Däcksbyte eller ej, det är frågan...
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Däcksbyte eller ej, det är frågan...
Intressanta tongångar i intervjun med Michelins sportchef.
Varför ha depåstopp över huvud taget...?
Varför ha depåstopp över huvud taget...?
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Re: Däcksbyte eller ej, det är frågan...
Jag saknar i alla fall spänningen med däckbyten och tankningar. Det gav en extradimension och det kunde vara riktigt nervigt... dessutom kändes det mer osäkert fram till slutet om vem som egentligen låg bäst till. Som det är nu är det ju bara nån d-a endurancetävling och första delen av loppen brukar ju vara skittrist tills alla har kolla på tankningsstrategierna.PC: skrev:Intressanta tongångar i intervjun med Michelins sportchef.
Varför ha depåstopp över huvud taget...?
Nej, återinför tankningar och riktiga kval, även om nya förslaget om kval verkar lite kul...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Varför är jag inte förvånad?
Personligen tycker jag att det nuvarande systemet ger bättre racing.
Dessutom bevisar däcksslitaget mellan förarna hur mycket de egentligen sliter på sitt material och Kimi verkar vara den som sliter minst av alla. Alltså kör han mjukast av dem också.
Personligen tycker jag att det nuvarande systemet ger bättre racing.
Dessutom bevisar däcksslitaget mellan förarna hur mycket de egentligen sliter på sitt material och Kimi verkar vara den som sliter minst av alla. Alltså kör han mjukast av dem också.
Senast redigerad av Jari den fre okt 14, 2005 14:21, redigerad totalt 1 gång.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Nej, Michelinstallen förvägrade ju oss det...Jari skrev:Det finns väl ingen racing i USA?EnzoF1 skrev:Särskilt i USA...Jari skrev:Varför är jag inte förvånad?
Personligen tycker jag att det nuvarande systemet ger bättre racing.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Mig veterligen tävlar inte Michelin, utan det är stallen som gör det.Jari skrev:Michelin menar du?
Detta klargjodes i FIAs "domstol".
Det var stallen som inte ställde upp!
Dvs, de inledde rejset men valde att bryta omedelbart!
Jag tycker inte det tillförde så mycket till bra rejsing!
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Så då är du också bitter?Jari skrev:Det tyckte jag också...EnzoF1 skrev:Jag tyckte kvalsystemet var skit förra året också...Jari skrev:Jaaa e int bitterrrrr......
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Du tror inte de olika bilarns konstruktioner och inställningar har lite med saken att göra.Jari skrev:Varför är jag inte förvånad?
Personligen tycker jag att det nuvarande systemet ger bättre racing.
Dessutom bevisar däcksslitaget mellan förarna hur mycket de egentligen sliter på sitt material och Kimi verkar vara den som sliter minst av alla. Alltså kör han mjukast av dem också.
Jag vet i alla fall ett lopp där Kimi slet ganska hårt på sitt ena framdäck... men vänta nu, jag trodde inte förarna medvetet kunde ,edverka till slitaget på materialet? Du brukar ju framhärda med det?!?!?
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Jag tror du skall försöka förlika dig med den reviderade versionen av FIAs beslut. Dvs den slutgiltiga versionen...EnzoF1 skrev:Mig veterligen tävlar inte Michelin, utan det är stallen som gör det.Jari skrev:Michelin menar du?
Detta klargjodes i FIAs "domstol".
Det var stallen som inte ställde upp!
Dvs, de inledde rejset men valde att bryta omedelbart!
Jag tycker inte det tillförde så mycket till bra rejsing!
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Du menar det när de fastställer att däcktillverkarna inte tävlar? För det är ju det jag påstår!Jari skrev:Jag tror du skall försöka förlika dig med den reviderade versionen av FIAs beslut. Dvs den slutgiltiga versionen...EnzoF1 skrev:Mig veterligen tävlar inte Michelin, utan det är stallen som gör det.Jari skrev:Michelin menar du?
Detta klargjodes i FIAs "domstol".
Det var stallen som inte ställde upp!
Dvs, de inledde rejset men valde att bryta omedelbart!
Jag tycker inte det tillförde så mycket till bra rejsing!
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Och ändå skriver du "Personligen tycker jag att det nuvarande systemet ger bättre racing. "Jari skrev:På kvalsystemet, ja.EnzoF1 skrev:Så då är du också bitter?Jari skrev: Det tyckte jag också...
Men du är ändå bitter! Iofs är jag inte förvånad, men du säger ju emot dig själv, vilket inte heller förvånar mig.
Alltså, du tycker det nuvarande systemet är skit, men ger bra rejsing men är ändå bitter. Är det korrekt uppfattat?
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Absolut.EnzoF1 skrev:Du tror inte de olika bilarns konstruktioner och inställningar har lite med saken att göra.Jari skrev:Varför är jag inte förvånad?
Personligen tycker jag att det nuvarande systemet ger bättre racing.
Dessutom bevisar däcksslitaget mellan förarna hur mycket de egentligen sliter på sitt material och Kimi verkar vara den som sliter minst av alla. Alltså kör han mjukast av dem också.
Jag vet i alla fall ett lopp där Kimi slet ganska hårt på sitt ena framdäck... men vänta nu, jag trodde inte förarna medvetet kunde ,edverka till slitaget på materialet? Du brukar ju framhärda med det?!?!?
En förare kan förstöra sina däck i första bästa kurva.
Han kan också modifiera vingarna i vilken däckstrave som helst, eller köra av sig ett däck mot en vägg eller en konkurrent, så det finns mycket en förare kan göra för att ha sönder sin bil.
Jag tror du förstår den lilla skillnaden i frågeställning.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ja, men jag menar nog att bilen och dess inställningar har stor del i däcksslitaget och att det verkar naivt att dra den slutsats du gör.Jari skrev:Absolut.EnzoF1 skrev:Du tror inte de olika bilarns konstruktioner och inställningar har lite med saken att göra.Jari skrev:Varför är jag inte förvånad?
Personligen tycker jag att det nuvarande systemet ger bättre racing.
Dessutom bevisar däcksslitaget mellan förarna hur mycket de egentligen sliter på sitt material och Kimi verkar vara den som sliter minst av alla. Alltså kör han mjukast av dem också.
Jag vet i alla fall ett lopp där Kimi slet ganska hårt på sitt ena framdäck... men vänta nu, jag trodde inte förarna medvetet kunde ,edverka till slitaget på materialet? Du brukar ju framhärda med det?!?!?
En förare kan förstöra sina däck i första bästa kurva.
Han kan också modifiera vingarna i vilken däckstrave som helst, eller köra av sig ett däck mot en vägg eller en konkurrent, så det finns mycket en förare kan göra för att ha sönder sin bil.
Jag tror du förstår den lilla skillnaden i frågeställning.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Vad är det som är så naivt med det?EnzoF1 skrev:Ja, men jag menar nog att bilen och dess inställningar har stor del i däcksslitaget och att det verkar naivt att dra den slutsats du gör.Jari skrev:Absolut.EnzoF1 skrev: Du tror inte de olika bilarns konstruktioner och inställningar har lite med saken att göra.
Jag vet i alla fall ett lopp där Kimi slet ganska hårt på sitt ena framdäck... men vänta nu, jag trodde inte förarna medvetet kunde ,edverka till slitaget på materialet? Du brukar ju framhärda med det?!?!?
En förare kan förstöra sina däck i första bästa kurva.
Han kan också modifiera vingarna i vilken däckstrave som helst, eller köra av sig ett däck mot en vägg eller en konkurrent, så det finns mycket en förare kan göra för att ha sönder sin bil.
Jag tror du förstår den lilla skillnaden i frågeställning.
Att den inte stämmer med din förutfattade mening om att Kimi kör sönder materialet?
Kimi har slitit mindre på sina däck än vad hans konkurrenter gjort och vad jag förstår har till och med JPM slitit mer på sina däck vilket får mig att lugnt dra slutsatsen att Kimi är förhållandevis snäll mot materialet.
För en taxiåkare är däcksslitage och soppaförbrukning de bästa sätten att se vem som sliter mycket på materialet, dvs vem som kör hårt.
(Behöver inte betyda vem som kör fortast)
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Du har fel.EnzoF1 skrev:Mig veterligen tävlar inte Michelin, utan det är stallen som gör det.Jari skrev:Michelin menar du?
Detta klargjodes i FIAs "domstol".
Det var stallen som inte ställde upp!
Dvs, de inledde rejset men valde att bryta omedelbart!
Jag tycker inte det tillförde så mycket till bra rejsing!
FIA friade samtliga stall på Michelindäck, och klargjorde att de inte gjort något fel. FIA la hela skulden på Michelin.
Det var FIA:s senat som friade samtliga Michelinstall och la hela skulden på Michelin.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
JAg pratar inte om skuld, jag pratar om att det var Michelinstallen som bröt loppet och att Michelin inte tävlar i Formel 1. Jag pratar om att det är årets däckreglemente som gav upphov till detta.LuckyStrike1 skrev:Du har fel.EnzoF1 skrev:Mig veterligen tävlar inte Michelin, utan det är stallen som gör det.Jari skrev:Michelin menar du?
Detta klargjodes i FIAs "domstol".
Det var stallen som inte ställde upp!
Dvs, de inledde rejset men valde att bryta omedelbart!
Jag tycker inte det tillförde så mycket till bra rejsing!
FIA friade samtliga stall på Michelindäck, och klargjorde att de inte gjort något fel. FIA la hela skulden på Michelin.
Det var FIA:s senat som friade samtliga Michelinstall och la hela skulden på Michelin.
Ska du börja nu också?
FIA skrev i sin pressrelase att Michelin inte tävlar i F1 och du påstår att jag har fel i detta? Kan du förklara dig?
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Är det, det enda kriteriet för att vara snäll mot materialet?Jari skrev:Kimi har slitit mindre på sina däck än vad hans konkurrenter gjort och vad jag förstår har till och med JPM slitit mer på sina däck vilket får mig att lugnt dra slutsatsen att Kimi är förhållandevis snäll mot materialet.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
FIA:s senat drog tillbaka FIA:s (World Motor Council) tidigare beslut om att det var stallens fel. Svårare än så är det inte.EnzoF1 skrev:JAg pratar inte om skuld, jag pratar om att det var Michelinstallen som bröt loppet och att Michelin inte tävlar i Formel 1. Jag pratar om att det är årets däckreglemente som gav upphov till detta.LuckyStrike1 skrev:Du har fel.EnzoF1 skrev: Mig veterligen tävlar inte Michelin, utan det är stallen som gör det.
Detta klargjodes i FIAs "domstol".
Det var stallen som inte ställde upp!
Dvs, de inledde rejset men valde att bryta omedelbart!
Jag tycker inte det tillförde så mycket till bra rejsing!
FIA friade samtliga stall på Michelindäck, och klargjorde att de inte gjort något fel. FIA la hela skulden på Michelin.
Det var FIA:s senat som friade samtliga Michelinstall och la hela skulden på Michelin.
Ska du börja nu också?
FIA skrev i sin pressrelase att Michelin inte tävlar i F1 och du påstår att jag har fel i detta? Kan du förklara dig?
Ja, stallen tog beslutet att inte tävla på inrådan av sina jurister oc Michelin. FIA utredde frågan, och kom fram till att ansvaret för det beslutet låg på Michelin som inte tagit med sig material lämpligt för banan.
Man sa också att även om skulden helt och hållet ligger på Michelin, och inte de stall som har kontrakt med Michelin, så tillåter dagens reglemente inte FIA att straffa några andra än stallen då de är de enda som enligt reglementet tävlar i F1. Då de friat stallen för att gjort någotfel, och inte kunde straffa Michelin, så utgick inget straff.
Där har du min förklaring. Stallen friades helt av FIA, som la hela ansvaret på Michelin men inte kunde bestraffa Michelin. Straffet kommer dock i form av ett enhetsdäck i F1 2007 och det däcket kommer inte att levereras av Michelin som nästa säsong antagligen gör sin sista säsong i F1.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Nej, men ett klart tecken på att somligas version av verkligheten haltar.Razor skrev:Är det, det enda kriteriet för att vara snäll mot materialet?Jari skrev:Kimi har slitit mindre på sina däck än vad hans konkurrenter gjort och vad jag förstår har till och med JPM slitit mer på sina däck vilket får mig att lugnt dra slutsatsen att Kimi är förhållandevis snäll mot materialet.
Det i kombination med massor av insattas syn på vems fel flera av haverierna varit ger mer stöd för den teori jag stöder än den vissa andra vill måla fram utan att ha en tillstymmelse till bevis för den.
I alla fall inte mer än vad de i sina egna huvuden kan leda till slutsats genom en synnerligen begränsad kunskap om orsak och verkan.
Teorier som att ligga på varvtalsstoppet för mycket eller nöta på tc'n ur kurvorna är bara helt tagna ur luften.
Att exempelvis Kimi skulle köra med ett antal extra varv har vi bara ett citat för från tredjeföraren (som råkat toppa de flesta av årets fria träningar och kanske vill framstå i ett bra ljus)
Allt som har med bilens prestanda och tillförlitlighet att göra ligger under ingenjörernas ansvarsområde och Kimis enda jobb är att köra den förbannade bilen så fort han bara kan.
Jag menar, Tärnström till exempel tror fortfarande att användandet av kerbs påverkar tillförlitligheten i motorn.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Alltså kör han mjukare. Det finns inget annat sätt, såvida han inte kör betydligt färre varv i loppen.Razor skrev:Nej, det enda det säger är kanske att han inte sliter så mycket på däcken.Jari skrev:Nej, men ett klart tecken på att somligas version av verkligheten haltar.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
På vilket sätt är de tagna ur luften?Jari skrev:Teorier som att ligga på varvtalsstoppet för mycket eller nöta på tc'n ur kurvorna är bara helt tagna ur luften.
Har du bättre insikt i tingens tillstånd så du kan bevisa motsatsen?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Vibrationer är motorns värste fiende. Det finns det mer än en motoringenjör som har yttrat sig om, Jari. Du gör dig bara löjlig genom att förneka det faktumet.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Jag hänvisar gärna till dem som har den insikten, som har uttalat sig. Eje, Keke, Mika, PDLR och flera andra.Razor skrev:På vilket sätt är de tagna ur luften?Jari skrev:Teorier som att ligga på varvtalsstoppet för mycket eller nöta på tc'n ur kurvorna är bara helt tagna ur luften.
Har du bättre insikt i tingens tillstånd så du kan bevisa motsatsen?
Vad har du för stöd för teorierna?
Skit i de hemsnickrade nu.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Vilka kan förorsakas av körning över kerbs, ligga på varvstopp etc. Dessutom talar vi inte bara om motorns inre, även de yttre systemen, hydrualik, oljeförsörjning etc kan påverkas av vibrationer. Det kan gälla så enkla saker som att grejer skakar loss helt enkelt.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Ta och läs dina vibrationsrapporter igen:JTarnstrom skrev:Vilka kan förorsakas av körning över kerbs, ligga på varvstopp etc. Dessutom talar vi inte bara om motorns inre, även de yttre systemen, hydrualik, oljeförsörjning etc kan påverkas av vibrationer. Det kan gälla så enkla saker som att grejer skakar loss helt enkelt.
Tärnström
Oftast handlar det om grundkonstruktionen i motorn, cylindervinklar, balanseringen av motorn osv...
För kerbs har de stötdämpare, flex i däcken, hjulvinklar och så vidare.
Skakar loss?
Ring och berätta för RD att hans grejer skakar loss får du se...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jari skrev: Ta och läs dina vibrationsrapporter igen:
Oftast handlar det om grundkonstruktionen i motorn, cylindervinklar, balanseringen av motorn osv...
För kerbs har de stötdämpare, flex i däcken, hjulvinklar och så vidare.
Skakar loss?
Ring och berätta för RD att hans grejer skakar loss får du se...
Jag tror nog att RD är väl medveten om vilka krafter en motor utsätts för och jag tror inte att han skulle ha några invändningar mot min argumentation. Lev kvar i din drömvärld, du.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
En som inte lever i din drömvärld är Fabrice Lom. Han borde veta, kan man tycka.
Fabrice Lom (Renault), Engine Race Engineer, Car 6:
"The primary distinguishing characteristics of the Imola circuit are the numerous kerbs, and the fact the drivers use them as part of the racing line. As the cars ‘jump’ over them, the rear wheels leave the ground – exposing the engine to the risk of over-revving, or excessive use of the rev limiter. For the engine, hitting the limiter is a scenario to be avoided when possible because it increases the level of vibration on the engine."
Tärnström
Fabrice Lom (Renault), Engine Race Engineer, Car 6:
"The primary distinguishing characteristics of the Imola circuit are the numerous kerbs, and the fact the drivers use them as part of the racing line. As the cars ‘jump’ over them, the rear wheels leave the ground – exposing the engine to the risk of over-revving, or excessive use of the rev limiter. For the engine, hitting the limiter is a scenario to be avoided when possible because it increases the level of vibration on the engine."
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
JTarnstrom skrev:En som inte lever i din drömvärld är Fabrice Lom. Han borde veta, kan man tycka.
Fabrice Lom (Renault), Engine Race Engineer, Car 6:
"The primary distinguishing characteristics of the Imola circuit are the numerous kerbs, and the fact the drivers use them as part of the racing line. As the cars ‘jump’ over them, the rear wheels leave the ground – exposing the engine to the risk of over-revving, or excessive use of the rev limiter. For the engine, hitting the limiter is a scenario to be avoided when possible because it increases the level of vibration on the engine."
Tärnström
Hur i hel-ete skall ni ha det?? Går det eller går det inte att köra sönder en F1 motor.
Jag kräver ett binärt svar!!!!!!
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Då ska du få det:
De flesta förarna anser att det inte går, för att det är ingenjörernas jobb att ge dem grejer som håller.
De flesta ingenjörerna vill säkerligen skylla sina kortakommanden på förarna.
De korrekta svaren torde således vara ett rungande NEJ och ett försiktigt ja.
De flesta förarna anser att det inte går, för att det är ingenjörernas jobb att ge dem grejer som håller.
De flesta ingenjörerna vill säkerligen skylla sina kortakommanden på förarna.
De korrekta svaren torde således vara ett rungande NEJ och ett försiktigt ja.
Senast redigerad av Jari den fre okt 14, 2005 19:01, redigerad totalt 1 gång.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Ja, men alla motorhaverier beror inte på eller kan skyllas på föraren.Gösta skrev:JTarnstrom skrev:En som inte lever i din drömvärld är Fabrice Lom. Han borde veta, kan man tycka.
Fabrice Lom (Renault), Engine Race Engineer, Car 6:
"The primary distinguishing characteristics of the Imola circuit are the numerous kerbs, and the fact the drivers use them as part of the racing line. As the cars ‘jump’ over them, the rear wheels leave the ground – exposing the engine to the risk of over-revving, or excessive use of the rev limiter. For the engine, hitting the limiter is a scenario to be avoided when possible because it increases the level of vibration on the engine."
Tärnström
Hur i hel-ete skall ni ha det?? Går det eller går det inte att köra sönder en F1 motor.
Jag kräver ett binärt svar!!!!!!
100% av motorhaverierna beror inte på motorteknikerna/ingenjörerna/stallet.
100% av motorhaverierna beror inte på föraren.
Det är olika från fall till fall skulle jag säga, men ja - en förare kan vara den största orsaken till ett motorhaveri.
Det är ialla fall min syn, och min teori.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish