Bil-strul

Allmänt om bilar och motorcyklar.
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Jag köpte en 2000 MB E320T Avant Garde förra veckan. Jag bor i Schweiz, och köpte bilen hos en aukotriserad Toyota-hanlare.

Bilen har ett ars nybilsgarante kvar plus att bilfirman garanterade skriftligt i kvittot att bilen är "unfall-frei" (olycks-fri).

Ena bakdörren var svar att stänga. Detta berodde pa att en fönster-list var för lang (eller troligare felmonterad). Toyotahandlaren hänvisade mig till MB och nybilsgarantin.

Hos MB sa mätte dom tjockleken pa lacken och kostaterade att nästan halva bilen (hela höger sida plus bak-luckan) är omlackad.

Toyotahandlaren (som f.ö. alltid varit trevlig och tillmötgesgaende) blev själv mycket förvanad (förutsatt att han inte spelade teater). Dom hade själva köpt bilen av en Jaguarhandlare som "unfall-frei".

Toyotahandlaren förklarade att han kommer att begära alla papper pa de reparationerna som är gjorda. Om det verkligen är en "olycks-bil" (bara lack-skada är ingen "olycka") sa kan jag välja mellan att lämna tillbaka bilen eller fa reducerat pris.

Om bilen är krockad sa väljer jag antagligen att lämna tillbaka bilen. Eller kan man kännas sig trygg man later MB kolla bilen inkl mäta upp den sa att den inte är ram-sned? I sa fall, hur mycket reducerat pris bör man ha (bilen kostade ca SEK 270,000 med 4800 mil pa mätaren)?

Om man pastar att den inte är krockad, hur kan jag vara säker pa att det stämmer? Varför är halva bilen omlackad? A andra sidan, om halva bilen är krockskadad, maste man inte da byta ut dörrar, skärmar och baklucka?

Om det verkar troligt att det bara vore en lackskada, bör jag fa reducerat pris (även om lackningen är OK gjord)? Vet ännu inte om MB gjort lack-jobbet (men far snart reda pa det). 30 ars rostskydds garanti gäller inte om detta inte är gjort av Mercedes själva.

Hur kollar man om en om-lackeringen är OK? Jag tycker att karros-passningen inte är helt perfekt. Avstand huv-framskärm är tex nagot olika pa motorhuvens vänster höger sida, men jag vet a andra sidan inte hur passningen är pa en okrockad MB. Bäst är väl att lata nan oberoende (MB) kolla bilen.

En annan lite skum sak är varför en Toyota handlare köper en inbytes-merca av en Jagura-handlare för att sälja vidare. Jag skulle första om en MB-handlare köper begaganade Mercor fran andra bilhandlare. Toyota handlaren säljer iofs ocksa Lexus och Land Rover och dom brukar ha rätt mycket lyx-bilar till salu, men dom borde väl ända knappast ha lättare att sälja en merca än en Jaguar-handlare...

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Joakim Quensel den 2002-03-26 21:45 ]</font>
Användarens profilbild
Salo
Inlägg: 3531
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Tittente

Inlägg av Salo »


On 2002-03-26 18:51, Joakim Quensel wrote:
Om man påstår att den inte är krockad, hur kan jag vara säker pa att det stämmer?
Nu vet jag inte hur registreringen av skador går till i Schweiz men i Sverige där alla nya bilar har vagnskadegaranti så är det ju väldigt lätt att kontrollera via den lokala Mercedes verkstaden.
Kan du inte spåra och ta kontakt med den förre ägaren och höra vad han känner till om bilen?

I sällsynta fall så kan det ju faktiskt hända att bilen lackeras om på fabrik, men då brukar å andra sidan listerna sitt rätt.
Varför är halva bilen omlackad? A andra sidan, om halva bilen är krockskadad, måste man inte då byta ut dörrar, skärmar och baklucka?
Nej man behöver inte alltid byta karossdelar, ofta så räcker det att rikta och lacka.