Alonso Kaxar!

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Alonso Kaxar!

Inlägg av Jari »

Alonso har uttryckt sig lite "hånfullt" om Rossis tester i en F1-bil och tyckt att han inte varit särskilt imponerande.
Han skulle minsann vara lika snabb på en hoj om han fick prova lite, skröt spanjacken i en tidningsintervju.
Nu råkade Rossi få läsa det där och har därför utmanat Alonso på en duell med F1-bilar, Rallybilar och till slut GP-hojar och den snabbaste sammanlagda tiden skulle ge den snabbaste föraren.
Tvivlar i och för sig att spanjacken skulle våga anta en sån utmaning, men visst skulle den bli mäkta intressant att se.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
jarnkamin

Inlägg av jarnkamin »

Jag tror iaf att Rossi skulle vinna en sån duell...

Verkar lite som att Alonso blivit kaxig sen han vann VM-titeln.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Det går över när han sitter i McLarens B-team med Hamilton nästa år...
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jag ser mer fram emot nästa säsong och se Kimi bli kontinuerligt utskåpad av Maestro i Ferrari jag. Men det lär kunna bli en hel del dubbelsegrar... Men till 2009 så kan nog Kimi få chansen, men jag misstänker han inte klarar att utveckla en vinnarbil... men vi lär väl bli varse...

Vilka som kör i McLaren intresserar mig inte. De är helt ointressanta i sammanhanget.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Du tror visst på Bilds version av verkligheten?
Kimi kör McLaren och [Schumacher] slutar punkt.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:Du tror visst på Bilds version av verkligheten?
Kimi kör McLaren och [Schumacher] slutar punkt.
Det där tror du inte på själv.

Schumacher vill ta sin nionde WDC nästa år och Kimi kör för Ferrari eller Toyota...

.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jari skrev:Det går över när han sitter i McLarens B-team med Hamilton nästa år...
Vodafone McLaren Mercedes B-team .... jojo ....

För att ha ett B-team måste man ha ett team till, med mindre att man är ett jäkligt B-aktigt team. För McLaren är nog det sistnämnda mer troligt än det förstnämnda.

För övrigt tror jag att om Alonso får lika mycket träningstid på en MotoGP-hoj som Rossi fått i en F1:a så blir det nog jämnare än vad många tror.

Men det är hur som helst hypotetiskt - för vad ska de hitta för F1:a som både Rossi och Alonso kan tillåtas köra med tnake på kontrakt, sponsorsavtal, hemligheter etc.?

Rossi verkar lite känslig för att den yngste världsmästaren i F1-historien säger det vi alla tror: Rossi i F1 - det blir på sin höjd lite pallplatser om han sitter i ett av toppstallens bilar.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

LuckyStrike1 skrev: Rossi verkar lite känslig för att den yngste världsmästaren i F1-historien säger det vi alla tror: Rossi i F1 - det blir på sin höjd lite pallplatser om han sitter i ett av toppstallens bilar.
Å andra sidan så är det väl inte sämre än vad många andra F1-förare idag presterar så varför inte?

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Tre säsonger. Mer behöver inte Rossi för att ta en seger i F1. Han behöver bara vänja sig vid downforcen. När han har gjort det kommer det att gå undan. Återigen, dagens F1-bilar är lite för lättkörda. Jag ser inga hinder för att Rossi ska bli en vinnare även i F1. Den absolut viktigaste ingrediensen har han redan - vinnarskallen. Och han skulle förmodligen köra skjortan av ALonso i en trekamp.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

JTarnstrom skrev:Tre säsonger. Mer behöver inte Rossi för att ta en seger i F1. Han behöver bara vänja sig vid downforcen. När han har gjort det kommer det att gå undan. Återigen, dagens F1-bilar är lite för lättkörda. Jag ser inga hinder för att Rossi ska bli en vinnare även i F1. Den absolut viktigaste ingrediensen har han redan - vinnarskallen. Och han skulle förmodligen köra skjortan av ALonso i en trekamp.

Tärnström
Jag håller med. Tror det är svårare att "maxa" en hoj än en bil. Sedan kommer rally och sist F1, dvs, skillnaden blir minst i F1.

Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

LuckyStrike1 skrev: För övrigt tror jag att om Alonso får lika mycket träningstid på en MotoGP-hoj som Rossi fått i en F1:a så blir det nog jämnare än vad många tror.
Inte en chans, han kommer aldrig i närheten. Det tar många krascher innan man hittar gränsen och tar troligen många år, med långa skadeperioder tar det säkert flera år, om nu Alonso av någon anledning skulle ha talang för MC-körning. Rå förartalang samt oräddhet betyder också mer när det gäller MC, där föraren har större betydelse.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Du menar alltså att det utan tvekan är så att Rossi har en större förartalang och är modigare än Alonso ... och gissningsvis de andra föraren i F1?

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Generellt ja, absolut.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Okay ... jag vet inte om just Rossi är världens bästa förare alla kategorier. Men kanske är han det.

Jag är dock inte så övertygad om att han skulle bli en vinnare i F1 om han tog steget. Jag tror definitivt inte att han kan bli världsmästare i F1. Ord jag gärna skulle få tillfälle att äta upp någon gång.

Att både rallyförare och MC-förare är "modigare" än F1-förare är jag däremot nog beredd att hålla med om utan större tvekan.

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Det som talar för ROssi är att han är van vid att inte ha mer än en fjuttondel av den anliggningsyta av gummi som F1-förarna har. När han lär sig behärska downforcen och kan börja "känna" däcken, då kan han bli livsfarlig. Det är en kille som inte är rädd för att ligga på den absolut yttersta gränsen. Och rent fysiskt tror jag faktiskt att det är just så, om man jämför F1 och MotoGP - motorcykelkillarna laborerar med betydligt mindre marginaler än sina F1-kollegor.

Tärnström

Användarens profilbild
form-ola1

Inlägg av form-ola1 »

Jag kan inget om hojar, vet inte ens vad värstingklasserna heter men kan någon tala om vem som är snabbast på bana. Tar en hoj en F1-kärra.
Jag gissar på nej då jag tror att F1-kärran kan hålla högre fart i kurvorna men får pisk på rakorna.
Budo

Inlägg av Budo »

På 4 hjul åker man. Två hjul kör man. Alla som har testat vet vad jag menar.
Man kan lätt konstatera att Fonzo blir bara större i käftet. Den siste som var sådan säger inte så mycket idag, men minnsan kunde han allt. Vi får väl se hur det går för lille Fonzi. Om nu Rossi-s tider inte var så anmärkningsvärda, varför göra sig besväret och bry sig överhuvudtaget? Eller han kanske bara jämförde dessa med sina egna då han började sin F1 karriär??
Budo

Inlägg av Budo »

form-ola1 skrev:Jag kan inget om hojar, vet inte ens vad värstingklasserna heter men kan någon tala om vem som är snabbast på bana. Tar en hoj en F1-kärra.
Jag gissar på nej då jag tror att F1-kärran kan hålla högre fart i kurvorna men får pisk på rakorna.
En F1 bil är klart snabbare i princip under alla omständigheter. Men 4 hjul är alltid 4 hjul + alla tekniska hjälpmedel till hands.
En oskriven regel säger:
4hjul = 80% bil, förare 20%
2hjul = 20% mc, förare 80%
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Bra av Alonso att säga vad han tycker och tror om Rossi. :up:
Rossi kan hålla sig till mopederna. F1 klarar sig bra utan hans larvande.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

LuckyStrike1 skrev:Okay ... jag vet inte om just Rossi är världens bästa förare alla kategorier. Men kanske är han det.
Ja, det kanske han är, men om jag skriver att jag anser att föraren har större betydelse i RR, så betyder det naturligtvis förarens egenskaper som MC-förare och inte hans egenskaper som bilförare.

Chralle och Ekblom bytte fordon för några år sedan och det var vad jag förstod Chralle första tur i en tävlingsbil på bana. Ekblom kör visst en hel del hoj, inkl. mycket Enduro/Cross, så långt ifrån någon nybörjare, så ungefär samma vana ifrån respektive fordon.

Chralle var inte så himla långt efter i bilen, men Ekblom var inte ens i samma världsdel på hojen. Misstag och lite över gränsen betyder smärta, vilket ju inte är givet i bilen, eller ens troligt. Mycket lättare att hitta gränsen då och dessutom är det inte i närheten av samma balansakt.

Jag kan utan större problem sladda med bil på asfalt, men trots drygt 10 år på sporthoj av det värre slaget så hade jag förbaskat svårt att sladda med hojen på torr asfalt, annat än möjligen lite ut ur kurvorna med gaspådrag. Testa själv, så får du se hur svårt det är. Det blir himla lätt en high side.
Golfkillen

Inlägg av Golfkillen »

Hur är det med tävlingscyklisterna, de har ännu mindre gummi mot väg än vad både Rossi och Alonso har. Tänk de hastigheter de kommer upp i när det går nedför, jag tror att en cyklist hade vunnit mot både Rossi och Alonso.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Som du säger så är de framförallt är de ena jävlar att köra snabbt på tomgång. Tyvärr har de alldeles för få hästkrafter för att en jämförelse ska vara intressant.

Tärnström

jarnkamin

Inlägg av jarnkamin »

"I read that if Alonso is able to make some practice then he can put a MotoGP bike on the podium with me," said the motorcycling star.

"Well, I think we should drive a Formula 1 car, a World Rally car and a MotoGP bike, add the times together and then we will see who is the fastest."

Alonso says he's up for the challenge.

"Valentino triple challenges me? I find it something very enjoyable. So I reply I'm ready for it," he told Gazzetta dello Sport. "

http://motoring.iafrica.com/formulaone/974503.htm

Skulle vara kul om det verkligen blir av, båda är ju med på det så :bang:
lost boys

Inlägg av lost boys »

Jag såg ett intressant test i den engelska motorserien Top Gear för ett tag sedan. Man hade ställt upp Hondas värsta banhoj och Button i sin F1:a på en lång flygraka, dessutom hade man även Hondas värsta speedboat utmed en älv intill rakan.

Båten fick flygande start, medans hojen & F1:an startade stillastående bredvid varandra. Vid första försöket stack hojen rejält ifrån Button och det såg nästan löjligt ut...båten gick i mål samtidigt som Button.

Det visade sig att växellådan inte var riktigt optimerad så man tankade i ny mjukvara i den. Så på försök två skedde det man ville se...dom första tio metrarna var dom jämna med varandra, efter det var det som på porrfilm...satan va skönt det var, För varje växling försvann hojen mer, å mer...Button gick i mål 3,5 sekund före, å båten kändes som en gammal hjulångare i jämförelse.

Nu vet jag inte hur gammal filmen är, men det skulle va kul å se den igen.
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

På en bana är en F1:a totalt överlägsen en MC - men som ni säger - Alonso skulle självklart inte vara i närheten av Rossi på en hoj - det skulle vara lite lättare att vara ett par sekunder efter i en F1:a. Det kanske man skulle klara av själv :lol:
Användarens profilbild
Granis

Inlägg av Granis »

lost boys skrev:Jag såg ett intressant test i den engelska motorserien Top Gear för ett tag sedan. Man hade ställt upp Hondas värsta banhoj och Button i sin F1:a på en lång flygraka, dessutom hade man även Hondas värsta speedboat utmed en älv intill rakan.

...

Nu vet jag inte hur gammal filmen är, men det skulle va kul å se den igen.
Racingflix har filmklippet. http://www.racingflix.com/getvideo.asp?v=867&p=6 Tyvarr ar nedladdningen enormt seg om man inte betalar en slant for det, men det kan vara vart att vanta pa om man far det gratis.
This post was submitted using 100% recycled electrons
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

"Fernando never said he would have gone faster than Rossi on bikes," Briatore told Gazzetta dello Sport. "If Valentino wants to set up challenges, let's do them with rope-pulling, trout-fishing and sack-racing.

"It's always Rossi saying he can go fast in cars, but I carry on feeling that he's three seconds slower. Why do I say this? Because he's run in a Ferrari.

"In any case, Valentino is the last of my worries. However, if he really wants to come to F1, then I could even find him a sponsor."
You gotta love Flavio :up: :lol: