur länge skall man tillåta hans amatörmässiga framfart i F1.
Det som är bra med det hela är att han får finna sig i att bli andreförare åt Ralf för återstoden av sässongen.
KLANTARSCHLE
Det som är bra med det hela är att han får finna sig i att bli andreförare åt Ralf för återstoden av sässongen.
KLANTARSCHLE
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Förstår att Montoya fortfarande är upprörd över att han fick straff för incidenten på Sepang. Men bara för att tävlingsledningen (den pakistanske biografägaren) gjorde fel där betyder inte att dom bör göra bort sig en gång till.
Ta det lite lugnare nästa gång, Juan-Pablo. Det gäller att veta när man kan köra aggresivt och när man inte kan det, särskilt på första varvet. Precis som på Sepang hade JPM loppets bästa bil, men kastade bort det genom att köra onödigt tufft i starten.
Ta det lite lugnare nästa gång, Juan-Pablo. Det gäller att veta när man kan köra aggresivt och när man inte kan det, särskilt på första varvet. Precis som på Sepang hade JPM loppets bästa bil, men kastade bort det genom att köra onödigt tufft i starten.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Ja, att vara så fräck att ens närma sig den helige borde bestraffas med minst ett par års avstängning. Han borde lära av Ralf att man inte ska göra omkörningsförsök när St Michael ligger före.On 2002-04-01 10:45, zz wrote:
Det är andra gången han kör på MS. Hur länge skall man tillåta hans amatörmässiga framfart i F1.
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Ängelholm
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 92
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Järfälla
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
Oavsett om tar sig förbi eller inte på de första 50% av loppet så är det ingalunda över. Nu har BMW hålligt förvånansvärt bra, kanske dax för ett litet motorhaveri på Imola? Det är känsliga saker dom dära F1 motorerna.On 2002-04-01 12:48, Jobe wrote:
Men det är klart, han vet väl att om montoya tar sig förbi så är loppet förlorat!!!!
/Jobe
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 92
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Järfälla
-
- Inlägg: 1389
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Tumba
Ähh F1 har tappat sin udd tycker jag.
Gör om den där "välja spår 1 gång" regeln och förbjud blockning över huvudtaget så blir det roligare racing med mer omkörningar och framför allt så tror jag att det blir säkrare racing också.
Jag hatar att behöva säga detta men om det fortsätter så här så kommer någon att få sätta livet till.
Gör om den där "välja spår 1 gång" regeln och förbjud blockning över huvudtaget så blir det roligare racing med mer omkörningar och framför allt så tror jag att det blir säkrare racing också.
Jag hatar att behöva säga detta men om det fortsätter så här så kommer någon att få sätta livet till.
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 84
- Blev medlem: ons mar 06, 2002 01:00
-
- Inlägg: 84
- Blev medlem: ons mar 06, 2002 01:00
-
- Inlägg: 84
- Blev medlem: ons mar 06, 2002 01:00
Jag menar inte att Monty borde bli varnad (eftersom jag i princip håller med dig). Jag menar bara att han borde hålla brödf-ttan stängd och fundera över sin egen körning i stället för över andras.On 2002-04-01 11:43, Ankan wrote:
NI är för roliga. Tycker båda har varit 2st Race incident. Inte mer o snacka om. Gårdagens smäll får MonTy ta på sig om man ska lasta någon.
-
- Inlägg: 84
- Blev medlem: ons mar 06, 2002 01:00
Ja, det är ju en utveckling i precis rätt riktning. Ska vi inte ta bort förarna och låta autopiloter göra jobbet i stället? Programmerade efter alla regler av vilka en mänsklig hjärna kanske kan råka förbise någon enstaka mitt i adrenalinruschen. Så blir det ett rent stallmästerskap. Tjoho!On 2002-04-01 13:54, Hannu wrote:
Ähh F1 har tappat sin udd tycker jag.
Gör om den där "välja spår 1 gång" regeln och förbjud blockning över huvudtaget så blir det roligare racing med mer omkörningar och framför allt så tror jag att det blir säkrare racing också.
Jag hatar att behöva säga detta men om det fortsätter så här så kommer någon att få sätta livet till.
Gårdagsincidenten har för övrigt inte ett smack med blockeringsregeln att göra.
-
- Inlägg: 1389
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Tumba
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
På den gamla goda tiden uppstod aldrig frågan om blockering.Man bytte spår på rakan om man ville släppa förbi någon eller om man ville köra om. Däremot kunde det bli trångt in i en kurva om den bakomvarande försökte bromsa sig om. Problemet är ju att reglerna inte talar om blockering, de talar om spårbyte. Man ska kunna ta ett tajtare spår in i en kurva om man vill försöka blockera ett omkörningsförsök men man ska inte få blockera omkörningsförsök på en raka. Det är rena vansinnet att reglerna tillåter manövrar som dessa där det går som snabbast. Vad Schumacher anbelangar gjorde han bara det som många andra förare också hade gjort i samma sitaution.
Sedan är det ju som någon påpekade ett jädra filbytande längre bak i fältet vid starterna. Jag tror inte att man kan förlita sig på ett regelverk. Här gäller det att tillsätta en tävlingsledning som bedömer vad som kan utgöra farlig körning från fall till fall. I andra sporter brukar förbund och domare komma överens om hur reglerna ska tolkas och vilken nivå man ska ha. Något för F1 att implementera.
Tärnström
Sedan är det ju som någon påpekade ett jädra filbytande längre bak i fältet vid starterna. Jag tror inte att man kan förlita sig på ett regelverk. Här gäller det att tillsätta en tävlingsledning som bedömer vad som kan utgöra farlig körning från fall till fall. I andra sporter brukar förbund och domare komma överens om hur reglerna ska tolkas och vilken nivå man ska ha. Något för F1 att implementera.
Tärnström
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 84
- Blev medlem: ons mar 06, 2002 01:00
Det var "kollisionen" som utgjorde själva incidenten. Fram till dess var allt frid och fröjd. Klokare?On 2002-04-01 14:40, Hannu wrote:
Öhh så du menar att det var idealspåret MS valde när han gick ut till vänster. Om det inte var för att blockera för bakomvarande (JPM) så vad var det då?
Så det handlar inte om vilket stall förarna är i nu då? Så en förare i Minardi har lika bra chanser att vinna som en i Ferrari och Williams?
Du har rätt, det handlar alldeles för mycket om stallen idag (precis som det varit ganska länge inom sporten). Ska vi verkligen förvärra det tillståndet?
Det var sällsynt korkat skrivet. Självklart har alla förare lika stor chans att vinna! Om Minardi attraherar en motorleverantör av klass (tex BMW mfl) och utvecklar sitt chassie med alla de milioner som de i kö stående sponsorerna är beredda att bidraga med, har bra personal och flitiga förare som är bredda att jobba hårt för att få saker och ting att stämma då har dom lika stor att vinna som alla andra.On 2002-04-01 14:40, Hannu wrote:
Så en förare i Minardi har lika bra chanser att vinna som en i Ferrari och Williams?
Vad hade Ferarri 94-95? Inkompetenta och lata förare, slö och lat pitcrew, mm. Sen kom det folk dit med rätt inställning och vipps var man bäst i världen. "Piece of cake"
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: mån mar 18, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Tyvärr är det mycket möjligt att du får rätt, Hannu. Det paradoxala är att det är just det faktum att bilarna blivit så säkra som gjort att man kör så "tufft" idag. Senna och Skomakarn är de som drivit den här utvecklingen med fullständigt kompromisslös körning. På 60-70-talet hade det varit förenat med livsfara att kasta in bilen framför en konkurrent som man gör idag.On 2002-04-01 13:54, Hannu wrote:
Jag hatar att behöva säga detta men om det fortsätter så här så kommer någon att få sätta livet till.
-
- Inlägg: 2688
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Solna
som f-1 experten här kan jag bara hålla med rally mogulen.On 2002-04-01 18:01, RALLYTOK wrote:
Monty är det bästa som ha hänt på länge inom F1!!!
Di andre är bara tråkiga byråkrater som skall ha det på pappret att di verkligen kan köra om!!!
Å hos skomakaren gå det en barfotad andlig ledare nä inget aprilskämt såg det själv på kiosk 17!!
f-1 cirkusen var dötrist innan monty kom, det har jag sagt sen det legendariska datumet:15 februari 2001 när jag kom hit och tog forza med storm!
Schumacher är maffian i sporten, ingen har någonsin gjort motsånd mot honom de senaste 2 åren förutom Häkkinen och Montoya.
-
- Inlägg: 1389
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Tumba
Men zz då
Alla har inte LIKA stor chans att vinna.
Webber har inte lika stor chans att vinna ett GP som Schumacher har..
Och ja om Minardi hade en Ferrari-motor och det bästa chassit och de bästa förarna och den bästa personalen och bla bla bla
men det har de inte, alltså har de inte lika stor chans att vinna som en förare i Ferrari eller Williams...
Det var inget annat jag mena med det.
Och du tycker jag skrev korkat?
Alla har inte LIKA stor chans att vinna.
Webber har inte lika stor chans att vinna ett GP som Schumacher har..
Och ja om Minardi hade en Ferrari-motor och det bästa chassit och de bästa förarna och den bästa personalen och bla bla bla
men det har de inte, alltså har de inte lika stor chans att vinna som en förare i Ferrari eller Williams...
Det var inget annat jag mena med det.
Och du tycker jag skrev korkat?
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Någon själ på Atlas hade varit vänlig nog och översätta pappa Montoyas spalt (som han tydligen skriver efter varje lopp). Bortser man från allt skryt så framkom en intressant sak.
Enligt Montoya sr hade Ferrari lyckas lura Williams att Schumacher var på två stopp och det var därför som JPM var så desperat att inte släppa upp Schumi i ledningen.
Ross Brawn
Enligt Montoya sr hade Ferrari lyckas lura Williams att Schumacher var på två stopp och det var därför som JPM var så desperat att inte släppa upp Schumi i ledningen.
Ross Brawn
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Om trodde att den regerande världsmästaren var på 2 stopp då hade det taktiskt riktiga varit att låta honom löpa och försöka att hänga med så gott det gick för att avgöra vid hans 2á depåbesök. Har han ingen känsla för taktik den där ?On 2002-04-01 22:44, Lemon wrote:
Enligt Montoya sr hade Ferrari lyckas lura Williams att Schumacher var på två stopp och det var därför som JPM var så desperat att inte släppa upp Schumi i ledningen.
Ross Brawn
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Och om [Schumacher] hade varit 2 sek snabbare per varv hade det också varit en taktiskt riktig bedömning att låta honom löpa. Det vet ju du där du sitter med din öl på O'Learys i Stockholm. En omkörning är under inga omständigheter taktiskt riktig så länge ett eller flera depåstopp återstår att göra. Då är en omkörning på banan en risk; en fara för dig själv och dina medtävlande. Inget annat. Att ens tänka tanken att köra om en långsammare bil under loppets inledande varv är dumdristigt. Det måste vi väl ändå vara överens om?
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Med den logiken kan vi konstatera att Montoya gjorde rätt. Han ska alltså planera sin körning utifrån vad andra förare kan tänkas ha för strategi. Visst, det köper jag men betyder det att han ska utföra vilka korkade manövrar som helst? Vilket bra resultat det blev av det hela.
En faktor som ingen har nämnt är ju att Montoya hade bra mycket snabbare topphastigheter än Schumacher,vilket kan ha varit en bidragande orsak till olyckan. Schumacher kanske inte räknade med att Montoya var så pass mycket snabbare. Om han nu var det jsut vid detta tillfälle ska jag låta vara osagt men möjligheten finns att det var så. Om det bara berodde på motorn eller lite vinge ska också vara osagt för det gick undan i de krokiga partierna också.
Tärnström
En faktor som ingen har nämnt är ju att Montoya hade bra mycket snabbare topphastigheter än Schumacher,vilket kan ha varit en bidragande orsak till olyckan. Schumacher kanske inte räknade med att Montoya var så pass mycket snabbare. Om han nu var det jsut vid detta tillfälle ska jag låta vara osagt men möjligheten finns att det var så. Om det bara berodde på motorn eller lite vinge ska också vara osagt för det gick undan i de krokiga partierna också.
Tärnström
Om en bil som är på 2 stoppsstrategi är 2 sek snabbare än en bil på 1 stopp, då heter bilen på ett stopp antingen Minardi eller så borde den byta tävlingsliga och köra några år i lingonserien.On 2002-04-01 22:54, ANFRAN wrote:
Och om [Schumacher] hade varit 2 sek snabbare per varv hade det också varit en taktiskt riktig bedömning att låta honom löpa.
Fan du lyckades lura mig i början att tro att du visste något om F1, nu vet jag att du har nästan noll koll.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
On 2002-04-01 22:54, ANFRAN wrote:
Och om [Schumacher] hade varit 2 sek snabbare per varv hade det också varit en taktiskt riktig bedömning att låta honom löpa. Det vet ju du där du sitter med din öl på O'Learys i Stockholm. En omkörning är under inga omständigheter taktiskt riktig så länge ett eller flera depåstopp återstår att göra. Då är en omkörning på banan en risk; en fara för dig själv och dina medtävlande. Inget annat. Att ens tänka tanken att köra om en långsammare bil under loppets inledande varv är dumdristigt. Det måste vi väl ändå vara överens om?
Antar att detta är skrivet efter ett antal öl på O'Learys
Skulle i alla fall vara bra om du utvecklade ditt resonemang för jag hänger inte med riktigt.
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd