Kimi´s framtid.

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

JTarnstrom skrev:Stavfel kan ju ha sina orsaker. Särskrivning är ren lathet. Men börjar man ett inlägg som kari/minna gjorde får man, som AndersF1 påpekar, ta en käftsmäll. I övrigt står jag för mina åsikter angående svenska språket. Det är rent ut sagt för bedrövligt som det ser ut.

Tärnström
Jag tror Kari bara hade otur...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
kari

Inlägg av kari »

Oj, mitt lilla inlägg tog hårt.

Enzo har rätt. Jag hade otur.

Att jag efter en krogrunda med arbetskamraterna, trött och med en tendens av tunnelseende slår dit ett mellanslag, gav mitt inlägg icke avsedd effekt.

Tärnström, jag menade inte att du är en tönt, tvärtom. Du har många gånger genom dina inlägg visat det motsatta. Jag ber om ursäkt för mitt felaktiga påstående.
Det jag försökte säga med mitt klumpiga inlägg var en reaktion på ditt påstående....
" Det är oerhört tröttsamt att Kimi-fansen väljer att diskutera saken på ett sätt som gör att det blir en långbänk av det hela

Jag har läst det mesta som skrivits i forumet på sista tiden och kan utan att skämmas påstå att du är en av dom som försöker släcka elden med bensin.

Jag har varken dyslexi eller finska som förstaspråk och anser att ditt lilla efterspel var onödigt.
Folk med läs och skrivsvårigheter ska inte tryckas ner utan ska uppmuntras till att fortsätta att våga skriva.

Sen tycker jag att du ska skillja på Minna och mej. Hon har helt förkastat forumet efter alla förslag hon fått via mejl.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

kari,

det är ju jag som försöker hålla diskussionen borta från smutskastningen, medan Jari, Mr T, du själv och andra försöker driva den tillbaka dit. Jag vill diskutera principen, inte sanningshalten i de påståenden som har gjorts i media om Kimi.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

JTarnstrom skrev:Lite lätt?

Och var det mig du syftade på när du tyckte att det skulle bes om ursäkt för att sprida rykten? Du har ju fan inte alla hemma...

För övrigt börjar jag bli trött på att folk skriver som krattor. Det svenska språket håller på att förstöras av att folk inte längre behärskar språket. Egentligen borde de som får sina skrivfel påpekade för sig vara jävligt tacksamma och ta lärdom i stället. Fortsätter utvecklingen på det här sättet kommer det om tjugo år inte ens att finnas någon som kan påpeka felen.

Och om jag bortser från den bristfälliga grammatiken så har karis inlägg i högsta grad med intelligens att göra - låg sådan.

Jag har redogjort på vilka grunder som jag diskuterar frågan men eftersom det inte bara är förmågan att kunna uttrycka sig på det här forumet som brister hos ett antal av de som skriver, utan även läsförståelsen, får jag hela tiden försvara ståndpunkter jag inte ens har. Men det är som vanligt. Vi hade samma fenomen när vi diskuterade alkoholsponsorer inom motorsporten... En del klarar inte att diskutera utifrån något annat perspektiv än sitt eget och är oförmögna att anta ett objektivt perspektiv. Faktum är att dessa diskussioner påminner om när jag ska läsa för min fyraåriga dotter. Böcker som är skrivna med ett berättarjag, som Nalle Puh till exempel, är oerhört svåra för henne att ta till sig. Hela tiden får jag förklara för henne vem "jag" är utan att det går hem. Och skulle jag, gud förbjude, behöva läsa Nalle Puh för Mr T, Skosnöret, Jari och en del andra på det här forumet, är jag säker på att de inte skulle lyckas hålla isär berättarjaget från mig.

Och om jag är en idiot så är det för att jag fortsätter att diskutera med en massa lågpannade individer när jag egentligen borde syssla med annat.

Tärnström
För att vara frilansjournalist skriver du oerhört mycket, men du säger absolut ingenting.
Bla bla bla bla... Det är väl för helvete inte för tomt pladder vi ska vårda språket?
Ta en titt på forumet här och kolla vem det är som citeras överlägset mest av alla. Korta kärnfulla meningar som säger mer än tusen av Tärnströms ord.
När någon har svenska som andraspråk, eller lider av lättare former av dyslexi finns det ingenting självpåtagna språkpoliser kan göra för "bevarandet av det svenska språket". Det är inga små hästar du sätter dig på och det är inte så lite förmätet att försöka dra växlar på sånt. Det du inte verkade begripa var att du inte bara påpekade en särskrivning, som är en ganska liten del av problemet med språket i det stora hela, utan du idiotförklarade honom dessutom pga ovanstående.

Att ha Svenska som andra språk, eller att ha en lättare form av dyslexi har inget med intelligens att göra.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

EnzoF1 skrev:Jag vill bara komma med ett litet OT-inlägg:

Man måste skilja på s k "typos" och rena skrivfel. Jag har t.ex. en tendens att skriva "elelr" istället för "eller" och det är ett rent fel i farten så att säga och inte att ses som stavfel.

Jag tycker man ska ha viss förståelse för stavfel. Men särskrivning däremot, är ett gissel, och det är bara bra om man står upp och försöker lära andra. Särskrivning ser jag som det största problemet i det svenska språket idag, det och att ungarna inte har välskrivning på schemat längre...

Nu fattar jag inte varför Jari återigen skrider till försvar av andra. Jag misstänker klart att Kari har svenska som förstaspråk, dvs. bott i Sverige i princip hela livet och gått i svensk skola, alternativt är finlandssvensk (men hans språk tyder inte på det), men det kan han säkert bekräfta. Precis som jag misstänker Jari skriver bättre på svenska än han gör på finska.
Mina misstag både på finska och svenska är ganska liknande.
Anledningen är helt enkelt att Tärnström som självutnämnd besserwisser ger sig på människor med någon form av språkproblem helt utan vettiga grunder.
Ett bra exempel är väl Viktor.
Han har en lättare form av dyslexi och skriver ibland i sär, men inte beror det på att han är lat eller ointelligent, utan för att han själv helt enkelt inte ser felet.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

AndersF1 skrev:
Razor skrev:
Jari skrev:Knarka t.ex är brottsligt i de flesta länder.
Är det verkligen så i de flesta länder?
Det är ju inte allt för länge sedan som det var lagligt att använda narkotika här i Sverige.
Det tvivlar jag starkt på. När knarkförbudet infördes i Sverige har jag för mig att det var unikt i Europa, men att det fanns i en del andra länder, typ Malaysia, etc. och jag tvivlar på att det är förbjudet i GB. Det Kate Moss sades vara eftersökt för enligt tidningarna var ju för att polisen ville veta vem hon köpte knarket av.
Är det t.ex. förbjudet att knarka i Finland?
Knarka kan man göra på många sätt. Vissa ämnen är helt förbjudna att tillverka och bruka medan läkemedel och blandmissbruk är svårare att stävja, då båda substanserna ofta är tillåtna.
Kokain och användande av det är förbjudet i Finland, Ja!.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

JTarnstrom skrev:Stavfel kan ju ha sina orsaker. Särskrivning är ren lathet. Men börjar man ett inlägg som kari/minna gjorde får man, som AndersF1 påpekar, ta en käftsmäll. I övrigt står jag för mina åsikter angående svenska språket. Det är rent ut sagt för bedrövligt som det ser ut.

Tärnström
Jag håller med om att det Svenska språket utarmas, men det är väl mer en följd av att vi skall bli mer mångkulturella.
Dvs en följd av den politik som förts sen 70-talet.
Sluta rösta på sossarna om ni inte gillar läget.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

JTarnstrom skrev:kari,

det är ju jag som försöker hålla diskussionen borta från smutskastningen, medan Jari, Mr T, du själv och andra försöker driva den tillbaka dit. Jag vill diskutera principen, inte sanningshalten i de påståenden som har gjorts i media om Kimi.

Tärnström
Men sluta pladdra så himla mycket då och skriv vad du är ute efter...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jari skrev: Ta en titt på forumet här och kolla vem det är som citeras överlägset mest av alla.
Den som förmodligen citeras flest gånger på det här forumet är nog du, Jari. Och vad det beror på, det vet nog alla.

Dessutom ska "Svenska" skrivas med litet "s".

Tärnström

Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

kari skrev:Sen tycker jag att du ska skillja på Minna och mej. Hon har helt förkastat forumet efter alla förslag hon fått via mejl.
Vad är det för idiot som har skickat en massa otrevliga mail till henne då?
Kan hon inte publicera dem, eller i allafall ange vem de kommer ifrån?
Jag fattade det som att det var ifrån några gamla ärrade forumskribenter och då kan det ju vara bra att veta vilka som använder forumet till sånt, eller om det är någon som låtsas vara någon annan för att få denne att framstå i dålig dager. Det sistnämnda kan jag nog tänka mig en och annan som kan tänkas roa sig med...
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

JTarnstrom skrev:
Jari skrev: Ta en titt på forumet här och kolla vem det är som citeras överlägset mest av alla.
Den som förmodligen citeras flest gånger på det här forumet är nog du, Jari. Och vad det beror på, det vet nog alla.

Dessutom ska "Svenska" skrivas med litet "s".

Tärnström
Du har helt rätt och jag ber hemskt mycket om ursäkt för att jag därmed bidrog till det svenska språkets förfall.
Jag noterade dock att jag lyckades träffa rätt ett antal gånger också tidigare på precis samma ord, men jag är nog bara lat. Eller så skyller jag på språkförbistringen.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

AndersF1 skrev:
kari skrev:Sen tycker jag att du ska skillja på Minna och mej. Hon har helt förkastat forumet efter alla förslag hon fått via mejl.
Vad är det för idiot som har skickat en massa otrevliga mail till henne då?
Kan hon inte publicera dem, eller i allafall ange vem de kommer ifrån?
Jag fattade det som att det var ifrån några gamla ärrade forumskribenter och då kan det ju vara bra att veta vilka som använder forumet till sånt, eller om det är någon som låtsas vara någon annan för att få denne att framstå i dålig dager. Det sistnämnda kan jag nog tänka mig en och annan som kan tänkas roa sig med...
Någon eller några har definitivt gått över vett och etikett där.
Jag vill också veta vad för slags människor som pysslar med sånt.
Publicera gärna med namn, Kari.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Ja, vem kan det vara?

Tärnström

Gösta

Inlägg av Gösta »

Finns det verkligen så sjuka idioter här som skickar mail till en medlem på forumet för att denne råkar vara en kvinna?????? :o :o :o
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Mr T

Inlägg av Mr T »

JTarnstrom skrev:Lite lätt?

Och var det mig du syftade på när du tyckte att det skulle bes om ursäkt för att sprida rykten? Du har ju fan inte alla hemma...

För övrigt börjar jag bli trött på att folk skriver som krattor. Det svenska språket håller på att förstöras av att folk inte längre behärskar språket. Egentligen borde de som får sina skrivfel påpekade för sig vara jävligt tacksamma och ta lärdom i stället. Fortsätter utvecklingen på det här sättet kommer det om tjugo år inte ens att finnas någon som kan påpeka felen.

Och om jag bortser från den bristfälliga grammatiken så har karis inlägg i högsta grad med intelligens att göra - låg sådan.

Jag har redogjort på vilka grunder som jag diskuterar frågan men eftersom det inte bara är förmågan att kunna uttrycka sig på det här forumet som brister hos ett antal av de som skriver, utan även läsförståelsen, får jag hela tiden försvara ståndpunkter jag inte ens har. Men det är som vanligt. Vi hade samma fenomen när vi diskuterade alkoholsponsorer inom motorsporten... En del klarar inte att diskutera utifrån något annat perspektiv än sitt eget och är oförmögna att anta ett objektivt perspektiv. Faktum är att dessa diskussioner påminner om när jag ska läsa för min fyraåriga dotter. Böcker som är skrivna med ett berättarjag, som Nalle Puh till exempel, är oerhört svåra för henne att ta till sig. Hela tiden får jag förklara för henne vem "jag" är utan att det går hem. Och skulle jag, gud förbjude, behöva läsa Nalle Puh för Mr T, Skosnöret, Jari och en del andra på det här forumet, är jag säker på att de inte skulle lyckas hålla isär berättarjaget från mig.
Och om jag är en idiot så är det för att jag fortsätter att diskutera med en massa lågpannade individer när jag egentligen borde syssla med annat.

Tärnström
Det var då faan vad du tar åt dej.

Det var ju också en intressant kommentar om objektivitet och egna perspektiv... I synnerhet om man läser "Begrav liket". (Är föresten "begrav" ett svenskt ord? Heter det in "gräv ner" eller "begrava". Blev lite fundersam i och med att den som klagar på bruket av svenksa språket använder det i rubriken på en krönika.) :evil:

Hur skulle det vara om du kom med lite egna åsikter istället för konsekvent dumförklara och kasta skit på alla som inte hejar på MS här?

Jag har två gånger ställt frågor om du själv har någon åsikt om det du ältar om. Det enda jag får till svar är att bli dumförklarad. :roll:

För övrigt drar det ihop sej till kvalificering.
Hoppas att ni har en trevig sådan!
Say no more...
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Ja, till skillnad från dig och Jari klarar jag av att variera mig. Tror du att alla krönikörer sitter fast i ett subjektivt perspektiv?

Och du, fundera inte mer över ordet "begrav". Jag har koll på det där.

Jag har dessutom svarat på dina frågor men du har inte förstått svaren.

Tärnström

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Jag behärskar objektivitet också, men ser inget behov, då jag idag bara representerar mig själv och mitt ursprung.
Användarens profilbild
Mr T

Inlägg av Mr T »

JTarnstrom skrev:Ja, till skillnad från dig och Jari klarar jag av att variera mig.
Med variera, menar du då att du kan kasta skit på flera debattörer som inte delar din åsikt?
JTarnstrom skrev: Tror du att alla krönikörer sitter fast i ett subjektivt perspektiv?
Absolut inte alla! Objektiva krönikor är intressanta att läsa. Din däremot...den är ett skolexempel på subjektivitet.
JTarnstrom skrev: Och du, fundera inte mer över ordet "begrav". Jag har koll på det där.
Kul att du har koll på nåt...
JTarnstrom skrev: Jag har dessutom svarat på dina frågor men du har inte förstått svaren.
Tärnström
OK, dina svar har varit att dumförklara mej. Det gör du även denna gång.
Say no more...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

En krönika är per definition subjektiv. Den är ju för sjutton till för att skribenten ska kunna uttrycka en personlig åsikt.

Du lyckas rätt bra med att dumförklara dig själv. Du vill att jag ska försvara ståndpunkter som jag inte har och jag har svarat att jag inte är intresserad av att göra det. Hur många fler gånger ska jag behöva svara dig på den frågan? Vad är det som är så svårt att fatta?

Tärnström

Användarens profilbild
Mr T

Inlägg av Mr T »

JTarnstrom skrev:En krönika är per definition subjektiv. Den är ju för sjutton till för att skribenten ska kunna uttrycka en personlig åsikt.

Tärnström
:D

ILMAO

:up:

Du vet ju för faan inte vad definitonen på en krönika ens är för nåt!!
Inte faan undra på att dom blir att se ut som dom gör!
"Den är ju för sjutton till för att skribenten ska kunna uttrycka en personlig åsikt." :D

ILMAO

Jag lägger ner debatten med dej här och nu...
Det här leder ingenstans ser jag. :D
Say no more...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Skojar du med mig, eller är du verkligen så jävla dum?

Tärnström

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Läs nedanstående definition av vad en krönika är. Den är författad av Mats Hemberg på Göteborgsposten.

"Krönikan är en reflekterande text med en personlig karaktär som ligger i gränslandet till ren nyhetsrapportering. Krönikörens åsikter är hans egna

Krönikan kommenterar ofta speciella ämnesområden. Det är vanligt att krönikor behandlar aktuella händelser inom till exempel sport och politik. Avsikten är att belysa en nyhet i ett nytt perspektiv. Krönikören får gärna lägga in personliga värderingar i sin text.
Texten kan därför börja i en banal personlig händelse. Sedan bör den bottna i något som är på allvar."

XXXX Se för fan till att ha på fötterna innan du ger dig in och kastar skit. Berätta gärna för mig vilka kvalifikationer som du besitter för att du ska kunna tala om för mig vad en krönika är; eller huruvida ordet "begrav" går att använda eller inte.

Tärnström

Det där var väl ändå verkligen över gränsen! ;)

/GPWC (aka Anders)
Senast redigerad av JTarnstrom den sön sep 25, 2005 12:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Tärnström, MrT skriver ju en bra sak i sitt inlägg: "Det här leder ingenstans..."

Ju förr man inser det desto bättre...

Lägg din energi på andra saker än att försöka diskutera med människor som verkar sinnessvaga. Antingen förstår de helt enkelt inte vilket de kanske inte kan lastas för, eller så förstår de men bara gör sig dumma vilket är tragiskt.

Jag själv undrar vad ordet "definiton" är för nåt?
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

JTarnstrom skrev:
AndersF1 skrev: Haha, jag tror inte att det hjälper om du förklarar det där tusen gånger till för Mr T, Jari och andra med skadad läsförståelse, de vill uppenbarligen inte förstå.
Jag har sedan en tid tillbaka övergått till att se detta som en övning i självbehärskning, en konst där jag har en hel del att lära.

Tärnström
Du är ännu inte fullärd, Tärnström! :D
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Fan, här är man borta från forumet några dagar och missar förstås intressanta inlägg som bland annat hyllar objektiva krönikor. Måste hålla bättre koll i fortsättningen.

PS
"Begrav" är imperativ av "begrava".
pUs

Inlägg av pUs »

Ojdå, här var det livat värre. Dra igång samma fina klimat i några fler topics, så hänger jag kanske på. 8) :up:
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Kan de som skrev brevet till Minna kliva fram eller ska de kontateras ha sena som arschlet hänger i stället för ryggrad?

Snart går sista chansen att kliva fram med hedern hyfsat intakt.
Avslöjas man av offret har man förlorat ytterligare kred för feghet, tänk på det.
Golfkillen

Inlägg av Golfkillen »

Det måste vara ett plus att era krönikörer berör. Det var väl likadant med LS1 krönika om Alonso? En krönika som inte berör eller upprör är väl egentligen inget att ha?
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jari skrev:Kan de som skrev brevet till Minna kliva fram eller ska de kontateras ha sena som arschlet hänger i stället för ryggrad?

Avslöjas man av offret har man förlorat ytterligare kred för feghet, tänk på det.
Ja, kanske bäst att jag erkänner... Vad händer nu?

Tärnström

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Ingenting tror jag? Klev man fram nu skulle man ha hedern nästan intakt.

Det kanske är fler som vill erkänna och rädda hedern ....
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Är den intakt? Ja, då skickar jag några nya mail och träder fram igen om ett tag.

Tärnström

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

du har väl min mailadress?

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Fick inte du "cc" förra gången?

Tärnström

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

jasså var det du? Maskerade Hämnaren?

Var lite osäker på avsändaren.

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Nej, jag skickade under pseudonymen "Språkbylingen". Då är det någon mer som måste träda fram.

Hoppas att Jaris fina initiativ leder till att vi får klarhet i det här. Det vore hemskt att inte kunna vistas på det här forumet och inte veta vem det är som ligger bakom detta hemska dåd. Jag menar, det skulle ju kunna vara du... eller jag.

Tärnström

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Mystiken tätnar.

Användarens profilbild
Mr T

Inlägg av Mr T »

JTarnstrom skrev:Läs nedanstående definition av vad en krönika är. Den är författad av Mats Hemberg på Göteborgsposten.

"Krönikan är en reflekterande text med en personlig karaktär som ligger i gränslandet till ren nyhetsrapportering. Krönikörens åsikter är hans egna

Krönikan kommenterar ofta speciella ämnesområden. Det är vanligt att krönikor behandlar aktuella händelser inom till exempel sport och politik. Avsikten är att belysa en nyhet i ett nytt perspektiv. Krönikören får gärna lägga in personliga värderingar i sin text.
Texten kan därför börja i en banal personlig händelse. Sedan bör den bottna i något som är på allvar."

XXXX Se för fan till att ha på fötterna innan du ger dig in och kastar skit. Berätta gärna för mig vilka kvalifikationer som du besitter för att du ska kunna tala om för mig vad en krönika är; eller huruvida ordet "begrav" går att använda eller inte.

Tärnström

Det där var väl ändå verkligen över gränsen! ;)

/GPWC (aka Anders)
Moderatorerna får gærna flytta detta till klotterplanket...

De va då som faaaaan!!!

Du begär faktiskt om det!

Krönika (subst. -an -or):
-Historisk berättande framställning i tidsföljd och vanl. utan anspråk på djupare beskrivning el. förklaring.
- Spec. press- eller radioöversikt över viktiga aktuella händelser i tidsföljd.
-Äv. allmännare, berättande framställning i tidsföljd.

Alltså en krönika är berättande av en historisk händelse i kronologisk ordning (därav namnet "krönika").

Du skriver att "en krönika är per definition subjektiv" och "Den är ju för sjutton till för att skribenten ska kunna uttrycka en personlig åsikt.".

Till och med Mats Hemberg skriver "Krönikören får gärna lägga in personliga värderingar i sin text.". Alltså skribenten KAN lägga in personliga värderingar. Gör han det inte är den heller inte subjektiv.

En krönika KAN innehålla en personlig karatär, men får absolut inte förvanska hädelser eller bygga på rykten utan skall hålla sej till sanningen.

Därför sågar jag din krönika som den värsta jag någonsin läst. Sorry om du tar det personlig och att du reagerar så inihelvetes stark på kritik.
Om du skriver en krönika på Forzas hemsida förväntar jag mej att den skall bygga på sanning. Om den inte gör det så kan du ju förvänta dej kritik i och med att det är flera av läsarna här som har F1 som intresse och följer med vad som verkligen händer. Det är väl en viss arrogans med att ställa samman en krönika byggd på rykten, det är att dumförklara läsarna. Det är du ju för övrigt snabb med att göra i alla fall.

Kalla det "Tärnströms blogg" eller "Tärnströms insändare", men kalla det inte krönika om du inte kan hålla dej till sanningen.

Jag anatar att du än en gång kommer att dumförklara mej igen. Låt så vara...

Här följer en liten läsning som kanske kan vara intressant för dej (källa Journalisten.se):

Erik Hörnfeldt:
Därför hatar jag krönikor

Erik Hörnfeldt
Chef för
Mediatjänster, 3

Det finns en krönika av Linda Skugge i en av Journalistens båda utmärkta Goda Nyheter-antologier som är fullständigt lysande för att Linda inte gör vad som förväntas av henne när hon återvänder till sin gamla skola för att skriva om mobbing och minskade anslag, nämligen att bli tjusig eller ta på sig offer-rollen.
I stället öppnar hon upp och visar sig sårbar inför läsaren. Det är totalt oväntat, inte minst för att det är så ovanligt att en etablerad skribent vågar sig på casting against character.
Så ska en krönika vara.

Jag läste Mats Olssons bok också nyligen och styrkan i hans krönikor är inte bara att dom är väldigt personliga utan att dom är mera Olsson än Olsson själv. Jag kände karln ganska väl en gång i tiden och han är en ganska blek kopia av sina texter, det vill säga han är snäll och trevlig och allt det där men mest av allt är han en vanlig normalbegåvad Malmöpåg. Hans texter lyser dock och skimrar och har ett evigt liv och en bra Olsson-krönika är bättre än livet självt eftersom livet är fullt av köer, väntan, tristess och transportsträckor medan en Olsson-krönika är precis så som man skulle vilja att det skulle vara. Bättre än att vara där själv.
Jag påpekar det här för att jag hatar krönikor.
Nej, hatar är fel ord. Jag tycker att de flesta krönikor är en onödig form av journalistik som sällan tillför något av värde, för att den typiska krönikan är en bortkastad möjlighet som verkar vara skriven av någon med inställningen ”Fan, det är tisdag igen, jag måste få ihop min onsdagskrönika. Vad fan ska jag skriva om den här gången?” Det är journalistik som på sin höjd låter skribenten ge utlopp för sitt ego men som väldigt sällan ger läsaren något av substans.
Låt mig ta ett exempel:
En gång hade jag en diskussion med Carl Bildt om varför unga välutbildade svenskar lämnade landet och vi beslöt oss för att ta reda på hur det egentligen låg till så vi gjorde en gemensam enkät på Grringo, en mejllista för exil-svenskar. Om detta, och de väldigt överraskande svar vi fick, skrev jag en krönika i Metro och min redaktör Ann Olrin tog emot den med ett förtjust ”Underbart, för en gångs skull en krönikör som gör lite egen research!”
När läste ni en krönikör som gjort egen research senast? Jo, jag vet, Carl Hamilton i Aftonbladet brukade en gång i tiden ge intryck av att han lagt den gångna veckan åt att arbeta heltid på sin krönika, men han var unik när han gjorde det och nu verkar han ha resignerat ned i det vanliga ”fakta är heliga men åsikter är gratis”-slentrianen. De flesta krönikor är överbetalda namnskribenter med åsikter på tomgång, hoppfulla pretton eller kostnadseffektiv spaltfyllnad av typen ”Nu blir dagarna kortare och snart är hösten här...”.

Jag borde veta, för jag har varit redaktör åt Sveriges Sämste Krönikör.
Sveriges sämste krönikör hette Bengt Å Johannsson eller något liknande, jag minns inte för vi valde hans namn för att det skulle vara utstuderat utslätat. Krönikorna publicerades i saligen nedlagda Tidningen Z och i normala fall var det Jan Gradvall som skrev dessa orgier i det intetsägande som alltid började med något i stil med ”Tänk, snart är det jul igen med doft av glögg och gran...” eller ”Nu går vi mot ljusare tider...”. Jan Gradvall är dock lite för begåvad för sådant här jobb och ibland smög det sig in något meningsfullt i texterna som vi fick stryka bort. Det är nämligen svårt att vara riktigt dålig. Medioker kan vem som helst vara men för att bli riktigt, riktigt dålig räcker det inte med att sakna tid, sakna kraft och sakna begåvning, man måste sakna det där lilla extra också. Vem är jag att döma förresten, min nästa krönika ska handla om alla mina konstiga katter.
Senast redigerad av Mr T den tis sep 27, 2005 18:33, redigerad totalt 1 gång.
Say no more...
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

JTarnstrom skrev:
Jari skrev:Kan de som skrev brevet till Minna kliva fram eller ska de kontateras ha sena som arschlet hänger i stället för ryggrad?

Ja, kanske bäst att jag erkänner... Vad händer nu?

Tärnström
Jag tror ta mig fan att du börjar bli desperat ditt psyko!
Att du inte blivit avstängd från Forza är för mig en gåta, men det är väl inte för sent ännu?

MODERATOREDIT:

Nu har tråden spårat ut tillräckligt av många skribenter så att jag stänger ner den.

//Fredrik