Eje Elgh i Dakar?

Rally, rallycross, GT, F3, Formel ford, m.m.
Användarens profilbild
gringo

Eje Elgh i Dakar?

Inlägg av gringo »

Hoppla! Länge sen man skrev här, men nu har jag en fråga;

Läste igår att Eje skulle köra lastbil i Dakar men jag hittar honom inte i någon resultatlista? Brutit redan?

/gringo
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Det verkar som att de fick problem i går.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Problem? Dom kör bara lite långsamt :D

Har startnummer 521. Går under efternamnet Lars Eje, tror att fransoserna har lite svårt för för och efternamn på svenska.

Dom körde in som 40e: igår och ligger på en 31:a totalt, lite över två timmar efter Chagini som leder. Jag ska se om jag kan få med deras resultat i rapporterna på Forza, men problemet är bara att dom kommer i mål så rackarns sent på kvällen, eller natten.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Hmm... den officiella sidans tracking verkar inte fungera så bra i så fall; där slutar spåren efter E. E. o Co på gårdagens sträcka eller så är uppdateringen av resultaten bristfällig.

Jodå, jag hittade allt herr Elgh, Barilla och Marzotto samt Tina Thörner (305) och Tobias Johansson/Bosse Holmstrand (399)
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Den officiella hemsidan funkar inte, punkt.

Jag har svurit över fransmännen som gjort deras sidor sen dom började. De senaste tre åren har det vart hyfsat bra. Men i år är den en riktig katastrof. finns ingen info alls och det går inte att följa förarna överhuvudtaget. Det bästa av allt var att dom skickade ett frågeformulär till mig om hur man tyckte att deras sida funkade. Bara att hoppas att dom tar åt sig av kritiken.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Bra, på dem bara :up:

Äntligen!
Användarens profilbild
gringo

Inlägg av gringo »

Ok tack! Men då antar jag att de fortfarande är med i rallyt?
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

gringo skrev:Ok tack! Men då antar jag att de fortfarande är med i rallyt?
Jadå dom är med.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Eje och kompani är inte i mål ännu men har passerat den andra av dagens två officiella kontrollpunkter klockan 14:56 277 kilometer in på dagens 442 km långa sträcka. (Nu har dom börjat få lite ordning på rapportera)
Jag vet inte placeringen ännu, men det torde vara bättre än igår än så länge. (Man passerade som 27:e lastbil, men det är inte placeringen eftersom man startar olika)
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Preliminärt 25:a idag.
Finns i dagsrapporten.
Pelle

Inlägg av Pelle »

berra marcusson är åxå med i dakar i år i en lastbil
desricz

Inlägg av desricz »

Ja, men han kör väl i servicekaravanen Pelle, eller?
Gösta

Inlägg av Gösta »

NU FÅR DOM VÄL FÖR FAN STOPPA DET DÄR JÄVLA SKITEN!

HUR MÅNGA OSKYLDIGAS LIV ÄR ETT SKITRALLY VÄRT?

"När en pojke korsade banan"?? DER ÄR VÄL FÖR FAN INGEN JÄVLA BANA!!!! DET ÄR DÄR MÄNNISKOR BOR OCH GRABBENS / MÄNNISKORNAS VÄG DÄR DOM VALLAR SINA DJUR, GÅR TILL SKOLAN ELLER VAD NU VÄGEN ANVÄNDS TILL.

TYCKER DET ÄR SKANDAL ATT MAN INTE KAN GÖRA DETTA PÅ EN INHÄGNAD ELLER KÖRA DET I CENTRALA PARIS SÅ ATT FRANSOSERNA FÅR DÖDSFALLEN PÅ SIN GATA I STÄLLET.

ÅTALA IDIOTEN SOM KOM PÅ DETTA VANSINNE ATT KÖRA BLAND MÄNNISKOR.

JAG ÄR SOM NI SER HELIGT FÖRBANNAD PÅ ATT NÅGRA RIKA ANSVARSLÖSA IDIOTER SOM TROR ATT DOM KAN GÖRA SOM DOM VILL MÖRDAR OSKYLDIGA BARN. HOPPAS BYBORNA FICK TAG PÅ IDIOTEN OCH HÄNGDE HONOM I NÄRMASTE TRÄD. :down: :down: :down:
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Äsch, ungfan får skylla sig själva. Det finns så många barn i världen ändå.

För övrigt är ett skitrally värd 347 oskyldiga liv.

Ett icke-skit rally eller s.k. bra rally är värt betydligt mer. Upp emot 10 gånger så många oskyldiga liv enligt de senaste mätningarna.

En skit-racer tävling är enligt de senaste rönen värt knappt 55 oskyldiga liv.

Men en riktigt bra racertävling kan vara värt så mycket som 10.000 oskyldiga liv numera. Där är det en oerhört spridning, och värdet mätt i oskyldiga liv har ökat väldigt mycket de senaste åren.

Ett oskyldigt liv anses alla tävlingar vara värda. Även kast med lite dvärg.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

LuckyStrike1 skrev:Även kast med lite dvärg.
För att inte tala om kast med stor dvärg.

Äntligen!
Gösta

Inlägg av Gösta »

LuckyStrike1 skrev:Äsch, ungfan får skylla sig själva. Det finns så många barn i världen ändå.

Ett icke-skit rally eller s.k. bra rally är värt betydligt mer. Upp emot 10 gånger så många oskyldiga liv enligt de senaste mätningarna.

Men en riktigt bra racertävling kan vara värt så mycket som 10.000 oskyldiga liv numera. Där är det en oerhört spridning, och värdet mätt i oskyldiga liv har ökat väldigt mycket de senaste åren.

Ring närmaste katthotell, kvitera ut alla jävla katter dom har, bind dom (Eller spika fast i tassarna) vid vägen och kör rally. Den som dödar flest katter vinner!!! :evil:

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Inlägg av Pepparkvarnen »

Katter skall man skjuta av på mitten med hagelbössa.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Gösta skrev:NU FÅR DOM VÄL FÖR FAN STOPPA DET DÄR JÄVLA SKITEN!

"När en pojke korsade banan"?? DER ÄR VÄL FÖR FAN INGEN JÄVLA BANA!!!! DET ÄR DÄR MÄNNISKOR BOR OCH GRABBENS / MÄNNISKORNAS VÄG DÄR DOM VALLAR SINA DJUR, GÅR TILL SKOLAN ELLER VAD NU VÄGEN ANVÄNDS TILL.

TYCKER DET ÄR SKANDAL ATT MAN INTE KAN GÖRA DETTA PÅ EN INHÄGNAD ELLER KÖRA DET I CENTRALA PARIS SÅ ATT FRANSOSERNA FÅR DÖDSFALLEN PÅ SIN GATA I STÄLLET.

JAG ÄR SOM NI SER HELIGT FÖRBANNAD PÅ ATT NÅGRA RIKA ANSVARSLÖSA IDIOTER SOM TROR ATT DOM KAN GÖRA SOM DOM VILL MÖRDAR OSKYLDIGA BARN. HOPPAS BYBORNA FICK TAG PÅ IDIOTEN OCH HÄNGDE HONOM I NÄRMASTE TRÄD. :down: :down: :down:
Gösta, självklart ska man bli arg när ett oskyldigt barn dödas. Men du har inte den blekaste vad du pratar om. Om du vill vara arg på Thierry Sabine får du vara det, men det hjälper inte så mycket, han dog själv i anslutning till rallyt för många år sen.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Gösta skrev:
LuckyStrike1 skrev:Äsch, ungfan får skylla sig själva. Det finns så många barn i världen ändå.

Ring närmaste katthotell, kvitera ut alla jävla katter dom har, bind dom (Eller spika fast i tassarna) vid vägen och kör rally. Den som dödar flest katter vinner!!! :evil:
Katter borde ge mer poäng än barn, då de rimligen borde vara svårare att träffa. Är de däremot fastspikade borde det inte ge några poäng, för då är det ju ingen utmaning.

Barn ger ju mer poäng än ungdomar som ger mer poäng än vuxna som ger mer poäng än pensionärer. Av samma orsak. Ju mer rörlig måltavla, desto mer poäng är den värd.

Rullstolsbundna ger bonuspoäng - man får både människa och fordon i en smäll.

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Cheever skrev:Men du har inte den blekaste vad du pratar om.
Det har Gösta mycket sällan. :D

Golfkillen

Inlägg av Golfkillen »

LuckyStrike1 skrev:
Gösta skrev:

Katter borde ge mer poäng än barn, då de rimligen borde vara svårare att träffa. Är de däremot fastspikade borde det inte ge några poäng, för då är det ju ingen utmaning.

Barn ger ju mer poäng än ungdomar som ger mer poäng än vuxna som ger mer poäng än pensionärer. Av samma orsak. Ju mer rörlig måltavla, desto mer poäng är den värd.

Rullstolsbundna ger bonuspoäng - man får både människa och fordon i en smäll.
Men mest ger väl ändå gammal tant med rullator. Hon är lite mer rörlig än en rullstolsbunden. Försök ta henne med dörren, det är bonus!
Gösta

Inlägg av Gösta »

Cheever skrev:

Gösta, självklart ska man bli arg när ett oskyldigt barn dödas. Men du har inte den blekaste vad du pratar om. Om du vill vara arg på Thierry Sabine får du vara det, men det hjälper inte så mycket, han dog själv i anslutning till rallyt för många år sen.
Jag tycker det är jävligt skönt att den jävla idioten som kom på detta vansinne själv dog. Nu är det bara att hoppas att några idioter till dör så att dom lär sig att man inte kör bil / mc fort på ställen där det vistas oskyldiga människor. Såg nyss på TV att det var någon idiot som bröt benet. Skönt att se, då slipper man den idioten. Nu kan man bara hoppas på några helikopterkrascher, några förare som kör ihjäl sig själva eller ännu bättre varandra så man slipper denna idiotiska avart av motortävlingar.

KÖR PÅ AVLYST BANA, INHÄNGNAT OMRÅDE, MINIMERA RISKERNA FÖR OSKYLDIGA.

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Han slipper konka vatten flera mil om dan i alla fall, men ännu bättre:
Han slapp bli lejonmat.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Cheever skrev:

Gick han över på ett obevakat övergångsställe och såg sig om åt båda hållen först?
Nähä?
Då var han inte helt oskyldig då?
Det kallas naturligt urval. De dummaste barnen stryker alltid med, både bland människor som djur.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Jari skrev:

Han slipper konka vatten flera mil om dan i alla fall, men ännu bättre:
Han slapp bli lejonmat.
Om du visste något om var lejon lever och hur man säkrar vattenförsörjningen i dessa områden så skulle du inte skriva det du skriver!! :down:

Gösta

Inlägg av Gösta »

Jari skrev:
Cheever skrev:

Gick han över på ett obevakat övergångsställe och såg sig om åt båda hållen först?
Nähä?
Det kallas naturligt urval. De dummaste barnen stryker alltid med, både bland människor som djur.
Är du seriös så är du osedvanligt korkad, är det ett skämt så är det smaklöst! Dina barn går på vägarna på värmdö, hur skulle du gilla om där kom idioter körande i 150 km / h??? :down:

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

JTarnstrom skrev:
För övrigt hoppas jag att arrangörerna kommer att få stå till svars inför FIA och att FIA antar samma förhållningssätt som man skulle ha gjort om två barn hade dödats i ett rally på europeisk mark. Det går helt enkelt inte att dra sträckningarna genom befolkad mark i dessa områden. Rallyts karaktär och publikens ovana gör detta alldeles för farligt.

Tärnström
Ja, jisses!
Om man under sträckningen kan hitta 10% väg överhuvudtaget så vill du motionera för att man inte skall köra där?
Arrangören har säkerligen upplyst byborna om att de tävlande kommer den och den dagen, så se upp då.

Hade jag och alla andra dessutom bara hållt med i allt som sägs, så vore det inte mycket till diskussioner alls här.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Gösta skrev:
Jari skrev:
Cheever skrev: Gösta, självklart ska man bli arg när ett oskyldigt barn dödas. Men du har inte den blekaste vad du pratar om. Om du vill vara arg på Thierry Sabine får du vara det, men det hjälper inte så mycket, han dog själv i anslutning till rallyt för många år sen.
Nähä?
Är du seriös så är du osedvanligt korkad, är det ett skämt så är det smaklöst! Dina barn går på vägarna på värmdö, hur skulle du gilla om där kom idioter körande i 150 km / h??? :down:
Jag har tillbringat många somrar utmed sträckningen av finska rallyt och vet att när rallyt går, då springer man inte på vägen.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Jag begriper inte varför du dels proklamerar att ansvaret för händelsen ligger på arrangören, men samtidigt försöker lasta mig för den?
Hur fan får du ihop det?

Vad min åsikt om om de som strök med är har du ingen aning om. Inte fan har jag sett dig kliva fram som moralpredikant när tittare i Sverige, Finland eller resten av WRC strukit med.

Ditt hyckleri når ständigt nya höjder. I samma andetag som du åtagit dig att med passion följa motorsport glömmer du en av de viktigaste elementen för vari en stor del av fascibnationen bottnar i. Att man utövar sporten med livet som ultimata insats.
Du kan försöka förtränga det bäst du vill, men när motorsport är helt ofarligt kommer den att också vara helt intressant.

I övrigt hänvisar jag till Hemingway, som uttryckt det där mycket bättre än vad jag mäktar med.
En rättelse bara:
Det förakt du visar för andra skribenter står du helt själv för.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Du glömmer bort att det inte var deltagare som omkom. Utövarna är nog väl medvetna om faran och jag har inget problem med sportens farlighet i övrigt.

Verkar inte som om du är medveten om din åsikt om de omkomna du redan har gett uttryck för.

Dessutom har jag inte på något sätt försökt göra dig till ansvarig för olyckan. Var/när/hur har jag gjort det?

Tärnström
Senast redigerad av JTarnstrom den fre feb 03, 2006 16:37, redigerad totalt 1 gång.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Gösta

Inlägg av Gösta »

Jari skrev:
JTarnstrom skrev:Får jag se dig gående över gatan, Jari, lovar jag att inte bara gasa på extra för att köra över dig, jag kommer att backa och se till att avsluta jobbet ordentligt. Du är ju för fan rubbad (vilket i och för sig inte är någon nyhet). Vare sig som skämt eller allvar är din kommentar oerhört smaklös.

För övrigt hoppas jag att arrangörerna kommer att få stå till svars inför FIA och att FIA antar samma förhållningssätt som man skulle ha gjort om två barn hade dödats i ett rally på europeisk mark. Det går helt enkelt inte att dra sträckningarna genom befolkad mark i dessa områden. Rallyts karaktär och publikens ovana gör detta alldeles för farligt.

Tärnström
Ja, jisses!
Om man under sträckningen kan hitta 10% väg överhuvudtaget så vill du motionera för att man inte skall köra där?
Arrangören har säkerligen upplyst byborna om att de tävlande kommer den och den dagen, så se upp då.

Hade jag och alla andra dessutom bara hållt med i allt som sägs, så vore det inte mycket till diskussioner alls här.
Upplyst byborna?? Borde man inte ha tillstånd från byborna? Ha samma säkerhetsarrangemang som man har i Europa??

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

JTarnstrom skrev:Du glömmer bort att det inte var deltagare som omkom. Utövarna är nog väl medvetna om faran och jag har inget problem med sportens farlighet i övrigt.

Verkar inte som om du är medveten om din åsikt om de omkomna du redan har gett uttryck för.

Dessutom har jag inte på något sätt försökt göra dig till ansvarig för olyckan. Var/när/hur har jag gjort det?

Tärnström
Publik har dätt utmed rallyvägarna sen rally uppfanns och det som hänt nu är enligt mig inte särskilt mer ömmande än när exempelvis ett av Sveriges stora rallylöften dog på samma sätt.

Apropå reglerna:
Du bryter uppenbart mot forumets regler med dina personliga påhopp.
Senast redigerad av Jari den sön jan 15, 2006 21:51, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Gösta skrev:
Jari skrev:
JTarnstrom skrev:Får jag se dig gående över gatan, Jari, lovar jag att inte bara gasa på extra för att köra över dig, jag kommer att backa och se till att avsluta jobbet ordentligt. Du är ju för fan rubbad (vilket i och för sig inte är någon nyhet). Vare sig som skämt eller allvar är din kommentar oerhört smaklös.

Tärnström
Ja, jisses!

Upplyst byborna?? Borde man inte ha tillstånd från byborna? Ha samma säkerhetsarrangemang som man har i Europa??
Jag tror att byborna gett sitt tillstånd och det går nog inte att bevaka 900 mil eller hur långt rallyt nu är på samma sätt som några enstaka mil väg som avlyses helt ett antal timmar innan evenemanget och som går att bevaka med hjälp av frivilliga under i stort sett hela dess sträckning.
Golfkillen

Inlägg av Golfkillen »

han hade ju kommit dit för att se rallyt, då borde de ju vara medvetna om att det faktiskt var ett rally där!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Golfkillen,

att publiken inte förstår hur farligt det är utgör i sig ett argument för att inte köra. Det går inte att lägga ansvaret för dödsfallen på barnen själva, det är helt orimligt. Det finns ju ytterligare faktorer som bidrar till att rallyt blir ännu farligare än ett vanligt rally. Dels har deltagarna en större frihet att välja var de vill åka, dels är publiken generellt mer ovan än den publik i europa som är van vid att följa rallyn. Lägg därtill att områdena är betydligt svårare att avlysa - en del sträckor skär ju rätt igenom bostadsområden där människor är vana, och kanske behöver röra sig emellan. Att nå fram med information är förmodligen också svårare på grund av flera orsaker: analfabetism, brist på media (tror inte att det är så många hyddor där DN dimper ned i brevlådan på morgonen). Oavsett vems fel det är skulle Dakar-rallyt strykas från kalendern om det hade körts i Europa. Det ska inte vara så att afrikanska liv är billigare än västerländska. Att döma av kommentarer från deltagare och arrangörer finns det insikt om dessa problem.

Tärnström

Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Jag vet inte om det går att försvara Dakar överhuvudtaget när det händer såna här saker. Det går åt folk varje år. Det är en sak om det går åt tävlanden, som det påpekats tidigare. Men när oskyldiga åskådare dör är det en annan sak. Incidenten med den första pojken hände utanför en by där det inte var hastighetsbegränsning. publiktillströmningen har blivit så massiv att det har blivit ett problem i sig. Det har det inte vart förut utan är ett problem som tillkommit de senaste åren.

Som Tärnström skriver vet arrangören ASO om problemen. Men det jag tror är ett av de större problemen är att man fallit för frestelsen att dra vissa sträckor mer tillgängligt för publik och det i sig skapar nya problem. På vissa sträckor skulle det behövas avspärrningar a WRC-rally. Men då är det inte Dakar...

FIA vet jag inte riktigt vad dom har med Dakar att göra?
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Även om tävlingen i sig inte är FIA-sanktionerad måste den väl ändå lyda under FIA:s regelverk. Gör inte alla biltävlingar det? Deltagarna kör väl med licenser från sina bilsportförbund vilka i sin tur är anslutna till FIA.

Tärnström

Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Mycket möjligt, jag har ingen aning faktist. Regelverket är helt eget men det kanske är så att det på något sätt är i samförstånd med FIA. Har lite svårt att tro att FIA har någon makt där bara. Men som sagt, det var inga påståenden utan en fråga.

För övrigt tycker jag som gillar Dakar som företeelse skarpt, att det är en riktig katastrof för rallyt. Det har förstört nöjet med alltihopa. Jag hoppas verkligen att ASO tänker till inför nästa år.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

JTarnstrom skrev:Även om tävlingen i sig inte är FIA-sanktionerad måste den väl ändå lyda under FIA:s regelverk. Gör inte alla biltävlingar det? Deltagarna kör väl med licenser från sina bilsportförbund vilka i sin tur är anslutna till FIA.

Tärnström
Jag tror inte alla biltävlingar lyder under FIA:s regleverk. FIA uppger inte själva något om Dakar även om det iofs kan bero på att tävlingen inte är FIA-sanktionerad.

MEn ta t.ex. USA: Champ Car, IRL, NASCAR ... tror ingen av dem lyder under FIA:s regleverk och FIA har nog noll att säga till om för de. Jag har för mig att situationen är densamma för t.ex. Dakarrallyt.

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Allt tyder på att tävlingen lyder under FIA:s reglementen. FIA, och även det franska bilsportförbundet, är listade som partners; ett par deltagare uteslöts pga att de inte hade korrekta licenser enligt FIA. Det specifika regelverket har säkert fått sitt godkännande på högre nivå, precis som jag antar att exempelvis SLC:s reglemente måste ha sitt godkännande från SBF. Om inte annat kan ju faktiskt FIA dra in licenserna för de tävlande. Så makt lär de nog ha.

Tärnström

Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Jo det stämmer, jag kollade just. Och jepp De Rooy fick ju inte köra pga en stolle på FIA som var på semester och inte kunde åka till kontoret. Helt rätt.

Var lite osäker på FIAs inflytande där.
L’Association Sportive du Paris Dakar, are organising, in conjunction
with A.S.O., the 28th Cross Country Marathon Rally Dakar, named for 2006: the ‘Lisboa-Dakar’, an international event to be held from 28 December 2005 to 15 January 2006, under the aegis of the Federation Internationale de l’Automobile, the Federation Francaise du Sport Automobile and the national federations
(ASNs) of the countries to be crossed: Portugal, Morocco,
Mauritania, Mali, Guinea and Senegal.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Cheever skrev: att det är en riktig katastrof för rallyt. Det har förstört nöjet med alltihopa. Jag hoppas verkligen att ASO tänker till inför nästa år.
Äntligen en halvvettig åsikt!

Det var säkert ännu större katastrof för den familj som blev av med sitt barn!

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Gösta - dags att rasa över den älg som kördes ihjäl i Bergslagsrallyt igår? ;)

Självklart är det inte bra att såväl människor ur publiken som djur körs ihjäl i biltävlingar. Det enklaste sättet är att förbjuda alla biltävling på allmän väg, inkl. Monacos GP och andra stadslopp och samtliga rallyn.

Eller genomföra sådana arrangemang även fortsättningsvis, och hela tiden se till att det för varje gång blir säkrare och säkrare och prioritera säkerhetsarbetet.

Men - så länge det körs biltävlingar på allmän väg, kommer det alltid att finnas en risk för att oskyldiga djur och människor dör som en följd av biltävlingar.

Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Gösta skrev:Äntligen en halvvettig åsikt!

Det var säkert ännu större katastrof för den familj som blev av med sitt barn!
Men Gösta lille, det är ganska självklart att det är en större katastrof för familjen. Bara för att jag sitter 500 mil bort och tycker att det är en katastrof för rallyt behöver inte det betyda att det är en mindre katastrof för familjerna som fått sina barn dödade. Det kan både du och jag räkna ut med en kritbit och en kroppsdel som du brukar säga att det är bland det värsta som kan hända en familj.
Golfkillen

Inlägg av Golfkillen »

JTarnstrom skrev:Golfkillen,

att publiken inte förstår hur farligt det är utgör i sig ett argument för att inte köra. Det går inte att lägga ansvaret för dödsfallen på barnen själva, det är helt orimligt. Det finns ju ytterligare faktorer som bidrar till att rallyt blir ännu farligare än ett vanligt rally. Dels har deltagarna en större frihet att välja var de vill åka, dels är publiken generellt mer ovan än den publik i europa som är van vid att följa rallyn. Lägg därtill att områdena är betydligt svårare att avlysa - en del sträckor skär ju rätt igenom bostadsområden där människor är vana, och kanske behöver röra sig emellan. Att nå fram med information är förmodligen också svårare på grund av flera orsaker: analfabetism, brist på media (tror inte att det är så många hyddor där DN dimper ned i brevlådan på morgonen). Oavsett vems fel det är skulle Dakar-rallyt strykas från kalendern om det hade körts i Europa. Det ska inte vara så att afrikanska liv är billigare än västerländska. Att döma av kommentarer från deltagare och arrangörer finns det insikt om dessa problem.

Tärnström
Nu skall sägas att jag är ytterst lite insatt i rally-världen. Dock undrar jag om det blir lika stort ramaskri här om någon på svenska rallyt får sätta livet till?

De borde väl ha nåt fram med informationen för att pojken var där och tittade på rallyt?
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Golfkillen skrev: Nu skall sägas att jag är ytterst lite insatt i rally-världen. Dock undrar jag om det blir lika stort ramaskri här om någon på svenska rallyt får sätta livet till?

De borde väl ha nåt fram med informationen för att pojken var där och tittade på rallyt?
Det går inte att jämföra ett WRC-rally i Värmland med ett Dakar. Förutsättningarna är helt olika. Nått fram med informationen hade dom säkert. Men det är inte samma sak som att det var säkert där han stod och tittade på. Jag vet inte exakt hur olyckan gick till men jag kan lova dig att den inte skulle ha hänt på svenska. En avlyst sträcka på ett fåtal mil mot en icke avlyst sträcka som trafikeras konstant hela dagen. Dakar bygger på att köras på allmän 'väg'.
Golfkillen

Inlägg av Golfkillen »

Cheever skrev:
Golfkillen skrev: Nu skall sägas att jag är ytterst lite insatt i rally-världen. Dock undrar jag om det blir lika stort ramaskri här om någon på svenska rallyt får sätta livet till?

Det går inte att jämföra ett WRC-rally i Värmland med ett Dakar. Förutsättningarna är helt olika. Nått fram med informationen hade dom säkert. Men det är inte samma sak som att det var säkert där han stod och tittade på. Jag vet inte exakt hur olyckan gick till men jag kan lova dig att den inte skulle ha hänt på svenska. En avlyst sträcka på ett fåtal mil mot en icke avlyst sträcka som trafikeras konstant hela dagen. Dakar bygger på att köras på allmän 'väg'.
Okej, som sagt, jag vet väldigt lite om rally-världen. Jag trodde att Dakar var ordentligt avspärrat när man körde genom byar!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Ponera att ett barn hade fått sätta livet till i det svenska VM-rallyt - det hade blivit ett jävla liv! Hade olyckan i efterhand setts om oundviklig, trots de bästa säkerhetsföreskrifter, hade kanske saken ebbat ut, men hade det skett på grund av bristande säkerhet, då hade det varit god natt för rallysporten i det här landet. Att människor dör under biltävlingar är inget nytt, men när man beger sig in i områden där förståelsen för företeelsen är betydligt mindre än på hemmaplan, så för det med sig ett extra ansvar. När dessutom tävlingsformen är som den är verkar det på mig synnerligen naivt att dra stäckningar genom bebyggda områden. Dakar-rallyt kan alldeles säkert genomföras på ett säkert sätt i framtiden, men kanske måste man undvika de bebyggda områdena. Farliga avsnitt måste göras om till transportsträckor, med minimiavstånd mellan bilarna och sänkta hastigheter. På de långa ökensträckorna tror jag inte att det är något problem med att upprätthålla säkerheten med hjälp av helikopter. Bäst vore om samtliga ekipage, deltagare och helikoptrar, var försedda med ett varningssystem. Med hjälp av GPS skulle systemet kunna se till att samtliga ekipage i närheten varnas.

Tärnström

Gösta

Inlägg av Gösta »

Klart som fan att det skall köras rally! (fast jag själv inte har en susning om vari tjusningen består att tävla mot en klocka) MEN INTE PÅ ALLMÄN VÄG!

En avlyst /avstängt väg är inte att betrakta som allmän väg!

Nästa gång du är i Monaco i samband med F1 GP så ser jag gärna att du ställer dig på en ruta bredvid grabbarna grus på gridden och varvar upp din BMW spis! Mario Thiesen kommer vilja skriva sponsorkontrakt med dig genast! Det är ju "allmän väg" kan du försöka övertyga funktionärerna om. Jag är som du ser redan övertygad. :D :D :D

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Varningssystem mot vad?

GPS används ju idag i Dakar - bland annat för att varna MC-åkare om att bilar är på väg ikapp och förbi. Samtliga fordon är också utrustade emd varningssytem där man direkt kan varna tävlingsledningen och tävlingsledningen kan också följa samtliga fordon och se var de är via GPS oh ta kontakt med någon om de misstänker fel/olycka/annat.