Är det olika regler för olika förare?

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Mr T

Är det olika regler för olika förare?

Inlägg av Mr T »

JPM säger att skulle han ha gjort likadant som MS gjorde senaste racet skulle han fått ett kännbart straff. MS fick inte ens en tillsägelse.
Sato fick 10 ggr hårdare straff för att han körde på MS än Piozzonia för att han körde på JPM. Inte kan det väl vara så att ett visst stall och en viss förare skulle särbehandlas i jämförelse med alla andra???

Juan Pablo Montoya put the spotlight on Michael Schumacher here Thursday by claiming the German was lucky to avoid punishment for hitting out at Takuma Sato during the Belgian Grand Prix.

Seven-time world champion Schumacher was knocked out of the race at Spa-Francorchamps when Japanese driver Sato hit the rear of his Ferrari in slippery conditions following a safety car period. But the German reacted angrily, jumping out of his Ferrari before Sato could get out of his BAR-Honda and slapping down the Japanese driver's helmet visor after a offering him some apparently aggressive words of advice.

Sato will start ten places down on the grid for this weekend's Brazilian Grand Prix as a punishment for his mistake but Montoya was surprised to see Schumacher go unpunished for his aggressive behaviour beside the track.

"I was surprised what Michael did to Takuma, to go to him and actually hit the visor," said Montoya, who has also been involved in two collisions of his own in the last three races.

"I was surprised he got away with it actually. If I had reacted like that then I would have probably been disqualified for the rest of the season or something!"

Schumacher was so annoyed he had left the track before the race was even completed but admitted on the Monday after the race that he had reacted that way because he thought he had missed a strong opportunity to finish on the podium.

Montoya, meanwhile, has missed out on two possible podium finishes in the last three races through collisions with backmarkers, both of which he claims were of no fault of his own.

He is hoping to avoid any problems in the final three races as he continues to push hard to help McLaren overhaul their six-point deficit to world championship leaders Renault and win the constructors' title.

"It is not great for the team but you cannot change it," Montoya said of the previous incidents. "You don't think about it because what are you going to do when someone hits you in the back, twice?
Say no more...
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
Gösta

Re: Är det olika regler för olika förare?

Inlägg av Gösta »

Mr T skrev:JPM säger att skulle han ha gjort likadant som MS gjorde senaste racet skulle han fått ett kännbart straff. MS fick inte ens en tillsägelse.
Sato fick 10 ggr hårdare straff för att han körde på MS än Piozzonia för att han körde på JPM. Inte kan det väl vara så att ett visst stall och en viss förare skulle särbehandlas i jämförelse med alla andra???

Självklart skall en 7 faldig världsmästare särbehandlas. Han särbehandlas gällande lön, uppmärksamhet, mediabevakning mm mm. Varför skulle han inte särbehandlas av dommarna?? Om (detta är jävligt dålig jämförelse) Ronaldinho fälls 100 gånger så kommer dommarna blåsa frispark / straff i tex 75% av fallen, blir kalle kula utsatt för samma sak så blir det straff / frispark tex i 25% av fallen. Klart som fan att en så stor förare särbehandlas, medvetet eller omedvetet. Inget nytt under solen altså. :up:
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

Oerhört dumt svar...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Men sant.

Olika förare behandlas olika, så är det bara.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Gösta

Inlägg av Gösta »

PC: skrev:Oerhört dumt svar...

Förklara gärna vad du menar med det?

Vi lever inte i den bästa av världar. Jag ser fram emot din förklaring, du verkar både veta bättre och har en god och nyanserad förmåga att uttrycka dig. :D

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

Gösta.

Såvida inte ditt svar var ironiskt menat, så är det lite svårt för mig att förstå varför någon SKALL särbehandlas på det sätt som beskrivs.

Att det faktiskt förhåller sig så, det vet vi. Men jag anser att det inte gör det legitimt, vare sig det är oavsiktligt eller inte.

F1 är en sport som andra med skrivna regler som skall tillämpas lika för alla.

Att sen F1 även har blivit en affärsverksamhet hör inte till saken, såvida man inte skriver in i reglementet att tidigare Mästare eller att team med stora kassakistor är mera värda än andra.

Sen tycker jag att det är dumt att göra tummen upp för en sån orättvisa.

Och i nämnda fall så gällde det mycket mer för Montoya än för Schumi (om man nu inte tar Schumis ego med i beräkningen...),varför det då är svårt att förstå skillnaden i behandling.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Golfkillen

Inlägg av Golfkillen »

Varför skriver du på engelska och inte på svenska? För jag antar att du har författat det själv?
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Inlägg av Pepparkvarnen »

Gösta skrev:Ronaldinho fälls 100 gånger så kommer dommarna blåsa frispark / straff i tex 75% av fallen, blir kalle kula utsatt för samma sak så blir det straff / frispark tex i 25% av fallen. Klart som fan att en så stor förare särbehandlas, medvetet eller omedvetet. Inget nytt under solen altså. :up:
Hur kommer det sig att du känner till det? Brukar du titta på sådana pöbelaktiviteter som fopoll?
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Geer

Inlägg av Geer »

Golfkillen skrev:Varför skriver du på engelska och inte på svenska? För jag antar att du har författat det själv?
Intervjun finns att läsa på F1-Live.com
http://f1.racing-live.com/f1/en/index.html
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Montoya är nog den förare som ligger sämst till hos domarna så jag förstår honom. Men just den där incidenten där Schumacher smackar till Satos visir var rätt harmlös, även om det kanske inte såg så snyggt ut.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Schumacher slår förarkollegor

Kimi slår funktionärer

Villeneuve tar strypgrepp på Montoya

Montoya försöker slå kameramän

Ayrton Senna slår Irvine

Piquet slår Salazar

Våldsamma killar, racerförare ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Pepparkvarnen skrev:
Gösta skrev:Ronaldinho fälls 100 gånger så kommer dommarna blåsa frispark / straff i tex 75% av fallen, blir kalle kula utsatt för samma sak så blir det straff / frispark tex i 25% av fallen. Klart som fan att en så stor förare särbehandlas, medvetet eller omedvetet. Inget nytt under solen altså. :up:
Hur kommer det sig att du känner till det? Brukar du titta på sådana pöbelaktiviteter som fopoll?
Gösta är stamgäst på Råsundas norra stå.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Har inte han till och med egen balkong där?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Lövet

Inlägg av Lövet »

Inget nytt under solen altså.
Dessutom är alltså (i Göstas fall, jag stavar som en gud) felstavat. :P

Jag tycker dessutom att det är alldeles för lite våld i motorsporten, så lite F1-Wrestling efter Lördagskvalet hade varit på sin plats.
(där hade jag ju gärna sett Schmacker få stryk av en ilsken Barichello :up: )
-Its nice to be important but more important to be nice!
McLaren, teamet i mitt hjärta!
GMD

Inlägg av GMD »

Gösta skrev: Självklart skall en 7 faldig världsmästare särbehandlas. Han särbehandlas gällande lön, uppmärksamhet, mediabevakning mm mm. Varför skulle han inte särbehandlas av dommarna?? Om (detta är jävligt dålig jämförelse) Ronaldinho fälls 100 gånger så kommer dommarna blåsa frispark / straff i tex 75% av fallen, blir kalle kula utsatt för samma sak så blir det straff / frispark tex i 25% av fallen. Klart som fan att en så stor förare särbehandlas, medvetet eller omedvetet. Inget nytt under solen altså. :up:
Vad jag inte förstår mig på här är detta: :up:

Förklara gärna det.
arska

Inlägg av arska »

Lika barn leka bäst :idea: :quest:
Gösta

Inlägg av Gösta »

GMD skrev:
Gösta skrev: Självklart skall en 7 faldig världsmästare särbehandlas. Han särbehandlas gällande lön, uppmärksamhet, mediabevakning mm mm. Varför skulle han inte särbehandlas av dommarna?? Om (detta är jävligt dålig jämförelse) Ronaldinho fälls 100 gånger så kommer dommarna blåsa frispark / straff i tex 75% av fallen, blir kalle kula utsatt för samma sak så blir det straff / frispark tex i 25% av fallen. Klart som fan att en så stor förare särbehandlas, medvetet eller omedvetet. Inget nytt under solen altså. :up:

Förklara gärna det.

Psykologi.

En 7 faldig världsmästare är en 7 faldig världsmästare. Han särbehandlas. Jag säger inte att det är "rätt" jag säger att det är så. Man kan tycka vad man vill om det, men det är så.

Jag har inte varit på fopol på 2 år nu.

GMD

Inlägg av GMD »

Gösta skrev:
GMD skrev:

Förklara gärna det.

Psykologi.

En 7 faldig världsmästare är en 7 faldig världsmästare. Han särbehandlas. Jag säger inte att det är "rätt" jag säger att det är så. Man kan tycka vad man vill om det, men det är så.

Jag har inte varit på fopol på 2 år nu.
Jag bad dig förklara varför du gav det hela tummen upp. Jag hoppas att det var ett misstag.