Raikkonen elected 'driver of the year'

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Mr T

Raikkonen elected 'driver of the year'

Inlägg av Mr T »

:up:

F1 Racing magazine has revealed the winners of the 2005 Man of the Year Awards, an awards list which honours the F1 teams and drivers. This year more than 43,000 people voted for their favourites to win in the 14 categories, the highest number of votes ever. Team McLaren Mercedes won six awards in total, more than any other team.

Kimi won two awards, including 'The Drive of the Year' for his performance in Monaco. F1 Racing said: “No drive in 2005 better combined steely strategic nous and outrageous talent than Kimi's victory in Monaco.”

Kimi also won the 'Driver of the Year Award' to which Kimi commented: “It's always nice to be appreciated, so I want to say thank you to the readers of F1 Racing for voting for me. It goes without saying that driver of the year is a great award for any driver to win.”

Juan Pablo won the award for the 'Overtaking Manoeuvre of the Year' for his pass around Renault's Fernando Alonso at Silverstone for the British Grand Prix. F1 described it as “Nerveless and Gritty” and went on to say that “Juan Pablo comes second to no one when two drivers come eyeball to eyeball.”

The MP4-20 won 'Car of the Year' with 41.3% of the votes. Ron Dennis said: “I have little to do with how our cars are designed and prepared, so this is very much a team award. The guy's efforts have been fantastic all year and I'm very proud to accept this award of their behalf.”

F1 called the car “an all time great.”

Pedro de la Rosa, one of the team’s test drivers, won the Friday Driver of the Year. F1 said he “drove out of his skin in 2005, in testing and when he got the chance to race.”
Say no more...
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Och Alonso blev framröstad som "Man of the Year". Alonso blev också framröstad till "Personality of the Year".
Formula One fans have voted Renault's World Champion Fernando Alonso their man of the year and McLaren's Kimi Raikkonen driver of the year in an online poll conducted by F1 Racing magazine.

The magazine, with a worldwide readership of three million for its various editions, had 43,612 people responding.

Spaniard Alonso, who was also named personality of the year, took 32.3 percent of the vote with his Finnish rival on 31.5. The positions were reversed for driver of the year with Raikkonen polling 1,832 more votes.

Both drivers won seven races each in the longest season in Formula One history, with 24-year-old Alonso crowned the youngest champion.

Ferrari and seven-times World Champion Michael Schumacher failed to win any of the 14 categories.

Williams, who split with engine partner BMW at the end of a disappointing season, ranked ninth and behind struggling Minardi in the car of the year category and were last in the vote for most improved team with just 0.9 percent.

Toyota, who went from eighth in 2004 to fourth this year, were the most improved team.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Vem blev "Loser of the year", "Alfred E Neuman of the year" eller "Engine wrecker of the year"?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Kul för Kimi. Han värderar säkert detta högre än en riktig WDC-titel!

Vissa griper tydligen efter minsta halmstrå!

Hur gick det med titlarna "Most races in top team/car without winning a title" och "Wost loser ever"? Det var väl Kimi även på dem?

Nästa år måste F1 Racing se till att folk inte röstar dubbelt, men det räcker nog att dubbelkolla de finska rösterna... ;)
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
Mr T

Inlägg av Mr T »

EnzoF1 skrev:Kul för Kimi. Han värderar säkert detta högre än en riktig WDC-titel!

Hur gick det med titlarna "Most races in top team/car without winning a title" och "Wost loser ever"? Det var väl Kimi även på dem?

Nästa år måste F1 Racing se till att folk inte röstar dubbelt, men det räcker nog att dubbelkolla de finska rösterna... ;)
Say no more...
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Mr T skrev:
Bra sagt :up:
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Mr T

Inlägg av Mr T »

EnzoF1 skrev:Kul för Kimi. Han värderar säkert detta högre än en riktig WDC-titel!

Ähh... va faan måste skriva om det...det försvann i cyberrymden...

Jo alltså... Kimi värdera säkert inte utmärkelsen högre än en titel. Men han uppskattar säkert att F1 fans världen över visar sitt stöd och uppskattning för den fantastiska insats han gjort under året.

Jag tror för övrigt inte att du hittar så många finska röster i en brittisk online röstning...

Var inte så bitter bara för att MS inte fick en enda utmärkelse. Det är bara att kosntaterat att han har gjort sitt, han kan inte matcha dagens toppförare helt enkelt. Om det sedan beror på ålder, motivation eller att han helt enkelt inte räcker till längre låter jag vara osagt. Du kan ju alltid hoppas på att Massa gör en bättre insats nästa år, men han kommer väl inte att få samma resurser som MS så det blir väl svårt. :spec:
Say no more...
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Men de verkar ha gillat Alonso ännu bättre ...

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Jag gillade det Enzo skrev.

Jag gillar också F1 Racing, men det är i mångt och mycket en brittisk tidning och McLaren går före Renault så att säga. Självklart är årets förare Fernando Alonso och det fattar nog Kimi med.

Att fansen inte fattar det är en helt annan historia.
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Mr T skrev:Men han uppskattar säkert att F1 fans världen över visar sitt stöd och uppskattning för den fantastiska insats han gjort under året.
Vad är det för fantastisk insats Kimi har gjort under 2005 egentligen?
Ferrari.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Eau Rouge skrev:Vad är det för fantastisk insats Kimi har gjort under 2005 egentligen?
Missat mästerskapstiteln, bästa bilen till trots.

Äntligen!
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Eau Rouge skrev: Vad är det för fantastisk insats Kimi har gjort under 2005 egentligen?
Han vann många lopp. Det brukar uppskattas av en del fans. Speciellt sättet han vann på Suzuka lär ha uppskattats av vissa som följde F1 i år.
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Han vann många lopp ja, men inte titeln trots den bästa bilen.
Jag vet inte om enstaka segrar under en säsong uppskattas så vansinnigt mycket. När Schumi vann många lopp 1997-1998, så kan jag inte påminna mig om att det uppskattades speciellt mycket.
Ferrari.
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Det är väl självklart att Schumachers segrar inte uppskattades av någon.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Mr T skrev:

MrT summerar sina åsikter på ett bra sätt! :up:
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Ricky

Inlägg av Ricky »

Sami skrev:Det är väl självklart att Schumachers segrar inte uppskattades av någon.
Jasså???
"I always said that to become champion when Michael is still on track gives it more value"
"It has for us been pleasure for us to race with him."
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Sami skrev:Det är väl självklart att Schumachers segrar inte uppskattades av någon.
Även om det är märkligt så kan jag på nåt sätt acceptera att folk inte uppskattar Schumachers prestationer, men det är obegripligt hur folk kan hylla Kimis obefintliga prestationer. Dvs, en kille är sjufaldig världsmästare och vissa låter sig inte imponeras. Däremot imponeras de av en kille som inte presterar nånting.

Nånting är inte rätt kopplat hos vissa... :)

Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Jag uppskattade Schumachers körning i kina. Den var fantastisk!
Geer

Inlägg av Geer »

EnzoF1 skrev:
Även om det är märkligt så kan jag på nåt sätt acceptera att folk inte uppskattar Schumachers prestationer, men det är obegripligt hur folk kan hylla Kimis obefintliga prestationer. Dvs, en kille är sjufaldig världsmästare och vissa låter sig inte imponeras. Däremot imponeras de av en kille som inte presterar nånting.

Det konstigaste är att dessa vissa består av majoriteten av media och todt med fler i branchen som hyllat Kimis insatser under året.
Senast var när omröstningen var klar. Alonso vann i flera kategorier men flertalet av rubriksättarna skrev "KIMI...."

Det är bara att hålla med Enzo: ...inte rätt kopplat hos vissa. :D :D :D
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Alonso och Kimi vann lika många lopp.

Alonso tog mer pallplatser och mer poäng.

Alonso vann VM.

Alonso blev framröstad till årets man.

Kimi körde den bil som ansågs vara årets bästa.

Klart som fan att Alonso är strået vassare - minst.

PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Kan ju va värt att nämna att det var i stort sett samma personer som röstade fram McLaren-bilen till bästa bil som röstade fram Kimi till bästa förare.

Enligt VM-tabellen så var Alonso bästa förare och Renault bästa bilen, men det kan man ju ha överseende med eftersom McLaren-bilen var så mycket snabbare under flera lopp då Renaulten inte behövde vara särskilt snabb (för att komma 3:a).
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Geer skrev:
EnzoF1 skrev:

Det konstigaste är att dessa vissa består av majoriteten av media och todt med fler i branchen som hyllat Kimis insatser under året.
Senast var när omröstningen var klar. Alonso vann i flera kategorier men flertalet av rubriksättarna skrev "KIMI...."

Kan du visa mig var Todt sagt att han inte uppskattar Schumis sju titlar? PS, Koppla rätt innan du svarar!

Geer

Inlägg av Geer »

EnzoF1 skrev:
Geer skrev:
EnzoF1 skrev: Även om det är märkligt så kan jag på nåt sätt acceptera att folk inte uppskattar Schumachers prestationer, men det är obegripligt hur folk kan hylla Kimis obefintliga prestationer. Dvs, en kille är sjufaldig världsmästare och vissa låter sig inte imponeras. Däremot imponeras de av en kille som inte presterar nånting.

Kan du visa mig var Todt sagt att han inte uppskattar Schumis sju titlar? PS, Koppla rätt innan du svarar!
Ops! Jag trodde det framgick med all önskvärd tydlighet att mitt inlägg handlade om Kimi och Enzos skrivning om att han inte presterat något.

Todt har berömt Kimis körning i flera uttalande och att säga att han inte presterar någonting tycker jag är en överdrift.

Var har jag skrivet att inte Todt skulle uppskatta Schumacher :read: ????
Schumi är i en klass för sig när det gäller antalet segrar. Men det betyder inte automatiskt att Kimi inte presterat något. 2005 tycker jag att Alonso kung.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Geer skrev:
EnzoF1 skrev:
Geer skrev: Det konstigaste är att dessa vissa består av majoriteten av media och todt med fler i branchen som hyllat Kimis insatser under året.

Ops! Jag trodde det framgick med all önskvärd tydlighet att mitt inlägg handlade om Kimi och Enzos skrivning om att han inte presterat något.

Todt har berömt Kimis körning i flera uttalande och att säga att han inte presterar någonting tycker jag är en överdrift.

Var har jag skrivet att inte Todt skulle uppskatta Schumacher :read: ????
Schumi är i en klass för sig när det gäller antalet segrar. Men det betyder inte automatiskt att Kimi inte presterat något. 2005 tycker jag att Alonso kung.
Jag tolkade tydligen "vissa" på ett annat sätt än du menade, ber om ursäkt i så fall. Vad jag menade var att vissa (och då främst skribenter här) tydligen anser att Kimis samlade prestationer är mer värda än skummis, vilket ju helt enkelt bara är skrattretade.

Geer

Inlägg av Geer »

EnzoF1 skrev:
Jag tolkade tydligen "vissa" på ett annat sätt än du menade, ber om ursäkt i så fall. Vad jag menade var att vissa (och då främst skribenter här) tydligen anser att Kimis samlade prestationer är mer värda än skummis, vilket ju helt enkelt bara är skrattretade.
Omröstningen handlade om 2005 års mästerskap. Svårt att jämföra Schumachers och KIMI:s prestationer 2005 när det skiljer så pass mycket på bilarna. Personligen tycker jag att KIMI hade en jämnare hög nivå en Schumacher som var lite upp och ner. Därmed inte sagt att Schumi är sämre förare men det är självklart svårt att ge allt när man har en bil som inte hänger med. Det är min personliga tolkning.
Hellstone

Inlägg av Hellstone »

Håller inte med. Snabbaste bilen ja, bästa bilen nej. Bästa bilen handlar både om snabbhet och tillförlitlighet. Följdaktligen hade Renault bästa bilen, vilket också teammästerkapstabellen visar :)
Razor skrev:
Eau Rouge skrev:Vad är det för fantastisk insats Kimi har gjort under 2005 egentligen?
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Var det verkligen McLarens tillförlitlighet som spökade för Kimi?
Ferrari.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Hellstone skrev:Håller inte med. Snabbaste bilen ja, bästa bilen nej. Bästa bilen handlar både om snabbhet och tillförlitlighet. Följdaktligen hade Renault bästa bilen, vilket också teammästerkapstabellen visar :)
Razor skrev:
Nu är det som sagt inte McLarens fel att Kimi klantat sig flera gånger...

Men jag håller med, eftersom Kimi aldrig blivit världsmästare så är han heller inte bäste förare.

Med en bättre förare hade McLaren tagit båda titlarna i år, men ingen är gladare än jag att så inte skedde. Jag älskar när mina spådomar slår in!

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

EnzoF1 skrev:

Dåtid och nutid är skilda saker, vet du väl?
Jag imponerades av Schumis krossseger på Indy.
Var han inte över 60 varv före världsmästaren i år?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:
EnzoF1 skrev:

Dåtid och nutid är skilda saker, vet du väl?
Jag imponerades av Schumis krossseger på Indy.
Var han inte över 60 varv före världsmästaren i år?
OK, Alonso är nutid och Schumi dåtid. Men det finns såna som aldrig haft sin tid heller...

Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Otid?
Användarens profilbild
Strikt

Inlägg av Strikt »

EnzoF1 skrev:

Jo nånting är fel, om man gör en jämförelse mellan en kille som gjort det omöjliga, dvs. vunnit VM-titeln SJU gånger, eller en kille som är bra och tagit många segrar men inte vunnit någon titel, tänk till gott folk, den son som tagit sju VM är historisk och en legend, det är sådant man ska imponeras av annars är det något som inte står rätt till.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Hellstone skrev:Håller inte med. Snabbaste bilen ja, bästa bilen nej. Bästa bilen handlar både om snabbhet och tillförlitlighet. Följdaktligen hade Renault bästa bilen, vilket också teammästerkapstabellen visar :)
Razor skrev:
Ytterligare ett vettigt inlägg...
Helstone, tror du att du kan se när jag vinker över vattnet härifrån?
Bor numera vid samma insjö nämligen...
Användarens profilbild
Mr T

Inlägg av Mr T »

Eau Rouge skrev:Var det verkligen McLarens tillförlitlighet som spökade för Kimi?
Ja.
Say no more...
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Mr T skrev:
Eau Rouge skrev:Var det verkligen McLarens tillförlitlighet som spökade för Kimi?
Ja.
Humor :lol:

Äntligen!
Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

Denna evinnerliga debatt om ett par F1-piloters kvaliteter är för mig väldigt förbryllande. Hurså, kanske frågas...

Tja, alla måste ju vara ganska överens om att Schumi har presterat mest i GP-historien. Han har fler vinster och titlar än någon, någonsin, och förmodligen kommer hans olika rekord vara oslagbara.

Visst, han har haft lyckan att vara en av de snabbaste förarna samtidigt som han varit hos det bästa teamet med de snabbaste däcken.

Mycket talar för att Ferrari inte varit där de är idag utan Schumis input, men vad är det som säger att inte någon annan hade kunnat gjort ett liknande jobb?

Men nu råkade det vara så att det var just Schumi som tillsammans med teamet har producerat nästan alla dessa titlar ( nej,jag har inte glömt att han blev mästare med Benetton... ).

Så äras den som äras bör. Schumi är en av de största (även om jag själv tycker att han ofta beter sig som en buffel, men det är min personliga åsikt...)

Sen har vi ju Kimi. Förmodligen en av de snabbaste chaufförerna de senaste decennierna. Dock har han en förmåga att bryta lite för ofta, en kombination av otillförlitligt material OCH lite för optimistiskt gasande.

Om McLaren kan hålla Kimi i lite kortare koppel lite då och då, så blir han världsmästare, inget snack om den saken.

Den som säger att Kimi inte har presterat något är bara löjeväckande...

Och så har vi Alonso, världsmästare, han spöade både Kimi och [Schumacher] i år, `nuff said...

Men resten av fältet då?

Om t.ex. Kimi är en sopa och Schumi enbart har tur, vad säger det om resten som blir ifrånåkta av dessa nollor? De borde väl vara fullkomligt hopplösa som förare då, eller...?

Alla här verkar ju vara överens om att F1 är motorsportens kungaklass, men jag kan tycka att det är väl inte så mycket att yvas över att man vinner en serie där det bara handlar om två, kanske tre lite halvdana racerförare...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Thaijoni

Inlägg av Thaijoni »

Kunde inte sagt det bättre själv... Äntligen ett inlägg värt att läsa!!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Thaijoni skrev:Kunde inte sagt det bättre själv... Äntligen ett inlägg värt att läsa!!
Får man fråga varför du inte skriver såna själv?
Thaijoni

Inlägg av Thaijoni »

Det kommer när säsongen drar igång...
Abigail

Inlägg av Abigail »

Kul för Kimi :up: