Ove "Påven" Andersson är en av de tre som åtalas i samband med att Toyota ska ha använt stulen teknologi från Ferrari. Först rally, sedan F1... Ska bli intressant att följa utgången av rättegången. Gustav Brunner är den andre mannen i härvan. Ytterligare en figur är insyltad men han är för mig okänd.
Tärnström
Påven igen!
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Påven igen!
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Vete fasen hur det där gick till när Toyota åkte dit i rallyfusket. Många var väl av den åsikten att den typ av fusk de hade ägnat sig åt inte hade varit möjligt utan ledningens kännedom. Huruvuda det blev ett rättsligt efterspel minns jag inte. FIA diskvalificerade stallet. Hur som helst, som vilken annan VD som helst var det ju på "Påvens" skift som det inträffade.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Ingen enskild person åtalades eller dömdes vill jag minnas. Det var ju heller inte ett brott mot några lagar, utan mot ett reglemente. Då var det stallet som ställdes till svars för att ha brytit mot reglementet.
Den här gången faller det väl under olagligt industrispionage, och det är individer som står till svars och det är inte ett reglementesbrott utan ett lagbrott.
Tveksamt om det här leder till åtal.
Den här gången faller det väl under olagligt industrispionage, och det är individer som står till svars och det är inte ett reglementesbrott utan ett lagbrott.
Tveksamt om det här leder till åtal.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Därmed behövde ju heller ingen enskild person fällas eller hängas ut. Dock var "Påven" ansvarig för tävlingsverksamheten.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 742
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Dayton, OH
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Var det inte en strypbricka som monterades i en mekanism så att den under körning var helt uppfälld men vid inspektion satt på plats. Det var väl en enskild mekaniker som åkte dit för det, men det verkar ju orimligt att nån får dit en så pass sofistikerad grej på eget bevåg, och hur tjänar mecken på det??? Nej det luktar lite illa...Granis skrev:Ar det nagon som vet exakt hur det fuskades pa rallybilarna?
Jag har en teori om att man anvande avlastnings(dump)ventilen mellan turbon och restriktorn till att dra in mer luft an vad restriktorn tillat, men ar inte saker.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 742
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Dayton, OH
Sokte lite i saken och hittade det har:
Det maste ha varit nagon (tidigare) anstalld som tjallade. Samma sak i industrispionagemalet. Nagon pa insidan som vet om vad som hande och sedan bytte arbetsgivare.
Verkar som om FIA inte gick pa forsoket att det var en 'meck' som handlade pa egen hand. Det har ar definitivt fusk pa chefsingenjorsniva.Toyota Team Europe has been banned from competition for the next 12months, and the points already gained in the 1995 World Rally Championship have been taken away by the FIA.
"It's the most ingenious thing I have seen in 30 years of motorsport." admitted FIA President Max Mosley after an extraordinary meeting of the FIA's World Council convened following technical reports on Toyota from the Catalunya Rally.
The cause of complaint was that Toyota had fitted turbo restrictor?s which were modified in three ways:
The restrictor was not sealed so it was possible to move it without touching the seals.
It was possible for airto enter the engine without passing through the restrictor.
The position of the restrictor could be moved so it was further away from the turbine than the50 mm limit permitted.
It was discovered that these irregularities were made possible by a flange which had a special hidden bypass device which was held open against a very strong spring. The hose which connected the restrictor to the turbo had a metal casing inside, and attached to this casing were catches which could secretly force open the by-pass flange to the extent of 5 mm.
Max Mosley explained: "When the system was dismantled, the flange would automatically close itself and remove evidence that extra air could have entered engine. This system not only allowed extra air which did not pass through the restrictor to enter the engine, but also the restrictor itself could illegally be moved further from the turbo.
"The hose was fixed to the restrictor by a jubilee clip. A special tool was then applied to open the device and then the device then gripped in the open position by a second clip. Both of these clips had to be undone for a scrutineer to check the restrictor and in the process of opening those clips the device snapped shut.
"Inside it was beautifully made. The springs inside the hose had been polished and machined so not to impede the air which passed through. To force the springs open without the special tool would require substantial force. It is the most sophisticated and ingenious device either I or the FIA's technical experts have seen for a long-time. It was so well made that there was no gap apparent to suggest there was any means of opening it."
The FIA estimates that 25 per cent more air was allowed into the engine than permitted although admits it's difficult to estimate how much more power that would achieve. An expert put it as high as an extra 50 bhp?a considerable advantage when the cars are supposedly limited to 300 BHP.
TTE did not claim the device was legal but was represented by lawyers who entered a plea in mitigation. Mosley went on to say that the points Toyota and their drivers, Juha Kankkunen, Didier Auriol and Armin Schwarz had gained in 1995 would simply be taken away but others would not move up to fill the gaps.
The team would also be banned from contesting the 1995 Network Q RAC Rally and the 1996 World Rally Championship. He also stated that the FIA would not allow the team to get around the restrictions by entering under another guise and went on to say that there was however, nothing to suggest that the drivers were aware of anything going on.
According to Toyota the device had been devised at a "certain level" and the management knew nothing about it. The FIA dismissed this claim, saying that as a team they were responsible for all their actions.
He went on to say that there were indications that this type of thing was not happening with in other teams and praised those who were concerned with discovering the irregularity. TTE has announced that it is planning to appeal against the ban extending through 1996.
Det maste ha varit nagon (tidigare) anstalld som tjallade. Samma sak i industrispionagemalet. Nagon pa insidan som vet om vad som hande och sedan bytte arbetsgivare.
This post was submitted using 100% recycled electrons
-
- Inlägg: 22
- Blev medlem: tor sep 08, 2005 07:53
-
- Inlägg: 128
- Blev medlem: sön feb 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm