CVC

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
AndersF1

CVC

Inlägg av AndersF1 »

Vilka ligger bakom CVC?

Är det Jari och kanske därför han varit så tyst på sistone?

Eller är det nån annan som fått en rejäl skatteåterbetalning?
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Samma företag som ligger bakom Dorna, det bolag som har drivit MotoGP de senaste åren. Implikationerna av köpet är svåra att bedöma i nuläget. Själv tror jag att det mest handlar om att låsa upp bindningen till bankerna och säkra upp de andelar de sitter på. Tänk om de hade sålt sina andelar till biltillverkarna! Nu slipper Bernie agera med bankerna hängande över axeln. Jag är inte så säker på att detta betyder något i kampen med biltillverkarna i övrigt. CVC och Bernie har fortfarande inte mer stall med sig än de som har undertecknat Concorde-avtalet.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

Efter denna om fördelning av ägarskapet så har Bernie skaffat sig kontrollen över både F1 och MotoGP. Bambino, FOM och Bernie själv är nu majoritetsägare i CVC. Jag tycker det ser ut som om Bernie gjort bort GPWC som nu har fått en starkare motpart att kriga mot.
/Jan
Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

Utöver detta så kan nu Bernie förhandla med banor, TV med både MotoGP och F1 på förhandlingsbordet. Det underlättar förmodligen att planera kalendrar och erbjuda kanalerna motorsport nästan varje helg. Om nu även Valentino Rossi skulle få för sig att byta till F1 så ger det stor publicitet till båe F1 och MotoGP. Bernie vinner igen.
/Jan
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jag tror inte att Bernie kommer att ha nånting att göra med MotoGP. Det bolag som han är VD i är Alpha Prema. MotoGP:s affärer sköts av Dorna, ett annat bolag med CVC som huvudägare.

Tärnström

Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

Tekniskt är det korrekt att det nya bolaget Alfa Prema är ägare av F1s kommersiella rättigheter. Men i praktiken kommer förmodligen dessa bolag att agera samfällt när det gäller maximering av nyttan. Sedan är förmodligen ingenting statiskt, detta är nog bara början på en omstrukturering av kontrollen i motorunderhållningsbranchen där säker Alfa Prema och Dorna försvinner på sikt.
/Jan
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Tja, det är väl en långtgående slutsats. Det är två olika bolag med helt olika intressesfärer. Dorna har ju en egen VD. Det är heller inte säkert att vare sig EU eller FIA och FIM godkänner ett sådant upplägg. Jag skulle misstänka att banägare och andra skulle ha en hel del åsikter om det.

Tärnström

Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

Dorna har en egen VD, men jag skulle gissa att dessa bolags styrelser har mer än en gemensam medlem. Och det är där riktlinjerna för verksamheten dras upp.
/Jan
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Som sagt, EU ska godkänna affären först och jag är säker på att CVC:s ägande av Dorna spelar in i den bedömningen. Det är handlar ju om antitrust lagar och annat eftersom det förändrar marknaden radikalt för banägare, mediabolag och andra aktörer. Sedan vet jag inte vad aktiebolagslagarna säger.

Har svårt att se att CVC och Bernie kommer att lägga sig i verksamheten genom att dribbla på styrelsenivå. Det blir ett väldigt konstigt sätt att jobba. Stackaren som är VD på Dorna lär ju bli ordentligt bakbunden. Om Dorna och Alpha Prema börjar utväxla information mellan varandra, rörande anbud strategier och annat, från marknadens aktörer skulle åtminstone jag tolka det som kartellbildning.

Tärnström

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Nu har väl Bernie inte något aktieägande, eller ett obetydligt, i det nya bolaget? CVC har ju köpt Bernie 25% och Bayerisches 50% ägande, så Bernie är blir väl en anställd VD i det nybildade bolaget som kontrollerar F1 nu.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Ändrat: Var lite för snabb på avtryckaren. Men Bernie har aktier i det nya bolaget. Antagligen för att BAmbino, som ju äger andra bolag, inte skulle vara involverat i Alpha Prema.

Tärnström

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Tydligen är det just genom Bambino som han har köpt aktier i Alpha Prema.

Tärnström

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Var har du hittat den infon? Jag har letat på nätet, men inte kunnat hitta något som mer eller mindre bekräftar om och hur mycket han äger i det nya bolaget.

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Min gode, Lucky! Var letar du någonstans? Det står ju överallt. Sök på Google News. Dessutom ryktas det, enligt GrandPrix.com att Bernie till och med har ökat sin andel jämfört med tidigare.

CVC Acquires Controlling Interest in the Formula One Group

CVC Capital Partners, Bayerische Landesbank and Bambino Holdings are pleased to announce that a new company, Alpha Prema has reached agreement to acquire Bayerische Landesbank's and the S. Ecclestone trust's ("Bambino") interests in Formula One Group.

The shareholders of Alpha Prema will be CVC Capital Partners ("CVC"), Bambino (through a reinvestment), Mr Bernie Ecclestone and the Formula One management team. CVC will have a majority stake in Alpha Prema and a controlling interest in the Formula One Group. Bernie Ecclestone will remain as Chief Executive of the Formula One Group and Dr Gerhard Gribkowsky (currently Chairman of SLEC Holdings), Donald Mackenzie (CVC) and a Bambino representative will join the Board of Alpha Prema.

Tärnström

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag letar på de 115 porrsajter jag frekventerar och det stod inte ett ord om det på någon av dem .... jättemärkligt ...

Nåväl, jag måstew ha glömt sätta i linserna när jag letade eller något.

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Menar du att du porrsurfar utan att linserna är i? Vad är poängen?

Tärnström

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag vet inte ... kanske skulle bara teorin om att det inte är viktigt att se allt, utan att fantasin är starkare testas.

Den teorin kan nu förkastas, precis som teorin om att det går att ha roligt utan alkohol.

Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Eller också frekventerade du gratissajter av en något sämre kvalitet och ville helt enkelt inte se allt?
Ibland kan fantasin vara betydligt bättre än verkligheten...
Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

Kort och gott så har Bernies inflytande ökat samt att de finansiella musklerna ökat i och med att CVC finns i ryggen. Bernie leker med GPWC som kommer att göra det möjligt för FIA och EU att godkänna affären. GPWC är ett hot mot FIAs inflytande över sporten och EU kommer att göra precis som FIA säger och hänvisa att GPWC finns som en stark motpart och konkurrent till FIA och Alfa Prema. Det är faktiskt en riktigt briljant lösning på Bernies problem med GPWC och kontrollen över F1.
/Jan
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Bernies makt har i praktiken ökat i och med att bilitllverkarna inte längre har några tyska banker att uppvakta.

Tärnström