Vart tar Eje Elgh och blomman vägen?

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Toffe

Vart tar Eje Elgh och blomman vägen?

Inlägg av Toffe »

Har precis sett det sista Formel 1 loppet (Kina) som sändes i TV4's regi, och det kändes vemodigt i slutet. Själv har man följt Formel 1 på TV4 sedan 1996... Nästa år tar ju TV3 över.

Är det någon som vet vem som kommer kommentera där? Kommer Eje Elgh fortsätta kommentera motorsport och Formel 1 på TV3? Eller kanske Blomman? Nån som vet?
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Jag pratade med Blomman direkt efter sändning och ingenting är klart.
Precis som de flesta andra hoppas vi naturligtvis att saker och ting fortsätter på bästa möjliga vis med en enda skillnad, dvs en ny kanal.
En era är dock slut för denna gång och för dem som skötte den sista sändningen för denna gång för TV4 kunde inte säga annat än det de gjorde.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Boxerman

Inlägg av Boxerman »

Kan man inte gå in på TV3´s hemsida och påverka dom på något vis tro :roll: :quest:
Användarens profilbild
Toffe

Inlägg av Toffe »

Jari Skrivet: Sön Okt 16, 2005 10:33 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

Jag pratade med Blomman direkt efter sändning och ingenting är klart.
Precis som de flesta andra hoppas vi naturligtvis att saker och ting fortsätter på bästa möjliga vis med en enda skillnad, dvs en ny kanal.
En era är dock slut för denna gång och för dem som skötte den sista sändningen för denna gång för TV4 kunde inte säga annat än det de gjorde.
Tack för upplysningen Jari!!! Håller med dig helt och hållet. Det absolut bästa vore om det fortsatte precis som det har gjort fast i en ny kanal. Hoppas det blir så.

Kan man inte gå in på TV3´s hemsida och påverka dom på något vis tro

Ska kolla om man kan skicka mejl. Hoppas för allt i världen att dem inte bara tar några från sportavdelningen som inte kan nåt om Formel 1. Det skulle va katastrof.
Användarens profilbild
hemin

Inlägg av hemin »

Förhoppningsvis kanske trean har smak och snille nog att inte ha kommentator som säger Kimmi vart annat tredje ord. Jag tycker att Janne ska återgå till att vara lokalradiopratare på heltid inte ägna sig åt att ha en fanklubb för EN förare i rutan. En kommentator som både älskar och kan sporten skulle vara en trevlig omväxling. Jag tackar honom för lång och partisk tjänst. :evil:
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Han har verkligen lyckats Blomman, att bli anklagad både för att vara enögd Schumi-anhängare och enögd Kimi-anhängare. :D
Kan kanske enögdheten sitta någon annanstans? :roll:
Användarens profilbild
Strikt

Inlägg av Strikt »

Nja, tycker att Blomman lugnat sig med "Kimi" faktiskt och Eje har då blivit så jävla ödmjuk på senare år från att ha varit en riktig besserwisser.
Paret Blomman och Eje gör ju halva nöjet (Shumacher andra halvan) när det är F1 på tv, utan dom två sjunker standarden rejält, jag hoppas TV3 förstår det och erbjuder dom jobbet som kommentatorer
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

AndersF1 skrev:Han har verkligen lyckats Blomman, att bli anklagad både för att vara enögd Schumi-anhängare och enögd Kimi-anhängare. :D
Kan kanske enögdheten sitta någon annanstans? :roll:
Hehe, ja! :lol:
När det dessutom finns dem som vet vilka hans favoriter är, känns just Hemins beskyllning ganska halvblind...
Användarens profilbild
Toffe

Inlägg av Toffe »

Han har verkligen lyckats Blomman, att bli anklagad både för att vara enögd Schumi-anhängare och enögd Kimi-anhängare.
Kan kanske enögdheten sitta någon annanstans?
Förhoppningsvis kanske trean har smak och snille nog att inte ha kommentator som säger Kimmi vart annat tredje ord. Jag tycker att Janne ska återgå till att vara lokalradiopratare på heltid inte ägna sig åt att ha en fanklubb för EN förare i rutan. En kommentator som både älskar och kan sporten skulle vara en trevlig omväxling. Jag tackar honom för lång och partisk tjänst.
Janne är en Kimi anhängare tror jag, inga tvivel om den saken. Det märktes ganska tydligt när han intervjuade Kimi i Tv4 sporten en gång och dessutom märks det i sändingarna. Schumi verkar inte vara någon favorit för Janne. Så fort han gör något så "skälls" det. Exempel: Suzuka 2003. Schumi täcker upp Kimi i slutet på start och mål rakan. Kommentarerna från Janne :"Ja men, så där får man väl inte gjöra!!!" Han pratade på ganska mycket sen om det och tyckte att Schumi skulle bestraffas, kanske med en drive-through.
Exempel 2: Suzuka 2005. Alsonso gör ett omkörningsförsök på Mark Webber. Mark tränger ut Alsonso så långt ut till höger så att Alonso nuddar gräset. Reaktioner? Inget speciellt.

Däremot sade faktiskt Eje en gång att om han fick välja mellan Mika Häkkinen och Schumi tyckte han bäst om Schumi. Tror det var 1999. Alla har sina personliga åsikter och det är mänskligt att vara subjektiv. Janne är mycket kunnig tycker jag och kan sin Formel 1 historia. (även om jag själv ibland kan grejer som dem inte kan :wink: ).

Eje Elgh har i alla fall blivit en synonym med Formel 1 här i Sverige, eftersom han kommenterat sedan F1 började sändas här i Sverige. Eje har trots allt erfarenhet från racing på riktigt, vilket (jag är inte helt säker) Janne inte har. Eje körde faktiskt Le Mans 24-timmars 1993, bara några månader innan han blev kommentator på TV4. Dessutom körde han dem fantastiska Grupp C bilarna i Japan under 80-talet plus Formula Nippon. Ejes erfarenhet plus att han är en synonym med Formel 1 här i Sverige gör att jag tror att det är extra viktigt att han åtminstone fortsätter kommentera Formel 1 i TV3 för att Formel 1 ska fortsätta vara såpass populärt som det ändå är. Hoppas innerligt att han fortsätter...
Hoppas att Eje och Blomman kommenterar Formel 1 på TV3...
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Toffe, jag vill bara poängtera att du har fel i dina antaganden.
Jag vet vilken flagga som hänger på Jannes vägg...
Han är mycket bra på att inte favorisera någon och han ser saker på ett bra och objektivt sätt när han kommenterar.

Det faktum att du och Hemin påstår annorlunda är liksom själva beviset för det.
Det får mig att tro att ni själva kanske inte skulle klara av att kommentera utan skygglappar?
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Inlägg av Pepparkvarnen »

Jari skrev:Jag pratade med Blomman direkt efter sändning och ingenting är klart.
Och om det nu vore nåt klart så är du helt säker på att han skulle ha talat om det för dig?
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Ja, det tror jag faktiskt.
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Jari skrev:Ja, det tror jag faktiskt.
Och sen hade du avslöjat det här?
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Aha, så Jari och Blomman är bundis? :up:
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Toffe

Inlägg av Toffe »

Toffe, jag vill bara poängtera att du har fel i dina antaganden.
Han är mycket bra på att inte favorisera någon och han ser saker på ett bra och objektivt sätt när han kommenterar.
Ska bara säga att jag byggde enbart mina antaganden på dem två exemplen jag skrev och den där intervjun. Det är därför jag trodde att det var på det sättet jag skrev. Jag har ju faktiskt inte själv pratat med honom som du har. Jag erkänner i så fall villigt att mina antaganden var fel :oops: . Janne är i så fall mycket objektiv eftersom jag verkar ha fått helt fel uppfattning! :lol:
Hoppas att Eje och Blomman kommenterar Formel 1 på TV3...
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Pepparkvarnen skrev:
Jari skrev:Ja, det tror jag faktiskt.
Och sen hade du avslöjat det här?
Om jag hade fått tillåtelse till det, ja.
Annars hade jag hållit inne med informationen tills annat utlystes.
Martin_Granberg

Inlägg av Martin_Granberg »

När Blomman kommenterade för CD "anklagades" han för att vara JV-fan. Även Montoya har nämnts. Alla som haft bataljer med Schumi alltså :)

Klart Blomman är den bästa F1-kommentatorn som funnits i Sverige, inget snack om annat.

Men inte ens Blomman och F1 på TV3 kan få mig att hosta upp pengar till Viasat, nästa år får det bli andra europeiska kanaler som man tittar på.

/Martin
pUs

Inlägg av pUs »

Känns lite orättvist att anklaga nån av dom för överdriven favoritism av nåt slag. Skulle väl möjligen vara Eje som ibland kan börja låta lite lätt förtrollad när Michael tycks vara på väg att höja tempot lite grann, men det är inget som stör särskilt mycket.

För övrigt är Blomman riktigt skön som speedwaykommentator också. :up:
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Blomman har väl anklagats för att favoritsera Schumacher, Villeneuve, Häkkinen, Montoya, Kimi och Alonso vad jag kan komma på nu.

Han har ialla fall en bred bas att favoritsera :D

Eje har väl anklagats för att favoritsera Schumacher och Kimi men även Häkkinen, och i år både Kimi och Alonso.

Känns som att det ligger mer i lyssnarens öron kanske ...

Hur som helst tycker jag de är det bästa kommentatorspar för motorsport jag har upplevt i Sverige ialla fall.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Martin_Granberg skrev:Men inte ens Blomman och F1 på TV3 kan få mig att hosta upp pengar till Viasat, nästa år får det bli andra europeiska kanaler som man tittar på.
Inte ens för TV3?
Nåja, det är din förlust...
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Martin_Granberg

Minsta belopp de ska ha är väl 99kr/mån plus uppläggningsavgift och kortavgift. Dessutom kräver viasat att man måste ha en speciell mottagare.

Allt detta bök för svenskkommenterad F1 avbruten av reklam samt vissa landskamper i fotboll, det är det enda som är intressant för mig på den kanalen.

Som tur är går ju F1 och fotbollen att se på annat sätt.

Men det är klart, gillar man dokusåpor är TV3 säkert kul...

/Martin
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Martin_Granberg skrev:Minsta belopp de ska ha är väl 99kr/mån plus uppläggningsavgift och kortavgift. Dessutom kräver viasat att man måste ha en speciell mottagare.
Som jag sa, det är ju ditt eget val och så länge du är nöjd så är det väl bra?

Jag kommer också att ratta in de utländska kanaler som jag kan få in och som sänder F1, men jag vill även ha Viasats F1-sändningar så jag är beredd att lägga ner några kronor på mitt intresse.

Äntligen!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag betalar 59 kr/mån för Viasat Sport 1-3. Jag tittar i år på STCC, NASCAR och IRL, de två senaste med amerikanska kommentatorer.

TV3 och Z-TV ingår i mitt basutbud.

Jag är glad och nöjd :) Mycket glad och nöjd faktiskt.

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

LuckyStrike1 skrev: Hur som helst tycker jag de är det bästa kommentatorspar för motorsport jag har upplevt i Sverige ialla fall.
Utan att påstå att de är dåliga på något sätt. Så tycker jag att svenskarna som kommenterar Moto GP på Eurosport är de absolut bästa kommentatorer jag hört.
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

LuckyStrike1 skrev:Jag betalar 59 kr/mån för Viasat Sport 1-3. Jag tittar i år på STCC, NASCAR och IRL, de två senaste med amerikanska kommentatorer.

Jag är glad och nöjd :) Mycket glad och nöjd faktiskt.
Och så får man NFL, MLB och Americas Cup.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

LuckyStrike1 skrev:Jag betalar 59 kr/mån för Viasat Sport 1-3. Jag tittar i år på STCC, NASCAR och IRL, de två senaste med amerikanska kommentatorer.

Om man, som jag, tillhör pöbeln som inte har råd att bo i fashionabla innerstadskvarter där de kanalerna finns färdiga i antennuttaget, utan är hänvisade till den leriga landsbygden, får vackert pynta en större slant för TV3, Z-TV m fl kanaler. ;)

Äntligen!
Gösta

Inlägg av Gösta »

Razor skrev:

Om man, som jag, tillhör pöbeln som inte har råd att bo i fashionabla innerstadskvarter där de kanalerna finns färdiga i antennuttaget, utan är hänvisade till den leriga landsbygden, får vackert pynta en större slant för TV3, Z-TV m fl kanaler. ;)

Om man som du har råd att köpa en "ranch" i närheten av en storstad. (Stockholms svar till Southfork) då har man råd med en bra motordriven parabol!!!!
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Razor skrev:

Du är välkommen hem till mig nästa säsong - med farmardiesel blir milen in till stan säkert ganska billiga för dig ;)

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Tackar så hemskt mycket :up:
Ja, jag kan säkert få åka med grannens traktor :)

Är man välkommen till innerstan iklädd bl a leriga gummistövlar eller Graningekängor?

Äntligen!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Man får ställa av gummistövlarna vid tullen, och byta till lämpligare innerstadsklädsel.

Jag rekommenderar att byta redan vid Upplands-Väsby, de är vana vid leriga Graningekängor och träskor där uppe :D

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

LuckyStrike1 skrev:Jag rekommenderar att byta redan vid Upplands-Väsby, de är vana vid leriga Graningekängor och träskor där uppe :D
I Twilight Zone :D

Äntligen!
Användarens profilbild
hemin

Inlägg av hemin »

Nisse skrev:
LuckyStrike1 skrev: Hur som helst tycker jag de är det bästa kommentatorspar för motorsport jag har upplevt i Sverige ialla fall.
Utan att påstå att de är dåliga på något sätt. Så tycker jag att svenskarna som kommenterar Moto GP på Eurosport är de absolut bästa kommentatorer jag hört.
Helt rätt man kan också lägga till Ted Westerfors som tidigare kommenterade NASCAR på eurosport.
Användarens profilbild
hemin

Inlägg av hemin »

Jari skrev:Toffe, jag vill bara poängtera att du har fel i dina antaganden.

Det faktum att du och Hemin påstår annorlunda är liksom själva beviset för det.
Det får mig att tro att ni själva kanske inte skulle klara av att kommentera utan skygglappar?
Utan tvekan skulle jag klara avdet!
Gösta

Inlägg av Gösta »

Om det nu är TV3 som skall sända F1 så kan inte jag se någon annan lösning än att man anställer Janne B och Eje E som komentatorer! Vem skulle kunna ersätta dom? (Mardrömmen vore Artur Ringhart). Janne och Eje är en instutition i svensk F1.

Vet inte vilken anställningsform herrarna hade på TV4, men utgår från att de båda är "freelansare".

Lite kuriousa: Freelance kommer från tiden då kungen anställde proffesionella lansbeväpnade legosoldater. Dessa var avlönade krigare som gick till den som betalade bäst. DVS de hade fria lansar. :up:

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
pUs

Inlägg av pUs »

Arthur i team med Peppe Eng.. mmm :spec:
Martin_Granberg

På trean blir det Lasse Kinch och PA Gullö.
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Sedan har man Åke Unger som springer runt i depån och intervjuvar förare, personal & liknande. :wink:
Ferrari.
arska

Inlägg av arska »

Martin_Granberg skrev:På trean blir det Lasse Kinch och PA Gullö.
Reservera spypåse till sändningarna :barf:
Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

Martin_Granberg skrev:På trean blir det Lasse Kinch och PA Gullö.
Hoppas verkligen att du bara skojar lite, eller...? :help:
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Det känns ju inte så aktuellt.
Ferrari.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Någon medlem som har koll på det här? Hur blir det? Är det klart att det blir Tv3 som sänder F1 2006?

Om det är så kan det bli allvarligt. Dom har en förmåga att lägga in reklamavbrott lite titt som tätt! Janne och Eje skötte det lite snyggt. Kan tänka mig att de påverkade bildproducenten på Tv4 att inte sända reklam mitt under pågående depåfönster. Överlag så skötte sig Tv4 mycket bra och herrarna uppdaterade oss på vad som hade hänt under reklamavbrottet.

Med beröm godkänt Janne och Eje. :up:

(förutom att ni båda borde besöka en frisör och en stylist så att det blev lite stil och fason på Er. :D )

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det är klart att MTG (Viasat) har tagit över sändningsrättigheterna för Formel 1 både i Sverige och Norge.

Det är ännu inte klart vilka som ska kommentera sändningarna i Sverige, vilka kanaler som ska användas för sändningen, vilken omfattning det blir m.m m.m.

Att döma av hur Viasat hittills har sänt racing, så ser jag ingen anledning att oroa sig alltför mycket över extremt mycket reklamavbrott mitt under loppen. Skulle gissa på att det blir som TV4 ungefär, dvs betydligt färre och mindre frekvent än RTL, ITV etc.

Gösta

Inlägg av Gösta »

MTG (viasat) är det samma som TV3?????

Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

TV3 är en del av Viasat som är en del av MTG som är en del av Kinnevik. Typ.
Gösta

Inlägg av Gösta »

ANFRAN skrev:TV3 är en del av Viasat som är en del av MTG som är en del av Kinnevik. Typ.

TACK FÖR INFO, du behöver inte ha sådan föraktfull ton mot oss mindre vetande vem som äger vem i mediebranchen!

Vet du ägandeförhållanderna mellan Novartis, Glaxo, Ciba och MSD????

Nej, det var väl det jag trodde!!!

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Typ så ...

I Sverige är de aktuella kanalerna TV3, Z-TV och Viasat Sport 1-3.

En rimlig hypotes är väl att loppen går i TV3, kval antingen i TV3 eller Z-TV och möjligen Viasat Sport-kanalerna. Extra material (studioprogram, inför-program, repriser av loppen etc etc) i Viasat Sport 1-3.

Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Föraktfull ton? :o
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Han ser spöken ...

Gösta

Inlägg av Gösta »

Ja det gör jag. En dag med Enzo är tillräckligt för att söka akut psykisk hjälp.

Gösta

Inlägg av Gösta »

Nåväl, så det är klart att det blir Tv3 som sänder F1 2006????