Fisichellas framtid
-
- Moderator
Fisichellas framtid
Kan Fisichella komma igen efter den förnedring han utsatte sig själv för i Japans GP?
Vad var det som hände egentligen? Min tolkning av hela händelseförloppet är att Fisichella blev jävligt nervös när Räikkönen kom allt närmre i backspeglarna - så nervös att han fullständigt tappade koncepterna. Hans alltför defensiva körning in i chikanen bäddade ju för att Kimi skulle kunna ta sig ikapp. Ute på rakan, jämsides med Kimi, då fegade han inte men hans försök att åtminstone få Kimi att känna sig trängd var bara ett desperat sista försök att reparera något som redan var bortom räddning.
Vete fan om jag har sett någon ha en seger så vikt för sig som Fisichella hade idag för att sedan tappa den. Alonso eller Schumacher hade aldrig släppt det övertaget. Frågan är om någon annan förare hade gjort det. Det var en mental kollaps som jag inte har sett maken till i F1. Och vad säger det om Fisi:s möjligheter att överleva i F1?
Med tanke på Briatores upprördhet efter att Trulli bjussade Barrichello på en andraplats förra året i Frankrike, hur ska Flavio inte må nu?
Tärnström
Vad var det som hände egentligen? Min tolkning av hela händelseförloppet är att Fisichella blev jävligt nervös när Räikkönen kom allt närmre i backspeglarna - så nervös att han fullständigt tappade koncepterna. Hans alltför defensiva körning in i chikanen bäddade ju för att Kimi skulle kunna ta sig ikapp. Ute på rakan, jämsides med Kimi, då fegade han inte men hans försök att åtminstone få Kimi att känna sig trängd var bara ett desperat sista försök att reparera något som redan var bortom räddning.
Vete fan om jag har sett någon ha en seger så vikt för sig som Fisichella hade idag för att sedan tappa den. Alonso eller Schumacher hade aldrig släppt det övertaget. Frågan är om någon annan förare hade gjort det. Det var en mental kollaps som jag inte har sett maken till i F1. Och vad säger det om Fisi:s möjligheter att överleva i F1?
Med tanke på Briatores upprördhet efter att Trulli bjussade Barrichello på en andraplats förra året i Frankrike, hur ska Flavio inte må nu?
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
DYNGA
Fisichellas bil var 2 sek långsammare än Kimis överlägsna McLaren. Fisichella gjorde allt som var möjligt att göra. Men med det matterial han förfogar över räckte inte oavsett hur LYSANDE han körde.
Fisichellas bil var 2 sek långsammare än Kimis överlägsna McLaren. Fisichella gjorde allt som var möjligt att göra. Men med det matterial han förfogar över räckte inte oavsett hur LYSANDE han körde.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
Re: Fisichellas framtid
Tja, tänker direkt på två betydligt "klantigare" segertappningar....JTarnstrom skrev: Vete fan om jag har sett någon ha en seger så vikt för sig som Fisichella hade idag för att sedan tappa den.
Ayrton Sennas avåkning innan tunneln i Monaco i solklar ledning och den "klantigaste" av dom alla.... Wirdheims förtidiga segerjubilering 200 meter innan den riktiga mållinjen
Fast jag håller med att det var lite vekt av Fisi
Moderator-polis
-
Fisichella verkar ha ett vekt psyke och är lätt stressad. Det är nog därför Fisichella aldrig varit intressant för dom stora stallen. Dom har förmodligen vetat om det hela tiden. Men det är bra att han fått chansen i år att köra en toppbil. För annars hade alla fortsatt att prata om vilket slöseri det var att låta en sådan talang som Fisichella sitta och ruttna bort i småstall hela sin karriär.
Förmodligen får han en rejäl utskälling av Briatore så att hans körning är helt under isen i Kina. Briatore kan nog vara riktigt obehaglig när han bestämt sig för att ogilla någon.
Förmodligen får han en rejäl utskälling av Briatore så att hans körning är helt under isen i Kina. Briatore kan nog vara riktigt obehaglig när han bestämt sig för att ogilla någon.
-
- Moderator
Re: Fisichellas framtid
Men vare sig Wirdheims eller Sennas missar berodde på taskigt tävlingspsyke. Mansell gjorde ju en liknande dum grej när han råkade slå av tändningen, i ledning, på sista varvet i Kanadas GP bara för att han satt och vinkade till publiken. Trots det, ingen av dem kunde anklagas för att besitta en brist på en fundamental egenskap, nödvändig för en förare i den absoluta toppen.SLC skrev:Tja, tänker direkt på två betydligt "klantigare" segertappningar....JTarnstrom skrev: Vete fan om jag har sett någon ha en seger så vikt för sig som Fisichella hade idag för att sedan tappa den.
Ayrton Sennas avåkning innan tunneln i Monaco i solklar ledning och den "klantigaste" av dom alla.... Wirdheims förtidiga segerjubilering 200 meter innan den riktiga mållinjen :roll:
Fast jag håller med att det var lite vekt av Fisi :wink:
Jag tycker uppriktigt synd om Fisichella. Det här tar nog en stund att smälta och jag är säker på att han vet med sig att han vek ned sig.
Tärnström
-
För en gångs skull håller jag med Tärnström.
Jag vill heller inte förta något av varken Kimis omkörning, Kimis segervilja de sista varven eller hans körning hela eftermiddagen. De var alla lysande.
Men Suzka är en bana som det är svårt att köra om på. En skillnad på 1-2 sek per varv är inte en omöjlig situation för en förare att försvara position på banan från. Se bara på hur Schumacher stod emot tidigare i loppet t.ex, bland annat mot Kimi.
Fisichella hade inte Kimi bakom sig i många varv, men så fort Kimi var inom en sekund från Fisichella verkade italienaren helt tappa fattningen. Hans märkligt defensiva spårval in i chikanen de sista par varven, när Kimi aldrig var tillräckligt nära för att ens titta på insidan öppnade dörren på vid gavel åt Kimi att ligga i växellådan i utgången och hela vägen ner mot första kurvan. Man får inte ge förare som Kimi sådana chanser, för de tar dem på en gång.
Fisichella visade idag på ett alldeles för klent psyke, för en toppförare i ett toppstall. Därför kommer han aldrig bli något annat än den stora talangen i unga år, som aldrig var tillräckligt tuff för att utnyttja den i F1.
Jag vill heller inte förta något av varken Kimis omkörning, Kimis segervilja de sista varven eller hans körning hela eftermiddagen. De var alla lysande.
Men Suzka är en bana som det är svårt att köra om på. En skillnad på 1-2 sek per varv är inte en omöjlig situation för en förare att försvara position på banan från. Se bara på hur Schumacher stod emot tidigare i loppet t.ex, bland annat mot Kimi.
Fisichella hade inte Kimi bakom sig i många varv, men så fort Kimi var inom en sekund från Fisichella verkade italienaren helt tappa fattningen. Hans märkligt defensiva spårval in i chikanen de sista par varven, när Kimi aldrig var tillräckligt nära för att ens titta på insidan öppnade dörren på vid gavel åt Kimi att ligga i växellådan i utgången och hela vägen ner mot första kurvan. Man får inte ge förare som Kimi sådana chanser, för de tar dem på en gång.
Fisichella visade idag på ett alldeles för klent psyke, för en toppförare i ett toppstall. Därför kommer han aldrig bli något annat än den stora talangen i unga år, som aldrig var tillräckligt tuff för att utnyttja den i F1.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Moderator
Kanske bäst att tillägga, för de inbitna Kimi-fansen, att jag anser Kimis omkörning av Fisi var en riktig höjdare. Jag vill inte på något vis förringa Kimis insats, det var en körning vi inte har sett maken till på mången god dag. Men en Alonso i ledning hade han aldrig kommit förbi lika lätt.
Tärnström
Tärnström
-
-
Ja, det är bäst att förtydliga sig en gång för mycket hellre än en gång för lite att Kimi var lysande för att man inte ska stöta sig med någon.
Fisichella kör nästa säsong. Frågan är bara om han köra hela säsongen ut, där är jag inte så säker. Det hela ligger inte heller i hans händer. Han måste utan tvekan ta sig i kragen och verkligen prestera nästa år, och samtidigt hoppas att Kovalainen inte är så bra på testerna att stallet plocka in honom i förberedelse för 2007.
Peter Sauber sa redan ifjol att det var ett misstag av Fisichella att gå till Renault. Det ser ut som Sauber redan då hade ganska rätt. Den här säsongen har avslöjat Fisichella en del. Förhoppningsvis kan han bevisa oss alla fel, och dra nytta av sina lärdomar från i år.
Fisichella kör nästa säsong. Frågan är bara om han köra hela säsongen ut, där är jag inte så säker. Det hela ligger inte heller i hans händer. Han måste utan tvekan ta sig i kragen och verkligen prestera nästa år, och samtidigt hoppas att Kovalainen inte är så bra på testerna att stallet plocka in honom i förberedelse för 2007.
Peter Sauber sa redan ifjol att det var ett misstag av Fisichella att gå till Renault. Det ser ut som Sauber redan då hade ganska rätt. Den här säsongen har avslöjat Fisichella en del. Förhoppningsvis kan han bevisa oss alla fel, och dra nytta av sina lärdomar från i år.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
-
Flavio stormade tydligen nerför depågatan mindre glad efter loppet...
Det här var förresten ett lite märkligt uttalande av honom:
Det verkar som att deras enda chans hade varit att få Alonso framför Kimi efter hans sista stopp, annars var det ungefär inget att göra.
Hmm, kanske att övertolka men det känns ju inte riktigt som Flavio har något överdrivet förtroende för Fisi. Så varför ha honom i den sitsen hela nästa säsong?
Flavios enda kommentar om Fisi var ett kort konstaterande av fakta:
Det här var förresten ett lite märkligt uttalande av honom:
Nog var väl ändå slutet av loppet mer avgörande för vem som vann, eller hade Flavio räknat med att Fisi var körd så fort Kimi kom ikapp?Honestly, I think the key moment of this race was not at the end, but in the first stint when Fernando was forced to give his position back to Klien. [...] Without that delay, he could have been in front of Raikkonen after the second stop, and maybe we would have seen a different result.
Det verkar som att deras enda chans hade varit att få Alonso framför Kimi efter hans sista stopp, annars var det ungefär inget att göra.
Hmm, kanske att övertolka men det känns ju inte riktigt som Flavio har något överdrivet förtroende för Fisi. Så varför ha honom i den sitsen hela nästa säsong?
Flavios enda kommentar om Fisi var ett kort konstaterande av fakta:
As for Fisico, he led for much of the way but couldn’t hold Raikkonen off at the end.
-
hahaha. den var bra den du. Alonso har ägt honom.Gösta skrev:DYNGA
Det var ett misstag at ersätta Trulli med den förlorarn.
Hade Trulli kört för Renault i år kan jag lova att han & Alonso hade slutat 1a & 2a i förarmästerskapet.
Max 1 år till för fisi, sen får nog renault se sig om efter en ersättare. Tråkigt men sant, han duger inte.
(Har jag för övrigt ansett långt innan Japans GP)
-
-
Jag vet inte riktigt vad det är som inte funkar hos "Mr. Uppkörd", men det verkar klicka när han sätts under press.
Han kunde väl åtminstone ha försökt hålla Kimi bakom sig, det var ju sista varvet? Istället gör han en idiotmanöver som kunde ha tagit både honom och Kimi ur loppet.
Briatore kan inte vara nöjd med honom och får nog snart Flavios onda öga... då lär Fisichellas hopp stå till Midland eller något annat skräpstall.
Han kunde väl åtminstone ha försökt hålla Kimi bakom sig, det var ju sista varvet? Istället gör han en idiotmanöver som kunde ha tagit både honom och Kimi ur loppet.
Briatore kan inte vara nöjd med honom och får nog snart Flavios onda öga... då lär Fisichellas hopp stå till Midland eller något annat skräpstall.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
Fattar ni inte att Fisichella är en naturlig andraförare. Han är precis lagom bra. En andraförares uppgift är att ta så många poäng som möjligt utan att ta poäng från förstaföraren, det är det enda sättet för ett team att vinna förarmästerskapet.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-