Brasiliens Grand Prix - Loppet

Kungaklassen av motorsport...
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Välförtjänt seger för Schumi, likaså 2:a plats för den mindre varianten! Synd att inte Ralf riktigt kunde bjuda upp till dans.
Coulthard genomförde ett godkänt lopp trots att han inte kom om Trulli. Button helt klart ok, släppte väl DC lite väl lätt tycker jag....

Startincidenten får Montoya helt klart ta på sig, man vinner inge titlar i första kurvan! :monkey:

En höjdpunkt så god som någon var juh målgången, Pelè med guid sprang mot måltornet med 1,5 varv kvar. Pelè så lite förvirrad ut minst sagt och jag tänkte, må han inte flagga av ett varv för tidigt. Men vad händer, jo han står och snackar med sina "kollegor" och missar att flagga in MS och RS! :rock:
Användarens profilbild
Tommi

Inlägg av Tommi »

välförtjänt seger?
skitsnack!
var det någon av fiatbilarna som förjänade att vara 1:a så var det väl Rubens i sådana fall men den som skulle stått överst på pallen heter Kimi Räikkönen.

/ Tommi

Häkkinen - Räikkönen - Kovalainen
Ozikahn

Inlägg av Ozikahn »

Vad hände med Kimi? Gick bilen sönder eller körde han själv av?
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Högerbakhjul såg lite löst ut, troligtvis nåt brutit stag! :cry:
Ozikahn

Inlägg av Ozikahn »

aha det var synd. Men motorerna höll ju för en gångs skull. Lite mer pulver så att de kan vara med och slåss om vinster också.

Imola lär väl bli en strid mellan Ferrar och Williams igen.
RALLYTOK

Inlägg av RALLYTOK »

Dessa presskonferanser efter loppen är bara ett stort skämt , orkar inte snart se mer av skomakarbröderna vore mer roligare om de hällde sportblaskan över sig i istället.
Nä 3 st Martin Schanche skulle vara mer roligare!!!!
regenmeister

Inlägg av regenmeister »

Bättre än "you know" skivan på repeat i varje fall.

Ett kul och spännande race idag. Den enda missräkningen var att Monty inte blev varvad. :crazy:
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Och varför skulle Barrichello vara en mera välförtjänt segrare än Michael???
Han var ju på två stop och det är inte alls säkert att han skulle ha vunnit om han full följt.

Jag tycker at det var ett härligt lopp där det hände lite iaf, sedan om det var ralf eller michel som sskulle vinna är väl hugget som stucket..

Jag som skummilover är iaf glad över resultatet och det verkade michel också vara, såg ni inte vad glad han var över att han vunnit, det verkade nästan som om han inte trott det själv inför loppet.
Ozikahn

Inlägg av Ozikahn »

Jo det är väl sällan det sägs något spännande på presskonferansen. Men deras jobb är väl att köra toksnabbt och inte att vara några "Richard Pryor" wannabes.

Fast börderna Schu är kanske lite väl tråkiga att lyssna på...
TAB666

Inlägg av TAB666 »

On 2002-03-31 22:28, RALLYTOK wrote:
Dessa presskonferanser efter loppen är bara ett stort skämt , orkar inte snart se mer av skomakarbröderna vore mer roligare om de hällde sportblaskan över sig i istället.
Nä 3 st Martin Schanche skulle vara mer roligare!!!!

Hehe, eller kanske Eddie som kunde slänga lite sportdryck på en tyst finne :grin:
Men jag tycker han som ställer frågorna är lite lost ! MS ställer en fråga om vad som hände med JPM och han ställer en ny fråga .... omg
Ozikahn

Inlägg av Ozikahn »

Tony Jardine tror som en annan ser jag.

simonbm: Hi Tony, Do you think Montoya would have won if he didn't have the incident with Michael.
->Tony Jardine replies: Yes I do belive Montoya should have won the Brazilian Grand Prix and I think Sir Frank WIlliams and Patrick Head will have had stern words with him because Juan Pablo did not cover Michael Schumacher on the inside at the start, he tried a chop schuey copycat move from Malaysia on the German but he didn't finish the job. He then ran wide letting Michael through subsequently in his anger and frustration he made an ill judged lunge down the inside of Schumacher which the Ferrari driver blocked. That touch broke his nose punctured a tyre had he made a decent start I'm convinced he would have stayed ahead of Schumacher and won the race. The Williams BMW is a potent force now but most importantly a reliable one - look at his team mate Ralf's car, two races on the bouts it has been perfect.
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Det här är en underbar dag. Dubbelt [Schumacher] i topp :dance: Kan det bli bättre :rock:

Montoya har kastat bort två givna segrar i rad nu. Han får nog stå på tillväxt ett tag till innan han kan utmana Maestro om titeln.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Det var Räikkönens hjulnav som gick sönder. Se https://f1.tauzero.se/main.php?url=resu ... 02&id=1671
Tifosi

Inlägg av Tifosi »

Bäst av allt är 2 saker.

F2002 är:
1. Hållbar. (Interlagos är inte en snäll bana)
2. För stunden TOTALT ÖVERLÄGSEN ALLT ANNAT PÅ 4 HJUL.
Med tanke på hur överlägsna Michelin är i däckkriget så visar det bara att Ferrari är lika överlägsna som kan köra jämt med Williams.
Hoppas japanerna kan fixa fram bättre gummi som kan mäta sig med Michelin. Då prommenerar MS hem titeln igen.
RALLYTOK

Inlägg av RALLYTOK »

Kan di inte spetsar sportblaskan lite , så skomakarn tro att han är en sko medans den andra skomakare tro att han är gud å kan flyga medans [Coulthard] sitter bredvid å längtar efter att finna grönbete!!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:monkey: fick känna på hur det känns att få en ny noskon. Därmed var dagen räddad.

Faaaaaaaaaaaaan att Fisichella sköt motorn, det såg lovande ut annars.
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

zz
Så Fisichella körde sönder materialet!? :crazy:
RALLYTOK

Inlägg av RALLYTOK »

hör blomman på Tv4 kom tillbaka!!!!!!!
Hörde att Björn hade gjort succe i går j-vla eurosport
Fiskelinan han ha verkligen tiamat rätt byta från beneton till Jordan!!!
desricz

Inlägg av desricz »

On 2002-03-31 21:34, PeppeF1 wrote:
En höjdpunkt så god som någon var juh målgången, Pelè med guid sprang mot måltornet med 1,5 varv kvar. Pelè så lite förvirrad ut minst sagt och jag tänkte, må han inte flagga av ett varv för tidigt. Men vad händer, jo han står och snackar med sina "kollegor" och missar att flagga in MS och RS! :rock:
:argh2: :argh2: Ja jösses, Pelé....vilken jävla tomte
"In the early days all I hoped was to make a living out of what I did best. But, since there's no real market for masturbation I had to fall back on my bass playing abilities." - Les Claypool
nicolas

Inlägg av nicolas »

monty körde bra och fick 2 poäng vilket kan vara viktigt inför fortsättningen.
Williams leder fortfarnde konstruktörs mästerskapet och det är ändå det som räknas för tillfället.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Och om Montoya skulle toppa förar-Vm, då är det det som räknas?

Tärnström
FerrariSchumi

Inlägg av FerrariSchumi »

äntligen tillbaks till Europa....

:monkey: :cplain: efter loppet, men borde :wc: istället.

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: FerrariSchumi den 2002-04-01 00:15 ]</font>
Ozikahn

Inlägg av Ozikahn »

Ser att Forza har skrivit om JPMs uttalanden efter loppet- Såg nyss sammandraget och det var rätt bra för att vara ett ynkligt hopklipp. Janne Blomqvist snackade mycket och var bra. Åter till JPM, när jhan låg och försökte köra om så såg det mest ut som JPMs fel. M Schu hade dock en blick som fick mig att misstänka att han mycket väl visste exakt vad som hände med JPM..... Jag hoppas dock att de vibbarna är fel.
Ankan

Inlägg av Ankan »

tappade Räkan ett däck? har inte sett loppet men läste att Ron Dennis sagt nåt om en däck skruv :wink:
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Tur att vi har massa smileys, finns risk att vissa inte skulle kunna uttrycka sig annars! :crazy:
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Precis som förra loppet är det svårt att avgöra skuldfrågan. Personligen är jag av den åsikten att det var en raceincident. SÅnt som händer när två förare slåss om positionen. Däremot tycker jag inte att det var så jäkla smart kört av Montoya. Hade han lugnat ner sig hade han ju haft chans på segern.

Tärnström
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

On 2002-04-01 00:16, Ozikahn wrote:
M Schu hade dock en blick som fick mig att misstänka att han mycket väl visste exakt vad som hände med JPM..... Jag hoppas dock att de vibbarna är fel.
Det kan vi nog lugnt utgå ifrån att han visste. JPM var iofs litet onödigt ivrig att passera, men nog gjorde "sicksack-mannen" återigen två spårbyten på rakan? Först stängde han JPM alldeles vid vänsterkanten och sen gick han ut mitt i banan.
regenmeister

Inlägg av regenmeister »

Och montoya gjorde en chop i starten...
Spårbyte och spårbyta, han lade sig i det inre spåret genom kurvan. Så länga man lämnar plats på utsidan för den andra bilen ser jag inte problemet. Om man däremot först täcker upp på innern för att gå ut och täcka ända ut i bankanten på yttern är det en anan historia. Förstår inte hur man kan tolka regeln som att man måste köra i princip längs samma linje genom hela rakan och kurvan. Snart tycker väl nån att man ska dela in banan i filer och sen får man bara göra ett filbyte på startrakan. sen måste man hålla sig i sin fil runt hela banan annars blir man diskad.
Ozikahn

Inlägg av Ozikahn »

Jo han zickade lite väl och just presskonferansen gjorde ett lustigt intryck.

Det ör ju lite tråkigt om alla eventuella dueller mellan de två ska sluta med att någon ska behöva byta framvinge.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

På ett vis synd att Montoya inte gjorde en fullbordad [Schumacher] i starten och stängde till totalt, utan lämnade ett spår längst till vänster. Å andra sidan tycker jag det är trevlig med förare som har lite "fairplay" i sig och inte "går över lik" för att vinna. Däremot klantade han till det i första kurvan och låg ev. lite väl nära när han tappade framvingen. Men att döma av Scumis lovordande av JPM(hoppades väl mildra kritiken därifrån) och lite skyldiga uppsyn när han inte påstod sig veta vad som hände, så var nog även [Schumacher] medveten om att han zickzackade lite väl mycket och sent, som vanligt.

Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

[Schumacher] ska sluta vingla!
Macau -90, säger jag bara. Macau -90!
Eller Spa -00! Spa -00!

Nån kan väl tala om vilka andra förare som har satt i system att vänta in slipstreamande konkurrenter och sen bara köra in rakt framför dem så att de måste bromsa?
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Nu få ni väl ge er! När till och med "BMW-freak" som Fredrik Ekblom anser att det var Montoya egna fel så borde ni också kunna analysera utan att blanda in ert hat mot Schumi Sr.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jag antar att ett av problemen är att Montoya inte riktigt beter sig som de andra förarna. Alla andra vet att Schumacher vinglar och håller sig på behörigt avstånd. Sedan håller jag inte med om att Schumacher vinglar med avsikt att tvinga de andra att bromsa. Det är ju rena självmordet. Det är att underskatta Schumacher om man tror att han är så dum. Han höll ju nästan på att stryka med själv.

Tärnström
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

On 2002-04-01 00:54, JTarnstrom wrote:
Jag antar att ett av problemen är att Montoya inte riktigt beter sig som de andra förarna. Alla andra vet att Schumacher vinglar och håller sig på behörigt avstånd.
Så det är okej att vingla? Det är till och med smart att vingla, för förr eller senare skrämmer man bort alla?
Jag tycker bara att [Schumacher] borde kunna göra sina spårval lite tidigare och inte när konkurrenterna är på väg att susa förbi.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Ja, det är ok att vingla en gång per raka enligt FIA. Tyvärr.

Tärnström
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Men när och hur kan man vingla?

Äh. Jag ska sova. Jag får ju passa på medan jag kan. På tisdag får jag nog hjälpa mina föräldrar att flytta för de lär bli vräkta efter kvällens lopp. Och allt är en viss tysks fel.
Ozikahn

Inlägg av Ozikahn »

Det är tillåtet att byta spår en gång. Inte att kasta bilen i sidled flera ggr! Där har han ju fått massor av kritik av DC, Villeneuve, Irvine, Hill mfl. Men lik förbannat så tillåts han hålla på år ut och år.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Man vinglar när man känner för det. Den som ligger bakom får släppa. På något annat sätt kan jag inte se att det ska fungera. Den som vinglar kan ju aldrig förutsättas vara en sån idiot att han vinglar in i nån annan. Det skulle han ju riskera att förlora på själv.

Tärnström
Ozikahn

Inlägg av Ozikahn »

On 2002-04-01 01:04, ANFRAN wrote:
Men när och hur kan man vingla?

Äh. Jag ska sova. Jag får ju passa på medan jag kan. På tisdag får jag nog hjälpa mina föräldrar att flytta för de lär bli vräkta efter kvällens lopp. Och allt är en viss tysks fel.
? Skrek de ut sin besvikelse då eller
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Dessutom är jag inte överens med Montoya om hur det gick till. Tycker inte att Schumacher kapade nosen på honom, snarare var det Montoya som körde in i Schumacher.

Tärnström
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Hörni, ta och läs (om) Ayrton Sennas bok - Principles of Race Driving" om ni inte vet att man nästan alltid byter spår inför och i kurvor. :roll:

En van racingförare kan alltid skylla på att han först bytte spår en gång på rakan, för att sedan byta spår i kurvan... Alla som själva kört, vet vad jag snackar om.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Jag var hemma hos dem.

Tärnström, dina texter är ju för dumma för att kommentera ens. Du vågar ju inte argumentera. Höhöhö. Jag ska gå med i brännbollsligan när jag vaknar. :lol:
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Visst, du lär behöva alla polare du kan få tag på.

Tärnström
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Visst fan, det gick ju inte att argumentera med dig. Det skrev du ju själv i nån topic.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

On 2002-04-01 01:00, JTarnstrom wrote:
Ja, det är ok att vingla en gång per raka enligt FIA. Tyvärr.

Tärnström
Det där är ju lite lustigt, när uppfanns den regeln egentligen? Är det en [Schumacher]-regel, eller kom det innan hans vinglande intog scenen? Varför skall det ö.h.t. vara tillåtet att göra en sistaminuten-stängning? Om man nu vill ha in NASCAR- och folkrace-racing, varför i så fall bara en vingling? Jag har ingen minne av att sånt utfördes innan Scumis dagar, men det var ju hård racing då också, eller kanske snarare i synnerhet då. Däremot brukade ju en del ful racing även förekomma innan Scumis dagar, som att köra folk av banan i kurvor, lämna väl lite utrymme och liknande, men just sistaminuten-stängningar har jag inget minne av.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Regeln kom med Schumacher. När minns jag inte. Och den är ett jävla otyg, det håller jag med om.

Tärnström
regenmeister

Inlägg av regenmeister »

Finns det nåt videoklipp av starten och incidenten att ladda hem?
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Bild
Bild

Läge 1: Schumi drar sig långsamt och konstant åt vänster, Montoya följer efter....

Läge 2: Monty sticker snabbt ut på vänsterkanten

Läge 3: Schumi täcker upp, Montoya bromsar inte, PANG!

Läge 4: Schumi drar sig tillbaka ut till höger för att få rätt linje in i kurvan....

Jag får det till 2st spårbyten, varav det sista är för att "ta höjd" in i svängen vilket anses som godkänt (Coulthard på Hockenhiem)!?
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Är det där helikopterbilder från tv-sändningen?

Tärnström
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Det kan du ge dig på! :guitar:

Btw. Ska man få till några omkörningar i dagens Formel 1 tycker jag de ska bestraffa dem som byter spår på rakan, de får välja i början sedan hålla sig där!