Tjejer i F1?
-
Tjejer i F1?
Läste att Katherine Legge har testkört en Minardi F1.
Hon fick bland dom bästa tiderna. I och för sej satte hon kärran i muren den första dagen på det andra varvet(!).
Men enligt Paul Stoddart har hon vad som krävs för att köra F1:
"It was pleasing to see Katherine complete her test and set one of the fastest times of the past three days, proving that she's definitely got what it takes to be a Formula One driver."
Om hon gör bra ifrån sej nästa år så ökar chanserna. Kanske F1 2007???
Hon fick bland dom bästa tiderna. I och för sej satte hon kärran i muren den första dagen på det andra varvet(!).
Men enligt Paul Stoddart har hon vad som krävs för att köra F1:
"It was pleasing to see Katherine complete her test and set one of the fastest times of the past three days, proving that she's definitely got what it takes to be a Formula One driver."
Om hon gör bra ifrån sej nästa år så ökar chanserna. Kanske F1 2007???
Say no more...
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
-
Det var ju bara tre stycken som körde: Legge, Caceres och Nissany.
Nissany var som väntat den sämsta (mer än tre sekunder efter de andra) och jag har ingen aning om Caceres kvalitéer men Legge var bara en dryg tiondel efter Caceres.
Hon sa själv att hon inte känner sig redo för F1 än och behöver mer erfarenhet, men både Stoddart och Giancarlo Minardi var imponerade efter den andra dagen.
Nissany var som väntat den sämsta (mer än tre sekunder efter de andra) och jag har ingen aning om Caceres kvalitéer men Legge var bara en dryg tiondel efter Caceres.
Hon sa själv att hon inte känner sig redo för F1 än och behöver mer erfarenhet, men både Stoddart och Giancarlo Minardi var imponerade efter den andra dagen.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
-
-
-
Jag tror att du vill att det ska vara så.ANFRAN skrev:Törs jag gissa att de kanske blev imponerade över hennes körning med tanke på att Legge är tjej?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
Jag kan mycket väl tänka mej att hon imponerat. Hon har ju fått respekt för sina insatser i övriga serier och hennes meriter är inte dåliga.ANFRAN skrev:Eller kanske mer med tanke på att hon är tjej.
Jag gissar bara.
Bruden kan köra!
Career Highlights
• Finished 10th in 2004 North American Formula Renault series, despite running only partial season schedule
• Competed in British Formula 3 Championship in 2003
• Won the pole position at Oulton Park in 2002 British Formula Renault Championship
• Captured the 2002 British Women Racing Drivers Club Susan JP Jamieson award for fastest lap speed, earning the title Fastest Female Racer in the UK
• Became first woman to win a pole position in British Formula Ford Zetec series in 2000
2005 Overview
: In her first full season of racing professionally, Legge took the Toyota Atlantic series by storm in 2005. After becoming the first woman to win a pole position the British Formula Ford Zetec series in 2000, the native of Great Britain competed in the British Formula Renault and British Formula 3 championships from 2002-03. She raced for parts of both the British Formula Renault and North American Formula Renault series in 2004 before earning getting her break in Atlantics. She excelled in an off-season test for Polestar Racing Group and Champ Car series and team owner Kevin Kalkhoven agreed to sponsor her this season with his PKV racing team. Legge made the most of it with three Atlantic wins as a rookie.
Say no more...
-
-
-
- Varnad
-
-
-
-
-
Åhå, det ska jag svara på...GMD skrev:Och varför är du skeptisk?
Jag tror inte att en tjej klarar av de fysiska påfrestningar en F1-förare upplever vad gäller omväxlande kurvor och hårda inbromsningar.
Nu kanske det kan vara så att inbromsningarna är snällare mot nacken i.o.m. användandet av HANS, men omväxlande kurvor och studsande över innerkanter tror jag blir för jobbigt för en tjej.
Därmed inte sagt att tjejer inte skulle kunna vara snabba i en F1-a under en lite kortare period, att tjejer kan vara snabba i racerbil finns det tillräckligt med bevis för...
Jag tror dock att orken tryter under ett helt GP-lopp, därför är jag skeptisk.
För övrigt så har väl det kvinnliga könet bara bärgat en enda poäng i hela F1-historien.
Och Jenson Buttons åsikter vågar jag nog knappt kommentera, men låt oss säga så här - Ju fler race det blir på kalendern, desto större risk att de infaller just under "perioden"... (fast det kanske går att fixa sånt "kemiskt", har inte tillräckligt med kunskap om just detta.)
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
-
Betyder det att män är 1,88 ggr bättre bilförare än kvinnor?Razor skrev:En halv...PC: skrev:För övrigt så har väl det kvinnliga könet bara bärgat en enda poäng i hela F1-historien.
Det innebär att 20% av de kvinnliga F1-förarna har tagit poäng, mot 37,6% av männen.
Men... om man räknar total poäng, så måste ju män vara tusenfalt bättre, eller...?
-
-
- Moderator
Att tjejer inte skulle kunna klara av F1 på grund av för klen fysik är blaha blaha. Vi kan använda Alx Danielsson som ett intressant exempel. Trots att han är gammal utförsåkare kommer han inte i närheten av Anja Pärsons fysik. Dagens F1-förare är vältränade men ligger långt ifrån den nivå som utgör taket för vad en kvinna kan träna upp sig till.
Jag har heller aldrig hört någon manlig förare, och jag har pratat med en hel del, uttrycka tvivel om att tjejer skulle kunna köra F1 (eller någon annan klass heller för den delen). Det lustiga är att det nästan alltid är folk som befinner sig på utsidan av sporten som ger uttryck för sådana åsikter - och Jenson Button.
Danica Patrick klarade av Indy 500. Om det inte är ett race som ställer krav på nackmuskulaturen så vet jag inte vad som gör det. Dessutom finns det ett antal banor i IRL-serien som förmodligen är ännu mer fysiskt krävande i och med att varvet är kortare och vilopauserna för muskulaturen är kortare än på Indy. Danica har klarat det också.
För övrigt brukar mensen utebli för många tjejer som tränar hårt. Och om det nu skulle utgöra ett problem finns ju alltid p-piller.
Tärnström
Jag har heller aldrig hört någon manlig förare, och jag har pratat med en hel del, uttrycka tvivel om att tjejer skulle kunna köra F1 (eller någon annan klass heller för den delen). Det lustiga är att det nästan alltid är folk som befinner sig på utsidan av sporten som ger uttryck för sådana åsikter - och Jenson Button.
Danica Patrick klarade av Indy 500. Om det inte är ett race som ställer krav på nackmuskulaturen så vet jag inte vad som gör det. Dessutom finns det ett antal banor i IRL-serien som förmodligen är ännu mer fysiskt krävande i och med att varvet är kortare och vilopauserna för muskulaturen är kortare än på Indy. Danica har klarat det också.
För övrigt brukar mensen utebli för många tjejer som tränar hårt. Och om det nu skulle utgöra ett problem finns ju alltid p-piller.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
Kan inte tänka mig att Anja Pärson kommer ner i en F1 bil med dom låren!!!JTarnstrom skrev:Trots att han är gammal utförsåkare kommer han inte i närheten av Anja Pärsons fysik.
.
Tärnström
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Moderator
Kan vara ett problem även för killar. Kan tänka mig att Eddie Irvine och James Hunt har drabbats av en eller annan flytning i sin karriär. Kan lätt hända om man får upp något olämpligt i grenröret.ANFRAN skrev:Hur är det med flytningar då?
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
-
Indy 500 går runt, runt åt samma håll, bilarna ligger platt som pannkakor och förarna kan vila nacken mot en "huvudkudde", så var det i alla fall tidigare...JTarnstrom skrev:Danica Patrick klarade av Indy 500. Om det inte är ett race som ställer krav på nackmuskulaturen så vet jag inte vad som gör det. Dessutom finns det ett antal banor i IRL-serien som förmodligen är ännu mer fysiskt krävande i och med att varvet är kortare och vilopauserna för muskulaturen är kortare än på Indy. Danica har klarat det också.
Min skepsis grundar sig på det faktum att tjejer har det jobbigare med nacke och axlar än vad killar har när en F1-a studsar omkring på innerkantsmarkeringar och går på tvättbrädor a la Interlagos, exempelvis,som dessutom går åt "fel" håll, där är det ju så att t.o.m.killar som Montoya "tappar huvudet" s.a.s.
...och att de totalt tagit hälften så många poäng historiskt som vad jag trodde...
-
Vad menar du då? Att mina argument skulle vara ett utslag av anti-feminism, eller...?
Faktum kvarstår att kvinnliga förare i de snabbaste racer-diciplinerna knappast rosar marknaden.
Jag tror inte att tjejer har samma fysiska förutsättningar att konkurrera i en F1-bil och jag tänker inte ändra åsikt förrän motsatsen bevisats.
Det finns skillnader i anatomin mellan könen, tro mig, fast det kanske inte är politiskt riktigt att påpeka detta..
Faktum kvarstår att kvinnliga förare i de snabbaste racer-diciplinerna knappast rosar marknaden.
Jag tror inte att tjejer har samma fysiska förutsättningar att konkurrera i en F1-bil och jag tänker inte ändra åsikt förrän motsatsen bevisats.
Det finns skillnader i anatomin mellan könen, tro mig, fast det kanske inte är politiskt riktigt att påpeka detta..
-
Du har inte särskilt mycket bevis för det heller, så helt gripet ur luften med andra ord.PC: skrev:
Har väl inget med politisk korrekthet att göra, utan helt enkelt korrekthet.
Som Tärnström påtalade så finns det ju massor av elitidrottskvinnor som har bättre fysik än formelbilsförare. F1-förare är vältränade men så extremt är det inte. Du hör ju sällan att de har krämpor p.g.a. överträning som många andra idrottsmän ibland drabbas av, där man tränar på gränsen till vad kroppen klarar av. Flera av F1-förarna ägnar sig åt jobbiga fysiska sporter som maraton, triathlon, etc. men ingen av dem är tillräckligt bra för att vara i närheten att utmana de bästa tjejerna i de sporterna.
Visst är det stora skillnader i fysisk kapacitet mellan tjejer och killar, men så stora är de inte att en F1-förare skulle ha vara i närheten att passera gränsen för vad en kvinna kan träna upp sig till, speciellt inte i en sport där man mest slåss mot sin egen vikt. Det finns ju kvinnliga stridspiloter, samt uppvisningspiloter som kommer upp i 10 g utan g-dräkt och de har ju inga problem. Jag såg förresten dokumentären om Heidi Andersson igår, "Armbryterskan ifrån Ensamheten", och jag har svårt att tro att någon tjej som tränar upp sig till hennes armstyrka inte skulle orka styra en F1-bil i 30 mil. Vilka nackmuskler har inte kvinnliga brottare? I F1 skall du hålla upp ditt eget huvuds vikt ggr 4, så kanske motsvarande 20 kg. I brottning skall du ha din egen tyngd plus en annan person vilket blir många ggr mer. Bara ett par exempel.
Finns det någon skillnad så ligger det möjligen i det mentala, men det har jag ingen riktig aning om. Den absolut största skillnaden ligger säkert i intresse och tradition. Den absoluta majoriteten av dem som håller på med motorsport är killar, så det är ju inte så konstigt att man hittar de allra bästa bland killarna. En av sveriges absolut bästa och mest framgångsrika kartingförare under 90-talet var av kvinnligt kön med åtskilliga framstående positioner i VM genom åren. I Formel A och Formel Super A är det stora g-krafter och det verkar inte vara något större problem för de tjejer som kör där.
Senast redigerad av AndersF1 den mån jan 02, 2006 19:06, redigerad totalt 1 gång.
-
- Utvisad
-
Många racerförare brukar ju säga att de känner i just arslet hur bilen beter sig.
Zanardi sa att det var en av de svåraste sakerna att vänja om sig från, när han började tävla igen efter sin hemska olycka. Han kunde inte längre känna med arslet hur bilen betedde sig.
För övrigt håller jag med AndersF1: att det är så få kvinnor som når långt upp i motorportvärlden har inga fysiska förklaringar. Det är snarare kulturella orsaker som ligger bakom det.
De fysiska krav som finns inom racing, hela vägen upp till F1, har kvinnor inga problem att klara av.
Zanardi sa att det var en av de svåraste sakerna att vänja om sig från, när han började tävla igen efter sin hemska olycka. Han kunde inte längre känna med arslet hur bilen betedde sig.
För övrigt håller jag med AndersF1: att det är så få kvinnor som når långt upp i motorportvärlden har inga fysiska förklaringar. Det är snarare kulturella orsaker som ligger bakom det.
De fysiska krav som finns inom racing, hela vägen upp till F1, har kvinnor inga problem att klara av.
-
Anfran, en kvinnas anatomi / fysik skiljer sig avsevärt mer än just bara det som finns mellan benen.ANFRAN skrev:De kör inte bil med fittan, tro mig.
Listar här några andra skillnader:
Förhållandet muskler / fett
Metabolism
Skelettstruktur / hållfasthet
Muskelfibrers samansättning
Muskelfästens hållfasthet
Nervimpulsers hastighet
Respiratorisk volym
Hjärtminutvolym
Stora endokrina skillnader
Listan kan göras MYCKET längre.
Även på det psykologiska planet finns väldigt stora skillnader. Saknar detaljerad kunnskap för att redogöra för den här.
Som sagt, kvinnor skiljer sig från män med mer än bara fittan. Du kan tro mig också.
-
Är det sådan här detaljerad kunskap du saknar?
Kvinnor kan lätt göra flera saker samtidigt
En kvinna kan göra flera helt olika saker samtidigt, och hennes hjärna är aldrig helt ledig. Hon kan prata i telefon samtidigt som hon lagar mat efter ett nytt recept och ser på teve. Eller köra bil, lägga makeup och lyssna på radion medan hon pratar i en handsfree-telefon.
Eftersom de flesta kvinnor använder båda hjärnhalvorna har de mycket svårare att skilja på vänster och höger. Följaktligen blir kvinnor världen över kritiserade av män för att hon har sagt att han skulle svänga till höger – när hon egentligen menade vänster.
-
Det där är bara humbug och ovetenskapligt tramms!ANFRAN skrev:Är det sådan här detaljerad kunskap du saknar?Kvinnor kan lätt göra flera saker samtidigt
En kvinna kan göra flera helt olika saker samtidigt, och hennes hjärna är aldrig helt ledig. Hon kan prata i telefon samtidigt som hon lagar mat efter ett nytt recept och ser på teve. Eller köra bil, lägga makeup och lyssna på radion medan hon pratar i en handsfree-telefon.
Eftersom de flesta kvinnor använder båda hjärnhalvorna har de mycket svårare att skilja på vänster och höger. Följaktligen blir kvinnor världen över kritiserade av män för att hon har sagt att han skulle svänga till höger – när hon egentligen menade vänster.
Det kan dock vara en fördel om man kan skilja på vänster och höger när man kör bil! Föreställer mig att detta är särskilt viktigt om man tävlar i rally!
Man bör undvika att lägga på "makeup" om man skulle komma susande nerför raksträckan på Monza i en F1 bil. Dels för att hjälmen förmodligen är i vägen dels för att man kan missa bromspunkten med ett par hundra meter!
-
Håller inte...AndersF1 skrev:Den absolut största skillnaden ligger säkert i intresse och tradition. Den absoluta majoriteten av dem som håller på med motorsport är killar, så det är ju inte så konstigt att man hittar de allra bästa bland killarna.
Titta på hästsporten, en förödande majoritet av de som håller på med t.ex. hoppning är tjejer, stora som små.
Men när man kommer upp på hög nivå så är det männen som dominerar.
På senare år har kvinnorna börjat jämna ut det förhållandet, men rent traditionellt så borde ju det förhållandet varit omvänt.
För övrigt så verkar ju allting annat på detta forum kunna "bevisas" med statistik (även om jag inte är ute för att bevisa något...) och använder man den metoden så finns det ju inget att diskutera.
Och sen vill jag bara återigen klargöra att jag inte gick in i denna topic med att säga att tjejer inte kan göra sig gällande i F1, jag uttryckte min skepsis och har bara försökt att svara på varför...
-
-
En förklaring till det är att det i många länder traditionellt sett är mest män som håller på med ridsport; Sverige (och kanske norra Europa) är lite speciellt i det avseendet att ridsport anses vara tjejsport.PC: skrev:Titta på hästsporten, en förödande majoritet av de som håller på med t.ex. hoppning är tjejer, stora som små.
Men när man kommer upp på hög nivå så är det männen som dominerar.
Dicipliner som kanske för en utomstående verkar vara lite larviga, som t ex dressyr, har i själva verket militär bakgrund och militären är ju, som vi vet, tämligen mansdominerat.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
- Utvisad
Är det nån som argumenterat för dubbdäck på sommaren förresten?LuckyStrike1 skrev:Slicks är det bästa däcket för racerbanan - så betyder det att vi bör köra med slicks i trafiken när det är torrt?
Mig veterligen kör rejskillarna inte lika fort med slicks i regn och snö... eller i minusgrader...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
-
-
Hon är alldeles för dålig på banor som svänger åt både höger och vänster för att ens vara aktuell för spekulationer ännu.
Hon får nog börja med att öva sig lite mer på de vanliga banorna i IRL först.
Hon får nog börja med att öva sig lite mer på de vanliga banorna i IRL först.
-
-
- Varnad
-
Jag tycker det är trevligt när tjejer kommer in i motorsportens högre divisioner.. Jag är absolut inte feministiskt lagd eller nåt sånt, men börjar det inte bli lite äckligt när det endast är män i sporten?
När jag var på racingskolan fanns det en tjej som klart glänste mer än vissa grabar som dessutom hade mer erfarenhet än henne! Medan de suttit i åtminstone rallybilar och folkrace bilar där de utvecklat Häl och Tå körnin mm, hade hon bara kört till affären, och på sin höjd kört 0-402 meter ett par gånger med sin Golf GTI! Vore kul att se en tjej som lyckas bra i F1!
När jag var på racingskolan fanns det en tjej som klart glänste mer än vissa grabar som dessutom hade mer erfarenhet än henne! Medan de suttit i åtminstone rallybilar och folkrace bilar där de utvecklat Häl och Tå körnin mm, hade hon bara kört till affären, och på sin höjd kört 0-402 meter ett par gånger med sin Golf GTI! Vore kul att se en tjej som lyckas bra i F1!
-
- Varnad
-
Nu är det vinter och då kan tjejerna, och killarna, ägna sig åt sådan här racing istället:
http://www.anna-lina-racing.se/
Hej och hopp:
http://www.linakaasalainen.com/5.jpg
http://www.anna-lina-racing.se/
Hej och hopp:
http://www.linakaasalainen.com/5.jpg