Spa eller Hockenheim?
-
Spa eller Hockenheim?
Har bestämmt mig för att åka och kolla på F1 nästa säsong och står och väljer mellan Spa och Hockenheim!
Några som varit på bägge av banorna eller någon av dom så skulle jag vara tacksam om kommentarer!
Vill ha ALLA fakta vad som var bra och dåligt, bästa bana, vilken man ser bäst på, var man kommer närmast, trevligast osv!
Tacksam för svar!
Några som varit på bägge av banorna eller någon av dom så skulle jag vara tacksam om kommentarer!
Vill ha ALLA fakta vad som var bra och dåligt, bästa bana, vilken man ser bäst på, var man kommer närmast, trevligast osv!
Tacksam för svar!
-
-
Jag var på Spa 2000, köpte Silverbiljetter till Pohounkurvan med storbildskärm. Min bästa F1-upplevelse hittills, särskilt när Häkkinen förnedrade Schumacher (omkörningen när de samtidigt varvar Zonta). Det tyska MC-gänget vi hade några rader bakom oss var dock inte lika imponerade av Häkkinens omkörning.
En stor skillnad till skillnad från Nurburgring som jag besökte 2001, var att man kan promenera omkring längs banan, dom river först en del av biljetten, sen när du kommer till "din" läktare river dom en annan del av biljetten. På Nurburgring fick vi bara tillgång till "vår" läktare. (Vet iofs inte hur det är på Hockenheim...)
Saker man kan skåda när man promenerar längs banan är:
- En deckad finländare liggandes i fosterställning, insvept i sin finländska flagga, med en halvtom Jack Daniels i handen... 2 timmar INNAN racet börjar.
- Ingången till Eau Rouge som är brant!!! Man ser ingenting av hur banan sträcker sig bortanför krönet... och här blåser dom förbi i 200 km/h.
- En hel del tifosis, dom är (tyvärr) i majoritet på i stort sett alla banor, förutom Barcelona möjligtvis.
Men mitt tips är helt klart Spa, en bana som har allt... Men glöm inte ta med dig regnställ
/Beaner
En stor skillnad till skillnad från Nurburgring som jag besökte 2001, var att man kan promenera omkring längs banan, dom river först en del av biljetten, sen när du kommer till "din" läktare river dom en annan del av biljetten. På Nurburgring fick vi bara tillgång till "vår" läktare. (Vet iofs inte hur det är på Hockenheim...)
- En deckad finländare liggandes i fosterställning, insvept i sin finländska flagga, med en halvtom Jack Daniels i handen... 2 timmar INNAN racet börjar.
- Ingången till Eau Rouge som är brant!!! Man ser ingenting av hur banan sträcker sig bortanför krönet... och här blåser dom förbi i 200 km/h.
- En hel del tifosis, dom är (tyvärr) i majoritet på i stort sett alla banor, förutom Barcelona möjligtvis.
Men mitt tips är helt klart Spa, en bana som har allt... Men glöm inte ta med dig regnställ
/Beaner
Second place = First loser
-
Spa är en helt underbar bana! Var på plats 2001, och njöt varenda sekund! På plats så har man möjlighet att verkligen se hur brant Eau Rouge är. Den är grym!!! Köpte en Gold-biljett till tävlingen, och satt rakt framför Ferraris depå. Bättre utsikt får man leta efter
Ett tips, om du ska dit, är att ta dig tid och gå runt längs banan.
Ett stort minus är dock de förbannade funktionärerna som har hand om parkeringarna! Vägrar prata engelska, noll procent social kompetens och allmänt typiga och helt ointresserade att ens försöka hjälpa till!
Men annars ett toppen arrangemang. Packa med regnställ och fleece-tröja.
Ett tips, om du ska dit, är att ta dig tid och gå runt längs banan.
Ett stort minus är dock de förbannade funktionärerna som har hand om parkeringarna! Vägrar prata engelska, noll procent social kompetens och allmänt typiga och helt ointresserade att ens försöka hjälpa till!
Men annars ett toppen arrangemang. Packa med regnställ och fleece-tröja.
-
Det påminner om när jag var på A1-Ring -02 och en tysk s k supporter somnade 10 minuter före start och vaknar när publiken busvisslar och buar vid den omtalade målgångenBeaner skrev:Saker man kan skåda när man promenerar längs banan är:
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
- Varnad
Men i det här fallet kanske finnen gick upp lagom till rejsetRazor skrev:Det påminner om när jag var på A1-Ring -02 och en tysk s k supporter somnade 10 minuter före start och vaknar när publiken busvisslar och buar vid den omtalade målgångenBeaner skrev:Saker man kan skåda när man promenerar längs banan är:
(Inte för att jag riktigt tror det, men...)
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
Väljer du mellan dessa banor så är det Spa.
Varför kan du läsa på nätet.
Åk gärna på en resa om året och jämnför, F1-fansen är live helt otroliga.
Det viktiga är din stol, det avgör om helgen blir bra.
Sköt om dej
Minna
Varför kan du läsa på nätet.
Åk gärna på en resa om året och jämnför, F1-fansen är live helt otroliga.
Det viktiga är din stol, det avgör om helgen blir bra.
Sköt om dej
Minna
Michael Schumacher should have retired as an F1 world champion."Raikkonen is now the fastest driver in the world,"
-
Såg du historiens läckraste omkörning direkt eller på skärmen.Beaner skrev:Jag var på Spa 2000, köpte Silverbiljetter till Pohounkurvan med storbildskärm. Min bästa F1-upplevelse hittills, särskilt när Häkkinen förnedrade Schumacher (omkörningen när de samtidigt varvar Zonta). Det tyska MC-gänget vi hade några rader bakom oss var dock inte lika imponerade av Häkkinens omkörning.
/Beaner
Michael Schumacher should have retired as an F1 world champion."Raikkonen is now the fastest driver in the world,"
-
-
Endast på skärmen, men det var stort nog Loppet var en riktig nagelbitare. Loppet startade efter pacecar pga regnet som öste ner under förmiddagen. Häkkinen öppnade upp en lucka, men snurrade ett par varv in i loppet efter att ha gått för långt upp på en blöt curb. Men sen påbörjade Mika en upphämtning som heter duga... och med bara fyra varv kvar så gör han den berömda omkörningen. För er som inte riktigt minns kolla in denna länken. Även som Ferrarifan måste man väl ändå vara ganska imponerad?minna skrev:Såg du historiens läckraste omkörning direkt eller på skärmen.Beaner skrev:Jag var på Spa 2000, köpte Silverbiljetter till Pohounkurvan med storbildskärm. Min bästa F1-upplevelse hittills, särskilt när Häkkinen förnedrade Schumacher (omkörningen när de samtidigt varvar Zonta). Det tyska MC-gänget vi hade några rader bakom oss var dock inte lika imponerade av Häkkinens omkörning.
/Beaner
/Beaner
Second place = First loser
-
Nej, faktiskt inte... visst ser det häftigt ut med tre bilar i bredd, men som omkörning betraktat så känns den inte speciellt märkvärdig; däremot så var den överraskande i o m Zontas närvaro.Beaner skrev:Även som Ferrarifan måste man väl ändå vara ganska imponerad?
Jag menar, hur svårt är det att köra om en bil som är 1 - 1½ sekund långsammare per varv?
En omkörning som jag verkligen gillade var Montoyas omkörning av Schumacher på Nürburgring -03.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
- Utvisad
-
-
-
-
- Varnad
-
- Varnad
Allvarligt talat...Razor skrev:Nej, faktiskt inte... visst ser det häftigt ut med tre bilar i bredd, men som omkörning betraktat så känns den inte speciellt märkvärdig; däremot så var den överraskande i o m Zontas närvaro.Beaner skrev:Även som Ferrarifan måste man väl ändå vara ganska imponerad?
Jag menar, hur svårt är det att köra om en bil som är 1 - 1½ sekund långsammare per varv?
En omkörning som jag verkligen gillade var Montoyas omkörning av Schumacher på Nürburgring -03.
Varför denna förnekelse?
Trodde du var en större människa än så...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Varnad
-
- Varnad
-
Jag har varit på Hockenheimring 2 gånger ( 2002,2005 ).
Jag har satt på samma ställe bägge gångerna,läktaren
heter Zusatztribune Syd A och jag tyckte
det var helt okey,det är vid ingången till inner plan
innan dom går ut på start & mål rakan, vi satt cirka
20-30 meter från banan.Nästa gång ska vi testa Spa.
Jag har satt på samma ställe bägge gångerna,läktaren
heter Zusatztribune Syd A och jag tyckte
det var helt okey,det är vid ingången till inner plan
innan dom går ut på start & mål rakan, vi satt cirka
20-30 meter från banan.Nästa gång ska vi testa Spa.
Bella. Mc Laren for ever.
-
Bella: Vilket år var bäst? 02 eller 05? mest folk och bäst drag?
Har fått för mig att Hockenheim är mycket större och mycket mer läktare, och jag tror ju att det är publikupplevelsen som är halva nöjet!
Men att spa är lite goare bana med som ni säger den mytomspunna "eu ruge" kurvan som man bara kan föreställa sig hur grym den är!
Dom har skärmar utsatta överallt så man ser allt som händer runtom på banan? Bra läktarbiljetter är viktigt eller?
Ni som vart på F1 har ni åkt på arrangerade resor eller beställt biljeter och åkt på egen hand?
Har fått för mig att Hockenheim är mycket större och mycket mer läktare, och jag tror ju att det är publikupplevelsen som är halva nöjet!
Men att spa är lite goare bana med som ni säger den mytomspunna "eu ruge" kurvan som man bara kan föreställa sig hur grym den är!
Dom har skärmar utsatta överallt så man ser allt som händer runtom på banan? Bra läktarbiljetter är viktigt eller?
Ni som vart på F1 har ni åkt på arrangerade resor eller beställt biljeter och åkt på egen hand?
-
- Varnad
-
Jag tyckte 2002 var bättre än i år,det var mer folk då ca:250000 pers på söndagen,men då var ju skomakarn lite bättre än va han är nu och det märktes på Tyskarna.Vi har kompisar i Tyskland som fixar billjeter åt oss sen så åker vi bil ner.I år var vi 8 st det kostade oss 4000:- per skalle,då ingick 3 dagars billjett,4 nätter på hotell, Färjeavgifter, Bensin, Hyrbil ( Minibuss ). Det finns jumbotroner utställda vid varje läktar sektion så man ser vad som händer på banan.
Bella. Mc Laren for ever.
-
Hej!
Både Spa & Hockenheim är bra banor. PÅ Hockenheim kan man inte gå runt som på Spa men har man bra plats går det nog ändå.
Tex Nord Tribune eller liknande där man ser stora delar ac Sachs & start & mål. Har dock inte varit på F1 där, men DTM 2 gånger.
På SPA kan man klara sig bra med endast Bronze biljett & någon form av stol + regnkläde shorts, solkräm mm. Varierar mellan +30 & sol till +5 & häll regn. Annars om man vill lägga ner mer pengar är Guld läktaren i Eurouge (ursäkta stavningen) helt superb att ha sätt MS hålla i princip fullt där trots våt bana är häftigt -97 (den enda som gjorde lika dant var JV).
Men banan i sig kan man gå runt till i princip 90%, man kan hitta bra platser tex. vid Busstop / LeCombs om man är d
är ca 0600.
I övrigt får man räkna med att man blir förbannad på alla lökätare,, de kan inte organisera för femöre, vakterna skapar totalt kaos & kravall stämmning. Tips bo i Tyskland.
Både Spa & Hockenheim är bra banor. PÅ Hockenheim kan man inte gå runt som på Spa men har man bra plats går det nog ändå.
Tex Nord Tribune eller liknande där man ser stora delar ac Sachs & start & mål. Har dock inte varit på F1 där, men DTM 2 gånger.
På SPA kan man klara sig bra med endast Bronze biljett & någon form av stol + regnkläde shorts, solkräm mm. Varierar mellan +30 & sol till +5 & häll regn. Annars om man vill lägga ner mer pengar är Guld läktaren i Eurouge (ursäkta stavningen) helt superb att ha sätt MS hålla i princip fullt där trots våt bana är häftigt -97 (den enda som gjorde lika dant var JV).
Men banan i sig kan man gå runt till i princip 90%, man kan hitta bra platser tex. vid Busstop / LeCombs om man är d
är ca 0600.
I övrigt får man räkna med att man blir förbannad på alla lökätare,, de kan inte organisera för femöre, vakterna skapar totalt kaos & kravall stämmning. Tips bo i Tyskland.
2006 ars sässong blir lika bra som när Senna & Prost regerade 88-91