Mest överskattade föraren

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
groovesnus

Mest överskattade föraren

Inlägg av groovesnus »

Äntligen är det bevisat vad jag och många med mig redan visste:
Mest överskattade förare på gridden är: M Schumacher. Noterar även att mästaren Alonso är den mest underskattade.
Nedan följer en tabell där man ser hur många miljoner € resp förare får i lön och hur många poäng dom skrapat ihop. Ferrari har fått betala 640 000 € för varje poäng av MSc, emedan Renault kommit undan med 50 000 €. Intressant att notera Fisi och Alonso i botten, har dom Flavio som agent och stallchef månne?

Löneuppgifterna kommer från www.f1total.com.
Tyvärr saknas en hel del förare (Sato, Ville, m fl)
Lönera i är i miljoner euro [€]
  • ........................lön poäng €/poäng
    M Schumacher 35 55 0,64
    R Schumacher 17 37 0,46
    Massa 3 8 0,38
    Heidfeld 7,5 28 0,27
    Kimi 20 86 0,23
    Coulthard 4,5 21 0,21
    Montoya 10 50 0,20
    Barichello 7 35 0,20
    Klien 1 5 0,20
    Button 5 30 0,17
    Trulli 6 43 0,14
    Webber 4 29 0,14
    Fisichella 3,5 41 0,09
    Alonso 5,5 111 0,05
Gösta

Re: Mest överskattade föraren

Inlägg av Gösta »

groovesnus skrev:Äntligen är det bevisat vad jag och många med mig redan visste:
Mest överskattade förare på gridden är: M Schumacher. Noterar även att mästaren Alonso är den mest underskattade.
Nedan följer en tabell där man ser hur många miljoner € resp förare får i lön och hur många poäng dom skrapat ihop. Ferrari har fått betala 640 000 € för varje poäng av MSc, emedan Renault kommit undan med 50 000 €. Intressant att notera Fisi och Alonso i botten, har dom Flavio som agent och stallchef månne?

M Schumacher 35 55 0,64
    R Schumacher 17 37 0,46
    Massa 3 8 0,38
    Heidfeld 7,5 28 0,27
    Kimi 20 86 0,23
    Coulthard 4,5 21 0,21
    Montoya 10 50 0,20
    Barichello 7 35 0,20
    Klien 1 5 0,20
    Button 5 30 0,17
    Trulli 6 43 0,14
    Webber 4 29 0,14
    Fisichella 3,5 41 0,09
    Alonso 5,5 111 0,05

Oj oj oj, så fel det kan bli.

1. Alonso är INTE mästare ännu. Mycket kan hända. Det finns dåliga rattstänger mm mm mm. Han är definitivt en mästarkandidat.

2. Förarna har de löner som marknaden erbjuder dom. Vi lever som tur är inte i någon planekonomi utan i en marknadsekonomi.

3. Alonso kom till dukat bord liksom Kimi, Schumacher har efter 4 års hårt arbete levererat 5 (fem) WDC titlar som löneslav åt sig och sin arbetsgivare. Han har skrivit F1 historia som den störste någonsin mm mm. Sådant lönar sig som du ser.

Annars var stavningen bra. :D
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Kimi är alltså mycket mer överskattad än Fisichella med andra ord...

Men det är ju som sagt inget nytt enligt groovesnus.

För att inte tala om Montoya...

Ja jösses säger jag bara. Jag tycker detta tyder på att Willi Weber är en riktigt slipad affärsman jag... och att PorrFlavio lägger mer pengar på brudar än sina förare. Dock är jag övertygad om att Alonso får skaffa en tjockare plånbok till nästa år...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Budo

Inlägg av Budo »

groovesnus skrev:Äntligen är det bevisat vad jag och många med mig redan visste:

M Schumacher 35 55 0,64
    R Schumacher 17 37 0,46
    Massa 3 8 0,38
    Heidfeld 7,5 28 0,27
    Kimi 20 86 0,23
    Coulthard 4,5 21 0,21
    Montoya 10 50 0,20
    Barichello 7 35 0,20
    Klien 1 5 0,20
    Button 5 30 0,17
    Trulli 6 43 0,14
    Webber 4 29 0,14
    Fisichella 3,5 41 0,09
    Alonso 5,5 111 0,05
Hoppas för din skull att du inte menar det du skrev i ditt inlägg. I så fall så tycker jag synd om dig faktiskt.
Geer

Inlägg av Geer »

Man kan ju också säga att den som får högst lön är den

mest uppskattade föraren.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jag tror som sagt att Alonso kommer att få den procentuellt mest höjda lönen till nästa år... minst 10%.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Förare med Flavio som manager och chef och som kräver löneförhöjning, har en tendens att inte få förnyat kontrakt.

Fråga Fisichella och Trulli
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
groovesnus

Inlägg av groovesnus »

EnzoF1 skrev:Kimi är alltså mycket mer överskattad än Fisichella med andra ord...

Men det är ju som sagt inget nytt enligt groovesnus.

För att inte tala om Montoya...

Ja jösses säger jag bara. Jag tycker detta tyder på att Willi Weber är en riktigt slipad affärsman jag... och att PorrFlavio lägger mer pengar på brudar än sina förare. Dock är jag övertygad om att Alonso får skaffa en tjockare plånbok till nästa år...
Som sagt, tabellen ljuger inte:

Kimi är mer överskattad än Alonso (Alonso ligger ju längst ned, således är alla i tabellen mer överskattade).

Willi Weber är überjävlig förhandlare, hans två adepter toppar listan.
Användarens profilbild
groovesnus

Inlägg av groovesnus »

LuckyStrike1 skrev:Förare med Flavio som manager och chef och som kräver löneförhöjning, har en tendens att inte få förnyat kontrakt.

Har Fisi fått sparken?
Användarens profilbild
groovesnus

Inlägg av groovesnus »

Gösta skrev:Oj oj oj, så fel det kan bli.

1. Alonso är INTE mästare ännu. Mycket kan hända. Det finns dåliga rattstänger mm mm mm. Han är definitivt en mästarkandidat.

2. Förarna har de löner som marknaden erbjuder dom. Vi lever som tur är inte i någon planekonomi utan i en marknadsekonomi.

3. Alonso kom till dukat bord liksom Kimi, Schumacher har efter 4 års hårt arbete levererat 5 (fem) WDC titlar som löneslav åt sig och sin arbetsgivare. Han har skrivit F1 historia som den störste någonsin mm mm. Sådant lönar sig som du ser.

1. Nä, men ganska troligt.
2. Korrekt. Lite på att stallcheferna sitter med liknande "scorecards" inför kommande säsonger.
3. Både Kimi och Alonso har väl varit med och dukat bordet? Eller trodde du att dom började köra för McLaren resp Renault i år??
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

När han lämnade Benetton för Jordan. Var det 2002?

Hans kontrakt med Flavio och Benetton var uppe för omförhandling. Efter 5 års stadig lönehöjning tyckte Fisi att hans kontrakt skulle förlängas med mer än ett år och att han skulle få ytterligare betalt.

Flavio visade honom två saker:
1: ett kontrakt på 1 år med sänkt lön (det sägs ha varit uppemot halva lönen)
2: dörren.

Sen skrev Flavio kontrakt med Jarno Trulli istället och brydde sig inte om Fisi längre.

Nu är Fisi tillbaka och underpresterar - räknar med att han snart får lära sig att dörren hos Renault sitter kvar på samma ställe som Benettondörren.

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Gösta skrev:
Oj oj oj, så fel det kan bli.

Sant - vi snackas vid efter Brasiliens GP ;)
Sant där också - även om du var av en annan åsikt när BAT och Honda valde att fortsätta ge Villeneuve lön i halvmiljardklassen. Det var vad han var värd då. I år är han värd mindre.

Alonso kom till Minardi ... inte mycket av ett dukat bord.

Kimi blev visserligen inköpt i Sauber, som ju var en riktig räkmacka. Fast Heidfelds räkmacka var godare

Din stavning var faktiskt inte heller så dum

Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

För att vara ett väldigt subjektiv och diffus fråga, så är det märkligt hur många objektiva och precisa svar som ges...
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

LuckyStrike1 skrev:Förare med Flavio som manager och chef och som kräver löneförhöjning, har en tendens att inte få förnyat kontrakt.

Du menar att Alonso inte vågar fråga om högre lön? :wink:
Det tycker jag hans ska göra, för både Fisichella & Trulli vann inga VM-titlar hos Briatore, och borde väl därför inte ha haft högre lön(?). Men förmodligen kommer Alonso att vinna årets VM, vilket betyder att han förmodligen kommer att vara storfavorit till nästa säsong, och dessutom väldigt eftertraktad som förare. Skulle han då fråga Briatore om lönehöjning, så tror jag inte det skulle bli några problem, eftersom om nu Briatore inte går med på detta utan visar även Alonso vart dörren sitter, så måste nog Briatore var bra korkad, eftersom han då förlorar en av dom absolut bästa förarna i F1 idag, och Alonso skulle då säkerligen få ett kontrakt hos något annat team?
Ferrari.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag menar bara att de förare som tidigare bett Flavio om en löneförhöjning har fått dörren utpekad för sig.

Ungefär som att bli världsmästare för Williams ...

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Flavio sa väl för en tid sedan att Alonso inte kunde räkna med någon löneförhöjning även om han tog titeln?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!