Förarnummer
-
Förarnummer
Är det någon som vet hur reservförarnas förarnummer bestäms? För de har väl också en siffra för att hålla reda på dem? Jag har inte kunnat hitta det någonstans.
/Robert
/Robert
-
Bra fråga - har inte hittat någon konkret information om det. Skulle tro att de får bestämma det ganska fritt och att det är dubbelnummer - men att det skulle vara fritt låter otroligt för att vara F1.
Jag har för mig att vissa hade en 3:a framför ett av stallens ordnarier nummer. Så t.ex. skulle stallet med startnummer 9 och 10 har nr 39 på sin tredjebil. Tror att åtminstone vissa stall valde det ifjol.
Jag har för mig att vissa hade en 3:a framför ett av stallens ordnarier nummer. Så t.ex. skulle stallet med startnummer 9 och 10 har nr 39 på sin tredjebil. Tror att åtminstone vissa stall valde det ifjol.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
Jag tror att man ger det stall av de som får köra med fredagstestare och som var bäst placerat i konstruktörsmästerkapet förra året, nr 35, nästa får 36 o s v.
D v s att Williams får 35, Honda 36, Red Bull 37, BMW 38, Midland 39, Toro Rosso 40 och Super Aguri 41.
D v s att Williams får 35, Honda 36, Red Bull 37, BMW 38, Midland 39, Toro Rosso 40 och Super Aguri 41.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
Nej, t ex så hade Zonta nr 38 men de ordinarie Toyotaförarna hade 16 och 17; Wurz hade 35 medan Kimi och Montoya hade 9 resp. 10.LuckyStrike1 skrev:Jag har för mig att vissa hade en 3:a framför ett av stallens ordnarier nummer. Så t.ex. skulle stallet med startnummer 9 och 10 har nr 39 på sin tredjebil. Tror att åtminstone vissa stall valde det ifjol.
Hoppet mellan 35 och 37 berodde på att Sauber valde att inte köra med någon tredjeförare.
Senast redigerad av Razor den ons mar 01, 2006 15:55, redigerad totalt 1 gång.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
-
Det skulle i sådana fall betyda att siffran är kopplad till "bilen", i den meningen att om en reservförare ska köra så får de det numret som du nämner oavsett vilket av reservförarna som kör i racet. För det kan de ju välja fritt bland sina reserver.Razor skrev:D v s att Williams får 35, Honda 36, Red Bull 37, BMW 38, Midland 39, Toro Rosso 40 och Super Aguri 41.
Men hur numreras då stallen som inte får köra tredjebilen på fredagarna? (Renault, McLaren, Ferrari,...)
-
Ja, det borde vara kopplat till bilen. T ex så hade de la Rosa nr 35 i Australien och Wurz hade 35 i Bahrain.
De övriga bilarna numreras efter föregående års placering i konstruktörsmästerskapet; Renault har 1 & 2, McLaren 3 & 4, o s v... med undantag för nr 13 som inte används.
Det är upp till stallen att fördela numren mellan sina ordinarie förare.
De övriga bilarna numreras efter föregående års placering i konstruktörsmästerskapet; Renault har 1 & 2, McLaren 3 & 4, o s v... med undantag för nr 13 som inte används.
Det är upp till stallen att fördela numren mellan sina ordinarie förare.
Äntligen!
Äntligen!
-
-
Bilnumret på den ordinarie föraren de ersätter.
Om Montoya har nummer 4, och skadas i en badmintonmatch, får Wurz nummer 4 om han ska ersätta Montoya i racet.
Samma sak om Ralf blir skadad i en parkeringsolycka i Munchen och ersätts av Zonta. Då får Zonta Ralfs bil och således Ralfs nummer. Zonta kör då inte med nummer 36.
Så då har det ingen betydelse om det är ett stall med fredagsbil eller inte - om en förare ersätter en ordinarie förare i ett race tar han numret på den ordinarie förarens bil.
Om Montoya har nummer 4, och skadas i en badmintonmatch, får Wurz nummer 4 om han ska ersätta Montoya i racet.
Samma sak om Ralf blir skadad i en parkeringsolycka i Munchen och ersätts av Zonta. Då får Zonta Ralfs bil och således Ralfs nummer. Zonta kör då inte med nummer 36.
Så då har det ingen betydelse om det är ett stall med fredagsbil eller inte - om en förare ersätter en ordinarie förare i ett race tar han numret på den ordinarie förarens bil.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
-
-
Men FIA ger inte de enskilda förarna startnumren; det är stallen som fördelar de startnummer som FIA har tilldelat dem, även om det nu är så att numret hör till föraren istället för bilen.
T ex så "gav" Button bort nummer 11 till Rubens.
Jag ska se om jag hittar Buttons kommentar till det...
T ex så "gav" Button bort nummer 11 till Rubens.
Jag ska se om jag hittar Buttons kommentar till det...
Äntligen!
Äntligen!
-
Här den:
Från Autosport.com 2005-11-28Jenson Button has offered to sacrifice his claim on the lead entry number in the BAR-Honda team in deference to new teammate Rubens Barrichello.
The allocated driver numbers for the team, 11 and 12, reflect the team's position in this year's Constructors' Championship. Button was at liberty to continue with the lead number for 2006, but the Briton has decided to offer it to Barrichello.
Barrichello scored his first race win as the number 11 driver, he won all his karting titles as number 11 and also took his first victory in the Formula Ford championship sporting that number.
"I have no particular affinity with any number - other than 1 of course, which I hope to race with enormous pride when I achieve my goal of winning the World Championship," said Button.
"In the meantime, I know how special the number 11 has been to Rubens in his past career and I thought it would be nice to make the gesture."
Äntligen!
Äntligen!