Jag sitter och läser en massa om Ronnie nu igen. Det är lite intressant att han skrev på för Mc Laren inför 1979. Om han hade fått leva så hade han återigen hamnat på fel plats vid fel tillfälle.
Detta hittade jag på en site om gamla F1 bilar
Built hurriedly in mid 1979 to replace the vast and floppy Nomex monocoque M28, which was an unmitigated disaster (and nearly finished the old McLaren company off)
Detta handlar om Mc Laren M29 som ersatte den bilen Ronnie skulle kört 1979. Men vad fasen är en "floppy Nomex Monocoque"? Har Ni någon info om M28:an eller någon bild kanske??
Och det står att katastrofen med M28:an höll på att bli slutet för Mc Laren vad hände??
Kan någon kommentera utan spydiga kommentarer om att Mc Laren brukar byggga skräp odyl.....
Ang. Ronnie Peterson och McLaren
-
- Inlägg: 814
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Leksand
Ang. Ronnie Peterson och McLaren
Lite äldre, lite långsammare
-
- Inlägg: 536
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 09:39
-
- Inlägg: 814
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Leksand
-
- Inlägg: 536
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 09:39
-
- Inlägg: 176
- Blev medlem: fre mar 07, 2003 18:38
Enligt McLaren själva:Jacob skrev:jo jag har hittat en massa bilder men vad var det för fel på bilen??
Källa: www.mclaren.comGordon Coppuck came up with his own copy of the previous year's all conquering ground effect Lotus. This was the M28 but to get the same ground effect figures as Lotus, the car had grown huge side pods in which to accommodate underwings. It made for a big car which was slow on the straights. It also suffered structurally, due to problems with the bonding.
The M28 was raced for the first half of the season, and Watson scored an impressive third in Argentina, partially thanks to excellent Goodyear tyres, which masked the technical problems. Watson finished fourth in Monaco out of six finishers.
However, as early as May 1, a decision had been taken to develop a new, compact replacement for the M28, known as the M29. This was more of a Williams copy than a Lotus, said Coppuck.
"Pit Board? What the f**k do I need a pit board for? If theres bikes in front of me then I'm not going fast enough!"
Richard Britton. Macau GP 2004
Richard Britton. Macau GP 2004
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
McLaren designade en vingbil med för mycket vinge och problemet var kanske det som står ovan - den var för långsam rakt fram. Jag har någon gammal dokumentär hemma där McLaren är i vindtunnel (har för mig det är i USA) och testar bilen och är väldigt förväntansfulla. Och sen var den för långsam. Ligier lyckades hyfsat, Williams bäst men kom igång lite sent på säsongen så Ferraris koncept tog mästerskapet 1979.
Det är nästan ironiskt att tänka på att Ronnie kanske hade fått sitta i McLaren bilen. Troligen hade han väl lyckats vinna något lopp ändå;-) i regn eller så. Han var även tillfrågad av Williams inför 1979 - men det var ju innan någon visste hur fantastiskt bra Williams skulle vara 1979-1980. Det hade varit häftigt om han hade valt Williams och tagit ett välförtjänt mästerskap.
Det är nästan ironiskt att tänka på att Ronnie kanske hade fått sitta i McLaren bilen. Troligen hade han väl lyckats vinna något lopp ändå;-) i regn eller så. Han var även tillfrågad av Williams inför 1979 - men det var ju innan någon visste hur fantastiskt bra Williams skulle vara 1979-1980. Det hade varit häftigt om han hade valt Williams och tagit ett välförtjänt mästerskap.
9 polepositions 1973 - Ronnie Peterson
-
- Inlägg: 814
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Leksand
-
- Inlägg: 742
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Dayton, OH
-
- Inlägg: 814
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Leksand