JTarnstrom skrev:Att man diskuterar förares framtida karriär är väl i högsta grad relevant. Sedan håller jag med dig: Det är oerhört tröttsamt att Kimi-fansen väljer att diskutera saken på ett sätt som gör att det blir en långbänk av det hela. Jag hade kunnat avsluta diskussionen redan efter mitt första inlägg. Det handlar ju om en enkel principdiskussion som en del andra vill göra till en fråga om moral och centilitrar.
Tärnström
När du kommer med bevis på att det som påstås har hänt så skall vi acceptera att det hänt och därmed är läget utagerat.
Jag köper inte varken ditt skitsnack eller en skvallerblaskas, bara för att den tjänar mina syften så bra, kan du begripa det?
Detaljerna för eventuella sponsorer är självklart viktiga och det är stor skillnad på att ha varit berusad och ha begått ett brott, men det begriper väl inte du?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
JTarnstrom skrev:Det enda som finns är lite partybilder som figurerar i media och det räckte tydligen för H&M att bryta kontraktet.
Det går snabbt när det går utför.
Är någon som tänkt på hur H&M lagt upp sina tidigare reklamkampanjer ?
Skit i om de sparkar Kate Moss och ersätter henne med en riktigt korkad bimbo.
De har fått sin mediaexponering .
I hela Europa ! +Norge
Får Kate Moss en egen dokusåpa att förnedras i ?
Tärnström om någon borde förstå detta då han själv försöker leva på sin
frilansjournalistik.( resten betalar du och jag)
För vem går det utför ?
JTarnstrom skrev:Att man diskuterar förares framtida karriär är väl i högsta grad relevant. Sedan håller jag med dig: Det är oerhört tröttsamt att Kimi-fansen väljer att diskutera saken på ett sätt som gör att det blir en långbänk av det hela. Jag hade kunnat avsluta diskussionen redan efter mitt första inlägg. Det handlar ju om en enkel principdiskussion som en del andra vill göra till en fråga om moral och centilitrar.
Tärnström
När du kommer med bevis på att det som påstås har hänt så skall vi acceptera att det hänt och därmed är läget utagerat.
Jag köper inte varken ditt skitsnack eller en skvallerblaskas, bara för att den tjänar mina syften så bra, kan du begripa det?
Detaljerna för eventuella sponsorer är självklart viktiga och det är stor skillnad på att ha varit berusad och ha begått ett brott, men det begriper väl inte du?
Det enda skitsnack du köper är ditt eget, så mycket har jag fattat. Det behövs inga bevis. Förresten, var finns alla de där dementierna du hävdade skulle finnas? Brott eller inte, det spelar uppenbarligen inte så stor roll eftersom H&M bröt avtalet innan någon brottsutredning ens hade skett. Ergo - det räcker med att figurera i fel sammanhang för att en sponsor eller samarbetspartner kan välja att bryta ett pågående kontrakt.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Jag har inte sparat en enda tidning från runt tidpunkten det hände, men jag vet att tidningen som presenterade delfinnyheten är stämd för förtal.
Du kan ju skita i vad som händer i verkligheten. Jag tror inte man offrar ett samarbete i hundramiljonersklassen på rykten.
Har du länk till bilden?
Om jag minns rätt finns det en enda och det är helt omöjligt att se att det är Kimi.
Å andra sidan finns det massor av bilder från festen de var på där Kimi bland annat är med uppe på scenen med en hel kavalkad med finska artister.
Ja som du ser är det helt omöjligt att bedöma vem som finns på bilden på trottaren. Bilderna ovanför är från klubben och hon tjejen där är en av körtjejerna i Fredi's band och hon har uttalat sig i morgon TV om att Kimi inte var ett dugg mer full än någon annan där och att Kimi inte på något sätt betett sig omoraliskt med någon av tjejerna som det antyddes i finsk media i samband med de där bilderna.
Med finska mått mätt (alla vet ju att finnar är världsmästare på att supa bland så mycket annat) kanske inte Kimi är fullare än en vanlig aprak finne, men i mina ögon ser Kimi rejält packad ut på översta bilden. Tvivlar på att han kunde ta sig därifrån för egen maskin
Det var väl de första rapporterna om Kimis festande. Förutom en rapport om att Kimi efter säsongsavslutningen 2003 skulle ha varit full och muckat gräl med Schumacher, men det dementerades visst senare.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Martin Whitmarsh efter Gran Canaria (enligt grandprix.com)
"I'm aware of the coverage," said McLaren's Martin Whitmarsh, "and it's not welcome. We have to establish the truth. The perception is extremely negative. We have multi-national brands who sponsor McLaren and who don't want to get involved in this kind of imagery. We will take whatever steps for Kimi to understand the seriousness of the situation."
Sant eller inte så visar uttalandet på att det finns gränser.
Tärnström
JTarnstrom skrev:Jag gissar att dementin rör trädgårdshistorien.
Martin Whitmarsh efter Gran Canaria (enligt grandprix.com)
"I'm aware of the coverage," said McLaren's Martin Whitmarsh, "and it's not welcome. We have to establish the truth. The perception is extremely negative. We have multi-national brands who sponsor McLaren and who don't want to get involved in this kind of imagery. We will take whatever steps for Kimi to understand the seriousness of the situation."
Sant eller inte så visar uttalandet på att det finns gränser.
Tärnström
Ahh... lite färska nyheter....
När gjordes uttalandet av MW?
Tärnström, vad anser du att Kimi skall göra?
Skall han inte vistas i offentligheten under sin ledighet?
Har han inte rätt att festa?
Är det bättre att han blir en blek figur som låser in sej mellan racen?
Är du orolig för att Kimi skulle få sparken pga händelser i det förgångna?
Vad är din åsikt?
Du har ältat det här ganska intesivt och länge nu så det skulle vara intressant att höra vad du själv tycker.
Kimi får väl göra vad fan han vill. Tror du att jag bryr mig om han är ute och festar? Jag bryr mig lika lite om det som när min brorsa är ute och borstar och jag tycker inte att han är en sämre människa för det. Det är inte det diskussionen handlar om, men det verkar vare sig du eller Jari någonsin fatta.
Min moral har alltså inget med detta att göra. Jag diskuterar den moral som finns inom motorsporten och på vilket sätt den möjligen kan påverka förhållandet mellan Kimi och McLaren och deras partners.
Tärnström
AndersF1 skrev:Står det nåt intressant i den där artikeln, Chevan, eller var det bara en bild på Kimi?
Nä, egentligen inte, förutom att Bild ber om ursäkt för att man publicerat en inte så välgrundad artikel om Kimi. Jag vet inte om det är så att Bild försöker komma undan ett skadestånd kanske.
Även om jag hade förstått tyska, hade jag ändå inte kunnat läsa den där lilla texten. Testade att förstora upp bilden också men det hjälpte inte. Det enda jag kunde läsa var "Sorry, Kimi Räikkönen"
En linsbärande F1-fan är imponerade
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
LuckyStrike1 skrev:Du - jag kunde inte urskilja mycket av texten. Blir alltid lika överraskad av hur mycket man inte ser även med linser eller glasögon som hjälpmedel.
Aha, jag har visserligen rätt hyfsad syn, men jag tycker inte det är så svårt att se att det står "Sorry, Kimi Räikönen" I mina ögom är det en ursäkt. Sen under det står något mer suddigt och på tyska att en viss förare i ett visst stall har råkat ut för något som kallas "falchmeldug". Nu är jag inte så jätteslängd i det Tyska språket men det låter som en ursäkt för något man tidigare publicerat. Men jag kan ha fel.
Allt är inte svart eller vitt. Kimi har krökat runt rejält några gånger, inte konstigt att en av tysklands största tidningar försöker hittta ett scoop när han hittar på något. Snubben kan vara renlevnadsman resten av livet och fortfarande vara stämplad som fyllo. Anledningen till att jag postade bilden på dementin var mest att det lätt blir ensidigt.
Det kanske står i svensk översättning: Sorry, Kimi Räikkönen, vi kan inte hjälpa det, men sanningen är att du är ett ohjälpligt fyllo!
Eller också är det någon bartender som ber om ursäkt för att han serverade lite för många öl kvällen innan.
Kan även vara nån tysk tidning som ber om ursäkt för en påhittad artikel.
Om nu inte den finska sajten den ligger på har photoshoppat ihop nåt.
JTarnstrom skrev:Kimi får väl göra vad fan han vill. Tror du att jag bryr mig om han är ute och festar? Jag bryr mig lika lite om det som när min brorsa är ute och borstar och jag tycker inte att han är en sämre människa för det. Det är inte det diskussionen handlar om, men det verkar vare sig du eller Jari någonsin fatta.
Min moral har alltså inget med detta att göra. Jag diskuterar den moral som finns inom motorsporten och på vilket sätt den möjligen kan påverka förhållandet mellan Kimi och McLaren och deras partners.
Tärnström
Haha, jag tror inte att det hjälper om du förklarar det där tusen gånger till för Mr T, Jari och andra med skadad läsförståelse, de vill uppenbarligen inte förstå.
AndersF1 skrev:Det kanske står i svensk översättning: Sorry, Kimi Räikkönen, vi kan inte hjälpa det, men sanningen är att du är ett ohjälpligt fyllo!
Eller också är det någon bartender som ber om ursäkt för att han serverade lite för många öl kvällen innan.
Kan även vara nån tysk tidning som ber om ursäkt för en påhittad artikel.
Om nu inte den finska sajten den ligger på har photoshoppat ihop nåt.
Förmodligen så står det så, men för själva saken skull tänkte jag försöka mig på en fri översättning för mindre seende.
"Förlåt Kimi Räikkönen!
Öppet brev till Formel 1-föraren i McLaren Mercedes. Bakrund, en felaktig artikel i förra utgåvan av denna tidning"
Eventuella översättningsfel tar jag naturligtvis ansvar för och om jag skulle ha uppfattat det hela fel är jag naturligtvis beredd att ändra min angående själva artikelns innehåll.
AndersF1 skrev:
Haha, jag tror inte att det hjälper om du förklarar det där tusen gånger till för Mr T, Jari och andra med skadad läsförståelse, de vill uppenbarligen inte förstå.
Jag har sedan en tid tillbaka övergått till att se detta som en övning i självbehärskning, en konst där jag har en hel del att lära.
Tärnström
Hehe, Norbert säger ju nåntng i stil med att "allt vi ska göra ska vi göra med stil" Kimi har ju verkligen festat med stil, finsk stil. Sen får han banner för det, mycket märkligt
AndersF1 skrev:
JTarnstrom skrev:Kimi får väl göra vad fan han vill. Tror du att jag bryr mig om han är ute och festar? Jag bryr mig lika lite om det som när min brorsa är ute och borstar och jag tycker inte att han är en sämre människa för det. Det är inte det diskussionen handlar om, men det verkar vare sig du eller Jari någonsin fatta.
Tärnström
Jag svarade på frågan i ett tidigare inlägg i den här topicen.
Nu undrade jag om Tärnström hade en egen åsikt i ämnet men det gick jag bet på...Om det innebär att jag har skadad läsförståelse så låt gå.
För övrigt bra klipp! En sån skulle man ha som kunde slipa på eventuella dåliga rykten.
JTarnstrom skrev:
Detsamma gäller din bundsförvant Mr T som sprutar ur sig skit (det gör mig förbannad när man tillskriver folk åsikter de inte har. I min värld är det rent ut sagt jävligt oförskämt.)
Efter att ha läst ovanstående kommentar så ger jag för övrigt fullständigt fan i vad Tärnström tycker...
Senast redigerad av Mr T den lör sep 24, 2005 03:31, redigerad totalt 1 gång.
Är det då ingen som känner sig manad att kliva fram och erkänna att man spridit falska rykten?
Nä, tänkte väl det. För det måste man ha ryggrad och inte en sena som arschlet är upphängt i.
För en gångs skull tror jag nästan att man får gå ner på på en sån där internationell pressshop och köpa sig ett nummer av Auto Bild.
Tärnström
Tärnström
Tönt inlägg. Du är en av dom som spär på och gärna ökar Kimitråden!
Ska du börja göra dig lustig över folks språk nu också? Att döma av namnet kanske Karis förstaspråk inte är svenska och att jag därför är helt säker på att hans svenska är bättre än din finska.
Vad blir det härnäst? Lyteskomik pga hudfärg?
Och var det mig du syftade på när du tyckte att det skulle bes om ursäkt för att sprida rykten? Du har ju fan inte alla hemma...
För övrigt börjar jag bli trött på att folk skriver som krattor. Det svenska språket håller på att förstöras av att folk inte längre behärskar språket. Egentligen borde de som får sina skrivfel påpekade för sig vara jävligt tacksamma och ta lärdom i stället. Fortsätter utvecklingen på det här sättet kommer det om tjugo år inte ens att finnas någon som kan påpeka felen.
Och om jag bortser från den bristfälliga grammatiken så har karis inlägg i högsta grad med intelligens att göra - låg sådan.
Jag har redogjort på vilka grunder som jag diskuterar frågan men eftersom det inte bara är förmågan att kunna uttrycka sig på det här forumet som brister hos ett antal av de som skriver, utan även läsförståelsen, får jag hela tiden försvara ståndpunkter jag inte ens har. Men det är som vanligt. Vi hade samma fenomen när vi diskuterade alkoholsponsorer inom motorsporten... En del klarar inte att diskutera utifrån något annat perspektiv än sitt eget och är oförmögna att anta ett objektivt perspektiv. Faktum är att dessa diskussioner påminner om när jag ska läsa för min fyraåriga dotter. Böcker som är skrivna med ett berättarjag, som Nalle Puh till exempel, är oerhört svåra för henne att ta till sig. Hela tiden får jag förklara för henne vem "jag" är utan att det går hem. Och skulle jag, gud förbjude, behöva läsa Nalle Puh för Mr T, Skosnöret, Jari och en del andra på det här forumet, är jag säker på att de inte skulle lyckas hålla isär berättarjaget från mig.
Och om jag är en idiot så är det för att jag fortsätter att diskutera med en massa lågpannade individer när jag egentligen borde syssla med annat.
Tärnström
Tja, börjar man inlägget med ett angrepp på någon annan, typ "Tönt", eller om det nu skulle ha varit "Töntinlägg", så får man nog tåla lite anmärkningar utan att börja gråta, även om det i det här fallet var en massa andra som började gråta.
Men det klarar kanske inte en riktig finsk man?
Jag har förresten en tendens att stava fel ibland, vilket är lite tråkigt eftersom jag var väldigt bra att stava i grundskolan och tendensen därför är negativ, men mig får ni gärna anmärka på när ni hittar stavfel eller andra uppenbara språkliga felaktigheter.
Jari skrev:Knarka t.ex är brottsligt i de flesta länder.
Är det verkligen så i de flesta länder?
Det är ju inte allt för länge sedan som det var lagligt att använda narkotika här i Sverige.
Det tvivlar jag starkt på. När knarkförbudet infördes i Sverige har jag för mig att det var unikt i Europa, men att det fanns i en del andra länder, typ Malaysia, etc. och jag tvivlar på att det är förbjudet i GB. Det Kate Moss sades vara eftersökt för enligt tidningarna var ju för att polisen ville veta vem hon köpte knarket av.
Är det t.ex. förbjudet att knarka i Finland?
Man måste skilja på s k "typos" och rena skrivfel. Jag har t.ex. en tendens att skriva "elelr" istället för "eller" och det är ett rent fel i farten så att säga och inte att ses som stavfel.
Jag tycker man ska ha viss förståelse för stavfel. Men särskrivning däremot, är ett gissel, och det är bara bra om man står upp och försöker lära andra. Särskrivning ser jag som det största problemet i det svenska språket idag, det och att ungarna inte har välskrivning på schemat längre...
Nu fattar jag inte varför Jari återigen skrider till försvar av andra. Jag misstänker klart att Kari har svenska som förstaspråk, dvs. bott i Sverige i princip hela livet och gått i svensk skola, alternativt är finlandssvensk (men hans språk tyder inte på det), men det kan han säkert bekräfta. Precis som jag misstänker Jari skriver bättre på svenska än han gör på finska.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Stavfel kan ju ha sina orsaker. Särskrivning är ren lathet. Men börjar man ett inlägg som kari/minna gjorde får man, som AndersF1 påpekar, ta en käftsmäll. I övrigt står jag för mina åsikter angående svenska språket. Det är rent ut sagt för bedrövligt som det ser ut.
Tärnström
JTarnstrom skrev:Stavfel kan ju ha sina orsaker. Särskrivning är ren lathet. Men börjar man ett inlägg som kari/minna gjorde får man, som AndersF1 påpekar, ta en käftsmäll. I övrigt står jag för mina åsikter angående svenska språket. Det är rent ut sagt för bedrövligt som det ser ut.
Tärnström
Jag håller med! Jag bryr mig sällan som stavfel, för sådant kan vem som helst korrigera i efterhand. Men jag tror ärligt talat inte särskrivning beror på lathet utan på dumhet rent ut sagt...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Jag är undrande: Ska vi kalla Tärnström för Nalle Puh nu?
För övrigt håller jag med Anders - börjar man ett inlägg med uttryck som "tönt" och inte har bättre argument att komma med, så får man nog räkna med ett mothugg.
Om man tycker det är jobbigt, kanske man inte skulle ha skrivit "tönt" till att börja med.