Vi har ju ingen topic om Brasiliens GP. En pallplats säkrar VM för Alonso.
Vilken varvad förare kör på Montoya den här helgen? Och på vilket sätt är det Montoyas fel?
Hinner Kimi nyktra till, och kommer han att vara en finsk man på söndag kväll?
Ferrari har lovat ett superdäck inför de tre sista loppen. Superhårt? Superkasst? Superfint? Super de?
Alonso - cruise och collect eller så fort det går? Jag säger så fort det går:
World championship leader Fernando Alonso says he will fight for victory in this weekend's Brazilian Grand Prix, despite being on the verge of title glory.
The Renault star needs to score just six points (or finish third) in Interlagos to become the youngest world champion in the sport's history.
But the Spaniard claims he has no thoughts of playing it safe in Sao Paulo.
"As always, I go there trying to do the maximum," he said.
"What’s the point of going to a race and only aiming for a podium? You can’t do that, you have to want to be the best, to attack.
"So that’s what I am going to Brazil to do. We need to have a smooth weekend, no problems, and hopefully we will get the result we want."
Alonso, who would also be the first Spanish driver to clinch the F1 World Championship, said he does not feel nervous despite the weight of expectation upon him.
"No, I’m not," he declared.
"For sure, I am quite close now to the championship, but I approach this race like any other.
"To become world champion is the maximum for a driver, so I am happy and proud to have the possibility while I am so young.
"But being the youngest is not what motivates me. The maximum for a sportsman is to be the best in his championship, and to be the best in Formula 1 is the ultimate for any racing driver."
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
"World Champion Michael Schumacher is playing down any talk of Ferrari being able to fight at the front at this weekend's Brazilian Grand Prix.
Although tyre supplier Bridgestone are expected to introduce a new specification of tyre for Interlagos, Schumacher admitted on Monday that his expectations for the race were no better than they were for the last few races.
"There's no reason for that," he said. "I can't think of anything that would cause our situation to suddenly improve drastically.
"I'm a realistic person, it's as simple as that. And I also believe in strength coming from calmness. There's no point in trying to change things at short notice now. We mustn't let outside influences put us in a hectic frame of mind.
"It's all about long-term thinking. And we'll find out on Friday what we'll be able to achieve at Sao Paulo."
"World Champion Michael Schumacher is playing down any talk of Ferrari being able to fight at the front at this weekend's Brazilian Grand Prix.
Although tyre supplier Bridgestone are expected to introduce a new specification of tyre for Interlagos, Schumacher admitted on Monday that his expectations for the race were no better than they were for the last few races.
"There's no reason for that," he said. "I can't think of anything that would cause our situation to suddenly improve drastically.
"I'm a realistic person, it's as simple as that. And I also believe in strength coming from calmness. There's no point in trying to change things at short notice now. We mustn't let outside influences put us in a hectic frame of mind.
"It's all about long-term thinking. And we'll find out on Friday what we'll be able to achieve at Sao Paulo."
Jag kan inte se att MS säger något om däcken. Skribenten spekulerar i nytt däck.
Todt säger att man tänkt använda turk däcken.
Bridgestone bilarna är konstruerade att först och främst generera maximalt mekaniskt grepp. Michelin bilarna är konstruerade att först och främst slita däck så lite så möjligt. (lite förenklat uttryckt)
Skulle Bridgestone göra ett däck som är lika Michelins skulle det ta slut jättefort.
De har fått nya däck flera gånger i år utan att det gjort särskilt stor skillnad.
Jag tycker det känns tryggt att veta att Oviedosnubben äntligen skall börja köra för sin titel. Tyvärr förlänger Kimi bara pinan för honom denna helg eftersom Alonso gör som för två år sen...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Om Kimi är det fyllo som vissa skribenter så säkert beskriver, så är han chanslös i Brasilien. Denna sport kräver snabba beslut och blixtrande reflexer och det har inte en försupen förare.
Har ni skvallermegafonskribenter reflekterat på att Kimis problem med drickat vid flera tillfällen dykt upp precis innan förberedelserna inför ett rejs. Snacka om tillfällighet.
Vad det gäller rejset så tror jag att det äntligen blir en dubbel McLaren.
Alonso kommer inte denna helg att säkra sin seger men gör det nästa gång.
I framtiden hoppas jag att Ferrarifansen kan skriva lite possitivt om sina egna istället för att till 100% kasta skit på andra.
Jag ser fram emot ett bra rejs och hoppas att det inte redan ska avgöras.
Minna
Michael Schumacher should have retired as an F1 world champion."Raikkonen is now the fastest driver in the world,"
Montoya kör ju bra nu och har kommit igång - och i Brasilien är han ju alltid snabb och har en massa fans med sig. Tror han kan bli farlig för alla möjliga där.
Samtidigt tror jag att Alonso kommer att köra för seger, och kosta på sig att ta lite extra stora risker för att nå en.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
EnzoF1 skrev:Kommer Montoya att få rejsa om det i helgen?
Varför skall han göra det? Han är nog beredd att hjälpa Kimi om det behövs. Det har han trots allt sagt. Tar Alonso titeln på söndag kommer Kimi att hjälpa Montoya ta 3:e platsen (om det behövs).
Men hur är det nu egentligen?
Det har gnölats en hel del (vissa är idag Kimifans) här på forumet (och andra forum) om att Schumacher har en drös med uppkörda segrar efter att ha fått hjälp av någon hjälpryttare... blir inte en Kimiseger lika uppkörd om han får samma hjälp av Montoya som Schumacher har fått från sina stallkamrater?
Eller funkar sån't som en diod och släpper igenom åsiktsströmmen åt ena hållet men blockerar den åt det andra hållet?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Razor skrev:Eller funkar sån't som en diod och släpper igenom åsiktsströmmen åt ena hållet men blockerar den åt det andra hållet?
Huvudet på spiken.
Det är Schumacher-regeln: Schumacher är en medelmåtta, som behöver hjälpryttare för att åstadkomma det han har åstadkommit. På egen hand hade han aldrig lyckats med det.
Det är samma som Schumacher/Montoya/Villeneuve-regeln: Det är alltid Schumachers/Montoyas/Villeneuves fel.
Kimiregeln: Det var inte Kimis fel, han hade otur
Alonsoregeln: Han gör ingenting, och bara får allt.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Razor skrev:Men hur är det nu egentligen?
Det har gnölats en hel del (vissa är idag Kimifans) här på forumet (och andra forum) om att Schumacher har en drös med uppkörda segrar efter att ha fått hjälp av någon hjälpryttare... blir inte en Kimiseger lika uppkörd om han får samma hjälp av Montoya som Schumacher har fått från sina stallkamrater?
Eller funkar sån't som en diod och släpper igenom åsiktsströmmen åt ena hållet men blockerar den åt det andra hållet?
Finns det något stall där förarna inte skulle hjälpa varanda om den ena har häng på WDC ?
Om du syftar på mitt inlägg så är jag inget uttalat Kimi fan och har aldrig klankat ner på Schumachers segrar eller hans prestationer. Jag tycker det är helt naturligt att förare i samma stall hjälps åt i slutet av mästerskapet.
EnzoF1 skrev:Kommer Montoya att få rejsa om det i helgen?
Varför skall han göra det? Han är nog beredd att hjälpa Kimi om det behövs. Det har han trots allt sagt. Tar Alonso titeln på söndag kommer Kimi att hjälpa Montoya ta 3:e platsen (om det behövs).
Nu har det ju inte funkat så i McLaren tidigare år. Tidigare år har den finske föraren (vem den än varit) släppts fram, oavsett om det är första loppet på säsongen eller sista. Hjälpryttaren har aldrig fått nåt tillbaka.
DET är för mig definitionen på osportslighet. I mer rejäla stall som t.ex. Ferrari där hjälper förarna varandra. Det har vi sett exempel på många gånger.
Det är ytterst trist att höra hur höga chefer i McLaren säger att de är villiga att tillämpa stallorder trots att det är förbjudet. Visar ju bara på den totala avsaknaden av respekt för sporten. Lika trist är det att se att de sedan gjort det också.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
EnzoF1 skrev:Kommer Montoya att få rejsa om det i helgen?
Varför skall han göra det? Han är nog beredd att hjälpa Kimi om det behövs. Det har han trots allt sagt. Tar Alonso titeln på söndag kommer Kimi att hjälpa Montoya ta 3:e platsen (om det behövs).
Bland annat för att det är mot reglerna att inte låta honom göra det!
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Razor skrev:Eller funkar sån't som en diod och släpper igenom åsiktsströmmen åt ena hållet men blockerar den åt det andra hållet?
Huvudet på spiken.
Det är Schumacher-regeln: Schumacher är en medelmåtta, som behöver hjälpryttare för att åstadkomma det han har åstadkommit. På egen hand hade han aldrig lyckats med det.
Det är samma som Schumacher/Montoya/Villeneuve-regeln: Det är alltid Schumachers/Montoyas/Villeneuves fel.
Kimiregeln: Det var inte Kimis fel, han hade otur
Alonsoregeln: Han gör ingenting, och bara får allt.
Vad bra då vet vi hur det ligger till... så du inte behöver rapa upp det ännu en gång.
Geer skrev:Finns det något stall där förarna inte skulle hjälpa varanda om den ena har häng på WDC ?
Nej, men det var heller inte det som var frågan.
Om du syftar på mitt inlägg så är jag inget uttalat Kimi fan och har aldrig klankat ner på Schumachers segrar eller hans prestationer. Jag tycker det är helt naturligt att förare i samma stall hjälps åt i slutet av mästerskapet.
Jag håller med och är för att ta bort förbudet mot stallorder.
Frågan var egentligen inte riktad direkt till just dig, utan allmänt ställd eftersom jag har märkt av en viss dubbelmoral i den frågan hos en del skribenter.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Razor skrev:]
Jag håller med och är för att ta bort förbudet mot stallorder.
Frågan var egentligen inte riktad direkt till just dig, utan allmänt ställd eftersom jag har märkt av en viss dubbelmoral i den frågan hos en del skribenter.
Ibland är det svåt att hänga med när debatten ofta verkar handla mer om saker som skrivits på på forumet för att antal år sedan en om årets Formel1 mästerskap.
Razor skrev:]
Jag håller med och är för att ta bort förbudet mot stallorder.
Frågan var egentligen inte riktad direkt till just dig, utan allmänt ställd eftersom jag har märkt av en viss dubbelmoral i den frågan hos en del skribenter.
Även hos dig?
Var och när då?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Razor skrev:]
Jag håller med och är för att ta bort förbudet mot stallorder.
Frågan var egentligen inte riktad direkt till just dig, utan allmänt ställd eftersom jag har märkt av en viss dubbelmoral i den frågan hos en del skribenter.
Även hos dig?
Var och när då?
Trä eller alu?
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Geer skrev:Ibland är det svåt att hänga med när debatten ofta verkar handla mer om saker som skrivits på på forumet för att antal år sedan en om årets Formel1 mästerskap.
Ja visst är det så. Sedan är det en del skribenter som degenerat och verkar haka på trollens vilja om att den här bullen bara ska handla om kimi/kimfans mot resten tjafs.
Razor skrev:]
Jag håller med och är för att ta bort förbudet mot stallorder.
Frågan var egentligen inte riktad direkt till just dig, utan allmänt ställd eftersom jag har märkt av en viss dubbelmoral i den frågan hos en del skribenter.
Razor skrev:Eller funkar sån't som en diod och släpper igenom åsiktsströmmen åt ena hållet men blockerar den åt det andra hållet?
Huvudet på spiken.
Det är Schumacher-regeln: Schumacher är en medelmåtta, som behöver hjälpryttare för att åstadkomma det han har åstadkommit. På egen hand hade han aldrig lyckats med det.
Det är samma som Schumacher/Montoya/Villeneuve-regeln: Det är alltid Schumachers/Montoyas/Villeneuves fel.
Kimiregeln: Det var inte Kimis fel, han hade otur
Alonsoregeln: Han gör ingenting, och bara får allt.
Vad bra då vet vi hur det ligger till... så du inte behöver rapa upp det ännu en gång.
Det är så bra att det är värt att upprepas.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Det är Schumacher-regeln: Schumacher är en medelmåtta, som behöver hjälpryttare för att åstadkomma det han har åstadkommit. På egen hand hade han aldrig lyckats med det.
Det är samma som Schumacher/Montoya/Villeneuve-regeln: Det är alltid Schumachers/Montoyas/Villeneuves fel.
Kimiregeln: Det var inte Kimis fel, han hade otur
Alonsoregeln: Han gör ingenting, och bara får allt.
Vad bra då vet vi hur det ligger till... så du inte behöver rapa upp det ännu en gång.
Det är så bra att det är värt att upprepas.
Sidekick is here...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
EnzoF1 skrev: Nu fick ju inte Montoya vinna i Kanada t.ex.
Fick å fick...
JPM lyckades med konststycket att göra en piruett ut på banan efter depåstopp.
Knappast ett sätt att vinna race på...
Hmm... jag tänker ju på det faktum att McLaren medvetet valde att inte plocka in rejsledaren först i depån utan att köra upp en seger åt finnen istället... så surt har det nog aldrig varit för Rubens i alla fall...
Nu är jag kanske lite petig, men ändrade det blåmarkerade.
/Moderator Eau Rouge
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
EnzoF1 skrev: Nu fick ju inte Montoya vinna i Kanada t.ex.
Fick å fick...
JPM lyckades med konststycket att göra en piruett ut på banan efter depåstopp.
Knappast ett sätt att vinna race på...
Snurrade han?
Vad jag kommer ihåg, så var han av banan i utfarten efter första depåstoppet: Antal tappade placeringar: 0. Ett försök att vinna en placering som inte lyckades.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
EnzoF1 skrev:
...så surt har det nog aldrig varit för Rubens i alla fall...
Nej. Han fick bara order om att tvärnita strax innan mållinjen stället. (Vilket race kunde det vara månntro, det måste ha varit väldigt viktiga poäng kan man tänka...)
Å då spårade det ur igen...
Det var Brasilien det skulle handla om, eller?
GP-racingens off-road, borde ju passa Fisi som handsken.
För övrigt anser jag att Alonso bara skall bry sig om att ta de poäng som behövs, att köra för allt vad Renulten håller vore bara vansinnigt i nuläget.
EnzoF1 skrev: Nu fick ju inte Montoya vinna i Kanada t.ex.
Fick å fick...
JPM lyckades med konststycket att göra en piruett ut på banan efter depåstopp.
Knappast ett sätt att vinna race på...
Snurrade han?
Vad jag kommer ihåg, så var han av banan i utfarten efter första depåstoppet: Antal tappade placeringar: 0. Ett försök att vinna en placering som inte lyckades.
Å, jag förstår. Det måste givetvis ha handlat om en "kontrollerad avåkning".
PC: skrev:
För övrigt anser jag att Alonso bara skall bry sig om att ta de poäng som behövs, att köra för allt vad Renulten håller vore bara vansinnigt i nuläget.
Alonso är inte den typen, har kör alltid för fullt för att ta segrar, segrar är mycket viktigare än en VM-titel.
JPM lyckades med konststycket att göra en piruett ut på banan efter depåstopp.
Knappast ett sätt att vinna race på...
Snurrade han?
Vad jag kommer ihåg, så var han av banan i utfarten efter första depåstoppet: Antal tappade placeringar: 0. Ett försök att vinna en placering som inte lyckades.
Å, jag förstår. Det måste givetvis ha handlat om en "kontrollerad avåkning".
Ja-ja, det är ju inget att oroa sig för...
Nej, jag menade bara att han inte snurrade som du sa. Han körde av men tappade ingen placering på det när han försökte tjäna en placering i samband med första stoppet.
Stallet tog inte in honom i depån när SC kom ut - det tappade han mycket placeringar på.
Han körde mot rött ljus i depån - det förlorade han allt på.
Det är väl en mer korrekt beskrivning av Montoyas lopp i Montreal 2005.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
PC: skrev:
För övrigt anser jag att Alonso bara skall bry sig om att ta de poäng som behövs, att köra för allt vad Renulten håller vore bara vansinnigt i nuläget.
Alonso är inte den typen, har kör alltid för fullt för att ta segrar, segrar är mycket viktigare än en VM-titel.
Nicolas Kiesa vann F3000-loppet i Monaco.
Wirdheim vann hela mästerskapet.
Kiesa är tredjeförare för Jordan och har kört 6 F1-lopp för Minardi. Wirdheim har varit testförare för Jaguar och tävlar i ett av de sämre stallen i Champ Car.
Ingen har sagt att motorsport ska vara lätt ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish